Linnoittaminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Suora viiva Suomenlahdelle on reilu 61 km. Pari pientä järveä on matkalla, mikä lyhentää matkaa ehkä kilometrillä.
Kaiken lisäksi junaraide LPR - Kotka löytyy mikäli ei halua rekalla kuskata tavaraa. Ehkä tätä pitäisi tehostaa.

Tuollaiset kanavat ovat sotatoimille herkkiä ja vielä vähemmän niitä kannattaa rakentaa itärajan tuntumaan ja alunperin logistiikkaan tarkoitettuna aivan liian kallis ns vallihaudaksi..
 
Totta tuo juu., suot hillitsee tulkintoja ainakin raskaalla kalustolla
Sen verran monta muuttujaa mm.pitkä raja ,muuttuvaa maastoa/tiestöä, tiettyjä oletettuja hyökkäyksen painopisteitä niin harmaassa vaiheessa kuin ihan sodanjulistamisen jälkeen että mitään yleistä en lähtis suunnittelemaan koko rajalle mutta ennalta pitäisi kyllä valmistautua mm. rakentamalla ja näitä alueita voisi olla suoraan PV n hallussa ja
Totta
Suot ja järvi alueet hillitsee raskaalla kalustolla tuloa tehokkaasti. Myös maanomistus asiat on Suomessa kyllä eri tavoin kuin meidän harjoittelupaikkoja. Taitaa olla yksityisiä maita liki rajaan asti? Sinne ei voi mennä mitään betonirakenteita jyskyttämään ilman asianmukaisia prosesseja.
Linnoitus hommassa tuo maaperän vesi on ongelmallista Skandinaviassa, mutta on vesi eristämisestä kokemusta ja siten tulee kyllä hyvin tiiviitä rakenteita, jolloin kapilaarinen vesikään ei ole ongelma.
Mutta sen jälkeen tulee heti lämmitys ongelmaa, etenkin huolto tilat ja varastointia pitää olla lämpimässäkin luolassa. Sairaalat täytyy myös olla lämmitettynä.
Miten lie maalämmön laittaminen isompiin komplekseihin, se tosin vaatii sähköä, mutta generaattorit kyllä saadaan helposti ja niille ne löpösäiliöt syvyyksiin onnistuu.
Huoltoluolasto on iso kokonaisuus ja sellaisten tekemiseen pitäisi satsata kyllä merkittävästi.
 
Totta tuo juu., suot hillitsee tulkintoja ainakin raskaalla kalustolla

Totta
Suot ja järvi alueet hillitsee raskaalla kalustolla tuloa tehokkaasti. Myös maanomistus asiat on Suomessa kyllä eri tavoin kuin meidän harjoittelupaikkoja. Taitaa olla yksityisiä maita liki rajaan asti? Sinne ei voi mennä mitään betonirakenteita jyskyttämään ilman asianmukaisia prosesseja.
Linnoitus hommassa tuo maaperän vesi on ongelmallista Skandinaviassa, mutta on vesi eristämisestä kokemusta ja siten tulee kyllä hyvin tiiviitä rakenteita, jolloin kapilaarinen vesikään ei ole ongelma.
Mutta sen jälkeen tulee heti lämmitys ongelmaa, etenkin huolto tilat ja varastointia pitää olla lämpimässäkin luolassa. Sairaalat täytyy myös olla lämmitettynä.
Miten lie maalämmön laittaminen isompiin komplekseihin, se tosin vaatii sähköä, mutta generaattorit kyllä saadaan helposti ja niille ne löpösäiliöt syvyyksiin onnistuu.
Huoltoluolasto on iso kokonaisuus ja sellaisten tekemiseen pitäisi satsata kyllä merkittävästi.
Eiköhän ne ole yksityisten maita jos ei ole joku ns. Kekkosen puisto kyseessä.

Jos mylly pääsee yllättämään niin rakentaminen on kyllä nihkeää jos dronea ja epäsuoraa puskee niskaan.
Kalusto on luultavasti vielä siviili kalustoa niin se ei kestä sitä vähääkään osumia.
Pitäisi olla jälkiasennettavia etäkäyttö järjestelmiä maanrakennus koneisiin sekä panssari levyjä jotta homma ei pysähdy ensimmäiseen sirpaleeseen.

Nykyteknologia mahdollistaa myös niin paljon uudempia vaihtoehtoja joiden rakentaminen vaatii kuitenkin aikaa ja laajempia kokonaisuuksia. Yksinkertaisista ratkaisuista taas joillekin alueille pelkän tiestön rakentaminen ja maapohjan muokkaus toisi nopeutta toimintaan.
 
Eiköhän ne ole yksityisten maita jos ei ole joku ns. Kekkosen puisto kyseessä.

Jos mylly pääsee yllättämään niin rakentaminen on kyllä nihkeää jos dronea ja epäsuoraa puskee niskaan.
Kalusto on luultavasti vielä siviili kalustoa niin se ei kestä sitä vähääkään osumia.
Pitäisi olla jälkiasennettavia etäkäyttö järjestelmiä maanrakennus koneisiin sekä panssari levyjä jotta homma ei pysähdy ensimmäiseen sirpaleeseen.

Nykyteknologia mahdollistaa myös niin paljon uudempia vaihtoehtoja joiden rakentaminen vaatii kuitenkin aikaa ja laajempia kokonaisuuksia. Yksinkertaisista ratkaisuista taas joillekin alueille pelkän tiestön rakentaminen ja maapohjan muokkaus toisi nopeutta toimintaan.
Aivan
U-maassa mentyämme sinne oli jo hyökkäys päällä ja aloimme louhitaan varastoja ja sairaaloita, niin maanomistajat halusivat auttaa kaikin keinoin.
Jopa yövuoroon maanomistajien poppoo toi lämmintä ruokaa tunneliin äijille, työpäivän päälle päästiin peseytymään maanomistajien taloille, siellä ollaan kuin heidän omia poikia tai veljiä. Ei olla törmätty missään päin muuta maailmaa, paitsi homelandin projekteissa tällaista apua ja tukea. Me ollaan autettu maanomistajia ja koko yhteisöistä eri tavoin, olemme tankanneet maanviljelijöiden traktoreita ja puimureita, kun välillä on löpö ollut tiukilla, olemme tehneet kouluille sirpalesuojia ja turva-alueita lapsille ja koulujen lähellä asuville sekä länsi alueella takarintamaa ollaan tehty jo todella suuria kallioluolastoja huollolle.

Kun vielä maamme ei ole kusessa, tulisi valmistautua raivokkaasti.
 
Eiköhän ne ole yksityisten maita jos ei ole joku ns. Kekkosen puisto kyseessä.
Kekkosen puisto on kyllä hyvä esimerkki siitä ettei raskaalla kalustolla ole helppoa tulla. Sama pätee suureen osaan rajaa, joka on kyllä todella pitkä linnoitettavaksi. Kyllähän nuo ilmeiset paikat kannattaisi jollain tavalla rakentaa. Kenen maille Salpalinja rakennettiin?
 
Kyllä toimii esim hitsattua kierresaumaputki (olikohan Ylivieskassa tehdas joskus)joka täytetään betonilla. Pirullisen jämy vastustaja ja yllättävän edullinen sekä nopea tehdä tarpeen niin ollen.
Ei ole kuin Oulaisissa. 400-1200 millistä, 6-24mm seinämällä, vähän koosta riippuen. Löytyy lisäksi varustettuna ponteilla, jolloin saadaan tiivistä seinää ja erilaisilla kalliokärjillä/porakruunuilla. Mitä laitetaan tulemaan?
 
Kekkosen puisto on kyllä hyvä esimerkki siitä ettei raskaalla kalustolla ole helppoa tulla. Sama pätee suureen osaan rajaa, joka on kyllä todella pitkä linnoitettavaksi. Kyllähän nuo ilmeiset paikat kannattaisi jollain tavalla rakentaa. Kenen maille Salpalinja rakennettiin?
Salpalinja rakenettiin siviilien maille ja heittosi liittyy aiheeseen melko kevyesti jos ongelma on valmiuden nostaminen ja ennalta rakentaminen. Siviilien maille kun ei voi tuosta vaan rakentaa. Ja sitten kun voi niin ei se sormia napsauttamalla tapahdu.
Yhtäläisti voidaan taikka sitten ei käyttää vertauksena myös salpalinjasta että tämä rakennettiin vasta talvisodan jälkeen ja valmistumisen jälkeen ei kauaa sodittu ja vielä vähemmän siellä suunnassa missä se oli(Lapin sota)
Donetskin linnoitus artikkelissa oli arvioita kuinka kauan kestää rakentaa vastaava.


Loppupeleissä koko itäraja on rintama linjaa ja se on pakko jollakin tapaa linnoittaa muuten sieltä tullaan saapasväellä läpi.
Tällöin on hyvä olla esivalmistelut tehtynä jotta edes työkoneet pääsee paikan päälle ja jne.
 
Salpalinja rakenettiin siviilien maille ja heittosi liittyy aiheeseen melko kevyesti jos ongelma on valmiuden nostaminen ja ennalta rakentaminen. Siviilien maille kun ei voi tuosta vaan rakentaa. Ja sitten kun voi niin ei se sormia napsauttamalla tapahdu.
Yhtäläisti voidaan taikka sitten ei käyttää vertauksena myös salpalinjasta että tämä rakennettiin vasta talvisodan jälkeen ja valmistumisen jälkeen ei kauaa sodittu ja vielä vähemmän siellä suunnassa missä se oli(Lapin sota)
Donetskin linnoitus artikkelissa oli arvioita kuinka kauan kestää rakentaa vastaava.


Loppupeleissä koko itäraja on rintama linjaa ja se on pakko jollakin tapaa linnoittaa muuten sieltä tullaan saapasväellä läpi.
Tällöin on hyvä olla esivalmistelut tehtynä jotta edes työkoneet pääsee paikan päälle ja jne.
Aivan
En tarkoita, että suomalaiset maanomistajat olisi lainkaan innoissaan jos PV alkaa porata ja räjäyttää sekä kaivaa linnoitteita ihmisten metsiin.
Mutta tulisi valmistautua pahimpaan, koska se takaa rauhan.
Jos Suomessa tehtäisiin ennakolta raskasta maansiirtoa ja valmistautumista, tulisi maat ostaa pois yksityisiltä henkilöiltä.
Sekä tehdä huoltoteitä.
 
Tuo vallihaudan tekeminen kuullostaa ens alkuun hiton hyvälle. Mutta mutta kun se on kuitenkin Suomen puolella ja ryssän tarkoitus on siirtää nopeasti sota miehitetyille alueille. Niin tuleeko tuosta vallihaudasta sitten uusi rajajoki ?
Sitä vallihaudan toista puolta voi olla hankala Suomen puolustaa.
Suomen puolustus kun täytyis perustua vastaavaan kuin on ryssien toiminta. Eli hyökkäyksen tullessa täytyy pystyä nopeasti iskemään takaisin ja siirtää sota ryssän puolelle.

Siinä mielessä rajaan kiinni rakennetŧavat systeemit kuullostaa paremmilta.
Jarrutetaan ensin ryssien liike ja sen jälkeen omat etenemiset ennakolta katsottuissa paikoissa ryssän puolelle.
 
Muistutuksena IS:n pari vuotta vanha juttu puolustusvoimien maankäyttösopimuksista:


Sopimusyhteiskunnassa asiat ratkaistaan sopimalla.
Tuttua juttuahan tämä on. Ja hyvä kehitys tuo oli verraten aikaisempaan. Selkeyttää kummasti. Vahva epäilys että kuitenkin rauhan aikainen rakentaminen kyseisille alueille on melko pienimuotoista. Eiköhän tässä kaikki kuitenkin toivo jotakin Balttian kaltaista ratkaisua. Muuten voi tulla kiire rakentamaan sekä PV n omistuksen hyödyt jäisi saamatta. Ja jos alue olisi pv llä sen voisi yhdistää vaikka rajan toimintaan jolloin siitä saisi lisä apua sinnekkin suuntaan.
Eiköhän Balttian budjetilla saisi jo ainakin Suomen painopiste alueita tilkittyä. Loput voisi sitten vaikka laskea nykyisen taktiikan varaan jos ei halua enempää rahaa laittaa siihen kiinni.

"Viro on arvioinut, että 600 betonibunkkeria riittää puolustamaan Venäjän vastaista rajaa. Bunkkerit olisivat kooltaan 35 neliömetriä ja niihin mahtuisi 10 sotilasta. Niiden täytyisi myös kestää suurta tykistötulta. Hintaa hankkeella on 60 miljoonaa euroa."

"Jos Latvia ja Liettua rakentaisivat bunkkereita samalla tiheydellä kuin Viro, ne tarvitsisivat Leidenin yliopiston tutkija Lukas Milevskin mukaan 1 116 ja 2 758 bunkkeria."

 
Onhan esimerkiksi jo Vartius valtionmaiden ympäröimä.
Jos asfalttitiet pitää jättää niin ainakin voisi tehdä valmiita miinasijoja jotka on peitetty kansilla.
Länsi-Saksassa esimerkiksi oli tuollaisia.
 
Onhan esimerkiksi jo Vartius valtionmaiden ympäröimä.
Jos asfalttitiet pitää jättää niin ainakin voisi tehdä valmiita miinasijoja jotka on peitetty kansilla.
Länsi-Saksassa esimerkiksi oli tuollaisia.
Kyllä
On muuten aika monessa paikkaa nykyään sellaista, köhöm, valmista juttua, joka vain aktivoidaan ja korppikotka saa lentävän lounaan kuumilla pyörillä 😊
 
Soiden ennallistamisen kulut voi esittää nato-maksuina. :D Trump innoissaan selaa näitä raportteja. Likomärät suot ovat kansallinen ratkaisu, ei tarvita kalliita esterakennelmia.

Ja kyllä kai vetinen suo on este paitsi umpijäisenä. En usko, että monikaan panssaripataljoonan komentaja sanoo: mennäänpäs pojat suon yli että heilahtaa.
 
Ja kyllä kai vetinen suo on este paitsi umpijäisenä. En usko, että monikaan panssaripataljoonan komentaja sanoo: mennäänpäs pojat suon yli että heilahtaa.
Muistanen PsPr:n kokeneen käytännössäkin vaunun käytöstä soisessa maastossa.
Leijona-harjoituksessa (Hesan lähistöllä) vuonna XXX upposikin T72 joukkue suohon. Jalkamiehen maasto kantoi, mutta kun oli teräskolossi...
Ko. alue oli tiedusteltu talvella lumisena aikana ja harjoitus olikin kesällä. Hupsis.
 
Back
Top