Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Logistisen jalanjäljen merkitys

Viestiketju osiossa 'Taktiikka ja strategia' , aloittaja Pihatonttu, 16.10.2017.

  1. Pihatonttu

    Pihatonttu Kapteeni

    Liittynyt:
    09.03.2017
    Viestejä:
    997
    Tykkäykset:
    1,716
    Pisteet:
    76
    "Etulyöntiaseman saa se, joka saa ensin paikalle enemmän voimaa."
    "Amatöörit puhuvat strategiasta, kenraalit logistiikasta."
    "Katastrofiharjoitusten heikkous on se, että niistä puuttuu aina se katastrofi (ja sen kertautuvat vaikutukset)"
    "Nykyisin yksikkö joka on kaksi tuntia paikallaan tuhoutuu."

    Yksilöillä, yksiköillä, varusteilla, välineillä, järjestelmillä, suunnittelu- ja hankintaprosesseilla, juridiikalla, sopimuksilla, johtamisjärjestelmillä, henkisellä ja aineellisella infrastruktuurilla.... Kaikella on oma logistinen jalanjälkensä jos tuo termi ymmärretään riittävän laajasti.

    Logistinen jalanjälki on aivan kuin historiallinen laahuksella varustettu jättiläshame. Mitä isompi, sitä näyttävämpi mutta myös sitä toimintakyvyttömämpi silloin kun olosuhteet eivät ole optimaalisia.

    Jos termi ajateltaisiin laajasti, niin sen sisään voitaisiin tunkea ainakin:
    - Tietologistiikka. Tieto, osaaminen, kyky ymmärtää, tiedustelu, viestintä, ennakointi, varautumistarve, tutkimus...
    - Raha ja talous.
    - Prosessuaalinen logistiikka. Johtaminen, hankinta- ja kilpailuttamisosaaminen, prosessuaalinen adaptiivisuus, innovatiivisuus, kehityskykyisyys, koordinointi sekä organisaation sisällä että eri tahojen välillä....
    - Majoituslogistiikka.
    - Siirtologistiikka.
    - Säilytyslogistiikka.
    - Huolto ja kunnossapito.
    - Jälkihoito
    - Ympäristönsuojelu

    Oikeassa elämässä asiat ovat useassa laatikossa samaan aikaan. Esim. koulutus on, vaatii ja tuottaa jokaista yllä olevista alakohdista.

    Persianlahti, Afganistan, Irak... Maailman tehokkaimmalla armeijalla on maailman paras logistiikkajärjestelmä. Silti logistiikka ja sen vaatimukset asettivat sen usein vaikeaan tilanteeseen vaikka vastapuoli oli monella mittarilla täysin alivoimainen. Hyvin suuri osa vaikeuksista kietoutuu tavalla tai toisella suuren logistisen jalanjäljen ympärille.

    Suomen kuuluisat mottitaistelut... Vastapuoli kulkee panssareilla ja kuorma-autoilla, suomalaiset suksilla. Toisen toimintaa logistinen jalanjälki rajaa rajusti, toista aika vähän.

    K9 hankinta + optio. Taloudellista jalanjälkeä venytetään ja tuotetaan siten sekä kykyä että optiota kykyyn tilanteessa, jossa vastaavan potentiaalin tuottaminen ei olisi muuten mahdollista.

    Miljoonan kortin harjoitus. Tuotetaan voimakkaan pidäkkeen tuottava heräte nopeasti ja halvalla olemassa olevaa tehokasta logistiikkajärjestelmää hyödyntämällä...

    Todella moni asia näyttäisi kiertyvän logistisen jalanjäljen hallinnan merkitykseen.

    Kuitenkin tämä aihepiiri tuntuu jäävän usein asioiden käsittelyssä sivuosaan.

    Kiinnostaako tämä aihe ketään muuta?
     
    Tähystäjä, setämies ja baikal tykkäsivät tästä.
  2. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    18,957
    Tykkäykset:
    24,059
    Pisteet:
    1,286
    Kiinnostaapa hyvinkin. Ja aiheen penkominen voi tuottaa kiusallisia kysymyksiäkin. Kiinnostuin aiheesta Persianlahti ykkösen aikaan. Olin käsittävinäni, mitä tarkoittaa ilma- ja tuliylivoima niin määrässä kuin laadussakin. Ja niiltä ajoilta versoo tietty skeptiikka, jota joskus freudilaisesti viljelen. Ase kourassa on vaikea olla mahtava, jos logistiikka kusee tai vihollinen kiistää sen toiminnan.

    Varsovan ghetto sisälsi potentiaalia, sen logistinen asema oli toivoton ja ympärillä mahtava Wermacht ja SS, puron takana iivana pesi hartaasti saappaitaan. Lopputulos?
     
    Benelli, setämies ja Rannari tykkäsivät tästä.
  3. Mainos



  4. Pihatonttu

    Pihatonttu Kapteeni

    Liittynyt:
    09.03.2017
    Viestejä:
    997
    Tykkäykset:
    1,716
    Pisteet:
    76
    Mulla myös tuo Persianlahti 1 oli se kohta missä logistisen jalanjäljen saama huomio alkoi kasvaa. Toinen kohta, jossa tuohon alkoi kiinnittyä huomiota enempi oli ensin neuvostokommunismin systeeminen tehottomuus ja sen jälkeen sen romahdus.

    Kaikki hyvät tarkastelukulmat tuottavat kiusallisia kysymyksiä ja tilanteita. Jos jokin sisältää paranemisen mahdollisuuden, niin se kyseenalaistaa osan nykyisten ratkaisujen optimaalisuudesta ja siten myös monien tahojen identiteetistä ja arvovallasta.

    Itse väittäisin, että sitkeä, adaptiivinen vastustaja on vaikea voittaa ilma- ja tuliylivoimalla ellei sen tukena ole jonkinlaista tietoylivoimaa. Jos osaa pitää jalanjälkensä pienenä, niin voi toimia toimien kohdistamiselta piilossa. Valikoimaton totaalinen tuhoaminen toki tuo ylivoimaiselle taholle mahdollisuuden onttoon voittoon silloinkin - samoin kohderyhmän totaalinen terrorisoiminen.

    Suomen kannalta näen logistisen jalanjäljen hallinnassa muutamia erittäin tärkeitä osioita:
    - Kustannustehokkuuden lisääminen tavalla joka pienentää henkilötason kuormittuneisuutta. (Ei siis selkänahasta vaan stressiä ja tehottomuutta tuottavia kitkoja vähentämällä.)
    - Logistiikkaketjun hallinta.
    - Nopeampi ja ulottuvampi ehtiminen.
    - Havaituksi tulemisen välttäminen.
    - Todella voimakkaan ja laaja-alaisen kuormituksen ajallisen ja tilanteisen kestämisen lisääminen.
    - Adaptiivisuuden parantaminen.
     
  5. Ingsoc

    Ingsoc Eversti

    Liittynyt:
    30.01.2016
    Viestejä:
    1,778
    Tykkäykset:
    3,593
    Pisteet:
    316
    Tarkoitat varmaan Varsovan kansannousua syyskesällä 1944? Geton kansannousu oli reilua vuotta aikaisemmin keväällä 1943.

    Puolalaiset yrittivät vallata Okecien lentokentän, mutta luftwaffen yksiköt onnistuivat torjumaan hyökkäyksen. Lentokentän haltuun saaminen olisi ehkä mahdollistanut toimivan ilmasillan lännestä?
     
  6. Herman30

    Herman30 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2013
    Viestejä:
    6,373
    Tykkäykset:
    9,815
    Pisteet:
    1,286
    Ardennien offensiivi, jos saksalaisten huolto olis pelannut niin aikamoinen käännös historiassa olisi se ollut.
     
  7. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,794
    Tykkäykset:
    2,712
    Pisteet:
    1,286
    Logistiikkaan iskeminen on yksi tärkeimpiä hybridisodan muotoja.
    Kuten esimerkiksi meillä on tiettyä materiaalia huomattava määrä keskitetysti varastossa koska sitä pitää jatkuvasti uusia ettei se mene vanhaksi, jos kyseistä materiaalia ei ehditä hajasijoittaa ja se tuhotaan varastoon niin se myöhemmin lamauttaa kyseistä materiaalia tarvitsevan kaluston ellei sitä ehditä tuoda huomattavia määriä ulkomailta.
     

Jaa tämä sivu