Loput Redigot myyntiin

fulcrum

Greatest Leader
Viisi Redigoa myynnissä

Ilmavoimien materiaalilaitos pani tiistaina myyntiin viisi käytöstä poistettua Redigo-yhteyskonetta. Hallissa purettuna varastoituna olevat koneet myydään yhdellä kertaa. Ostotarjoukset on jätettävä 3. joulukuuta mennessä ja koneet vietävä pois tammikuun loppuun 2015 mennessä.

– Jonkin verran on kyselyjä on jo tullut, kertoi myyntiä hoitava hankepäällikkö Mikko Ihanainen.

Koneet myydään lentokelvottomina vailla takuita eikä myyjä ota vastuuta piilevistä virheistä tai puutteista.

Koneiden ostajalle on asetettu tiukat vaatimukset: koneita ei saa käyttää sellaisessa mainonnassa tai muussa kolmansille tahoille suunnatussa markkinoinnissa, jossa viitataan myyjään tai Suomen Puolustusvoimiin yleensä. Ostaja ei myöskään saa maalata tai varustaa koneita minkäänlaisilla tunnuksilla tai värityksillä, jotka viittaavat Puolustusvoimiin. Ostajan pitää myös poistaa koneissa mahdollisesti olevat rekisteri-, kansallisuus- ja joukko-osastotunnukset.

Koneet voi saada lentokelpoisiksi siviilirekisteriin, mutta se vaatii melkoisia huoltotoimia. Suomen Ilmavoimien viimeinen Regido-lento tehtiin Kauhavalla 31.10. 2013. Ilmavoimille ostettiin 10 konetta 1990-luvun alussa. Viisi myydään, toiset viisi on jaettu opetus- ja museokäyttöön. Konetyyppi on edelleen käytössä Eritreassa ja Meksikossa.


Ehkä nämä kelpaisi meksikolaisille, tuntuvan pitävän tyypistä ja käyttävät sitä operationaalisesti, ilmeisesti vissiin huumejahdissa. Meksikon laivasto nimittäin listaa ne 'taistelukoneiksi'. (Kuka muistaa vielä otsikon "REDIGO ON TAISTELUVALMIS SOTAKONE!").

 
Jos kerran italoaanot päätti ostaa koneen pois markkinoilta, niin olisiko tuosta pääteltävä, että kone oli kilpailukykyinen kategoriassaan?
 
No on se voinut olla osamotivaatio, aika halvalla valmistuslisenssi kuitenkin meni, kun projekti katsottiin Suomessa kannattamattomaksi. Kyllä kai Aermacchi yritti konetta saada kaupaksikin, kuulemma muutama tilaus tuli muttei riittävästi että tuotantolinjaa olisi kannattanut Italiassa avata.
Eri lähteistä olen saanut sen kuvan että koneen kehittelytyö, vaikka kestikin kauan, oli hiukan puolitöinen...Turbo-Vinhan kierreominaisuudet olivat vaaralliset, ja vasta toisen kuolettavan onnettomuuden jälkeen takarunkoa pidennettiin pituusvakavuuden parantamiseksi: näin jälkikäteen tuollainen viivyttely tuntuu käsittämättömältä. Senkin jälkeen kone jäi pikkuisen raakileeksi: kuulemma Vinkat ja Redigot tehtiin vähän sellaisena käsityönä eikä rakenne oikein sopinut tehokkaaseen sarjavalmistukseen: niinpä yksikköhinta muodostui turhan korkeaksi mikä torppasi pahasti myyntiponnisteluja kylmän sodan jälkeisessä maailmassa. Slovakiaan ja Unkariin oli kuulemma tilaukset lähellä mutta Unkari sai koneita Venäjältä velkojen kuittauksena ja Slovakia peruuntui muuten vaan. Omassa luokassaanhan kone on kyllä monikäyttöinen koska siihen mahtuu 4 henkeä tarvittaessa ja suorituskyky riittää myös kaikenmaailman sissien ja huumekauppiaiden röpöttelyyn konekivääreillä ja raketeilla.
 
Jos kerran italoaanot päätti ostaa koneen pois markkinoilta, niin olisiko tuosta pääteltävä, että kone oli kilpailukykyinen kategoriassaan?

Ei, koska muuten sitä olisi saatu kaupaksi. Lopullisessa tuotteessahan ei tiettävästi ollut mitään suurempaa vikaa, mutta aika koneen myymiseen oli huono kun puolustusbudjetit olivat jo supistumassa ja pienen firman on vaikea saada kaupaksi sellaista mitä saa myös isommilta. Pitäisi olla joko todella halpa tai ominaisuuksiltaan selvästi kilpailijoita parempi.
 
Back
Top