M39 ja D166 jälleenlataaminen

Alokas
Tarkoituksena ladata kyseista luotia VV140 ruudilla. Paanasen kirjasta tein jo erät 0,3 grainin nousuilla minimistä maksimiin. Paananen antaa maksimiarvoksi 46,1gr D166 luodille. Nyt katsoin Vihtavuoren latausopasta ja siellä maksimiarvo oli 40gr. Foorumeita lukiessa ja täälläkin oli jossain mainittu että tuolle luodille on PV ladannut 3gramman latauksia.

Uskallanko ampua Paanasen ohjeen mukaan M39:llä noita maksimilatauksia? Toki painemerkkejä joutuu seuraamaan kaikista latauksista. Mietityttää vaan noin suuret erot eri latausohjeiden välillä. Hetki on vierähtänyt lataustouhuista itsellä.

Olisiko M39:lle suositella jotain muuta luotia? Tarkoituksena olisi perinneammuntoihin osallistua. Perän takana ja silmissä on jo enemmän vikaa avoilla ammuttaessa.

Tarkoituksena ladata kyseista luotia VV140 ruudilla. Paanasen kirjasta tein jo erät 0,3 grainin nousuilla minimistä maksimiin. Paananen antaa maksimiarvoksi 46,1gr D166 luodille. Nyt katsoin Vihtavuoren latausopasta ja siellä maksimiarvo oli 40gr. Foorumeita lukiessa ja täälläkin oli jossain mainittu että tuolle luodille on PV ladannut 3gramman latauksia.

Uskallanko ampua Paanasen ohjeen mukaan M39:llä noita maksimilatauksia? Toki painemerkkejä joutuu seuraamaan kaikista latauksista. Mietityttää vaan noin suuret erot eri latausohjeiden välillä. Hetki on vierähtänyt lataustouhuista itsellä.

Olisiko M39:lle suositella jotain muuta luotia? Tarkoituksena olisi perinneammuntoihin osallistua. Perän takana ja silmissä on jo enemmän vikaa avoilla ammuttaessa.
D46 toimii ja samoin sekä Sakon että Lapuan 8 grammainen rynnäkkökiväärille tarkoitettu luoti. Olen myös suht hyvällä menestyksellä ampunut 8 grammaista Sakon leikkuria 150 metrin kolmiasentokisassa, mutta 300 metrin matkalle se ei enää oikein riitä.

Olen näköjään ladannut Ukko-Pekkaan vuonna 2017 (jolloin aloitin latailun) Sakon hylsyyn D166-luotia N140:llä ruutimäärän olessa tasan 40 grainia. COL 76 mm. Kyllä minä uskaltaisin sittemmin kokemusta saaneena kokeilla hieman suurempaakin ruutimäärää, jos Paanasen kirjassa niin sanotaan. Lähtönopeushan se se parempi indikaattori on, kuin übervarmat ruutitehtaan antamat arvot. Mikä on suomalaisen sotilaskivääripatruunan lähtönopeus alkuperäispakkauksen kyljessä? Oletan, että VV-latausoppaan maksimit olivat tarkimmat tulokset taulussa 8 vuotta sitten, mutta suuremman latauksen myötä tulokset olisivat voineet vielä parantua. Vuonna 2017 minulla ei vielä ollut lähtönopeusmittaria.

Numeroa en muista, mutta Sellierin .311/180grs luodilla olen sittemmin myöskin lataillut. Latausarvot ovat eräässä autotallini vihkosessa, eikä puhelimessani, kuten yllä.

Viimeksi muokattu:
Mulla on toiminut 43 grainia N140 ruutia. COL 76,0 ja niippaus.

Vihtavuoren dataa pidetään yleisesti liian löysänä M39 kiväärillä ampuessa ja syy lienee siinä, että se kaiketi on mitattu tiukemmasta piipusta (308) käyttäen silti .310 paksuista luotia.

Vihtavuorelta itselleni vastattiin, että arvot ovat CIP-spesifikaation mukaisesta koeammuntapiipusta, joka on siis tiukempi kuin M/39. Kuten Vihtavuoren oppaasta näkyy, .308 mittaiset samanpainoiset luodit saavat suuremmat arvot.

Itselläni parhaat lataukset ovat olleet luokkaa 2,9-2,95 grammaa N140 ja latauspituus 75,50 (otin mitan PV:n patruunoista työntömitalla). Tosin jo sillä 2,74 grammalla, joka on Leen vasaralataussarjan mitan vetoisuus N140:ä käytettäessä, tulee ihan ok latauksia. Quickload tarjoaa maksimilataukseksi 3,01 grammaa (jos latauspituus on 75,50)

Itse menisin Vihtavuoren oppaasta D166 vierestä löytyvän 200gr Sierra match kingin taulukon mukaan. Tuo yllämainittu piippukaliiperien ero juurikin syynä.

Kannattaa merkitä erittäin hyvin, ettei vahingossa ammu sitten m/28-30 tai muusta "länsipiippuisesta" ja perus paineentarkkailut hylsyistä ja nalleista ampuessa aina muutenkin.

Tänään kävin 100m radalla. Olin ladannut 2kpl patruunaa 0,3gr välein latauspituudella 75,50mm. Tiedän, ettei kahdella patruunalla voi sanoa oikein juuta eikä jaata. Kuitenkin 44,0gr - 45,2gr kävivät melkolailla samaan nyrkin kokoiseen nippuun, joten jätin kolme suurinta latausta ampumatta. Nyt tarkoitus tehdä tuolta väliltä suurempaa patruunamäärää ja etsiä siitä se parhaiten käyvä. Osumat olivat noin 10cm vasemmalla ja ylhäällä. Pitäisi jostain saaha PV:n maalitaulu, jotta voisi tähtäystä siihen harjoitella. Nyt on mikälie jousipyssytaulu, jonka 7 rinkiin alas on ollut tähtäyspiste.

Talossa ei käytännössä käytössä ole kuin tuo yksi sotilaskivääri. Isällä kaapin pohjalla vanha ampumahiihtokivääri 53r, joka mahdollisesti tulossa joskus jatkojalostukseen sekä 1913 ja Venäläisillä leimoilla oleva 8,2 x 53r. Tiiä onko ollu punasilla vai valkosilla. Patruunat pysyy omassa laatikossaan.

Back