Maahanmuutto.

Tuo viimeisen mohikaanin kysymys olisikin, hyvin mielenkiintoinen vastaamista vältteleväksi demonstroivana, jossakin kriittisessä asia-ohjelmassa esitettäväksi. Joita meillä tosin ei ole olemassa, ainakaan julkisen palvelun eli YLE:n kautta.

Ihmisvihamielisyys, kohdennettuna globaalisti heikoimpiin ja oma vastuumme sivuuttaen yms., suomalainen äärioikeistolaisuus vihanlietsonnassaan siihen, tähän ja tuohon pyrkiessä...

...vaan Tanskan maalla tapahtuvana, olisi "eri asia".

Tanska ja Kosovo allekirjoittivat yhteistyösopimuksen Kosovon vankilasta

Helmikuu 5, 2025
Vankeinhoitolaitos ja Kosovon vankeinhoitolaitos ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen Kosovon vankilasta. Tämä on toinen virstanpylväs hankkeessa, jonka tarkoituksena on lähettää karkotukseen tuomittuja rikollisia ulkomaalaisia Kosovoon.
 
Hyysärin pääkirjoitus on taas sitä ihteään:


Työperäisen maahanmuuton pisteytys voisi olla paikallaan​

Pääkirjoitus | Maahanmuuttopolitiikkaa tulee korjailla. Pisteytysjärjestelmä kerää kannatusta monelta puolueelta.
Helsingin Sanomat
2:00


Suomen maahanmuuttopolitiikka on luotu toiseen maailmanaikaan. Silloin maahanmuuttajien saapumista yritettiin säädellä, ellei suorastaan estää. Se perustui jo omana aikanaankin erikoiseen ajatukseen siitä, että Suomeen pääseminen oli lottovoitto, josta muut haaveilivat.

Maahanmuuttoa lähestytään Suomessa vieläkin uhkakuvien kautta, vaikka yhä useammassa maassa on jo havahduttu siihen, että tilanne on kääntynyt päälaelleen: osaavista ja työhaluisista maahanmuuttajista käydään kilpailua. Kun muut maat jo toivottavat väkeä tervetulleeksi, Suomi keskittyy torjumaan ja karkottamaan tulijoita. Se uhkaa entisestään syventää Suomen talouden kurimusta.

Korjauksia kaivataan sekä Suomen talouden etujen että maahanmuuttajien itsensä vuoksi. Päämääränä ei voi olla rajojen sulkeminen vaan se, että maahanmuuttajat integroituvat erityisesti työn kautta nykyistä paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan. Tästä vallitsee ilmeisesti melkoinen yksimielisyys – pölhöimpiä rasisteja lukuun ottamatta.

Maahanmuuttokeskustelu heiluu liian paljon uusimpien työttömyyslukujen tahdissa. Siinä ei ole järkeä, sillä ihmisiä ei voi siirrellä sisään ja ulos aina tarpeen mukaan. Pitää katsoa pitkiä muutostrendejä.

Suomi ikääntyy ja työvoimapanos kutistuu. Huoltosuhde heikkenee, eikä tuottavuus tule tätä tilannetta korjaamaan. Ikääntyvä väestö tarvitsee hoitajia. Kantasuomalaisia ei ole tähän työhön riittävästi. Korkeammat palkatkaan eivät auta, jos työvoimaa ei ole otettavissa. Työmarkkinat eivät toimi niin, että työttömiä on jossain pussissa, joka on tyhjennettävä ennen kuin työvoimaa otetaan rajan takaa. Työperäinen maahanmuutto ei Suomea pelasta, mutta se auttaa.

Viime aikoina kasvavaa kannatusta on kerännyt se, että maahanmuutossa alettaisiin hyödyntää pisteytysjärjestelmää. Jopa perussuomalaiset ja Rkp ovat molemmat puhuneet pisteyttämisen puolesta – tosin puolueet tarkoittanevat hieman eri asioita ideasta puhuttaessa.

Perussuomalaiset korostavat usein lähtömaita ja erilaisia kulttuuritekijöitä. Ne tuntuvat kiertoilmauksilta, joilla halutaan torjua tulijoita Afrikasta ja muslimimaista.

Työperäisen maahanmuuton järkevän ja reilun systeemin tulee kuitenkin perustua yksilöjen arviointiin. Tulijat saisivat pisteitä monin erilaisin osaamiseen liittyvin perustein. Jos tulija on esimerkiksi nuori, työikäinen ja koulutettu, hän saa runsaasti sisäänpääsypisteitä. Samoin tulijaa auttaisi, jos hän osaisi tullessaan kieltä ja tuntisi uuden kotimaansa yhteiskunnan toimintaa.

Pisteytys selkiyttäisi tilannetta tulijalle.

Pisteytysjärjestelmistä tunnetuin on kanadalainen malli. Kanada tarkistaa oikeat asiat, kuten koulutuksen, iän, kielitaidon ja työkokemuksen Kanadasta. Pisteitä lasketaan samanlaisin perustein Australiassa. Saksassakin on nykyisin vastaava menettely.

Järjestelmää käyttävä maa tulee kertoneeksi tulijalle jo sisääntulovaiheessa, millaista työvoimaa kaivataan. Pisteytyksellä arvioidaan työllistymisen yleisiä edellytyksiä.

Suomeen pääsee nykyisin helpoiten, jos on tiedossa työpaikka. Työpaikka voi mennä, mutta jos sisään olisi päässyt pisteytysjärjestelmän kautta hyvien yleisten työllistymismahdollisuuksien mukaisesti, uuden työn löytymisen mahdollisuudet olisivat hyvät. Pisteytys selkiyttäisi tilannetta tulijalle.

Maahanmuutosta mynttiä lyövien kannattaa kuitenkin muistaa, että humanitaarisin perustein tulevilta pakolaisilta ei pisteitä lasketa, ei Kanadassakaan.

Jo uusien järjestelmien suunnittelu ja siitä käytävä keskustelu voi kirkastaa Suomen nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa. Parhaassa tapauksessa pisteytysjärjestelmän ympärille voitaisiin rakentaa kansallinen konsensus, jossa maahanmuuttoa tarkasteltaisiin kiihkottomasti ja rationaalisesti. Se tarkoittaisi Suomen tarpeita mahdollisimman hyvin palvelevan työperäisen maahanmuuton korostamista – ja maahanmuuttokeskustelun rauhoittumista.

Mutta yhteisymmärrystä on vaikea luoda, jos erimielisyys on joidenkin poliittisten etujen mukaista. Kuten kirjailija Upton Sinclair muistutti: ketään ei saa ymmärtämään, jos hän ansaitsee ymmärtämättä jättämisellä.
Pisteytysjärjestelmän vesittäminen alkaa jo otsikosta "Työperäisen maahanmuuton pisteytys voisi olla paikallaan". Järjestelmän rajaaminen vain työperäiseen maahanmuuttoon tarkoittaa sitä, että vuosien 2015-2016 tapaiset kansainvaellukset tulevat vielä sen päälle.

Kupletin juoni paljastetaan heti sepustuksen alussa "työhaluisista maahanmuuttajista käydään kilpailua". Tavoite on luoda sellainen "pisteytysjärjestelmä", että kaikki varmasti pääsevät sisään: järjestelmän tehtävä on toivottaa tulijat tervetulleeksi, eikä torjua tai karkottaa ketään. Nykyisin työperäistä maahanmuuttajaa helpottaa, jos on työpaikka valmiina mutta jatkossa riittää, että on hyvä jätkä!

Raapustuksessa puhutaan kauniisti maahanmuuttajien integroitumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan. Myöhemmin kuitenkin todetaan, ettei pisteytysjärjestelmää saa laatia siten, että se syrjisi neekereitä tai muslimeita. Sepustus toistaa kaikki kliseet huoltosuhteen pelastajista. Sen jälkee todetaan, ettei kotimaan työllisyystilanteella saa olla vaikutusta pisteytysjärjestelmän toimintaan vaan asiaa pitää katsoa pitkässä juoksussa. Tämä lienee muunnelma argumentista "maahanmuuttoa pitää tarkastella yhtenä kokonaisuutena".

Tässäkin oksennuksessa unohdetaan jälleen kerran mainita, että "työperäinen maahanmuutto" on koodisana, joka tarkoittaa halpatyövoiman haalimista EU-alueen ulkopuolisista maista, sillä pisteytysjärjestelmä ei luonnollisestikaan voisi koskea muiden EU-maiden kansalaisia.

Ainoa, mistä olen hyysärin pääraapustuksen kanssa samaa mieltä on se, että Australiasta voitaisiin ottaa paljonkin mallia:

 
Back
Top