• "Kotimaan uutiset" ja "Sisäinen turvallisuus" -osiot on yhdistetty omaksi osioksi, "Uutiset & Sisäinen turvallisuus".

    Jatkossa kyseisessä osiossa seurataan uutisia ja sisäisen turvallisuuden tapahtumia omissa erillisissä ketjuissa, toisin kuin nyt, yksittäisissä isoissa ketjuissa. Rohkaisenkin teitä kaikkia luomaan uuden viestiketjun jos jotain tapahtuu kotimaan uutisissa/turvallisuudessa.

Maaliskuun säästökierros ja sotakone

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koponen
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

koponen

Kenraali
Lähipäivinä valtioneuvosto päättää ennakkotietojen mukaan 5-8% nettovaikutuksen sisältävistä veronkorotuksista ja säästöistä. Mikäli eläkeiän nosto ei tule hyväksytyksi, on painotus ylärekisterissä varmasti.

Veropuolella on tunnistettavissa joitakin mahdollisia tulonlähteitä, mutta säästöjä tullaan tekemään varmasti ja tuntuvasti.

Miten käy puolustusvoimien? Tuleeko edellisen kierroksen kovan itkun ja väännön jälkeen lakonisena toteamuksena: "höylätkää vielä 200M per vuosi, saa suorittaa"?

edit: Ja mitä sitten tapahtuu? Mistä pv säästää seuraavaksi?
 
koponen kirjoitti:
Lähipäivinä valtioneuvosto päättää ennakkotietojen mukaan 5-8% nettovaikutuksen sisältävistä veronkorotuksista ja säästöistä. Mikäli eläkeiän nosto ei tule hyväksytyksi, on painotus ylärekisterissä varmasti.

Veropuolella on tunnistettavissa joitakin mahdollisia tulonlähteitä, mutta säästöjä tullaan tekemään varmasti ja tuntuvasti.

Miten käy puolustusvoimien? Tuleeko edellisen kierroksen kovan itkun ja väännön jälkeen lakonisena toteamuksena: "höylätkää vielä 200M per vuosi, saa suorittaa"?

edit: Ja mitä sitten tapahtuu? Mistä pv säästää seuraavaksi?

Lomautuksia?. 1kk/v, vain välttämättömin ylläpitävä toiminta.
Varusmiespalveluksen lyhentäminen 2 viikolla mahdollistanee ainakin kouluttajien lomautuksen kuukauden pätkän (esim. kesäloma 1kk + 1kk palkatonta)
..jos noin kriittisesti menee.

MUTTA.. Tyytyväisempi olisin jos ihmiset nousisivat takajaloilleen moisten esitysten takia.
Miksi pitää yllä muitakaan yhteiskunnallisesti tuettuja toimintoja, jos perusta puuttuu ..yhteiskunnan olemassa olo ???
Sama juttu kuin PV:n suhteen on myös Poliisin ja RMVL:n mahdollisten lisäsäästöjen suhteen, paitsi niitä ei voi kokonaan lomauttaa edes lyhyeksi aikaa.
 
Arvonlisäveroa, tuontituotteiden veroa, tupakka, karkit limsat jäätelöt alkoholi, polttoaineet...siinäpä sitä aluksi. Ei tarvitse olla ennustajamohikaani, kun voi arvata kuinka ns. työn verotus ei ainakaan laske. Todennäköisesti tasavero ei ole nyt SE suuntaus. Omistaminen tullenee kalliimmaksi kuin nyt on.

Kuntien valtionavut, elinkeinotuet, koulutus, terveydenhoito, poliisi, kulttuuri, urheilu, infra, jne. tuskin mikään jää osattomaksi. Työttömyyskorvausten kattoa on ainakin harkittu, sen tiedän, eläkkeet tuskin nousevat ja lapsilisiin tekisi mieli iskeä.

Eiköhän se ole sellainen kompromissien summan mutikka, joka on fiilattu hiljalleen hyväksyttäväksi.

Kysymys: voidaanko puolustusvoimista vielä leikata? Tottahan toki, ei mikään ole Pyhää tällä haavaa. Paljonko: oma arvioni on, että vielä lähtee noin 150 miljoonaa per vuosi, mutta en usko, että se velvoite pamahtaa ihan tähän samaan saumaan.

Jos mitään mullistavaa ei satu niin puolustusvoimien vuosibudjetti tämän päivän rahaa on noin 2.2 mrd noin vuonna 2016. SIITÄ VAAN FOORUMIN TEKNOHEMMOT HAAVEILEMAAN MEGALO-OSTOSTEN PARIIN. Tuossa kohtaa käsittääkseni eläköityminen on aika kiivaanlaista ja jos lisää ei palkata niin.....tai jos palkataan niin pää päästä ja palkkakulu jää puoleen, jopa alle, kun vertaa lähtijää ja tulijaa. Sopimuskessun alkupalkka taitaa olla reilut 2000 plus lisät ja tyypillisen lähtijä-ev.lutin palkka on pikkasen toista.

Miten homma pelaa? Jos hirttäydytään nykyiseen kiinteistömassaan ja työntekijämäärään niin ei se pelaa mitenkään. Tai pelaa se siinä mielessä, että "puolustusvoimien ydintoiminnot on turvattu", joka suomeksi tarkoittaa upseerien työpaikkoja.
 
Markkinahuhu kertoo, että työmarkkinajärjestöt hyllyttivät eläkeiän noston. Seurannee säästöjen ja verojen noston osalta jytky.
 
Meillä on niin paljon velkaa (ja taidetaan maksaa muidenkin velkaa), että isokho jytkäys tulee joka tapauksessa. Sehän tarkoittaa vain, että tavaroita pitää alkaa entistä enemmän ostamaan ulkomailta halvemmalla alvilla. Ja sekös tekee kotimaan kaupalle hyvää. No, onneksi ruokakartelli jatkaa pyörimistään, evästä kun ei kannata manner-Euroopasta tilata

Ei se mitään, omat menoni nousivat suhteellisen nopeastikin niin, ettei nykyistä elämätä voi enää ylläpitää tuloilla. Ihan sama homma kuin valtiolla, ymmärrän osittain. Itsehän joudun muuttamaan paljon halvempaan asuntoon muutaman vuoden sisään (tai aiemminkin jos verot nousee), valtio ei voi samaa temppua tehdä.

Minun tehtäväni on kuitenkin vain pitää itseni onnellisena, ei turvata yhteiskunnan peruspalveluja kenellekään. Siinä mielessä pääsen vähällä. Vaikeita päätöksiä on takana ja edessä hallinnossa. Sitten kun oppisivat kertomaan niistä valehtelematta.

No, minä säästäisin nyt ulkomaille valutettavasta rahasta, jos päättäisin jostain jotain. Enpähän päätä, ja katselen kun valtio tehokkaasti leikkaa itsensä.. saa nähädä meneekö leijona poikki kaulan vai kivesten kohdalta. Toinen on täystuho, toinen estää hedelmällisen jatkuvuuden. Sitä raippaa saa vielä PV:kin, tosin vasta parin vuoden päästä. Käsittääkseni se budjetti on nyt "lukittu" muutamaksi vuodeksi.

Pitäisköhän mun muuttaa Ruotsiin Hejsanin rahoilla elämään, elintasopakolaisena? Neloskalja ois puulaakissa halvempaa ja jääkiekkovoittoja tulis useammin.

Vaikka en politiikasta liiemmin piittaa -eihän ne osaa kuin soheltaa- tässä vaiheessa voin melkein luvata äänestäväni niitä, jotka vähentävät ulkomaiden avustamista (ei sekään taida olla sormien napsautus ja muutos). Ei siksi, että se olisi minusta ajatuksena väärin tai että minulla olisi mitään ulkomaita vastaan. Siksi, että omat ongelmat pitää hoitaa ensin.

Mulla on vähän alle 20 euroa lompakossa, sillä mennään loppukuukausi. En piru vie anna sitä unicefille tai punaiselle ristille ohi kulkiessani. Jos mulla ois 200, voisin vaikka kympin antaakin. Järjen käyttö sallittu. Varsinkin tässä maailmassa, jossa ei tarvitse mennä kovinkaan paljoa kauemmas etelään, ennen kuin törmää "hetimullekaikkitänneminäekaksiminä"-asenteeseen, jossa vain omalla hyvinvoinnilla on väliä. Sen takia tulee romahtamaan säntillisemminkin asioita hoitaneita maita, kiva kiva.
 
Yksi haaste asiassa on se, että suurstrategisesti ajattelevia ja työskenteleviä ekonomisteja sekä oikeita valtiomiehiä on niukasti järjestelmässä. Ei taida olla riittävästi kysyntää. Viestimien kautta tyhmistettynäkin on ilmiselvää, että pitkistä käyristä huolimatta ajattelu on lyhyttä. "Markkina muuttui, ei voitu ennustaa." Kyse ei olekaan ennustamisesta vaan syvien rakenteiden muuttamisesta. Jatkuvuuspolitiikka on kiistatta hyödyttänyt Suomea ainakin sosiaalisesti, mutta onko sen ajanjakson päätös käsillä?

Valtion muutoksia seuraavat väistämättä muun julkisen sektorin muutokset. Tätä leikkiä riittää vielä vuosiksi ennen kuin seuraava tasapainoasema saavutetaan. Kuntatalouden ja eläkejärjestelmän muutoksia odotellessa.

Foorumin aihepiiriin palatakseni, ikävä odotukseni on että pv tulee kohtaamaan merkittäviä lisäsäästöjä vielä ennen vaalikauden loppua. Veikkauskuponkiin kirjoitetaan 2100 miljoonaa vuositasolla.

Lienee itsestään selvää, että silloin ryhdytään muuttamaan puolustuksen rakenteita nykyistäkin kiivaammin. Lopputuleman ei välttämättä silti tarvitse olla huono. Parilla miljardilla vuodessa saa ennakkoluulottomasti toimiessa paljon aikaiseksi. 80-luvun mallilla ei niinkään.
 
Suurin jarru muutoksissa pienemmän budjetin suuntaa taiaa kaikilla julkishallinnon aloilla olla jämähtyneisyys. Ihmiset ovat järjestelmiä varten, eikä ajatella sitä, miten järjestelmä voisi toimia ihmisiä varten. No, poikkeuksiakin varmaan on.

Mutta ennustan suurena ongelmana sen, ettei hallinnosta leikata, vaan suorittavista osista. Monella monituisella julkishallinnon alalla, niin valtiossa kuin kunnissakin. Silloin mennään pylly edellä puuhun, ja kustannukset vain kasvavat. Tosi kivaa tehdä töitä, että voin verorahoillani elättää kaksinkertaisen (tai usempikertaisen, jos kuntauudistuksia tulee) hallinnon. Samalla terveydenhoito sitten karsii määräaikaisuuksia ja sijaisuuksia.

No, en taida kovin kummoinen Nostradamus olla. Toivossa on hyvä elää, saneli lapamato aikanaan.
 
-Jos maata ei puolusteta varuskunnista, niin miksi me emme lakkauta varuskuntia joiden omaisuutta voidaan realisoida ihan käteiseksi rahaksi. Grynderit tappelisivat verissäpäin esim Santahaminan maa-alueesta. PV:lle kelpaisi näillä perusteilla vähän syrjäisempikin toimipiste, missä kulut olisivat pienempiä.

-Insinöörilogiikan mukaan suurimmat säästöt saadaan kuluista. PV:n suurimmat kuluerät ovat:
-henkilöstökulut
-toimintamenot (ns. muuttuvat kustannukset)
-hankinnat

nykyisillä "säästöillä" siirretään siviiien henkilöstökulut toimintamenoihin ja vähennetään toimiupseerien määrää sekä jätetään aliupseerivirkoja täyttämättä näistä vain kaksi viimeistä tuo minkäälaista kevennystä menorakenteeseen, mutta miehiä vähennetään halvemmasta päästä. Samalla hankinnat on sidottu aloitettuihn ohjelmiin. Nyt säästetään kaikesta muusta paitsi kuluista. Olenko minä nyt missannut jotain (ei olis eka kerta)?

Sodanajan vahvuus pienenee 120 000 ukolla, kadettiupseerien määrä ei vähene käytännössä ollenkaan, me alamme olla tilanteessa jossa PV:llä on palkkalistoillaan enemmän everstejä kuin kersantteja. HALOO!!!!

Valitettava totuus on että Suomen bruttokansantuote pienenee tämän ja luultavasti ensi vuoden. Käytännössä se tarkoittaa että fyffeä valuu PV:lle asti 2,1-2,2 miljardia euroa. Ei ne säästöt niin vaikeita olisi, palkankorotukset jäihin kahdeksi vuodeksi, hankintojen peruutus ja uudelleenarviointi, vähennetään porukkaa kalliimmasta päästä ja käydään muuttuvat kustannukset, esim alihankintasopimukset läpi asiansa osaavan yrityssaneeraajan kanssa.

BWAAHHAAAHHHAHAHAHAH!!!!

Just joo, viimeiset rippeet reserviläisistä siivotaan pois PV:n nurkkia likaamasta, Hornetit päivitetään samalla kun palkat kasvaa keskimäärin 2% vuodessa ja tulostimista maksetaan edelleen 20miljoonaa euroa vuodessa.

Mutta hei, ei takerruta yksityiskohtiin, keskustellaan vaikka Dragsvikin säilyttämisestä.
 
koponen kirjoitti:
Yksi haaste asiassa on se, että suurstrategisesti ajattelevia ja työskenteleviä ekonomisteja sekä oikeita valtiomiehiä on niukasti järjestelmässä. Ei taida olla riittävästi kysyntää. Viestimien kautta tyhmistettynäkin on ilmiselvää, että pitkistä käyristä huolimatta ajattelu on lyhyttä. "Markkina muuttui, ei voitu ennustaa." Kyse ei olekaan ennustamisesta vaan syvien rakenteiden muuttamisesta. Jatkuvuuspolitiikka on kiistatta hyödyttänyt Suomea ainakin sosiaalisesti, mutta onko sen ajanjakson päätös käsillä?

Valtion muutoksia seuraavat väistämättä muun julkisen sektorin muutokset. Tätä leikkiä riittää vielä vuosiksi ennen kuin seuraava tasapainoasema saavutetaan. Kuntatalouden ja eläkejärjestelmän muutoksia odotellessa.

Foorumin aihepiiriin palatakseni, ikävä odotukseni on että pv tulee kohtaamaan merkittäviä lisäsäästöjä vielä ennen vaalikauden loppua. Veikkauskuponkiin kirjoitetaan 2100 miljoonaa vuositasolla.

Lienee itsestään selvää, että silloin ryhdytään muuttamaan puolustuksen rakenteita nykyistäkin kiivaammin. Lopputuleman ei välttämättä silti tarvitse olla huono. Parilla miljardilla vuodessa saa ennakkoluulottomasti toimiessa paljon aikaiseksi. 80-luvun mallilla ei niinkään.

Muutoksia odotellessa? Siinä kuu närettä kiertää, ennen kuin muutoksia nähdään.

Kaupunginvaltuusto kokoustaa. Julkisista menoista säästettävä - vanhustenhoidosta 2,5 miljoonaa € pois. Kaupunki tarvitsee pesisstadionin (kaupungissa ei edustusjoukkuetta miesten tai naisten puolella eikä merkittävää junioritoimintaa), myönnetään 2,5 miljoonaa €.

Valtio antaa kunnille lisärahoitusta koulutoimeen. Kunta muuttaa systeeminsä tilaaja-tuottaja -mallin mukaiseksi. Tuottaja (tilaliikelaitos) huoltaa koulun ostamlla alihankkijoilta palvelut, tilaaja (koulupalvelu) pitää koulurakennuksessa koulua. Koulu remontoidaan, vuokra nousee 8-kertaiseksi. Jääkö remontin jälkeen koulun käytännöntoimintaan (opetus yms. sälä) enemmän vai vähemmän rahaa?

Jne.

Ja pv:n puolella sama.
 
Ikävä kyllä EK osuu aivan oikeaan. Sama vihellys rahankäytön kanssa niin kunnissa kuin valtiollakin. Kansalaisen kukkarolle on liian helppo pääsy. En usko minäkään, että mitään oleellista "muuttuu". Ja jos "muuttuu" niin sitten sisällöissä, rakenteet ja mausoleumit saavat edelleen osansa, rippeillä tehdään varsinainen työ.

Meidänkin kotipitäjässä meinataan pistää reilu milli yu-kentän tekoon. Olen pannut asiaan haisevan vastalauseeni. Tulee saatana ratakierrokselle hintaa ja harjoitusheiton hinnaksi tullenee hintaa kymppi per suoritus. Ihan joutavaa. Ikäluokat ovat niin pieniä, että millään kaikkiin harrastuksiin ei riitä lihaa. Täällä vetää jääkiekko sähly ja jossain määrin suunnistus ja hiihto, yu täysin luiskassa. Pane siihen sitten milli ja ylläpidä tartaria ja heittopaikkoja.....sitten kun routa nussii pohjan niin pane parisataa tonnia korjausrahaa...ohhoijjaa, tämä samalla, kun vanhainkotien hlökunta romahtaa työpaineen alla ja koulujen ilmasto on sellainen, että viidennes pennuista kesii nahkansa kuin kyyt ja rykii niin ettei aamunavauspastori saa omaa hengentuotettaan kuuluville.
 
Back
Top