Maastomoottoripyörät, -skootteri ja -kelkka

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VK
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Katso liite: 39693
Mönkkäreihin telasarjat, niillä voisi korvata osan kelkoista. Talvella telasarjat alla, kesäkelit renkailla. Yllättävän hyvä etenemään (teloilla varustettu mönkkäri) vaikeissakin lumioloissa.
En ole missään nimessä asiantuntija, mutta muistelen lukeneeni/kuulleeni, että tela mönkkäri kyllä menee pahaan paikkaan, mutta häviää kelkalle paljon nopeudessa. Pitäneekö paikkaansa?
Muuten samaa mieltä kanssasi.
 
En ole missään nimessä asiantuntija, mutta muistelen lukeneeni/kuulleeni, että tela mönkkäri kyllä menee pahaan paikkaan, mutta häviää kelkalle paljon nopeudessa. Pitäneekö paikkaansa?
Muuten samaa mieltä kanssasi.

Ei kai tuossa mitään epäilemistä ole. Vaikka en olekaan ajanut kelkalla kuin muistaakseni yhdesti elämässäni ja mönkkärillä en ollenkaan, niin väittäisin ajaneeni kelkalla niin kovaa että mönkkärillä en edes harkitsisi. Tämä ihan painopisteen takia.
 
En ole missään nimessä asiantuntija, mutta muistelen lukeneeni/kuulleeni, että tela mönkkäri kyllä menee pahaan paikkaan, mutta häviää kelkalle paljon nopeudessa. Pitäneekö paikkaansa?
Muuten samaa mieltä kanssasi.
Kyllä, jos kelkalla voi päästellä hana auki, järven jäällä, metsäautotiellä jne. Maastossa en usko noilla nopeudessa kummempia eroja olevan. Mönkkärillä voi ajaa kesälläkin telavarustuksessa, joka monipuolistaa sen käyttöä. Etenemiskyky teloilla on paljon parempi kuin renkailla.

Kelkan saa ajettua fantastisesti upoksiin ja jumitettua kiinni. Maastossa syvässä upottavassa lumessa ajaneet tämän ominaisuuden kanssa ovat tulleet tutuksi.. Mönkkäreihin saa asennettua sähkövinssit etu- että takapäähän.
 
Kyllä, jos kelkalla voi päästellä hana auki, järven jäällä, metsäautotiellä jne. Maastossa en usko noilla nopeudessa kummempia eroja olevan. Mönkkärillä voi ajaa kesälläkin telavarustuksessa, joka monipuolistaa sen käyttöä. Etenemiskyky teloilla on paljon parempi kuin renkailla.

Kelkan saa ajettua fantastisesti upoksiin ja jumitettua kiinni. Maastossa syvässä upottavassa lumessa ajaneet tämän ominaisuuden kanssa ovat tulleet tutuksi.. Mönkkäreihin saa asennettua sähkövinssit etu- että takapäähän.
Niin saa kelkkaankin, tosin telastoon kytketty naru vetää kelkan vaikka puuhun.
 
Yleiskäyttöön telamönkkärit olis kyllä enemmän kuin hyviä, ihme ettei niitä ole hankittu massottain. Hintakin on lähinnä nimellinen
 
Olen joskus istunut moottorikelkan kyydissä ja pelännyt perkeleesti kun kuski veti tuhatta ja sataa jäällä.

Yksi asia mitä opin varomaan kelkkaillessa jäällä on pilkkiavannot. Se kun jäätyy se ympäröivä keko jäähilettä ja sohjoa niin se rytkäyttää todella kovasti kun ajaa yli. En kylläkään osaa sanoa, että onko kelkalla kaatumisvaara, mutta jos reki on perässä, niin pitäisin lastin kaatumista mahdollisena.
 
Yksi asia mitä opin varomaan kelkkaillessa jäällä on pilkkiavannot. Se kun jäätyy se ympäröivä keko jäähilettä ja sohjoa niin se rytkäyttää todella kovasti kun ajaa yli. En kylläkään osaa sanoa, että onko kelkalla kaatumisvaara, mutta jos reki on perässä, niin pitäisin lastin kaatumista mahdollisena.
Tuttu ajoi kelkkalla150 km/h jäällä johonkin töyssyyn ja olihan se siitä komeasti ja pitkälle lentänyt. Ihme kyllä ei mitään pahempaa. (Jos nyt ei mustunutta selkää ym. pientä lasketa.)

Ennen nopeustestejä reitti kannattaa tiedustella, jäältäkin löytyy yllätyksiä, joita ei välttämättä vauhdissa erota.

Perinteinen fataali onnettomuus jäällä, että vedetään täysillä lumen peitossa olevaan kiveen. Säännöstellyillä vesistöillä ovat todella yleisiä ja vaarallisia. Nykykelkat liikahtaa käskettäessä aika railakkaasti.
 
Kelkan saa ajettua fantastisesti upoksiin ja jumitettua kiinni. Maastossa syvässä upottavassa lumessa ajaneet tämän ominaisuuden kanssa ovat tulleet tutuksi.. Mönkkäreihin saa asennettua sähkövinssit etu- että takapäähän.
Kelkkaan saa myös vinssin eteen tai taakse jos haluaa mutta kelkka menee todella umpisella paremmin kuin mönkijä. Kelkka nousee enemmän hangen päälle mönkkärin mennessä enemmän hangen sisään.
 
Varmaan tässäkin suurin sotilaskäyttö olisi terävimmän kärjen takana joko huollon logistiikassa, pioneereilla tai muissa reilumpaa kuormaa tarvitsevissa tilanteissa. Ja noita olisi Logistikkalaitoksen varmaan suht helppo ja jopa jörkevä testata. Kustannukset, huollettavuus ja käytyövarmuus sitten varmaan osa sitä selvityspatteria että ns lisätelat hyväksyttäis sotavarusteeksi.
 
Kyllä, jos kelkalla voi päästellä hana auki, järven jäällä, metsäautotiellä jne. Maastossa en usko noilla nopeudessa kummempia eroja olevan. Mönkkärillä voi ajaa kesälläkin telavarustuksessa, joka monipuolistaa sen käyttöä. Etenemiskyky teloilla on paljon parempi kuin renkailla.

Kelkan saa ajettua fantastisesti upoksiin ja jumitettua kiinni. Maastossa syvässä upottavassa lumessa ajaneet tämän ominaisuuden kanssa ovat tulleet tutuksi.. Mönkkäreihin saa asennettua sähkövinssit etu- että takapäähän.

Etelässä on ympäri vuoden sopivat olosuhteet mönkijöille ihan pyörilläkin, sopivaa uraa ja maastoa löytyy taktiseen liikkeseen, pohjoisessa voidaan vuorotella kelkkojen kanssa tarpeen mukaan.

Ei noita kumpaakaan kannata ostaa puolustusvoimille massoittain, siviilissä on satojatuhansia joista sopivia varmasti löytyy kymmeniätuhansia, noita telamönkijöitäkin jo jonkin verran.
 
Pitää niiden käyttöä kuitenkin harjoitella. Telamönkkärin etu on suurempi vetokyky kuin kelkalla, kelkka taas on maastossa nopeampi ja menee pahemmista paikoista osaavan kuskin käsissä. osaamattoman käsissä sen taas saa aivan järkyttävän pahasti jumiin, sama tietty on millä vaan maastovehkeellä
 
Vaikka toisaalta eipä se aina osaamisestakaan ole kiinni, rajoja kun haetaan niin sattuu ja tapahtuu
 
Aikanaan kun sähköverkkohommissa olin niin meillä oli pari tuollasta telamönkkäriä. Vois sanoo että maastokelposuutta rajotti ennemmin se korvien välissä hyllyvä mössö, kun mönkiän kulku. Vauhdissa jää heittämällä kelkalle, mutta ketteryydessä omaa luokkaansa. Oiskohan ollu maksimissaan 80kmh, mitä tuli lumisella tiellä ajettua. Hangessa sitten luonnollisesti vähemmän, kun pohjapanssari alkaa kelluttaan ja telat piekusttaa tyhjää. Peräkoukullisella mönkijällä pystyy mukavasti siirteleen peräkärryjä tai vaikka kenttäkeitintä ja keulaan voi kiinnittää auravarusteet. Ja teloilla voi päästellä maastossa ympäri vuoden, kunhan välttelee pahimpia kivikkoja ja asfalttipätkiä.

En pitäisi kelkkaa ja mönkijää toistensa vaihtoehtoina vaan omat paikkansa molemmilla. Kelkkoja saa varmasti ison läjän ottokalustona, mutta telamönkijöitä ei lähellekkään samoja määriä ole saatavilla. Jos saisin päättää niin niihin annettais huoltovarmuuden nimissä hankintatuki sähkö- ja puhelinverkkoja rakentaville ja kunnossapitäville yrityksill.
 
Kovin suuri kaapelikela, saati muuntaja ei taida noilla vehkeillä kovin hyvin liikkua. Se rajoittaa myös käyttökohteita. Mutta jos ovat huolloltaan halpoja, kestäviä ja hankintahinnaltaan edullisia niin hyvä. Tuo yhtälö vaan taitaa olla legendaarinen valitse kaksi.
 
Katso liite: 39693
Mönkkäreihin telasarjat, niillä voisi korvata osan kelkoista. Talvella telasarjat alla, kesäkelit renkailla. Yllättävän hyvä etenemään (teloilla varustettu mönkkäri) vaikeissakin lumioloissa.

Ehkä joku valmistaja voisi kiinnostua pohtimaan edullisia keinoja minimoida mönkkärin lämpöjälkeä ilman että jäähdytys, tila/käytettävyys tai turvallisuus pienenee liikaa.
 
Jos ei muuten, niin kuriositeetiksi sveitsiläinen Sand-X, moottorikelkka, jossa suksien tilalle asennettu pyörät. Markkinointi on ilmeisesti suunnattu ensisijaisesti Arabian niemimaan aavikoille. Firman sivuilla esitellään erilaista kulkineeseen liitettävää taktista härpäkettä.
 
Noissa telamönkkäreissä on ainakin ennen ollut paljon kestävyysongelmia. Paikallinen sähköverkkofirma tappeli ensin Catin telamönkkäreiden kanssa ja sitten Pollen vastaavien kanssa. Ilmeisesti useimmiten syynä oli jonkun karahkan juuttuminen ohjausnivelten väliin. Ja kyllä sen myös saa jumiin, vinssi auttaa tiettyyn pisteeseen asti. Esim. suolla ei juurikaan ole paikkoja mihin vinssin saisi kiinni. Nimimerkillä kokemusta on. Kelkalla saatiin lopulta vedettyä mönkkäri suolta pois. Kyseessä oli siis paksun lumen peittämä suo, jonka PITI olla jäässä. Lunta oli tosiaan paljon, jätkänristeistä näkyi se ristiosa...

Kyllä tuollainen syvään hankeen tarkoitettu kelkka ( vaikkapa Arctic Catin Alpha One ) menee melkeimpä millaisessa hangessa tahansa, myös hitaassa puun kierrossa. Osaavissa käsissä taipuu melko uskomattomiin käännöksiin ( onko PV:ssa niin osaavia käsiä, en osaa sanoa ). Reenkin saa perään, mutta se tietysti rajoittaa liikehtimistä.

Mutta molemmille laitteille on varmasti paikkansa.
 
Back
Top