Maavoimien kehittäminen

Tuolla se mennee kohdalleen. Tuossa MK IV versiossa tornissa tulee olemaan pst-ohjuksennampumalaitteet, mikäli Norjan ja Ruotsin tiedot pitävät paikkansa.
Kuinka suuri huolto ongelma on jos KARJPR:ssä on sekä vanhoja että uusia CV90 vaunuja? Jos niissä on erilaiset aseet (35/30mm)

Olisko kuitenkin järkevää korvata vanhat CV9030 vaunut uusilla ja lisätä samalla määrää.
Ja vanha Cv9030 siirtää päivityksen jälkeen muihin yksikköihin, niin että pysytään yhdessä vaunu mallissa joukkoa kohti.

Onko MK IV versio kuitenkin liian kallis? Entä toimitus aika?
Olislko se CV9035 MK III C versio joita on jo tilauksessa monille maille, halvempi ja nopeammin toimitettavissa kun sen tuotantoa on lisätty.
 
Yhteispohjoismaisessa hankinnassa tehdään kaikille ihan sama versio ilman mitään kansallisia erityispiirteitä.

Vuosikymmeniä on kyetty huoltamaan ja korjaamaan eri kalustoa. Kun tiedetään mitä kalustoa milläkin yksiköllä on niin, kyllä sille osataan varata varaosat sekä milloin toimesta korjaus partio joka saa vaunun kuntoon tai evakoi sen korjaamolle c-tason korjaukseen.

Maavoimilla on edelleen investointi velkaa ja ei uutta kalustoa voida hankkia korvaamaan, jotain minkä elinkaari ei ole lopussa ja kyllä nyt sekoitin tuon version eli samaa IIIC versioon kuin muille.
 
Ei tule tapahtumaan, KarPr tiedutelijat ja PST saa uudet CV sekä HämPsP
Tässähän voisi olla järkevä sauma siihen, että KARJPR pääkalusto siirtyisi toiselle KARPR kouluttamalle jääkäriprikaatille (olkoon vaikka SAVJPR), ja KARJPR saisi kokonaisuudessaan uudet vaunut, kuten myös Parolan kouluttama kokoonpano (niin, tässä taas voisi olla tilaa SA-panssariprikaatille kahden MEKTSTOS:n sijaan). Jos siis rynnäkkövaunujen määrää on tarkoitus oleellisesti kasvattaa, tällä vältettäisiin myös KymJP ja HämPsP koulutuskierron ongelmat, kun voitaisiin jatkuvasti keskittyä mekanisoidun joukon koulutukseen.
 
Maavoimilla on edelleen investointi velkaa ja ei uutta kalustoa voida hankkia korvaamaan, jotain minkä elinkaari ei ole lopussa.
Ensiksi, korvataanhan ryssän vaunukalustoa BMP-2.

Eikö ole hankalaa jos KarJPR:ssä on pääasiassa CV9030 vaunuja ja sitten muutama uusi versio CV90 vaunusta, (jos ovat viellä MK IV versioita ja erikaliperin tykillä) Kun vanhat CV9030 vaunut menee joka tapauksessa päivitykseen niin siirretään ne toisiin joukkoineen päivityksen jälkeen ja varustetaan KarJPR uusilla CV90 vaunuilla, saadaan yhtenäinen joukko ja voidaan lisätä vaunujen määrää.

Tässähän voisi olla järkevä sauma siihen, että KARJPR pääkalusto siirtyisi toiselle KARPR kouluttamalle jääkäriprikaatille (olkoon vaikka SAVJPR), ja KARJPR saisi kokonaisuudessaan uudet vaunut, kuten myös Parolan kouluttama kokoonpano (niin, tässä taas voisi olla tilaa SA-panssariprikaatille kahden MEKTSTOS:n sijaan). Jos siis rynnäkkövaunujen määrää on tarkoitus oleellisesti kasvattaa, tällä vältettäisiin myös KymJP ja HämPsP koulutuskierron ongelmat, kun voitaisiin jatkuvasti keskittyä mekanisoidun joukon koulutukseen.
Tuossa Tsekin tilauksessa vois olla sopiva pohja suomelle. Tuolla varustaa hyvin KarJPR:n ja vähän kasvattaakin joukkoa vahvemmaksi.

 
Ensiksi, korvataanhan ryssän vaunukalustoa BMP-2.

Eikö ole hankalaa jos KarJPR:ssä on pääasiassa CV9030 vaunuja ja sitten muutama uusi versio CV90 vaunusta, (jos ovat viellä MK IV versioita ja erikaliperin tykillä) Kun vanhat CV9030 vaunut menee joka tapauksessa päivitykseen niin siirretään ne toisiin joukkoineen päivityksen jälkeen ja varustetaan KarJPR uusilla CV90 vaunuilla, saadaan yhtenäinen joukko ja voidaan lisätä vaunujen määrää.


Tuossa Tsekin tilauksessa vois olla sopiva pohja suomelle. Tuolla varustaa hyvin KarJPR:n ja vähän kasvattaakin joukkoa vahvemmaksi.

Yhdelle komppanialle menee 120mm, toiselle 30mm ja kolmannelle 35mm, ei mielestäni hirveä ongelma. 90-luvullahan oli sama tilanne: 125mm, 30mm ja 73mm. Tsekin tilaushan olisi sopinut tänne, kuin nenä päähän. HUOM. Tsekin vaunut 30mm ja mkIV.
 
Ei tule tapahtumaan, KarPr tiedutelijat ja PST saa uudet CV sekä HämPsP
About näin se varmaan menee, ellei jostain löydy öljylähdettä.

Varmaan ihan toimiva juttu olisi noinkin. Kunhan KARJPR PSJK:t saa neljännet rynnäkkövaunut.
Yhteispohjoismaisessa hankinnassa tehdään kaikille ihan sama versio ilman mitään kansallisia erityispiirteitä.

Vuosikymmeniä on kyetty huoltamaan ja korjaamaan eri kalustoa. Kun tiedetään mitä kalustoa milläkin yksiköllä on niin, kyllä sille osataan varata varaosat sekä milloin toimesta korjaus partio joka saa vaunun kuntoon tai evakoi sen korjaamolle c-tason korjaukseen.

Maavoimilla on edelleen investointi velkaa ja ei uutta kalustoa voida hankkia korvaamaan, jotain minkä elinkaari ei ole lopussa ja kyllä nyt sekoitin tuon version eli samaa IIIC versioon kuin muille.
Toki tuossa tulee silti se ongelma, että meikäläiset CV:t on Mk. II:sia eli eroa Mk. III:sen tulee jonkun verran. @CV9030FIN joskus arvioi että yhteisiä osia on joku 30-40%, joista suurin osa jotain muttereita ja polttimoita. Mutta ehkä sen kanssa voi elää jos sillä vapautuu nykyisiä vaunuja PsJK:n käyttöön.

PST-ohjusten ampumalaitteista en osaa sanoa, olisiko niille tarvetta. Eikö bemareidenkin kanssa käytäntönä ollut/ole ampua PST-ohjukset maajalustalta, koska ametit ja maasto suosii niiden käyttöä jalan? Toki kuten sanoit, jos muut Pohjoismaat haluaa ne, niin sitten ne tulee meillekin.

Yhdelle komppanialle menee 120mm, toiselle 30mm ja kolmannelle 35mm, ei mielestäni hirveä ongelma. 90-luvullahan oli sama tilanne: 125mm, 30mm ja 73mm. Tsekin tilaushan olisi sopinut tänne, kuin nenä päähän. HUOM. Tsekin vaunut 30mm ja mkIV.
Ei meidän kannata hommata CV:tä 120mm kanuunalla. Sitä ei tarvita mihinkään muuhun kuin TSTPSV:n puhkomiseen, ja siihen hommaan vaunu on auttamatta liian kevyt. Jos tarkoitus on ampua bunkkereita, niin konetykki ja 3P-ammukset ajaa saman asian. Slovakia on ainut kuka tuota edes harkitsee, koska ne on niin PA ettei viitsi hommata Leopardeja, ja niidenkin tapauksessa homman logiikka ei ihan minulle aukea.

Eikö ole hankalaa jos KarJPR:ssä on pääasiassa CV9030 vaunuja ja sitten muutama uusi versio CV90 vaunusta, (jos ovat viellä MK IV versioita ja erikaliperin tykillä) Kun vanhat CV9030 vaunut menee joka tapauksessa päivitykseen niin siirretään ne toisiin joukkoineen päivityksen jälkeen ja varustetaan KarJPR uusilla CV90 vaunuilla, saadaan yhtenäinen joukko ja voidaan lisätä vaunujen määrää.
Tuskin yhteispohjoismaisessa hankkeessa päädytään Mk. IV:ään. Mk. III on jo käytössä Tanskassa ja Norjassa, ja Ruotsi on korvaamassa Mk. IIIC:llä omat ns. "Mk. 0:nsa". Edit: ja arvelisin, että yhteishankkeessa tullaan hommaamaan molempia konetykkejä, sekä 30mm että 35mm. Kaikilla mailla on jo olemassa oleva CV-lautta omalla kaliiperillaan, joten standardointia on hankala tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
About näin se varmaan menee, ellei jostain löydy öljylähdettä.



Toki tuossa tulee silti se ongelma, että meikäläiset CV:t on Mk. II:sia eli eroa Mk. III:sen tulee jonkun verran. @CV9030FIN joskus arvioi että yhteisiä osia on joku 30-40%, joista suurin osa jotain muttereita ja polttimoita. Mutta ehkä sen kanssa voi elää jos sillä vapautuu nykyisiä vaunuja PsJK:n käyttöön.

PST-ohjusten ampumalaitteista en osaa sanoa, olisiko niille tarvetta. Eikö bemareidenkin kanssa käytäntönä ollut/ole ampua PST-ohjukset maajalustalta, koska ametit ja maasto suosii niiden käyttöä jalan? Toki kuten sanoit, jos muut Pohjoismaat haluaa ne, niin sitten ne tulee meillekin.


Ei meidän kannata hommata CV:tä 120mm kanuunalla. Sitä ei tarvita mihinkään muuhun kuin TSTPSV:n puhkomiseen, ja siihen hommaan vaunu on auttamatta liian kevyt. Jos tarkoitus on ampua bunkkereita, niin konetykki ja 3P-ammukset ajaa saman asian. Slovakia on ainut kuka tuota edes harkitsee, koska ne on niin PA ettei viitsi hommata Leopardeja, ja niidenkin tapauksessa homman logiikka ei ihan minulle aukea.


Tuskin yhteispohjoismaisessa hankkeessa päädytään Mk. IV:ään. Mk. III on jo käytössä Tanskassa ja Norjassa, ja Ruotsi on korvaamassa Mk. IIIC:llä omat ns. "Mk. 0:nsa".
Tarkoitin tietysti, että PSVK leopardit syö 120mm joka tapauksessa, ei ole pelkkiä 30mm pataljoonia.
 
Kyllä Bemareilla ammuttiin päältä ohjuksia, silloin kun niitä vielä oli. Nykyiset ohjukset ovat parempia, ammu taivaalle, etsi maali ja ohjaa maaliin.
Muistelen lukeneeni että bemarien mukana oli tullut maajalustat ohjuksille, oliko sen suhteen mitään preferenssiä että käytettiinkö ohjusta vaunusta vai jalustalta? Vai oliko vaunujen ohjusten käyttö aina vaunun päältä?

Muistelen vaan varusmiesajoilta kouluttajien todenneen, että jos maasto pakottaa vaunun pysymään uran suunnassa ja ametit on niin lyhyet että piilosta ampuminen menee hankalaksi, niin oli parempi ottaa ohjus irti ja pistää PST-partio kiertämään jalan. Ruotsissa on tietääkseni aiemmin ollut vähän sama käytäntö. Toki nykyiset NLOS ohjukset on vähän eri luokkaa suorituskyvyssä.

Tarkoitin tietysti, että PSVK leopardit syö 120mm joka tapauksessa, ei ole pelkkiä 30mm pataljoonia.
Aivan, ymmärsin väärin.

Mahdankohan muistaa oikein, mutta Norjalaiset päivitti osaan CV lauttansa rungoista nykyiseen III tasoon ja silloin vaihtoivat alle kumiset telat.

Sama varmasti onnistuisi meidän CV:n kanssa.
Norjalaiset taisi ostaa ihan kokonaan uudet Mk. III rungot, vanhoja Mk. I:siä muutettiin sitten erikoisvaunuiksi ja osa myytiin Viroon. Tornit muutettiin Mk. III:seksi.

Mutta joo, siinä tuli kumitelat samalla. Muutenkin muutoslistaa katsoessa vaikutti siltä, että BAE:n kysellessä mitä laitetaan niin norskit oli vaan vastanneet että "javisst". Tietty kun on öljyä niin on millä mällätä.
 
Muistelen lukeneeni että bemarien mukana oli tullut maajalustat ohjuksille, oliko sen suhteen mitään preferenssiä että käytettiinkö ohjusta vaunusta vai jalustalta? Vai oliko vaunujen ohjusten käyttö aina vaunun päältä?
Jokaisessa vaunussa oli oma ampumalaite ja esim jalkautuvilla pst-partiolla omansa. Maajalusta kulki takatilassa PA-säiliöiden yläpuolella. Kun jokaisessa PsPr:n BMP vaunussa oli ampumalaite ja ohjus oli niitä vaunuissa 82 kpl ja muu PST voima päälle.
BMP-2 ampuja ampui ohjuksen omalta paikaltaan vaunun sisältä venäläiseen tyyliin ergonomisesti. BMP-1 ampuja joutui tulemaan ylävartalo tornin katolle.
 
Tuskin yhteispohjoismaisessa hankkeessa päädytään Mk. IV:ään. Mk. III on jo käytössä Tanskassa ja Norjassa, ja Ruotsi on korvaamassa Mk. IIIC:llä omat ns. "Mk. 0:nsa". Edit: ja arvelisin, että yhteishankkeessa tullaan hommaamaan molempia konetykkejä, sekä 30mm että 35mm. Kaikilla mailla on jo olemassa oleva CV-lautta omalla kaliiperillaan, joten standardointia on hankala tehdä.
Tuotahan mie oon kirjoitellut, nythän on tilauksessa niitä CV9035 MK III C versioita jo yli 200 kpl, luulis olevan helpointa kasvattaa tuota tilausta merkittävästi, huollon kannalta luulisi olevan järkevintä.

Mietin vaan... onko MK IV version alavaunu niin paljon parempi, että kannattaa siitä maksaa enemmän, jos tornissa ollaan lähes samalla tasolla.

Suomelle kyllä 30mm tykki kai sopisi, mutta muut pohjoismaat on kyllä hankkineen noita vaunuja paljon 35mm tykeillä, olisivatko halukkaita palaamaan 30mm tykkiin.
 
Tuotahan mie oon kirjoitellut, nythän on tilauksessa niitä CV9035 MK III C versioita jo yli 200 kpl, luulis olevan helpointa kasvattaa tuota tilausta merkittävästi, huollon kannalta luulisi olevan järkevintä.

Mietin vaan... onko MK IV version alavaunu niin paljon parempi, että kannattaa siitä maksaa enemmän, jos tornissa ollaan lähes samalla tasolla.

Suomelle kyllä 30mm tykki kai sopisi, mutta muut pohjoismaat on kyllä hankkineen noita vaunuja paljon 35mm tykeillä, olisivatko halukkaita palaamaan 30mm tykkiin.
Jos kaavailtu yhteistilaus toteutuu, arvelen tykin olevan 35mm, Norjalla on varaa jossain vaiheessa muuttaa vanhemmat CV9030 MKIIIB vaununsa 35 millisiksi. Alusta on MK IIIC tai MK IV. Tanskahan on jo omansa tilannut ja päivittää todennäköisesti vanhat vaununsa samalle tasolle tilauksessa olevien kanssa (IIIC). Suomellahan on sitten joka tapauksessa kaksi erilaista mallia alustasta riippumatta. Ruotsi tilasi nopeahkolla aikataululla 50 CV9035 MK IIIC, koska linjasto oli auki (nämä siis korvaamaan Ukrainaan lähetettyjä). Ruotsin alkuperäisen MK0 0n varsinainen korvaajahan voi sitten olla joku muukin.
 
Back
Top