Maavoimien kehittäminen

Olisiko olleet ylimmän sodan johdon reservinä jossain vaiheessa ennen lopullista hävittämistä?

Meillä on mielestäni ollut jotain pahasti pielessä panssarikaluston hävittämisessä ja ko. kalustolle kouluttamisessa. Hukkaan heitettyä resurssia on kouluttaa varusmiehet kalustolle joka stenataan 1-3 vuoden sisällä varusmieskoulutuksen päätyttyä.
Toisaalta pitää huomioida, että vm-koulutus on samalla henkilökunnan ammattitaidon ylläpitoa. Siksi esim. KARPR on pyörittänyt pienimuotoista CV90-koulutusta silloinkin, kun varsinainen joukkotuotanto ko kalustolle ei ollut käynnissä.
 
Opistoupseerien kenttäosaaminen oli mielestäni firman parhautta. Siitä näkökulmasta, mistä itse asioita olen nähnyt. En tiedä millä se on korvattu ja korvataan.
Tuohon olen vähän puolueellinen vastaamaan, mutta oma näkemys tällä hetkellä on se, että koulutustaso on laskenut ja menee aikaa, että on samalla tasolla. Muutos ei ollut järkevä ei hallittu, liikaa nuoria kandeja ja aliupseereita perusyksiköissä. Yksi niitä Hägglund ajan virheitä eikä ainoa.
 
"Saapumiserälle 1/26 FPV-droonien koulutusta pilotoidaan ja toimintaa on kokeilujen perusteella tarkoitus laajentaa ensi kesänä saapumiserälle 2/26.

– Jos kaikki menee hyvin ja kokeilutulokset näin osoittavat, niin jääkärikomppanioiden tulitukiosaan liitetään taistelulennättäjiä. Kevyen kranaatinheittimen lisäksi samaan tukielementtiin tulee FPV-kyvykkyys."


"Maavoimat on uusimassa myös jalkaväen perusaseistusta. Jalkaväen tarkastaja, eversti Ari Lehmuslehti kertoo, että edessä on siirtymä Sakon uusiin rynnäkkökivääreihin.

– Meille tulee ensi keväänä 5,56 NATO -kaliiperin rynnäkkökiväärien testierä ja sen perään 7,62 NATO -kaliiperin rynnäkkökiväärejä. Kaliiperivalintaa ei vielä ole tehty, mutta se on tämän syksyn agendalla, Lehmuslehti linjaa.

Ensi vuonna kokeilueriä otetaan mukaan myös varusmieskoulutukseen, jotta niistä voidaan tehdä kattava kokonaisarvio. Huomioitavaa kuitenkin on, että nykyiset rynnäkkökiväärit ja kalustovarannot kestävät 2050-luvulle saakka."

 
Olisikohan suomella tuon kaltaiselle ajoneuvolle käyttöä?
Vois sopia Uudenkaupungin autotehtaan linjastolle.

Suomen oloissa joku Toyota Dzhuran tapainen toimisi ehkä paremmin.
a77e1f097091ede6155f4bbb25a09f68.png
 
Olisikohan suomella tuon kaltaiselle ajoneuvolle käyttöä?
Vois sopia Uudenkaupungin autotehtaan linjastolle.

Utissa taitaa olla Mersun vastaava käytössä.

Vähän ihmettelen noiden käyttötarkoitusta. Joo, SAS ja saksalaiset Pohjois-Afrikassa, mutta Eurooppa on eri asia.

Omat etunsa noissa tietysti on, kuten pieni paino (ilmakuljetus helikopterilla) sekä ovettomuuden/ikkunattomuuden mahdollistama Hiluxia parempi tilannetietoisuus ja aseistettavuus. Mutta suojahan noissa tulee ennen kaikkea liikkeestä, ja peltojen, metsien, ojien ja teiden halkomassa Euroopassa on ikävämpi ajaa kaasu pohjassa vihollisen asemien ympäri räiskien kaikilla mahdollisilla aseilla. Puhumattakaan sääolosuhteista.

Mieluummin mönkijöitä/moottorikelkkoja, Hiluxeja, G-Mersuja, GTP:itä ja sen sellaisia.
 
Vaikka hullut pohjois-amerikkalaiset noita ostavatkin ja tuovat jopa Eurooppaan... niin olen Sotaministeriön linjoilla. Jos se on 'troop carrier', niin ehkä sääsuoja olisi tärkeämpää kuin avonaisuus?


In January 2022, the Pentagon's chief weapons tester reported the vehicle would be unsuitable against a "near-peer threat," although the Army contended that the platform is intended to act as a troop carrier and not as a fighting vehicle; units are supposed to avoid threats or dismount if engaged rather than fight from the vehicles themselves.

In July 2024 the Canadian government announced the acquisition of 90 vehicles in phase 1, with an option for a further 18, to equip the Canadian Army with Light Forces as part of EFP Latvia. 36 will be cargo variants and 54 personnel variants and will be received by October 2024. Phase 2 is to see the acquisition of up to 222 in cargo and personnel variants and up to 23 light trailers.
 
No niin... Ilmeisesti kyseessä on maahanlaskujoukkojen kulkuväline aiemmasta Army Ground Mobility Vehicle'sta päätellen. Tuodaan helikopterilla kohteen (lentokentän) lähistölle, miehet saavat ajaa kohteen porteille kävelemisen sijaan ja ottaa kohteen haltuunsa.

Rintamasodankäynnissä tai partio-ryhmä kokoluokan erikoisjoukkotoiminnassa linjojen takana en kuitenkaan näe tuolle sijaa Euroopassa. Heräte on sama kuin muillakin isommilla pyöräajoneuvoilla ja sääsuoja ja panssarointi puuttuvat. Ei jatkoon.
 
Vähän ihmettelen noiden käyttötarkoitusta. Joo, SAS ja saksalaiset Pohjois-Afrikassa, mutta Eurooppa on eri asia.

Omat etunsa noissa tietysti on, kuten pieni paino (ilmakuljetus helikopterilla) sekä ovettomuuden/ikkunattomuuden mahdollistama Hiluxia parempi tilannetietoisuus ja aseistettavuus. Mutta suojahan noissa tulee ennen kaikkea liikkeestä, ja peltojen, metsien, ojien ja teiden halkomassa Euroopassa on ikävämpi ajaa kaasu pohjassa vihollisen asemien ympäri räiskien kaikilla mahdollisilla aseilla. Puhumattakaan sääolosuhteista.

Mieluummin mönkijöitä/moottorikelkkoja, Hiluxeja, G-Mersuja, GTP:itä ja sen sellaisia.
Siinä G-pohjaisessa on miina suojattu alaosa ja luurankorunko. Erkkarit tykkää näistä koska niistä pääsee nopeasti ulos, voi käyttää kaikkien aseiden tulta sekä ajoneuvoon saa kiinni kaikkea kivaa.
 

Liitteet

  • 1000005243.webp
    1000005243.webp
    65 KB · Luettu: 38
Siinä G-pohjaisessa on miina suojattu alaosa ja luurankorunko. Erkkarit tykkää näistä koska niistä pääsee nopeasti ulos, voi käyttää kaikkien aseiden tulta sekä ajoneuvoon saa kiinni kaikkea kivaa.

Kuulostaa hyvältä kansainvälisiin operaatioihin. Kotimaassa en sitten tiedä, jotenkin arveluttaisi ajaa konventionaalista vihollista päin tuollaisilla.
 
Omat etunsa noissa tietysti on, kuten pieni paino (ilmakuljetus helikopterilla) sekä ovettomuuden/ikkunattomuuden mahdollistama Hiluxia parempi tilannetietoisuus ja aseistettavuus. Mutta suojahan noissa tulee ennen kaikkea liikkeestä, ja peltojen, metsien, ojien ja teiden halkomassa Euroopassa on ikävämpi ajaa kaasu pohjassa vihollisen asemien ympäri räiskien kaikilla mahdollisilla aseilla. Puhumattakaan sääolosuhteista.

Jonkinlainen rätti katto/ovet olisi siirtymillä hyvä olla, jotka saa tarvittaessa nopeasti pois tieltä.
 
Back
Top