Maavoimien kehittäminen

Enpä tiedä mitä kaikkea ne erkkarit Suomessa keksii ja mihin käyttävät. Vastaerikoisjoukkotoiminnassa varmasti pätevä liikkumisväline.

Tiestö on niin hyvää rauhanaikana, että luulisi suojatumman ja vähemmän militääriltä näyttävän ajoneuvon olevan haluttavampi? Esim. samanlainen panssari-Mersu kuin logistiikkalaitoksella - ei herätä liikaa huomiota yleisössä ja vastapuolikin joutuu pohtimaan, avaako tulen kohti tiluksiaan tarkistavaa paikallista isäntämiestä vaiko raskaasti aseistautuneita virkamiehiä.
 
Tiestö on niin hyvää rauhanaikana, että luulisi suojatumman ja vähemmän militääriltä näyttävän ajoneuvon olevan haluttavampi? Esim. samanlainen panssari-Mersu kuin logistiikkalaitoksella - ei herätä liikaa huomiota yleisössä ja vastapuolikin joutuu pohtimaan, avaako tulen kohti tiluksiaan tarkistavaa paikallista isäntämiestä vaiko raskaasti aseistautuneita virkamiehiä.
Onglma näissä panssaroiduissa on se ettei niihin mahdu juuri tavaraa mukaan eli ne ovat yllättävän pieniä sisältä ja esim aseiden kuljettaminen toimintavalmiina ei ole yhtä helppoa.
Eipä näitä luuranko-G Mersuja juuri näe tien päällä..
 
Suomen oloissa joku Toyota Dzhuran tapainen toimisi ehkä paremmin.
Mini Sisu GTP, ilman panssarointia

Siinä G-pohjaisessa on miina suojattu alaosa ja luurankorunko. Erkkarit tykkää näistä koska niistä pääsee nopeasti ulos, voi käyttää kaikkien aseiden tulta sekä ajoneuvoon saa kiinni kaikkea kivaa.
Tuon lisäksi kahtelin Polaris Dagor ajoneuvoa, pystyy kuljettamaan jopa 8 sotilasta.

Rintamasodankäynnissä tai partio-ryhmä kokoluokan erikoisjoukkotoiminnassa linjojen takana en kuitenkaan näe tuolle sijaa Euroopassa. Heräte on sama kuin
Mie en sitä sinne rintamalinjojen taakse oliskaan lähettämässä, pikeminkin paikallisjoukoille ottoajoneuvojen korvaajaksi. Tuo jenkkien Polaris Dagor maksaa jota kuin 150 000$ kpl wikipedian mukaa euroopassa, jenkeissä vähemmän.

muillakin isommilla pyöräajoneuvoilla ja sääsuoja ja panssarointi puuttuvat. Ei jatkoon.
Tuossa oot oikeessa, mutta panssarointi maksaa, etsiskelen halpaa ottoajoneuvon korvaajaa, Uudenkaupungin tehdas vaan suoltamaan sarjatuotanto linjastolta tuollaista ulos, moottorin ja vaihteiston saaminen voi olla onkelma tuossa vaiheessa, muun vois saada tuotantoon suomessa.

Jonkinlainen rätti katto/ovet olisi siirtymillä hyvä olla, jotka saa tarvittaessa nopeasti pois tieltä.
Vähän samaan tapaan kuin UAZ-469 autossa.
Ovet nostettavissa pois kuten ennen vanhaan traktorin kopissa, pois ja takaisin muutamassa minuutissa.

1759549821232.webp
 
Mini Sisu GTP, ilman panssarointia


Tuon lisäksi kahtelin Polaris Dagor ajoneuvoa, pystyy kuljettamaan jopa 8 sotilasta.


Mie en sitä sinne rintamalinjojen taakse oliskaan lähettämässä, pikeminkin paikallisjoukoille ottoajoneuvojen korvaajaksi. Tuo jenkkien Polaris Dagor maksaa jota kuin 150 000$ kpl wikipedian mukaa euroopassa, jenkeissä vähemmän.


Tuossa oot oikeessa, mutta panssarointi maksaa, etsiskelen halpaa ottoajoneuvon korvaajaa, Uudenkaupungin tehdas vaan suoltamaan sarjatuotanto linjastolta tuollaista ulos, moottorin ja vaihteiston saaminen voi olla onkelma tuossa vaiheessa, muun vois saada tuotantoon suomessa.


Vähän samaan tapaan kuin UAZ-469 autossa.
Ovet nostettavissa pois kuten ennen vanhaan traktorin kopissa, pois ja takaisin muutamassa minuutissa.

Katso liite: 125333
150K hintalapulla saisi kaksi uutta Hiluxia.
 
150K hintalapulla saisi kaksi uutta Hiluxia.
Itseäni myös hiukan ihmetyttää korkea hinta, tuollaisesta putkikehikosta ja muutamasta pellin palasta. Moottori ja voiman siirtohan kai tuossa maksaa eniten.

Tietysti onhan tuo tarkoitettu kovempaan käyttöön, varmaan maasto ominaisuudet ja kestävyys toistaluokkaa kuin perus tehdasvalmisteinen Hilux.

VR Foxista kaavaillaan muuten kokonaista tuoteperhettä.
FOX_01.webp

Vähän kuin Sisu GTP pienennettynä ja ilman panssarointia.
 
Onglma näissä panssaroiduissa on se ettei niihin mahdu juuri tavaraa mukaan eli ne ovat yllättävän pieniä sisältä ja esim aseiden kuljettaminen toimintavalmiina ei ole yhtä helppoa.
Eipä näitä luuranko-G Mersuja juuri näe tien päällä..
Ilmeisesti ovat Norjalaisten ylijäämää.
 
Jonkinlainen rätti katto/ovet olisi siirtymillä hyvä olla, jotka saa tarvittaessa nopeasti pois tieltä.
Vähintään tuulilasi jonka sais taitettua pois tieltä napista tai kahvasta. Tuulilasi on kattoakin tärkeämpi sääsuoja.
 
Vähintään tuulilasi jonka sais taitettua pois tieltä napista tai kahvasta. Tuulilasi on kattoakin tärkeämpi sääsuoja.

Ajattelin olevan vakiovaruste... Samanlainen kuin jeepeissä, eli voi vain avata lukituksem ja työntää konepellin päälle.

Oikeastaanhan tässä on tullut monta vanhan ajan armeijan maasturia, ainoastaan vaan lisänä putkirunko, ettei ole niin vaarallista pyörähtää ympäri.
 
Uttilaisilla on RG:t ja ne toimii tilojen ja suojauksen puolesta hyvin
 
Mie en sitä sinne rintamalinjojen taakse oliskaan lähettämässä, pikeminkin paikallisjoukoille ottoajoneuvojen korvaajaksi. Tuo jenkkien Polaris Dagor maksaa jota kuin 150 000$ kpl wikipedian mukaa euroopassa, jenkeissä vähemmän.
Tuolla hintaa saa jo 8x8 Sisun. Eikä tarvitse yrittää ottoajoneuvo pulla-autolla ojanylityksiä 😃.

Edit ei taida saada Sisua. Pitää ostaa Volvo. Tosin panssaroiduilla on sitten kalliimmat hinnat.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla hintaa saa jo 8x8 Sisun. Eikä tarvitse yrittää ottoajoneuvo pulla-autolla ojanylityksiä 😃.

Edit ei taida saada Sisua. Pitää ostaa Volvo. Tosin panssaroiduilla on sitten kalliimmat hinnat.
Mie oon yrittany etsiä tietoo mitä maksais Sisu A2045. Onks tietoo?
 
  • Tykkää
Reactions: Sah
Mie oon yrittany etsiä tietoo mitä maksais Sisu A2045. Onks tietoo?
15 vuotta sitten 232kpl maksoi 29 miljoonaa euroa. Ei tietoa oliko alvit sun muut tuossa mukana. Tänä päivänä se olisi sitten jotain muuta.

Pelkkä rahan arvon muutos tekee kai vähän alle 40%. 200 tonnia per kpl lienee siis oikea suuruusluokka kohtuullisen kokoiselle sarjalle.

Koko tarkastelu on tietysti täysin teoreettinen.
 
Mie oon yrittany etsiä tietoo mitä maksais Sisu A2045. Onks tietoo?
Selvitysmiehen raportti
SISU -kuorma-autohankinnoista 2009-2011
Puolustusministeriö defmin
Linkki ei suostu tähän mutta Googlella löytää.


"Selvitystyö kohdistui 60 kappaleeseen 8x8 ja 234 kappaleeseen 4x4 maastokuorma-autoja.
Hankintasopimukset ovat tavanomaisia, Maavoimien Materiaalilaitoksen Esikunnan (MAAVMATLE,
Asiakas) laatimia dokumentteja. Sopimusten osapuolina ovat MAAVMATLE ja Sisu Defence Oy (Sisu,
Toimittaja). Käsitteellä Sisu tarkoitetaan paitsi sanottua yhtiötä myös sen emoyhtiöitä ja muita kon-
serniyhtiöitä sekä näiden muodostamaa konsernia.
Ensimmäinen kuorma-autosopimus (allekirjoitettu 19.12.2008 Tampereella ja 8.1.2009 Karjaalla)
koskee yhteensä 234 kappaletta 4x4 maastokuorma-autoa, kauppahinnaltaan yhteensä 29,2 (ilman
alv) miljoonaa euroa. Valtaosa (215 kpl) on standardimallia, joiden lisäksi on kaksi erikoistyyppiä
(type 2: 15 kpl ja 4 kpl). Sopimus on laadittu englanniksi, varsinainen hankintasopimus on 38 sivua ja
siinä on 9 liitettä, yhteensä 75 sivua teknisiä spesifikaatioita, takuuehtoja, koulutussuunnitelmaa,
projektin toteutussuunnitelmaa ja vastaavaa.
Jälkimmäinen kuorma-autosopimus (allekirjoitettu 8.5.2009 Tampereella) koskee yhteensä 60 kap-
paletta 8x8 kuorma-autoa, kauppahinnaltaan yhteensä 25,9 miljoonaa euroa (ilman alv). Kuorma-
autoissa on neljä hieman toisistaan poikkeavaa tyyppiä (20+1+35+4 = 60 kappaletta). Sopimus on
laadittu suomeksi. Varsinainen hankintasopimus on 25 sivua ja siinä on 9 liitettä, yhteensä reilusti yli
100asivua (osin englanniksi), sisältäen teknisen ja tuotespesifikaation, varusteluettelon, koulutusoh-
jelman, projekti- ja laatusuunnitelman ja vastaavaa. Sopimukseen on tehty projektin toteutuksen
aikana muutamia täsmentäviä teknisiä ja maksuehtoihin liittyviä muutoksia. Tämä sopimus tehtiin
saamani tiedon perusteella ainakin osittain elvytystoimenpiteenä Sisun työllisyystilanteen edistämi-
seksi vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen. Tästä johtuen kaupan hinnoittelussa käytettiin puolustus-
hallinnolle edullisia kaupallisia ehtoja"
 
Ilmeisesti ovat Norjalaisten ylijäämää.
1759759478936.webp
Joitain tuollaisia. Perinteisen G-mallin mersun valmistus on lopetettu. Uusi sukupolvi on jo tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top