MacGyver-tarpeet eli tilapäisvälineet

proileri

Kenraali
Tilapäisvälineistöstä on kyse, eli kotimaisittain lie televisiosta tutuista Ihmemies-tarpeista. Näillä tulisi voida kenttäoloissa rakentaa kaikkea riukukäymälöistä tilapäismajoitteisiin ja taktisiin ydinlatauksiin asti. Luonnollisesti myös kaikenlaiset pikkujutut pitäisi voida tilapäisfiksata. Mitä siis on käytännöllistä olla mukana askarteluvarana?

Itselläni on pyörinyt kentällä mukana mm.:

-Ilmastointiteippiä
-Nippusiteitä
-Jekkulankaa
-Karabiinihakoja

Työkalupuolella puukon lisäksi taskussa on ollut leatherman-korvikkeena halvat nokkapihdit. Saksillekin lie löytyisi käyttöä.

Seuraavaksi hankinnan alla:

-Pitempi määrä narua.. mutta minkälaista?
-Vihreitä / valkoisia jätesäkkejä, esim. puutarhajätesäkin nimellä myytävät versiot.

Mitä muuta?
 
Paracordia ne maailmalla suosii ja sellasta saa kätevän pätkän rannekkeeksi jollon se ei vie tilaa muualta. Varustelekasta näyttää löytyvän ranneke ohjeitten kera eikä tuo 30m pätkä niin kalliilta tunnu ku hyvää narua se on.
 
Paracordia ne maailmalla suosii ja sellasta saa kätevän pätkän rannekkeeksi
Voisiko joku selittää minulle miksi pitää tehdä ranneke siitä, en todellakaan ymmärrä? Minä kyllä mielummin kannan paracordin sellaisenaan kääröksi rullattuna. Samanverran narua kuin menee rannekeeseen niin kantaa taskussa vaivattomasti, on se niin pienestä kääröstä kyse.
Tai roikottaa sitä housunlahkeen sisällä:

cord-in-pants0.jpg

cord-in-pants2.jpg
 
Kai se on siinä että saa lyhyehkön pätkän käyttöön ja sitten jää myös pitkä naru ni ei tarvii aina sitä narua katkoo jos vaikka suojaa virittelee yms. Kyllähän se kulkee missä vaan vaikka kassien ympärille lämmikkeeksi käärittynä.
 
 
Jossain taisi olla jo ketju, jossa vähän samanlaista asiaa perättiin. Pikku nippeleitä joita voisin ajatella jemmata mukaan on ainakin ns. pakettineula. Todella iso käsinompeluneula, jolla voi paksuakin lankaa/narua vetää läpi monenlaisesta kankaasta. Vaihtoehtoisesti iso suutarin naskali.
 
Penisiliiniä, vitamiinipillereitä, vainukoiran tassun tuhoavia rotanloukkuja, jousipyssy
 
Hyvä ja oleellinen lista aloitusviestissä. Erikoisnaru on ykkönen, mutta otan aina mukaan pikkurullan edullisempaa, uhrattavissa olevaa lujaa noin 4-5mm narua ("rautakauppatavaraa" mutta ei sitä ämpärimuovinarua). Jätesäkit ja roskapussit ovat must, väri saatavuuden ja homman mukaan. Vihreää jekkua sen tavallisen lisäksi ja hieman paksumpaakin lankaa mukaan. Repussa olen kuskannut usein kunnollisia nokkapihtejä, joissa on käännetty nokka, monitoimipihtejä olen pitänyt jatkuvasti mukana. Niissä on myös sakset. Siimaa ja koukkuja pikkurasiassa. Vihreä, sisältä alumiinipintainen kevyt sadeviitta, jota voi käyttää myös teltan sisällä laavuna kun sataa ja tulta ei voi tai saa tehdä. Piilottaa kätevästi myös... no, auttaa ainakin lämpöhäiveen virittelyssä paikallaan ollessa (confirmed).
 
Voisiko joku selittää minulle miksi pitää tehdä ranneke siitä, en todellakaan ymmärrä?
Kyllä, kyllä, hyvin puhuttu! Itsekin pidän noita rannekorupunoksia lähinnä järjettömänä puuhasteluna, hidas purkaa käyttöön ja kaikkiaan oikeasti vain aika älytön minään muuna kuin koristeena. Ihan kiva askartelujuttu, mutta käytännön hyöty aika nolla.
Tuo housunlahkeessa roikottamiskikka on paljon järkevämpi, itse tosin suosin ihan vain tavallista taskua, housuntaskuissa pari metriä ja repussa lisää. Lisäksi olen huomannut, että mikä tahansa rannejuttu, jopa pienin rannekello voi välillä ottaa vittumaisesti kiinni rinkan tai repun olkahihnoihin kun niiden kanssa venkslaa. En todellakaan halua mitään ylimääräistä sinne lisäksi roikkumaan.
 
Kyllä, kyllä, hyvin puhuttu! Itsekin pidän noita rannekorupunoksia lähinnä järjettömänä puuhasteluna, hidas purkaa käyttöön ja kaikkiaan oikeasti vain aika älytön minään muuna kuin koristeena. Ihan kiva askartelujuttu, mutta käytännön hyöty aika nolla.
Tuo housunlahkeessa roikottamiskikka on paljon järkevämpi, itse tosin suosin ihan vain tavallista taskua, housuntaskuissa pari metriä ja repussa lisää. Lisäksi olen huomannut, että mikä tahansa rannejuttu, jopa pienin rannekello voi välillä ottaa vittumaisesti kiinni rinkan tai repun olkahihnoihin kun niiden kanssa venkslaa. En todellakaan halua mitään ylimääräistä sinne lisäksi roikkumaan.
Olen ihan samaa mieltä. Itteläni Suunto Ambit on käynyt useaan otteeseen huollossa, kun ranneke on irronnut kellon rungosta kun on reppua/rinkkaa selkään laittanut.
 
Oma listani, ja useiden muiden lista, löytyy "Henkilökohtainen mukaan lähtevä varustus liikekannallepanotilanteessa" -ketjusta. Samoja kamoja kuin aloitusviestissä. Tulentekovälineet, jekkulanka, jätesäkkejä, Leatherman, puukko...
 
Viimeksi muokattu:
Kiveltä näyttävä telamiina, kannolta näyttävä tähysmiina, joulukuuselta näyttävä 220 kg sirpalepommi.

Sitten otan puukkoja, henkseleitä ja naruja kaatuneilta vihollisilta.
 
Hyvä ja oleellinen lista aloitusviestissä. Erikoisnaru on ykkönen, mutta otan aina mukaan pikkurullan edullisempaa, uhrattavissa olevaa lujaa noin 4-5mm narua ("rautakauppatavaraa" mutta ei sitä ämpärimuovinarua). Jätesäkit ja roskapussit ovat must, väri saatavuuden ja homman mukaan. Vihreää jekkua sen tavallisen lisäksi ja hieman paksumpaakin lankaa mukaan.

Tuo uhrattavuus on aika hyvä pointti näissä. Itsekin pyrin hyödyntämään halpaa tarviketta mitä voi tuhlata surutta, eikä tarvi ruveta ainakaan suurissa määrin keräämään talteen jos tulee kiire vaihtaa sijaintia. Paracord on toki loistavaa kampetta, mutta vähän turhan kallista hukattavaksi - jotain halpaa muovinarua voi ottaa 100 m taskuun parilla eurolla, eikä tarvi alkaa säästelemään. Sama periaate pätee jätesäkkeihin yms., jos laatua haluaa niin sitten voisi ostaa jotain pätevää vedenpitävää kangasta samankaltaiseen käyttöön. Tietenkään mikään ei estä tekemästä koeviritelmiä yms. jätesäkeillä ja sitten myöhemmin tekemästä vastaavaa oikeista matskuista.
 
Paracord-asiahan tulee alunperin läntisten laskuvarjojamppojen tavasta uudelleenkäyttää viime vuosisadalla harvinaisempaa ja hienompaa laskuvarjojen narua erilaisiin tarkoituksiin muiden vaihtoehtojen puutteessa. Nykyään siinä ei ole varsinaisesti mitään järkeä, koska kaksikomponenttinaruna (=nailonsydämen ympärillä on erillinen ohut punos, joka liukuu tämän ytimen päällä kuin se kuuluisa esari eestaas..) se on ihan suoraan vitusta mihin tahansa virittelyyn, monin kerroin fiksumpaa on hankkia jotain tarpeeseen paremmin soveltuvaa yksikomponenttinarua/köyttä (=koko naru rakentuu yhden materiaalin punoksesta) jos siihen on mahdollisuus. Varusteiden muokkaukseen vetimien yms. muodossa toki käypää tavaraa.
 
Paracordia minulla ei ole vielä ollut, mutta Stagideuksen kuvaamaa yksipunosnarua joka ei luista liikaa (teltan kattoviritysten perusnaru) sekä se rulla valkovihreää rautakauppanarua. Molemmat ovat ohuita ja riittävän lujiia. Omia köysiä en ole kuskannut mukana, mutta varsinaisen varalle sellainenkin valmius on.

Teipeistä musta tai hopea kiesus (olen joskus hommannut jostain myös minirullan vihreää joten sitäkin on) sekä kangasteippi ovat vyöryneet mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyään siinä ei ole varsinaisesti mitään järkeä, koska kaksikomponenttinaruna (=nailonsydämen ympärillä on erillinen ohut punos, joka liukuu tämän ytimen päällä kuin se kuuluisa esari eestaas..) se on ihan suoraan vitusta mihin tahansa virittelyyn
Minä olen kaksikompontenttiparacordillakin rakennellut vaikka ja mitä ilman sen kummempaa vittuuntumista, mutta eihän se mikään paras mahdollinen ole ja paracordejakin tietenkin on erilaisia. Halpisparacordit on usein aika inhottavan löysiä ja pehmeitä, nukkaantuvat ja punoskin tuntuu löystyvän ja venyvän, hyi. Oma lempparini on (ulkomuistista) malli "A1 coreless", sydämetöntä ja ohuempaa kuin se "oikea paracord" eli 550, tosi hyvää tavaraa kaikkeen rakenteluun.

Yksi ihan mielenkiintoinen huomio naruja miettiessä on se, että mitä ohuempaa sen vähemmän se imee vettä ja vie tilaa. Metritolkulla läpikastunutta ja yöllä umpeen jäätynyttä paksua paracordia on vähän "ääh" ruveta purkamaan ja pakkaamaan. Jos siis haluaa vain rakennella juttuja eikä tartte hirttää itseään yhden langan varassa jostain kuusenoksasta niin ohuemmat tarvikenarut on helvetin järkeviä. Metrimäärä per tilavuus on esim. Bealin 2 mm puuhastelunarussa aika paljon tavallista 550 paracordia parempi, eli helpompi kantaa paljon narua mukana! Ja kestäviähän nämäkin ovat.
 
Paracord = paskanaru

Olen kokeillut ja huonoksi todennut. Narua tulee mukaan ja useinmiten sellaista halpaa ja ohutta, sillä saa useimmat asiat hoidettua. Tilanne on sitten varmaan täysin toinen jos rahaa on kuin roskaa tai sitten ylimääräisiä käytöstä poistettuja laskuvarjoja nurkissa tai jos saa seksuaalisviritteistä mielihyvää kun matkii hat hat miestä.

Tämä siis sellaisen ihmisen näppiksestä joka viettää viikkoja vuodesta "metsässä".
 
Foliota. Vuoraat teltan sisäpuolen sillä niin olet lämpökamerassa hieman näkymättömämpi. Kosteuden kerääntyminen saattaa tosin muodostua ongelmaksi, koska folio ei juurikaan hengitä. Vuoraa teltta vielä ulkopuolelta havuilla, oksilla, lehdillä, sammaleella yms. ettei telttasi näy siistinä suorareunaisena mustana monikulmiona lämpökamerassa. Teltat ovat perkele huonoja siitä ettei niissä ole lenkkejä ulkopuolella naamiointia helpottamassa. Kehtaisiko ommella lenkit itse? Ettei vaan teltan vedenpitävyys vaarannu, koska neula tökkii reikiä telttakankaaseen?

Eräs vaihtoehto olisi pitää erillistä naamioverkkoa, eli siis pelkkää mustaa/vihreää lankaverkkoa, joka vedetään teltan päälle, ja siinä verkossa olisi sitten kiinni kaikki havut ym. luonnon tarjoamat naamiointitarpeet. Verkon voisi kutoa mustasta siimasta tai narusta... ja sitä muuten kuluu sitten perkeleesti, mahdollisesti satoja metrejä, riippuen menetelmästä, ihan jo pienelle yhden hengen teltalle. Onnea siihen ettei verkko mene umpisolmuun pakkaamisen aikana.

Takaisin folioon: Koska folio on haurasta, sen voisi laittaa muovin sisään, eli liimataan paksua jätesäkkiä, kontaktimuovia tai kangasta folion molemmille puolille parantamaan kestoa. Tai voihan sitä vaikka nukkua makuupussissa ja folioviitan peittämänä, jos ei halua telttaansa tapetoida sillä?

Foliohattuilijat ovat aloittelijoita.

TL;DR
- foliota
- mustaa siimaa
 
Foliota. Vuoraat teltan sisäpuolen sillä niin olet lämpökamerassa hieman näkymättömämpi. Kosteuden kerääntyminen saattaa tosin muodostua ongelmaksi, koska folio ei juurikaan hengitä. Vuoraa teltta vielä ulkopuolelta havuilla, oksilla, lehdillä, sammaleella yms. ettei telttasi näy siistinä suorareunaisena mustana monikulmiona lämpökamerassa. Teltat ovat perkele huonoja siitä ettei niissä ole lenkkejä ulkopuolella naamiointia helpottamassa. Kehtaisiko ommella lenkit itse? Ettei vaan teltan vedenpitävyys vaarannu, koska neula tökkii reikiä telttakankaaseen?

Eräs vaihtoehto olisi pitää erillistä naamioverkkoa, eli siis pelkkää mustaa/vihreää lankaverkkoa, joka vedetään teltan päälle, ja siinä verkossa olisi sitten kiinni kaikki havut ym. luonnon tarjoamat naamiointitarpeet. Verkon voisi kutoa mustasta siimasta tai narusta... ja sitä muuten kuluu sitten perkeleesti, mahdollisesti satoja metrejä, riippuen menetelmästä, ihan jo pienelle yhden hengen teltalle. Onnea siihen ettei verkko mene umpisolmuun pakkaamisen aikana.

Takaisin folioon: Koska folio on haurasta, sen voisi laittaa muovin sisään, eli liimataan paksua jätesäkkiä, kontaktimuovia tai kangasta folion molemmille puolille parantamaan kestoa. Tai voihan sitä vaikka nukkua makuupussissa ja folioviitan peittämänä, jos ei halua telttaansa tapetoida sillä?

Foliohattuilijat ovat aloittelijoita.

TL;DR
- foliota
- mustaa siimaa

Ensiapuhommista tutut avaruuslakanat ovat ehkä kestävämpiä ja käyttökelpoisempia kenttäoloissa kuin elintarvikefolio. Alumiinipinnoitettu sadekangas toimii samaan tapaan (tested and confirmed). Jälkimmäinen on oman sadeviitan muodossa kulkenut völjyssä parikymmentä vuotta enimmäkseen monikäyttöisyyden ja keveyden vuoksi. (Käytöstä kerroin hieman tuossa aiemmin.)
 
Back
Top