Mahdoton foorumi

koponen

Kenraali
Tällä foorumilla on kummallisen turhauttava vaikutus.

En ole minkään muun viestintätavan tai -kanavan kanssa joutunut samalla tavalla keskeyttämään aloittamiani puheenvuoroja tai pidättäytymään osallistumasta keskusteluun.

Vaikka olen vain piskuinen ratas ison koneiston laitamailla, on väkisinkin jotakin kiinnostavaa tietoa tullut haltuun matkan varrella. Niistä ei siis puhuta; siitä on nimet paperissa.

Joitain näkökulmia ja havaintoja on kertynyt sivutuotteena. Yllättävän usein pohdinnan jälkeen OPSEC tai ihan vaan OSINTin vaikeuttaminen kääntää suun suppuun niidenkin osalta.

Lopputuloksena on siis se, että niistä asioista joista ei mitään tiedä voi keskustella vapaasti, ja itseä kiinnostavista ja perehtymisen arvoisista ei. Aika vilttihattutouhua.

Taidan keskittyä pitämään pääni kiinni ja käyttää vapautuneen ajan tervekätisen miehen peruspuuhiin. Pistinrynnäkköharjoituksia, vuohien tuijottamista ja voimasuhdetaulukoiden täyttöä, tai jotain.

Kiitos joka tapauksessa kaikille taitavasti tiedon ja korrektiuden rajamaita kulkeneille kanssakeskustelijoille.
 
koponen kirjoitti:
Tällä foorumilla on kummallisen turhauttava vaikutus.

En ole minkään muun viestintätavan tai -kanavan kanssa joutunut samalla tavalla keskeyttämään aloittamiani puheenvuoroja tai pidättäytymään osallistumasta keskusteluun.

Vaikka olen vain piskuinen ratas ison koneiston laitamailla, on väkisinkin jotakin kiinnostavaa tietoa tullut haltuun matkan varrella. Niistä ei siis puhuta; siitä on nimet paperissa.

Joitain näkökulmia ja havaintoja on kertynyt sivutuotteena. Yllättävän usein pohdinnan jälkeen OPSEC tai ihan vaan OSINTin vaikeuttaminen kääntää suun suppuun niidenkin osalta.

Lopputuloksena on siis se, että niistä asioista joista ei mitään tiedä voi keskustella vapaasti, ja itseä kiinnostavista ja perehtymisen arvoisista ei. Aika vilttihattutouhua.

Taidan keskittyä pitämään pääni kiinni ja käyttää vapautuneen ajan tervekätisen miehen peruspuuhiin. Pistinrynnäkköharjoituksia, vuohien tuijottamista ja voimasuhdetaulukoiden täyttöä, tai jotain.

Kiitos joka tapauksessa kaikille taitavasti tiedon ja korrektiuden rajamaita kulkeneille kanssakeskustelijoille.

Näin varmasti on jos tosiaan tietää jotakin mistä olisi syytä pitää suu kiinni. Tämmöistä tietoa omaaville henkilöille kyllä olen nostamassa hattua, koska on varmasti vaikeaa ja turhauttavaakin vierailla foorumilla jossa kaiken maailman oliot (itseni mukaan luettuna) heittelee jotakin vitun analyysejä ja omaavat täysin väärää tietoutta. Ja kun näitä ei voi korjata ja ohjata oikeille urille :a-smiley:

Mutta no toki harmittaa että lopetat kirjoittelun. Mielenkiinnolla olen lukenut viestejäsi.
 
Luulen, että tälläkin saitilla on mukana monia sellaisia henkilöitä, joilla on "oikeaa" tietoa hallussaan, jopa ammattinsa puolesta tai sitten muuten.
He kaikki ovat kuitenkin sen verran fiksuja, etteivät julkisesti keskustele niistä.
Mielestäni keskustelua ei tuon takia tarvitse kokonaan lopettaa, pysyy vain aidan oikealla puolella.

Edellisen kirjoittajan viimeiseen lauseeseen on helppo yhtyä.
 
Homman suolahan on myös se, että sanomatta jättäminen on osa kommentointia tietyissä aihepiireissä. Siksi näitä keskusteluja onkin mukava käydä tai seurata.
 
koponen kirjoitti:
Tällä foorumilla on kummallisen turhauttava vaikutus.

No jaa..tavallaan ehkä joskus onkin, mutta eipä tuo nyt sitten kuitenkaan ole loppujenlopuksi kuin asennekysymys.
Kyllähän sitä oikeastaan päivittäin saa/joutuu oikeassakin elämässä keskustelemaan monien ihmisten..niin ystävä- ja kaveripiirissä kuin ihan tuntemattomienkin ihmisten kanssa samanlaisista asioista kuin mistä täällä usein puhutaan. Onhan se turhauttavaa, jos antaa sen häiritä että keskustelun toinen osapuoli ei tiedä jotakin..tai korkeintaan "tietää"..ja sitten taas toisaalt itse Tietää asian oikeanlaidan, mutta ei syystä tai toisesta voi sitä asiaa tuoda esiin.
Siihen kuitenkin tottuu..eikä se ainakaan minua häiritse pätkän vertaa. Muutenkin..aika isolla osalla ihmisistä on tiedossaan asioita joihin hänellä on salassapitovelvollisuus..ja silti ihmisten kanssa voi hedelmällisesti keskustella monista asioista. Lääkärit, muu terveydenhuollon henkilöstä, monet sosiaalialan ihmiset..yritystoiminnassa mukana olevat jne jne jne jne ova kaikki ihmisiä joilla on sellaista tietoa johon ei voi välttämättä ottaa mitään kantaa julkisessa keskusteluissa..ja silti nuokin ihmiset pystyvät turhautumatta keskustelemaan alaansa liittyvistä asioista muiden ihmisten kanssa.
Ei tästä pidä tehdä liian vaikeaa sen enempää itselleen kuin muille...ja kyllähän se vain niin on, että ne ketkä tietää, tietävät myös sen mikä tieto täytyy pitää itsellä..eikä sen pitäminen omana tietona ole mikään ongelma tai turhauttava tekijä pohjimmiltaan viihteellisessä keskustelussa, kuten tämäkin foorumi on.
 
koponen kirjoitti:
Lopputuloksena on siis se, että niistä asioista joista ei mitään tiedä voi keskustella vapaasti, ja itseä kiinnostavista ja perehtymisen arvoisista ei.

Itse olen havainnut vain hedelmälliseksi keskustella tällä foorumilla kaikista niistä asioista joista en oikein mitään tiedä. Pelkän viihdearvon lisäksi voit jopa saada uusia virikkeitä omaan kapeaan erikoisalaasi tai ainakin on ihan tervettä tulla välillä oman kammion ulkopuolelle kattomaan mitä muut puuhaavat. :salut:
 
Museo kirjoitti:
koponen kirjoitti:
Lopputuloksena on siis se, että niistä asioista joista ei mitään tiedä voi keskustella vapaasti, ja itseä kiinnostavista ja perehtymisen arvoisista ei.

Itse olen havainnut vain hedelmälliseksi keskustella tällä foorumilla kaikista niistä asioista joista en oikein mitään tiedä. Pelkän viihdearvon lisäksi voit jopa saada uusia virikkeitä omaan kapeaan erikoisalaasi tai ainakin on ihan tervettä tulla välillä oman kammion ulkopuolelle kattomaan mitä muut puuhaavat. :salut:

Hmmm... Erilaisia näkökulmia täältä ainakin löytyy, välillä ihan piristävää väittelyäkin. Monet kirjoitukset pistävät ajattelemaan ja pohtimaan, joskus jopa omaa ajatusmaailmaakin. Erilainen foorumi, ehkä aihepiirinsäkin vuoksi, kuin ne pari muuta, missä joskus olen "pyörähtänyt".
Itse olen siitä "onnellisessa" asemassa, että sellaisia tietoja, joista ei saisi puhua, mulla on todella vähän. Ja jos onkin, niin ne eivät oikein "istu" tämän foorumin aihepiireihin, ainakin suurimmalta osalta.
 
Hyviä näkökulmia.

Käännetään toisin päin. Väline joka tässä on käsissä, on "itsedokumentoiva", maailmalle avoin ja luonteeltaan sellainen että useissa tapauksissa keskustelu jalostuu pienten tiedonmurusten avulla mahdollisesti kohti "oikeaa" asiain laitaa. Avoimista lähteistä kerättävä tiedusteluaineisto on aina puurtamisen takana, mutta mitä jalostetumpana sen saa käsiinsä, sitä nopeampaa on tehdä ristiintarkastuksia ja avata uusia keräyssuuntia. Siispä, JulkL 24§ 10k asioista ei voi täällä keskustella, lainkaan. Lisäksi muiden 24§ asioiden osalta vallitsee aika lailla samanlainen tilanne, vaikka niillä hallinnonaloilla omat huulet saattavat olla löysemmällä.

Tietenkin on paljon yleisesti ottaen maanpuolustukseen liittyviä asioita joista voi ja kannattaakin keskustella. Täälläkin on hyviä esimerkkejä vaikkapa sodankäynnin fysiologisesta puolesta, erävarusteista, henkisen maanpuolustuksen toimivuudesta tai muusta aiheesta jossa avoimesti jaettavissa olevilla kokemuksilla ja mielipiteillä on arvoa.

Turhaumus tulee siitä, että muilla elämänalueilla on käytettävissä "yhteisöjä" joiden kesken voi ruotia salassa pidettäviäkin asioita. Se johtaa nopeutettuun oppimiseen, parantuneeseen suoritukseen tehtävässä, lisääntyneeseen innostukseen omaa tehtävää kohtaan ja niin edelleen. Puolustusvoimien nykyinen resurssitilanne ja keskustelukulttuuri rajaa tällaisen vuorovaikutuksen melko pieneen, ja niillä henkilöillä jotka eivät luontevasti vietä aikaa "aitojen sisäpuolella" tilaisuuksia on vielä vähemmän. Tälläiseksi foorumiksi tämä tai mikään muukaan avoin foorumi ei voi eikä saa muodostua.

Omalla tai oikeastaan omilla ammattialoillani on turhankin paljon sylissä sellaista tietoa jonka ilmaiseminen kolmannelle on lain, sopimusten tai tosiasiallisten seuraamusten johdosta välttämätöntä pitää erittäin pienessä piirissä. Sen kanssa kun elää päivittäin niin toivoisi harrastuksen - vaikkakin varsin vakavahenkisen sellaisen - antavan enemmän liikkumavaraa.

Ehkä Kapiaisen näkökulma on se oikea itsellenikin: päässä luokitellaan tämä foorumi "vaarattomien yleismaanpuolustusasioiden ja aiheeseen liittyvän löysän puheen juttutuvaksi" ja toimitaan sen mukaan. Vähän niin kuin torikahvilassa juttelisi aiheesta. Keskustelut joiden otsikotkaan eivät kuulu tänne käydään siellä missä ennenkin.
 
En tunne asioiden nykytilaa, mutta kun vuosia sitten seurailin foorumeita, niin susi1 valikoitui ohjelmistoon KESKUSTELUN takia. Minä en jaksa hirmuisen paljon availla linkkejä enkä klikkejä ja jos keskustelu on sellaista, että toinen kirjoittaa: oletsäolllu siällä täh? toinen vastaa: o. niin eipä siinä ole edes siteiksi mitään.

Se, mikä on ällistyttävää vuodesta toiseen, on tuo amerikkalaisesta "tiedonvälityksestä" nostetun tulvan ja hälyn koroittaminen kurantiksi tiedoksi. En lakkaa ällistymästä kerrasta toiseen kuinka totena otetaan ko. tahon esittämät "tiedot". Ne täyttävät ääriään myöten hyvin laadittujen kaupallisten mainosten raamit...ja ne on laadittu melkoisen organisaation tuottamana tiukasti ohjeistettuna työnä. Ja ne imaisutetaan Jumalan sanasta seuraavana täytenä faktana.

Verratkaa joskus Suomen Armeijan Rauhan ajan tiedottamista ja jenkkien sota-ajan tiedottamista. "tiedottamista".....

Yksi asia, jonka olen huomannut on se, että hyvin on imaistu myös käsitys siitä, kuinka joukkojen TÄYTYY OLLA VARUSTETTU ihan viimeistä huutoa olevaisilla kilkuttimilla ollakseen kurantti sotajoukkio. En kiellä tietenkään varusteiden arvoa sinänsä, mutta aivan liian pitkälle viedään käsitystä, jonka mukaan vain paras mahdollinen varustus v o i taata menestyksen. Höpö höpöä. Riittävä varustus on kyllin hyvää, pitäisi ajatella.

AIVAN LIIAN vähälle huomiolle jää koko ajan keskusteluissa se tosiasia, että riittävässä fyysisessä kunnossa oleva, hyvin peruskoulutettu, johdettu, ja riittävästi varustettu motivoitunut sotilas on pelottava vastustaja mille tahansa viholliselle. Aivan mille tahansa. Yritämmekö paikkailla oman laiskuutemme(fysiikka) hedelmiä korostamalla varusteiden merkitystä? Tai vähättelemmekö tulivoiman merkitystä siksi, että tiedämme potentiaalilla kaverilla olevan "kohtuu tulivoimaiset orkesterit"? Haluammeko korostaa mm. ampumaharrastuksen merkitystä pv:n kokonaisuuteen vaikuttavana toimintana vai olisiko enemmän hyötyä ryntäillä lenkillä, jos aidosti olemme huolissamme pv:n reservin suorituskyvystä? (tämä ei ole kannanotto aselakiin)

Keskusteluissa on monia ulottuvuuksia, salaiset asiat ovat v a i n yksi monista. koponenkin vain nyt kip kop uudistaa motivaation lähteitään jatkaakseen keskusteluja ja tuoden esille oman "sota-alansa" näkemystä ja käsityksiä niissä rajoissa, mikä on mahdollista.

Minusta tällä foorumilla on sikälikin siistiä meininkiä, että hlökohtaisuuksia ei juuri viljellä ja sellaista joutavaa rääkymistä ei esiinny. Kielenkäyttö on mielestäni säällistä ja kohentuu koko ajan. Sen huomaa pikkuhiljaa tapahtuvan ja se on Viisautta ja oikein. Ymmärrän toki, että jotkut kaipaavat räkäisempää meininkiä, mutta mielestäni on ehdottomasti niin, että sitä lajia on netissä jo ihan tarpeeksi.
 
Koponen

Mistä ei saa keskustella??
 
No otetaan Hejsan keskusteluaiheeksi vaikka OSINT-toimijoiden esiintyminen nettifoorumeilla ja juuritaan se pohjia myöten.
 
Kiitos Koponen

tuota mitä OSINT tarkoitta??? mikä aihe se on? rauhanturvajaa? nato?
 
Googlasin ja löysin seuraava Internet Tools and Resources for Open Source Intelligence , onko tämä se osint?
 
Veli Baikal puhuu taas paljon ja asiaa mutta poimitaanpa sieltä erityisesti pari kohtaa.
baikal kirjoitti:
Yksi asia, jonka olen huomannut on se, että hyvin on imaistu myös käsitys siitä, kuinka joukkojen TÄYTYY OLLA VARUSTETTU ihan viimeistä huutoa olevaisilla kilkuttimilla ollakseen kurantti sotajoukkio. En kiellä tietenkään varusteiden arvoa sinänsä, mutta aivan liian pitkälle viedään käsitystä, jonka mukaan vain paras mahdollinen varustus v o i taata menestyksen. Höpö höpöä. Riittävä varustus on kyllin hyvää, pitäisi ajatella.
Olen samaa mieltä. Itse asaiassa tässä jouduin pikkaisen luopumaan netin suomasta anonyymiteetin suojasta ja paljastamaan kasvoni parille foorumin jäsenelle saadakseni lisäoppia enemmän ja nopeammassa sekä helpommin omaksuttavassa muodossa kuin tätä kautta. Siinä sivulauseessa kävi ilmi, että toinen heistä on ammattinsa puolesta kytköksissä tutkimukseen, joka selvittää nykyisen varustekehityksen tuomia negatiivisia muutoksia sotilaiden ja joukkojen toiminnoissa. Kuten esimerkiksi täälläkin käsitelty yksittäisen sotilaan liian painava varustus, sotilaiden alttius taistella nykyään enemmän pystyssä ja käyttää huonommin suojaa (johtuu varusteiden painavuudesta, varusteiden jäykkyyden tuomasta huonommasta liikkuuvudesta, suoja-ja varusteliivien rintapuolen paksuuden aiheuttamasta huonommasta makuuasennosta, luottamuksesta suojavarusteiden suojaan jne sekä koulutuksesta), perustaitojen heikkeminen (johtuen vaadittavasta suuremmasta tekniikan osaamistasosta) ja muitakin tekijöitä oli jotka eivät niin jääneet mieleen.
AIVAN LIIAN vähälle huomiolle jää koko ajan keskusteluissa se tosiasia, että riittävässä fyysisessä kunnossa oleva, hyvin peruskoulutettu, johdettu, ja riittävästi varustettu motivoitunut sotilas on pelottava vastustaja mille tahansa viholliselle.
Nimenomaan. Usein unohdetaan että teki mitä tahansa niin perusasiat pitää olla kunnossa. Jokainen nuori julli jonka silmissä tuikkivat kuvat tähteydestä haluaa olla heti kitaravirtuoosi, mutta sielläkin pitää aloittaa niistä tylsistä perusasioista ja todelliset ammattilaiset kertaavat niitä aika ajoin. Samalla tavoin pitäisi sotilastaidoissa opetella viimeisen päälle ne perusasiat ja niitä pitää yllä. Yksi näistä perusjutuista on tietenkin fyysinen kunto. Joukon koulutus kuitenkin pohjaa sille että yksittäiset jantterit osaavat omat tehtävänsä. Liian paljon haetaan jotain erikoisosaamiskoulutuksia ja seksikästä huthut-hommaa. Paljon tärkeämpää olisi pitää ne perusasiat kunnossa. Hyvä bändi tarvii sen kellontarkan basistin vaikka soolokitaristina saakin enemmän naisia ja suosiota. Ja hyvä kitaristi soittaa perussysteemeillä paremmin kuin toinen hienoimmilla vahvistimilla ja efektilaitteilla. Samalla tavalla sotilasorganisaatio tarvii ne luotettavat perusjantterit jotka osaavat toimia hyvin sillä varustuksella jotka heillä on. Viiemisen päälle teknologialla varustetusta tyypistä taas ei ole paljon hubaa jos homma menee teknologialla onanoimiseksi ja kunto pettää ensimmäiseen ylämäkeen.
Omalla siviilialla huomaa kuinka usein yksinkertainsin ja paras ratkaisu jää huomaamatta varustesoskeuden takia. HIenot härpäkkeet houkuttelevat käyttämään niitä myös sellaisissa tilanteissa joissa niistä on vain haittaa tai ainakin tuovat huonomman loppuratkaisun.
 
Back
Top