Makuualustat ja polsterit

samovaari

Kapteeni
Moro. Ajattelin tällaisen säikeen perustaa. Hyvä pussi, huono alusta, ei hyvä. Huono pussi, hyvä alusta, ei hyvä. Molemmat hyviä, bueno.
Kaikki alkoi 1960-luvun puolivälin tienoissa ensireissuilla. Äiti tehnyt jostain viltistä alustan, tällä mentiin muutama vuosi, pärjättiin. Sitten serkkupoika mainosti, nyt on Enklannista tullut joku ihme solumuovi, lämmin ja kevyt. Ostin legendaarisen keltaisen Karrimat Expedition-alustan. Yöpymishommat helpottui potenssiin 2.
No, muutama vuosi tuolla kuljettiin, "lämmin" tuo oli, mutta aikas kova. Alkoi jossain vaiheessa tuntua jopa nuorella miehellä olkapäissä ja lonkissa, jotain pehmeämpää tilalle.
1992 ostin ensimmäisen ilmatäytteisen patjan, Metzeler-merkkinen, tuohon aikaan hirvittävän kallis, yksi patja maksoi 250 markkaa. Tuo alusta oli uusi hyppäys mukavuuteen ja lämpöön. Kesti kymmeniä reissua kunnes puhkesi.
Tämän jälkeen oli sitten useita halpisalustoja (Retki, Halti, Mckinley), kaikki kestivät jonkin aikaa ennen puhkeamista.
Kaiken aikaa olin käyttänyt noiden ilmatäytteisten lisäksi alla tuota Karrimatin solupatjaa ja voin sanoa, useamman kerran olisi ollut kusessa ilman tuota.
Nykyisin viimeiset viisi vuotta käytössä Therm-A-Rest Prolite Plus Regular patja. On sellainen vaahtotäytteinen, "itsetäyttyvä", (vaatii muutaman lisäpuhalluksen). En edelleenkään 100% luota noihin ilmatäytteisiin, aina mukana solumuovi, tuo 40v vanha Karrimat. Talvella sitten koko teltan mittaan leikattu routamaton palanen vielä lisäksi.
Noista alustoistahan nykyään ilmoitetaan ns. r-arvo (lämmöneristävyysarvo). Talvikäyttöön tuo arvon pitäisi olla >5, no tuolla omalla patjalla r-arvo on 3.8 + Karrimat 1.7 + routamatto 1.2.
Olen myös katsellut noita Expedin untuva/ilmatäytteisiä, käyttäjäkokemukset ei vaan oikein herätä luottamusta.

PS. Jos joku ei tiedä, mikä on polsteri, niin meillä täällä Karjalassa olkitäytteistä patjaa nimitettiin niin.
 
Moro. Ajattelin tällaisen säikeen perustaa. Hyvä pussi, huono alusta, ei hyvä. Huono pussi, hyvä alusta, ei hyvä. Molemmat hyviä, bueno.
Kaikki alkoi 1960-luvun puolivälin tienoissa ensireissuilla. Äiti tehnyt jostain viltistä alustan, tällä mentiin muutama vuosi, pärjättiin. Sitten serkkupoika mainosti, nyt on Enklannista tullut joku ihme solumuovi, lämmin ja kevyt. Ostin legendaarisen keltaisen Karrimat Expedition-alustan. Yöpymishommat helpottui potenssiin 2.
No, muutama vuosi tuolla kuljettiin, "lämmin" tuo oli, mutta aikas kova. Alkoi jossain vaiheessa tuntua jopa nuorella miehellä olkapäissä ja lonkissa, jotain pehmeämpää tilalle.
1992 ostin ensimmäisen ilmatäytteisen patjan, Metzeler-merkkinen, tuohon aikaan hirvittävän kallis, yksi patja maksoi 250 markkaa. Tuo alusta oli uusi hyppäys mukavuuteen ja lämpöön. Kesti kymmeniä reissua kunnes puhkesi.
Tämän jälkeen oli sitten useita halpisalustoja (Retki, Halti, Mckinley), kaikki kestivät jonkin aikaa ennen puhkeamista.
Kaiken aikaa olin käyttänyt noiden ilmatäytteisten lisäksi alla tuota Karrimatin solupatjaa ja voin sanoa, useamman kerran olisi ollut kusessa ilman tuota.
Nykyisin viimeiset viisi vuotta käytössä Therm-A-Rest Prolite Plus Regular patja. On sellainen vaahtotäytteinen, "itsetäyttyvä", (vaatii muutaman lisäpuhalluksen). En edelleenkään 100% luota noihin ilmatäytteisiin, aina mukana solumuovi, tuo 40v vanha Karrimat. Talvella sitten koko teltan mittaan leikattu routamaton palanen vielä lisäksi.
Noista alustoistahan nykyään ilmoitetaan ns. r-arvo (lämmöneristävyysarvo). Talvikäyttöön tuo arvon pitäisi olla >5, no tuolla omalla patjalla r-arvo on 3.8 + Karrimat 1.7 + routamatto 1.2.
Olen myös katsellut noita Expedin untuva/ilmatäytteisiä, käyttäjäkokemukset ei vaan oikein herätä luottamusta.

PS. Jos joku ei tiedä, mikä on polsteri, niin meillä täällä Karjalassa olkitäytteistä patjaa nimitettiin niin.

En halua vaikuttaa hävyttömältä, mutta... loppumaton luonnonvara meillä, ja metsä kiittää kun on lisää valoa:

 
Etelän kaupunkilaisille jotka uskaltavat metsään jopa Nuuksioon, Helsingin Stockmannin luomu-osato tarjoaa valmista vaihtoehtoa muovipussitettuna mukaan, jottei mitään väkivaltaa metsää kohtaan tarvita:



100g/ 5,99Eur

Kampanjahinta.
 
loppumaton luonnonvara meillä, ja metsä kiittää kun on lisää valoa:
Moro. Vaikka olen Metsähallituksen paikalliselta hoitopiiriltä hankkinut ns. maapuunpolttoluvan, ei se mielestäni oikeuta karsimaan kasvavia kuusenhavuja. Joo, olen monta kertaa nukkunut laavulla kuusenhavupatjalla.:(
No, tunnustetaan nyt tämäkin rikos. Kuusenhavuja on katkottu laavun alle, kelopuita on poltettu rakovalkealla (ei pystyssäolevia, eikä jälkeen 1985). Kasvavia tunturikoivuja on katkottu ja poltettu viimeeksi kuukausi sitten.:cool:
PS. Nuo seppeleisiin käytetyt havut sain ihan omalta mökkitontilta. Kaadoin tuolla pari isoa puuta syksyllä ja niistä riittää vielä ainakin sataan seppeleeseen.
 
Moro. Vaikka olen Metsähallituksen paikalliselta hoitopiiriltä hankkinut ns. maapuunpolttoluvan, ei se mielestäni oikeuta karsimaan kasvavia kuusenhavuja. Joo, olen monta kertaa nukkunut laavulla kuusenhavupatjalla.:(
No, tunnustetaan nyt tämäkin rikos. Kuusenhavuja on katkottu laavun alle, kelopuita on poltettu rakovalkealla (ei pystyssäolevia, eikä jälkeen 1985). Kasvavia tunturikoivuja on katkottu ja poltettu viimeeksi kuukausi sitten.:cool:
PS. Nuo seppeleisiin käytetyt havut sain ihan omalta mökkitontilta. Kaadoin tuolla pari isoa puuta syksyllä ja niistä riittää vielä ainakin sataan seppeleeseen.
Terve reserviläisveli @samovaari , en tarkoittanut mitään risuvarkautta, kaikella kunnioituksella! Mutta kuusen alaoksien karsiminen on metsänhoitoa parhaimmillaan omilla tai valtion mailla, se oli tossa ideana. Metsässä ollessa pitää olla järki mukana, ja kohtuus tietty... mutta me reserviläiset ja metsästäjät olemme suomalaisen metsän hoitajia, viime kädessä, ja riistakannan ylläpitäjiä.
Siitä kiitos meille :).
 
Havuja saa olla aika kerros, että eristävyys vastaa kunnollista makuualustaa. Käsittääkseni tätä on tutkittu ihan reilustikin.

Tuossa viimeyönä lumen keskellä auton alla könytessäni käytin alustana eräänlaista avaruus-pressua. Oli kyllä tolkuttoman kova suorituskyky, täytyy harkita vähintään majoituskalustoon lisäämistä, tai kenties telttapohjien osalta tuotekehitystä.
 
Itsellä on vaahtomuovia ja sen kaverina itsestään täyttyvä Trangon alusta. En nyt hirmu tyytyväinen ole, mutta saa mennä toistaiseksi. Kesäkeleille on joku Haltin paksumpi, puhallettava alusta. Joku untuvatäytteinen olisi varmasti muikea, varsinkin kun olen kylkinukkuja, niin sillon sais pehmustetta olla hieman enemmän. Alukankaana on sitten ollut 500D:n cordurakangasta 1,5*2m, eipähän kastele pussia jos kierii ympäriinsä.

Havuja oon napsinut kun tarvii, kaatunutta puuta käyttänyt surutta valtion metsissä. Meilläpäin ovat talousmetsää, niin ei ole ihmeempiä suojeluarvoja. Ja toisaalta olen sen verrannpohjoisessa, että saakin käyttää. Joskus on joutunut kaatamaan muutaman rangankin siltoja varten, mutta aina on kaadettavat puut valittu metsänomistajan silmällä ;) Eli en koe huonoa omaa tuntoa aiheesta, ei puut taikka havut tuolta lopu millään :D Eri asia sitten nuo suojelualueet.
 
Havuja saa olla aika kerros, että eristävyys vastaa kunnollista makuualustaa. Käsittääkseni tätä on tutkittu ihan reilustikin.

Tuossa viimeyönä lumen keskellä auton alla könytessäni käytin alustana eräänlaista avaruus-pressua. Oli kyllä tolkuttoman kova suorituskyky, täytyy harkita vähintään majoituskalustoon lisäämistä, tai kenties telttapohjien osalta tuotekehitystä.
Pressusuikale lisättynä patjan alle vois olla hyväki
 
Havuja saa olla aika kerros, että eristävyys vastaa kunnollista makuualustaa. Käsittääkseni tätä on tutkittu ihan reilustikin.

Tuossa viimeyönä lumen keskellä auton alla könytessäni käytin alustana eräänlaista avaruus-pressua. Oli kyllä tolkuttoman kova suorituskyky, täytyy harkita vähintään majoituskalustoon lisäämistä, tai kenties telttapohjien osalta tuotekehitystä.

Oliki tämä jokin Nasan pressu vai halpahallin jokin pressu?
 
Nyt en edes tiedä mistä tullut. Oliskohan jotain sotaisaa alkuperää, kun toisella puolella odvihreä. Tyyliin kuminen pinta?

Pitää tutkia tätä tarkemmin kun pääsee taas pelipaikoille.
 
Tuossa viimeyönä lumen keskellä auton alla könytessäni käytin alustana eräänlaista avaruus-pressua.
Moro. Kerran laavuvaelluksella lokakuun alussa meillä oli pohjavaatteena toiselta puolelta alumiinipinnoitettu pressu. Oli hyvä, kun kaverilla on aina tapana kolme kertaa yössä vaeltaa laavun nurkasta nurkkaan. Itse nukun säntillisesti paikoillaan ja kädet pois housun sisältä.:confused: Tuota pressua voi hätätilanteessa käyttää lämpösuojana loukkaantuneelle. Ei se kuitenkaan ydinsäteilyltä suojaa. Kuitenkin hyvä ostos, ei paina paljon mitään ja monikäyttöinen.
 
Oma perstuntumani on että havujen suurin hyvyys on siinä että ne nostavat nukkujan alustoineen irti ja kylmä maa ei pysty siirtämään "siltaa pitkin" kylmyyttään nukkujaansa. Omassa käytössä yleensä (reissun luonteesta toki riippuen) ilmatäytteinen Miltec Lekasta jonka kaverina perus solumuovi kylmällä säällä. Hätävarana sitten avaruuslakana (ohut) ea-laukussa ja tunturiviitta josta voi viritellä lisäalustaa tai mennä sen sisään pusseineen.
 
Käytössä on 2 alustaa, joko molemmat tai toinen. Intin makuualusta, tai / ja Thermarestin itsetäyttyvä arvolla 3.8, mutta naisten mittaisena. Vähemmän patjaa mutta riittävästi.
 
Thermarestin itsetäyttyvä arvolla 3.8, mutta naisten mittaisena. Vähemmän patjaa mutta riittävästi.
Moro. Hyvä. Ilmeisesti käytät sitten pään alla reppua ja jalkojen alla jotain muuta eristettä? Tuo naisten mitta on ilmeisesti lyhyempi mutta onko myös kapeampi? Paljonko tuo on kevyempi kuin täysmittainen? Itse en harrasta mitään grammafiilausta, ehkä tulevaisuudessa pitää siihenkin ryhtyä.
 
Muistini puhui hieman palturia, R-arvo on 4,9. Erot naisten ja miesten mallissa on tuo eristävyys ja pituus. Sama leveys ja kummasti myös paino.

Naiset https://www.partioaitta.fi/therm-a-rest-w-trail-lite-regular

Miehet https://www.partioaitta.fi/therm-a-rest-trail-lite-regular

Ilmeisesti käytät sitten pään alla reppua ja jalkojen alla jotain muuta eristettä?

Talvella on tuo intin patja mukana, kesällä ei tarvitse. Pään alla on makuupussin suojapussista ja vaatteista tehty tyyny.
 
Muistini puhui hieman palturia, R-arvo on 4,9. Erot naisten ja miesten mallissa on tuo eristävyys ja pituus. Sama leveys ja kummasti myös paino.

Naiset https://www.partioaitta.fi/therm-a-rest-w-trail-lite-regular

Miehet https://www.partioaitta.fi/therm-a-rest-trail-lite-regular



Talvella on tuo intin patja mukana, kesällä ei tarvitse. Pään alla on makuupussin suojapussista ja vaatteista tehty tyyny.
Moro. Ihmeellistä tuo r-arvon ero naisten/miesten malleilla. Kun paino on sama mutta pituus naisten mallissa lyhyempi, niin tuostahan tuo ilmeisesti johtuu. Kesällä ei tarvi välttämättä toisen alustan lisälämpöä, itse käytän kesälläkin solupatjaa alla ihan suojellakseni tuota ilmatäytteistä puhkeamiselta. On ne kuitenkin sen verran kalliita ja niin monta niitä on puhjennut. Sulla ilmeisen hyvä patja. Tuo solupatjan huonoin ominaisuus on sen pakkautuvuus, aina pitää rullata rinkan ulkopuolelle.
 
Mikäs olisi nykyään hyvä aluspatjaksi?
Moro. Onkos tämä jonkinlainen trolliviesti? Meinaan tuo Exped on varmaan yksi parhaista tai paras tällä hetkellä myytävistä. Tarpeeksi paksu, jotta kylkinukkujatkin pärjää, riittävän lämmin jopa talvikäyttöön, pitkä ja riittävän leveä, pakkautuvuus hyvä.
No, onhan tuossa muutama huonompikin ominaisuus: paino, yli kilon. Kallis, 250eur patjasta on aika paljon. Tuo integroitu pumppu vie aika paljon tilaa telttaoloissa. Itsellä ei ole, nyt täytyy uskoa kavereiden kokemuksia: yhdellä kesti vajaan viikon, venttiili alkoi vuotaa, toisella muutaman reissun jälkeen alkoi vuotaa saumasta, mukana tuleva paikkaus-satsi ei korjannut tilannetta. Molemmat menivät takuuseen. Jos itse olet ollut tyytyväinen, en näe syytä vaihtaa toiseen (tai sitten Exped Downmat 9).
Mä olen vaan kateellinen.
 
Karrimor Expedition on itselläkin käytössä, sellainen 25 v vanha, kahta eri sävyistä vihreää kääntöpuolilla. Lapsille olen hankkinut pari edullista itsestääntäyttyvää, ja kesällä koetin kurillani karrimaton päällä puhallettavaa. Jumatsuka, kuin olisi kotona nukkunut! 95 kiloa kulmikasta lihaa ja luuta eikä mikään kohta painanut. Miksen kokeillut aikaisemmin, no en tarvinnut kuin yhden ja sillä mentiin.... Ai niin ja tyyny on ehdoton. Ei mitään vaatepussia pään alle vaan halpa höyhentyyny ikeasta, siitä täytteet toiseen reunaan ja ompelukoneella päällisen keskelle sauma, saksilla liika kangas veks. Tuloksena edullinen ja napakka pötkylä. Unipipa silmille ja höyhensaarille.
 
Back
Top