Makuupusiit ja huovat

noska

Ylipäällikkö
Oliko sinulla intissä kenttävarustuksen osana makuupussi vai huopa ja mantteli? Mikä malli makuupussi? Ja millainen on ratkaisusi nykyään luotatko jakovarusteisiin vai onko omaa varustusta hankittuna ja meinaatko sitä myös käyttää kertauksissa tai pillin sirittäessä.

Tätähän jo sivuttiin aiemmin makuupussin historiasta keskusteltuessa, mutta ansaitsee oman ketjunsa.
 
Intissä käytettiin vihreää makuupussia vuonna 91, sitä sanottiin untuvapussiksi ja lämmin se olikin, mutta lieneekö täytteenä kuitenkinollut keinokuitua

Luotan siihen, että pilliin vihellettäessä valtiolta saa kokardin, kiväärin ja taisteluvyön. Muuten löytyy maastokelpoista varustusta omasta kaapista.

Makuupussina on Bilteman kolmen vuodenajan makuupussi, joka yllättävää kyllä nollan tuntumassakin, mutta kylmemmille ilmoille tarvitaan lisäksi teltta ja kamiina.
 
Minun aikaan oli varusmiespalveluksessa luokaton pussi ja sillä sitä piti vaan pärjätä. Nyt löytyy Saksan armeijan ylijäämää hyvä pussi, noin 10-astetta se kestää pakkasta, liuta market-pusseja kämppä- ja kesäkäyttöön ja sitten Savotta Yukon jatkopituudella, hyvä pussi ja olen nukkua lohnottanut noin 30-asteen pakkasessa lumikuopassa paleltumatta. Sitten on wanha Ajungilak, kohtuullisen hyvä pussi tiloiltaan ja tarkenee noin nollassa.
 
Aikanani jaettiin muistaakseni vain mantteli ja huopa ja sellainen etäisesti makuualustaa muistuttava kokoontaiteltava letkajenkka. Kertauksiin olen aina ottanut varmuuden vuoksi oman makuupussin, vaikka jakovarusteissa on onneksi tullut se untuvapussi.
Joka kertausreissulla on minulla ollut oma makuualusta, joko sellainen paksuhko partiokauppa-mallinen solukumipatja, tai nyttemmin näitä itsetäyttyviä malleja.
Oman makuualustan etu jakovarusteisiin verrattuna on tullut todistettua useampaan kertaan ns kenttägallup-menettelyllä. Eli kun poistun teltasta ja palaan niin aina on joku lämpöhakuisesti pyörinyt paikalleni. Ei kun siirtelemään porukat takaisin omille tonteilleen...
Makuualustan koon kanssa ei ole kovin kranttu, kaikki ne on tavallaan liian pieniä. Mutta patjan pitää mennä kohtuullisen pieneen, lähinnä siis litteään, rullaan.
Makuupussista ja makuualustasta tulee kyllä heti mieleen otsalamppu, jolle on käyttöä myös teltan ulkopuolella, esim rassatessa erilaisia oliivinvihreitä laitteita pimeän aikaan.
 
OldSkool kirjoitti:
Aikanani jaettiin muistaakseni vain mantteli ja huopa ja sellainen etäisesti makuualustaa muistuttava kokoontaiteltava letkajenkka. Kertauksiin olen aina ottanut varmuuden vuoksi oman makuupussin, vaikka jakovarusteissa on onneksi tullut se untuvapussi.
Vanhemmille ikäluokille tuo makuuualusta, huopa ja mantteli on tuttu yhdistelmä. Kaikkein vanhimmilla jopa ilman makuualustaa, ehkäpä saattoi telttakangas olla sen tilalla joillain.
Pääasiasiassahan nuo intin makuupussit ei ole untuvapusseja. Ihan kaikkein vanhimmat versiot olivat ja jossain määrin niitä on myös Utissa, rajalla ja JPR:ssa, 90-luvun yleisin malli oli Tenan valmistama kuitupussia. Olikahan mallinimike TA80 tai jotain sinne päin. Sitten oli ainakin rauhanturvaajilla Namibiamllina tunnettu kaksikerrospussi. En tiedä hankittiinko Savotta Militarya missään vaiheessa mutta uusin versiohan on Carinthian pussi. Nämä kaikki (Namibiamallia lukkunottamatta)tunnistaa siitä palosuojatusta jalkopäästä ja pienen roskatynnyrin kokoisesta kuljetuspakkauksestaan. Untuvapussit ovat huomattavasti kevyempiä ja pienempiä pakkauskooltaan. Muistaakseni ne on Joutsen-tuotteen tekemiä.
 
Varusmiesaikanani 1978-79 ei ollut "firman" puolesta jaetusta makuupussista tietoakaan! Makuualustoja oli kahta mallia; styrox-täytteistä suoraa telaketjumallia ilman liepeitä ja ties millä kapokilla täytettyä alapuolelta muovitettua pressua ja yläpuolelta puuvillakangasta olevaa, alaspäin kapenevaa mallia. Itselleni sattui tuo vanhempi kapokkimalli, mutta onnistuin sen myöhemmin vaihtamaan telaketjumalliin. Normaaleissa yhden-kahden yön harjoituksissa ei käytetty huopaa vaan ainoastaan manttelia; huovan sai eri käskyllä ottaa mukaan vain isompiin sotaharjoituksiin - ja se oli se sama huopa, joka oli normaalisti punkassa. Harjoituksen jälkeen huopa oli hieman kostea...
RAuK:n Pahkajärven ampumaleirille ja palveluksen loppuvaiheen 5 viikon (kyllä, viiden viikon kiinniolo!) KRH-leirille saimme koulun johtajan ja yksikön päällikön luvilla ottaa omat siviilimakuupussit mukaan. Yhtenäisyyden vuoksi monenväriset pussit kiedottiin sadeviittaan ja laitettiin repun läpän alle.

Kertauksissa pääsin nauttimaan talon tarjoamasta makuupussista vasta 2000-luvulla. Siihen asti oli kertauksissa mukana oma makuupussi. Täällä hetkellä on käytössä kolme pussia: Kevyt Haglöfsin kesäpussi, Carintian pieneen tilaan menevät "kolmen vuodejan pussi", jolla olen tarennut avolaavussa ilman tulia pikkupakkasessa ja talvipussina Tenan Profess 100 - tilava, mutta pakkauskooltaan valtava! Viimemainttu pitäisi uusia jossain välissä...
 
Eikö jossain vaiheessa ollut joku Savotan malli suht laajassa (koe)käytössä intillä? Military? Ranger? Jokumuumikä?
 
Savotan Military juu oli koekäytössä. En tiedä hankittiinko niitä sitten lopulta yhtään sen enempää.

Suksisissi on sitten saanut kunnolla kovuutta inttiaikana. Kyllä meillä oli sentään erillinen huopa punkaa varten, kun eihän sitä punkkaa voinut jättää puolitekoiseksi maastoharoitteiden ajaksi. Kun partioharjoittelu alkoi niin saatiin jo ihka oikeat pussit.
 
noska kirjoitti:
Suksisissi on sitten saanut kunnolla kovuutta inttiaikana.

Kuta koulu kovempi, sitä oppi selkeämpi... Näin luki naapuri-jv-joukkomme ja monessa isommassa harjoituksessa harjoitusvastustajamme UudRakP:n RAuK:n seinämaalauksessa.

Tuo mainitsemani viiden viikon ampumaleiri (2 viikkoa Pahkajärvellä ja sieltä suoraan junalla Lappiin Sarriojärvelle kolmeksi viikoksi) on muuten jäänyt parhaaksi inttimuistokseni. Leirihuumori ja poikien toilailut olivat hyvin samanlaisia, mitä olen lukenut "Tuntemattomasta" ja Päätalon välirauhan aikaisesta varusmiespalveluksestaan kertovista kirjoista.
 
Kyllä nykyään jaossa olevissa pusseissa kelpaa nukkua. Siinä perusmallissa (Makuupussi M/01?) tarkenee kyllä lähes kaikissa keleissä ilman telttaa&kaminaa ja kun sinne laittaa sisälle sen "kesäpussin" (Makuupussi,sisä,M/05?) niin ei kyllä kylmä tule missään kelissä. Ja tuolla sisäpussillakin pärjää vielä nollakelissä nukkua sadeviittalaavun alla.

Sen peruspussin haittana voi lähinnä pitää isoa kokoa vaikka onkin edellistä mallia pienemmässä säkissä, sisäpussi menee hyvinkin pieneen tilaan. Sekin on Carinthian tekemä, mutta mistään en ole löytänyt mallia. Hankkisin kyllä itselle jos löytäisin sellaisen.
 
viesti-timo kirjoitti:
Kyllä nykyään jaossa olevissa pusseissa kelpaa nukkua. Siinä perusmallissa (Makuupussi M/01?) tarkenee kyllä lähes kaikissa keleissä ilman telttaa&kaminaa ja kun sinne laittaa sisälle sen "kesäpussin" (Makuupussi,sisä,M/05?) niin ei kyllä kylmä tule missään kelissä. Ja tuolla sisäpussillakin pärjää vielä nollakelissä nukkua sadeviittalaavun alla.

Sen peruspussin haittana voi lähinnä pitää isoa kokoa vaikka onkin edellistä mallia pienemmässä säkissä, sisäpussi menee hyvinkin pieneen tilaan. Sekin on Carinthian tekemä, mutta mistään en ole löytänyt mallia. Hankkisin kyllä itselle jos löytäisin sellaisen.

Tuli mieleen että carinthian pussien mukana oli meikäläisellä intin ajan käytössä jakokamana kompressiopussi. Ai autuutta, kun osa taisteli sen jäätävän mötkö-säilytyssäkin kanssa. :cool:
 
Sudettimessahan MaK laittoi aikanaan aika kattavan selvityksen siitä Carinthian pussista ja linkit valmistajan kuvastoihin kyseisen mallin kohdalle. Ottikohan kukaan niitä sieltä talteen?
 
noska kirjoitti:
Sudettimessahan MaK laittoi aikanaan aika kattavan selvityksen siitä Carinthian pussista ja linkit valmistajan kuvastoihin kyseisen mallin kohdalle. Ottikohan kukaan niitä sieltä talteen?

Carintian sotilasmakuupussit:
http://www.military-sleeping-bags.com/index.html
Muistaakseni noilla sivuilla esiteltiin aikoinaan erikseen Suomen pv:n specseillä tehty pussimalli, mutta tilatun erän toimitukset lienee jo tehty.
Defence 4 näyttäisi olevan hyvin lähellä M01-pussia, suomalaisena lisäspecsinä lienee vain jalkopään kipinäsuoja. Sisäpussia M05 vastaavaa en nykyvalikoimasta löydä.
Ainakin Reittipiste (www.reittipiste.fi) olisi ollut valmis tilaamaan Carinthian sotilaspussejakin asiakkaalle; muitakin kuin sa- mallia, joka on vakiovalikoimassa, mutta hinta oli sen verran kova, että päädyin inhottavan kirkasväriseen :a-wink: siviilimalliseen kolmen vuodenajan pussiin. (Carinthia Lite 850 XL-kokoisena)
 
Nykymallin makuupussit jaettiin kaikille. Osa sai vanhan taitettavan makuualustan, osa uuden vihreän.
Vanhan mallin makuualusta oli ainakin liian lyhyt ja kyllästetty aseöljyllä, toisaalta se oli paremmin kiinnitettävissä m/85 reppuun.
varusmiesaikana ei tullut makuupussin sisällä nukuttua pl. ampumaleirit.
Ampumaleireillä taas teltta oli yleensä sen verran tehokkaasti lämmitetty, että huopa olisi riittänyt oikein hyvin.
Muillakuin ampumaleireillä oli aina "tilanne päällä" ja jos makuupussin ylipäätään repusta irroitti niin se toimi peittona.
Lämpimien kesäkelien aikaan makuupussia ei edes olisi tarvinnut, mutta kun se oli käsketty varustukseen niin mukana kulki.

Reserviläistouhuissa palvelee edelleen yli 10 vuotta vanha Haltin makuupussi, johon uutena luvattiin muistaakseni -25 asteen pakkaskestävyys.
Hyvin on iästään huolimatta kestänyt lapsuuden aikaiset partioretket ja vähän vanhemman iän MPK/reserviläisreissut ja edelleen tarkenee nukkua talvisin tähtitaivaan alla.
Kesäpussina saman valmistajan kevyempi malli +5 asteen lämpötakuulla. Näihin sopiva sisäpussi on käytössä hygieniasyistä. :gasmask:

Luotan siihen, että kertauksissa varusteet on kunnossa ja hyvä makuupussi löytyy jakolistalta.
Pilliin vihellettäessä oma pussi lähtisi mukaan, vaikka uskonkin siihen, että valtio meikäläisen nykypumpulle makuupussit jostain taikoo.
 
pstsika kirjoitti:
Nykymallin makuupussit jaettiin kaikille. Osa sai vanhan taitettavan makuualustan, osa uuden vihreän.
Uus taitaa olla suurinpiirtein samanpaksuinen kuin vanha ja liepeillä varustettu rullattava vaahtomuovialusta?
varusmiesaikana ei tullut makuupussin sisällä nukuttua pl. ampumaleirit.
Ampumaleireillä taas teltta oli yleensä sen verran tehokkaasti lämmitetty, että huopa olisi riittänyt oikein hyvin.
Muillakuin ampumaleireillä oli aina "tilanne päällä" ja jos makuupussin ylipäätään repusta irroitti niin se toimi peittona.
Lämpimien kesäkelien aikaan makuupussia ei edes olisi tarvinnut, mutta kun se oli käsketty varustukseen niin mukana kulki.
Eikös tuohon kaksikerrospussiin siirrytty juuri sen takia, että pystyy paremmin sopeutumaan lämpimiinkin keleihin. Vanha iso paksu talvipussi kun oli ilman muuta liian kuuma kesäkäytössä. Sekö on vieläkin liian kuuma jos kesällä käyttää pelkkää sisäpussia?
Reserviläistouhuissa palvelee edelleen yli 10 vuotta vanha Haltin makuupussi, johon uutena luvattiin muistaakseni -25 asteen pakkaskestävyys.
Hyvin on iästään huolimatta kestänyt lapsuuden aikaiset partioretket ja vähän vanhemman iän MPK/reserviläisreissut ja edelleen tarkenee nukkua talvisin tähtitaivaan alla.
Makuupusseissa on muuten yllättävän suuria vaihteluja noissa ajan tuomissa ominaisuuksien muutoksissa. Tietenkin siihen vaikuttaa myös käyttömäärät, säilytys, puhtaus jne, mutta myös käytetyn materiaalin haurastuminen ja ikääntyminen ja untuvien kohdalla pakkautuminen on erilaista eri pusseilla.
Kesäpussina saman valmistajan kevyempi malli +5 asteen lämpötakuulla. Näihin sopiva sisäpussi on käytössä hygieniasyistä. :gasmask:
Mielestäni sisäpussi saisi olla vakiovaruste kaikissa makuupusseissa. Norjan intin pusseissa näin onkin ja mukaan kuuluu myös ns. saapaspussi, johon voi tunkea kengät pysymään lämpimänä pussin sisässä itse pussia sotkematta.
Yllättävän harvalla muuten näyttää olevan erillinen kesäpussi vaikka sellainen ei juuri mitään maksa ja säästää talvipussille lisävuosia helposti hintansa edestä.
Luotan siihen, että kertauksissa varusteet on kunnossa ja hyvä makuupussi löytyy jakolistalta.
Pilliin vihellettäessä oma pussi lähtisi mukaan, vaikka uskonkin siihen, että valtio meikäläisen nykypumpulle makuupussit jostain taikoo.
Itse ottaisin pillin sirinässä oman pussin ihan siitä syystä, että jäisipä jollekulle toiselle tarvitsijalle pussi. Kertauksissa olen käyttänyt vaihtelevasti omaa pussia, jotain mallia intin pussia tai erilaisia koekäytössä olleita pusseja.
 
noska kirjoitti:
Uus taitaa olla suurinpiirtein samanpaksuinen kuin vanha ja liepeillä varustettu rullattava vaahtomuovialusta?

Joo, tarkoitin uudella makuualustalla juuri tuota vihreää rullattavaa mallia, jossa on liepeet.

Eikös tuohon kaksikerrospussiin siirrytty juuri sen takia, että pystyy paremmin sopeutumaan lämpimiinkin keleihin. Vanha iso paksu talvipussi kun oli ilman muuta liian kuuma kesäkäytössä. Sekö on vieläkin liian kuuma jos kesällä käyttää pelkkää sisäpussia?

Nyt on mulla tainnut mennä pussimallit sekaisin. Siinä mikä meille jaettiin ei ollut sisäpussia vaan se oli samanlainen paksu talvipussi kuin omanikin.
Onko sen jälkeen tullut vielä uudempikin malli? Vanhana mallina olen pitänyt niitä pusseja, joita käytettiin -70 ja -80 luvuilla...

Mielestäni sisäpussi saisi olla vakiovaruste kaikissa makuupusseissa. Norjan intin pusseissa näin onkin ja mukaan kuuluu myös ns. saapaspussi, johon voi tunkea kengät pysymään lämpimänä pussin sisässä itse pussia sotkematta.
Yllättävän harvalla muuten näyttää olevan erillinen kesäpussi vaikka sellainen ei juuri mitään maksa ja säästää talvipussille lisävuosia helposti hintansa edestä.

Allekirjoitan edellisen. Itse käytän kesäpussia lähinnä sen keveyden ja pienen tilantarpeen vuoksi, mutta kuten sanoit: kesäpussin käyttö lisää talvipussin ikää.

Itse ottaisin pillin sirinässä oman pussin ihan siitä syystä, että jäisipä jollekulle toiselle tarvitsijalle pussi. Kertauksissa olen käyttänyt vaihtelevasti omaa pussia, jotain mallia intin pussia tai erilaisia koekäytössä olleita pusseja.

Ei mitään lisättävää. :a-smiley:
 
pstsika kirjoitti:
Nyt on mulla tainnut mennä pussimallit sekaisin. Siinä mikä meille jaettiin ei ollut sisäpussia vaan se oli samanlainen paksu talvipussi kuin omanikin.
Onko sen jälkeen tullut vielä uudempikin malli? Vanhana mallina olen pitänyt niitä pusseja, joita käytettiin -70 ja -80 luvuilla...
Tässä ketjussa aiemmin luettelin noita käytössä olleita malleja. Uusin Carinthian pussi ei ole itsellenikään tuttu, mutta sudettimessa MaK:n ja täällä suksissin kuvaus ovat luoneet minulle kuvan että se olisi nykytyylin mukainen kahdesta pussista muodostuva kokonaisuus, jossa kumpaakin pussia voi käyttää erikseen ja myös yhdessä. Tuossa erikoisrajajääkäri sarjassa käsittääkseni oli pojilla sellaiset käytössä. Siinä pitäisi olla myös selvästi aikaisempaa parempi kosteussuojaus päällimmäisenä kerroksena. Aikanaan koekäytimme pussien päällä brittiläisiä gore-pusseja mutta niiden piti jäädä tarpeettomiksi uusimman pussin kanssa.
 
baikal kirjoitti:
Minun aikaan oli varusmiespalveluksessa luokaton pussi ja sillä sitä piti vaan pärjätä. Nyt löytyy Saksan armeijan ylijäämää hyvä pussi, noin 10-astetta se kestää pakkasta, liuta market-pusseja kämppä- ja kesäkäyttöön ja sitten Savotta Yukon jatkopituudella, hyvä pussi ja olen nukkua lohnottanut noin 30-asteen pakkasessa lumikuopassa paleltumatta. Sitten on wanha Ajungilak, kohtuullisen hyvä pussi tiloiltaan ja tarkenee noin nollassa.

Joo, ne meidän aikaiset jätesäkit eivät kummallisia olleet. AUKin jälkeen saatiin vaihdettua kertauksiin osallistuvilta ressuilta noita untuvapusseja, jotka olivatkin hyviä. Ei herännyt 28 asteen pakkasellakaan kun kipinä nukahti. :D
Menetettiin kylläkin ne melkein kaikki (paitsi ne jotka olivat tokavikan sissikeikan aikana lomilla) kun JP Hassinen kävi ne VLVn aikana vaihtamassa kuivaushuoneessa :mad:
 
Rajasissin mainitsema Herrasmies oli kyllä valovoimainen. Näin jälkeenpäinkin olen pohtinut hänen agendaansa suhteessa varusmiehiin.
 
Onko kenelläkään kokemusta Savotta Military pussista?
Kohtuullinen hinta ja speksit (vaikkakin reilusti yläkanttii ilmoitettu) tekevät tästä ainakin harkinnan arvoisen pussin.
 
Back
Top