Makuupusiit ja huovat

Kumitassu kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta Savotta Military pussista?
Kohtuullinen hinta ja speksit (vaikkakin reilusti yläkanttii ilmoitettu) tekevät tästä ainakin harkinnan arvoisen pussin.
Mulle moinen kulkeutui tossa maaliskuussa, mutten ole ehtinyt vielä käyttämään kertaakaan. Annan rapottia kunhan ilmat kylmenevät sen verran että pussi pääsee käyttöön
 
Minkälaisia ja minkäslaisia kokemuksia löytyy makuupussin päällä käytettävistä Bivvy Bageista?
 
Kaksi bivakkia käytössä. Milsurplus-gore toimi hyvin keväällä ja syksyllä mutta on kuuma ohuemmankin pussin kanssa kesällä. Siviilimalli gorekalvolla ja yhdellä naamanylikaarella on erinomainen kolmen vuodenajan ratkaisu.

Kosteudenhallinnaltaan bivakki on tietenkin telttaakin haastavampi ratkaisu. Kevyesti mentäessä kuitenkin loistava lisä valikoimaan.

Aika lailla hyvään soolotelttaan ja parempaan bivakkiin on vakiintunut sooloreissujeni majoitteet.
 
Mulla on brittiarmeijan gore-bivakki. Kosteilla säillä on omiaan mutta kuivilla loppuu hengittävyys usein kesken ja kondensaatio kastelee makuupussin. Ko. mallissa ei ole siis minkäänlaisia kaaria vaan on puhtaasti ylimääräinen pussi makuupussin päälle vedettäväksi.
 
Oma ylijäämäsäkkini on siis jenkkimalli, päällipuoli woodland camoa. Se kyllä hengittää kuivalla kelillä todella hyvin, lähinnä märällä on ongelmia kun ei ole mihin hengittää. Lienee eroja toteutuksissa.
 
Mulla on DPM kuvioinen. Sateella ei ole tullut kokeiltua ilman yläpuolella olevaa sadesuojaa, mutta maaston ollessa kostea/märkä ja ilmankosteuden selvästi alle sadan prosentin mulla kyllä hengittää. Enkä ole sadesäälläkään huomannut ihan tolkutonta kondensoitumista, kun päällä on ollut kate joka estää pussin pinnan kastumisen. Olennaista on ollut että ei vie pussiin märkiä varusteita ja uloshengitysilma poistuu täysin naama-aukon kautta.

Jäi mainitsematta että olen käyttänyt myös viritystä (paria eri valmistajan sellaista) jota aussit kutsuu nimellä swag tai swagbag. Todella hyvä systeemi, mutta ongelmana on paino, kun on suunniteltu käytettäväksi liikuttaessa autolla, moottoripyörällä, hevosella tai kamelilla.
 
Talvella tuli uusittua talvimakuupussi ja valinta osui Savotta Militaryyn.

Jonkun verran ehti käyttökokemusta tulla ja voin aika varauksetta suositella. Suojapussi saisi olla vähän isompi, mutta itse makuupussi on lämmin ja tilava eikä mahdottoman kalliskaan 100 € hinnalla.
 
pstsika kirjoitti:
Talvella tuli uusittua talvimakuupussi ja valinta osui Savotta Militaryyn.

Jonkun verran ehti käyttökokemusta tulla ja voin aika varauksetta suositella. Suojapussi saisi olla vähän isompi, mutta itse makuupussi on lämmin ja tilava eikä mahdottoman kalliskaan 100 € hinnalla.

Oon tota kanssa miettinyt. Millaisissa lämpötiloissa käytit?
 
Kumitassu kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
Talvella tuli uusittua talvimakuupussi ja valinta osui Savotta Militaryyn.

Jonkun verran ehti käyttökokemusta tulla ja voin aika varauksetta suositella. Suojapussi saisi olla vähän isompi, mutta itse makuupussi on lämmin ja tilava eikä mahdottoman kalliskaan 100 € hinnalla.

Oon tota kanssa miettinyt. Millaisissa lämpötiloissa käytit?

Kylmimmillään taisi olla jotakuinkin -15 astetta ja käytössä ei ollut varsinaista majoitetta vaan sadeviitasta laitettu suoja ja makuualusta. Ei tullut missään vaiheessa kylmä.
Sisätiloissa nukkuessa tuo on liian kuuma ja sitä ei voi käyttää muutenkuin peittona.

Aika lähellä sitä makuupussia mitä inttiaikana tuli käytettyä, mutta isompi ja siten mielestäni parempi. Tuo suojapussi on ainoa sellainen asia, mihin en ole täysin tyytyväinen.
 
Savotta military on huono sisäpussi, mutta pikkupakkasilla sellaisenaan ja isommilla majoitteen tukemana oikein OK. Itselläni ei sellaista ole, mutta olen nukkunut tusinan yötä talvikaudella.

Oma avaruusajan pussi vaan pakkautuu murto-osaan tilasta, niin tulee sitä suosituksi.
 
koponen kirjoitti:
Oma avaruusajan pussi vaan pakkautuu murto-osaan tilasta, niin tulee sitä suosituksi.
Mikäs pussi koposella on? Kuulostaa joko untuvapussilta tai sitten modulaariselta ratkaisulta.
 
noska kirjoitti:
koponen kirjoitti:
Oma avaruusajan pussi vaan pakkautuu murto-osaan tilasta, niin tulee sitä suosituksi.
Mikäs pussi koposella on? Kuulostaa joko untuvapussilta tai sitten modulaariselta ratkaisulta.

Marmot Lithium MemBrain Long. Untuvapussi ja uloin kerros hengittävää kalvoa.

Vertailukohtina hyllyssä on joku Haglöfsin kuitupussi (olikohan Zenith tai Z-jotain nimeltään?), Savotan ikiwanha pussi (Ranger?) ja jotain markettipussukoita. Zenith on hyvä kuitupussi, mutta tuo Lithium on täyttänyt tarpeet käytännössä kaikissa minulle eteen tulevissa tilanteissa. Jos oikein kylmää keikkaa on tiedossa, niin sitten pitää tehdä modulaarit, mutta esimerkiksi viime talvena oli aina majoite mukana reissussa - eli ei tarvittu tiukempaa pussia. Olen ottanut tavakseni pakata sooloteltan mukaan vaikkei välttämättä tarvitsisi. Aiemmin kirjoitin bivak-säkeistä myönteiseen sävyyn, mutta nyt keväällä on jäänyt pikkuteltan alta käyttämättömäksi. Lähinnä kosteuden hallinta on ollut turhan työlästä.

Savotta on niin valtava, että vaatii tukikohdan / ajoneuvon että sitä mielellään käyttää. On ollut joidenkin sottaisempien reissujen pussina, kun ei jaksa enää varoa.

EDIT: kirotusvihreet pois
 
Mulla noi isommat pussit on mukana yleensä vain jos on ahkio perässä. Ilman ahkiota ei ole oikein kelin puolesta tarvettakaan niille. Toi Savotan Military eksy varustekaappiin joku aika taapäin mutta käyttöä ei ole vielä ollut. Untuvapussit on kivoja silloin kun on aikaa eikä tarvi murehtia kastumisia. Aiemmin käytin eniten yhtä Nanookin modulaarista pussia (malli ei nyt muistu mieleen) mutta siinäkin alkaa aika ja reissut jo näkyä ja pieni paketti ei sekään ole jos koko sydeemin ottaa mukaan
 
setämies kirjoitti:
Ettei olisi Haglöfsin Zensor sen makuupussin merkki?

Kaappi kertoi, että Haglöfs Zensor Nordic Winter Extra Long lukee pussissa. Seison ojennettuna, kiitän nöyrästi.

Savotan tuotteista aion ostaa lähiaikoina sen "telanapin", eli vesisäkin. Siihen liittyy monia mukavia ja painokelvottomia muistoja nuoruusajalta. Samoin kuin makuupusseihin.
 
Itselläni on vastaava paikallisesta halpahallista ollut käytössä jo kuusi vuotta. Viimeksi puoli vuotta sitten katsottuna oli hinta alle kolmanneksen verrattuna Savotan brändillä merkattuun. Täysin on toiminut ja edellinenkin (myös halpahalliversio) kesti hienosti 15 vuotta kunnes eräs kehveli pudotti sen virtaavaan jäisen kylmään jokeen, eikä sitä lähdetty enää alajuoksulta etsimään. Saman kehvelin retkeilykaupasta ostama versio muuten oli hajonnut edellisenä talvena kun illalla jätti sen huolimattomasti ja aamulla repäisi maahan kiinnijäätynyttä pussia miesmäisesti mukaansa.
 
Nyt viimeaikoina olen siirtynyt omatoimisessa maastotoiminnassani ns. perinnevarusteisiin (nahkasaappaat, m/62 puku, satulareppu, huopa etc.) ja huovan käyttämisestä on tullut jonkin verran käyttökokemuksia. Ihan soiva peli.
Maaliskuun lopulta lähtien on nukkuminen huopa & sadeviitta-kombolla onnistunut ihan tuskattomasti. Hyvinä puolina on ainakin vähäisempi huollon tarve eli sitä ei tarvitse aamulla kuivatella ja roskat lähtevät helpommin pois, se on aika monikäyttöinen ja sopii myös mm. istuinalustaksi. Tilaahan se vie vähän enemmän kuin kesäpussi, mutta vähemmän kuin talvipussi. Nyt alkukesän käytössä huonona puolena olen huomannut, että hupun puute aiheuttaa itikoiden tulemisen nenään, suuhun ja korviin ja ainoa tapa suojautua noita vastaan on pistää pipo kunnolla päähän ja nostaa takin kaulukset ylös sekä vetää huopa kasvojen yli eli peitellä itsensä vähän kuten ruumis.
 
Savotan telanappi hankittu ja koeponnistettu. Toimii.

Itse tykkään yhä enemmän sooloteltasta suhteessa lättänä-bivakkiin ja toisaalta laavuun. Taidan olla tullut mukavuudenhaluiseksi.
 
koponen kirjoitti:
Itse tykkään yhä enemmän sooloteltasta suhteessa lättänä-bivakkiin ja toisaalta laavuun. Taidan olla tullut mukavuudenhaluiseksi.

Minulla tuo taas menee juuri päinvastoin. En käytä retkeilytelttaa, koska sitä en käyttäisi poikkeusoloissakaan. Jos majoitteena ei ole laavu, niin rakennan ”risumajan” tai valmistan majoitteen sadeviitasta tai kevyt peitteestä. Tai käytän vain bivy-säkkiä. Perinnevarusteilla homma menee sitten samalla tavoin kuin 70 vuotta sitten.
Olen ehkä hieman erilainen retkeilijä, mutta pyrin tekemään nuo erästelyt siten, että ne palvelevat ennen kaikkea sotilaallisia kykyjä ja ne ovatkin minun omia harjoituksiani.

Majoitteille tarvitsisi uuden ketjun…
 
Minkäslista huopaa peestopossu käyttää? Onko 100% villaa vai jokin sekoite? Mahdollisesti perinteinen SA-intin siniraitainen vai joku muu malli? Suomessa pyytävät hävyttömiä hintoja huovista. Kun vankeinhoitolaitokselta olisi tullut poistoon iso kasa hyviä huopia, niin nekin myytin eräälle puljulle joka teki niistä ekologisia kierrätyslaukkuja yms naisten tarpeisiin.
 
Back
Top