Mannerheimin Mersu

Leaderdog

Kaukopartio
Hyvää tarinaa Hitlerin lahjasta Mannerheimille:

Mercedes
Mannerheimin Mercedes Benz 770 F-Cabriolet tai myös Grosser Mercedes Offener Tourenwageniksi kutsuttu auto on yksi aikakautensa kalleimmista ja hienoimmista kulkuneuvoista. Tämä Auto on 4100 kiloinen, 230 hevosvoimainen ja 170 kilometriä tunnissa kulkeva, panssaroitu kolossi ja se tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa 1941. Auto luovutettiin vastaanottajalle Mikkelissä 16.12.1941.
Vastoin joitakin julkisuudessa esitettyjä väitteitä, tämä Mercedes ei ollut Hitlerin syntymäpäivälahja Mannerheimille 75-vuotissyntymäpäivillään 4.6.1942 Marski sai Hitleriltä lahjaksi kolme tuliterää Steyr-maastoautoa.
Mercedeksellä oli mahtavat ulkomitat: kokonaispituus oli lähes kuusi metriä (5980 mm), korkeus (katto ylhäällä) 1800 mm, akseliväli 3880 mm, maavara 200 mm ja leveys 2050 mm. Ajopelin tehokkaaseen pesemiseen meni Mannerheimin autonkuljettajalta, Kauko Rannalta, peräti neljä tuntia aikaa. Rengaskoko oli 8 1/4 x 17.
Auton panssaroinnista voisi mainita, että auton lattiaosa oli 5.5-6 millisestä ja muut peltiosat 3 millisestä erikoiskarkaistusta teräksestä, joten auto olisi selviytynyt ehjänä pienehköistä miinoista tai sen aikaisista kevyiden aseiden tulituksesta. Lasit olivat 40 millistä, luodinkestävää materiaalia.
Sisältä Mercedes oli yleellinen. Sisustus oli nahkaa ja penkkien välissä oli ylösnostettavat käsituet. Etuistuinten taakse oli kiinnitetty kolme ylösnostettavaa lisäistuinta. Näinollen autoon mahtui jopa yhdeksän henkilöä.
Polttoainetta kului matka-ajossa 27 litraa satasella, joten bensiinitankkikin oli tilavuudeltaan suuri, 195 litraa. Polttoaineena käytettiin mm. Saksasta varta vasten tätä autoa varten tuotettua synteettistä bensiiniä.
Mannerheimillä auto oli kovassa käytössä, eikä pelkästään edustuskäytössä. Mikäli kelit ja tiet sen sallivat, autoa käytettiin myös tavallisilla työmatkoilla.
Elokuussa 1944 Mannerheimistä tuli Tasavallan presidentti ja virkaanastujaisiin Marski ei tullutkaan enää Mercedeksellään vaan umpinaisella V12 Packardillaan. Tämä saattoi olla viite siitä, että suomalaisten suhtautuminen saksalaisiin oli muuttunut, sillä liitettiinhän Mercedes jossakin määrin lahjoittajaansa Adolf Hitleriin.
Vaikka Mercedes olikin Mannerheimin lempiautoja, presidentin virkakaudellaan hän ei käyttänyt sitä ulkopoliittisista syistä johtuen lainkaan. Auto seisoi tallissa koko virkakauden ajan, ja vuoden 1946 lopussa erottuaaan presidentin tehtävistä terveydellisiin syihin viitaten hän päätti myydä auton Ruotsiin. Sodanjälkeisessä, pula-ajan rasittamassa Suomessa auton ylläpitäminen ja sillä ajaminen oli uskomattoman kallista ja lisäksi myös poliittisista syistä johtuen ja auton historian tuntien sillä ajaminen olisi ollut mahdotonta.
Niinpä se lastattiin 28.1.1947 Tukholmaan menevään laivaan ja tämän jälkeen autosta on erinäisiä havaintoja maailmalla. Ruotsissa auto vaihtoi omistajaa useampaan otteeseen lyhyen ajan sisällä ja vuonna 1948 eräs ruotsalainen yritys kuittasi pallonivelkauppansa myymällä auton Yhdysvaltoihin, jossa siihen liittyvää historiallista arvoa hyödynnettiin erilaisissa yhteyksissä mm. elokuvassa Erämaan kettu (1951) auto sai Hitlerin auton roolin. Vuonna 1973 auto tuli jälleen julkisuuteen, kun se myytiin autohuutokaupassa Arizonassa Hitlerin mersuna uuteen maailmanennätyshintaan 153 000 dollaria (nykyrahaksi muutettuna se olisi n. 3,5 miljoonaa markkaa). Puoli vuotta myöhemmin se vaihtoi omistajaansa jälleen ennätyssummalla, joka vastaisi nykypäivänä n. 4,5 miljoonaa markkaa. STT lähetti maailman tietotoimistoille jo 13.1.1973 tiedon, että auto oli Marskin eikä Hitlerin auto.
Tämä uutinen sivuutettiin kaikessa hiljaisuudessa ja auto vaihtoi tiuhaan omistajaa saamallaan maineella. 1990-luvun puolessavälissä auto oli ajautunut erään entisen Yhdysvaltain armeijan kenraalin yksityiseen autokokoelmaan ja sitä ryhdyttiin kunnostamaan alkuperäiseen kuntoonsa.

24.04.2017
Entisöidystä Mannerheimin Mersusta dokumentti – Hitlerin lahjoittama auto on nykyään Kaliforniassa
Veli Vartiala
Mannerhemin Mersu on panssaroitu. Sen arvo on dokumentin käsikirjoittaneen Veli Vartialan mukaan luultavasti miljoonia euroja, joskin tarkkaa arviota on vaikea tehdä auton harvinaisuuden vuoksi.
Paavo AiroHelsinki
  • – Mannerheimin Mersun arvoa on tietysti vaikea arvioida, koska samanlaisia ei ole kaupan. Näitä on säilynyt maailmassa vähän, 20–30 kappaletta, Vartiala sanoo.
  • – Joku on laskenut vuoden 1973 myyntihinnan olevan nykyrahassa noin 4 miljoonaa euroa. Tänäkin päivänä autosta maksettaisiin luultavasti miljoonia euroja, Vartiala sanoo.

Von Ribbentropilla oli samanlainen Mersu
Dokumenttia on kuvattu muun muassa Kaliforniassa. Auton entisöinti valmistui vuonna 2014. Suomessa, Ruotsissa ja Saksassakin kuvattiin. Saksassa kuvausryhmä tutustui muun muassa Joachim von Ribbentropin vanhaan samanlaiseen Mersuun, joka on entisöimätön.
Mannerheimin Mersun entisöinti toimi sytykkeenä idealle dokumentista. Autoharrastaja Vartiala ei ole ollut ensimmäistä kertaa tekemässä autoaiheista kuvausprojektia. Vuonna 2015 Yle näytti Vartialan dokumentin automies Kai L. Bremeristä. Tuore Mannerheimin Mersu näytetään Ylellä kesäkuussa.
Veli Vartiala kävi Kaliforniassa kuvaamassa entisöityä Mercedes-Benz 770 Offener Tourenwagenia. 94-vuotias ilmavoimien kenraali William Lyon omistaa nykyään auton. Kuva: Veli Vartiala​
Vartiala on myös museoajoneuvotarkastaja. Autot ovat lähellä sydäntä.
Marsalkka Mannerheimin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 150 vuotta, samana päivänä jolloin dokumentti esitetään. Dokumentti on myös osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.



Mannerheimin vuonna 1941 Hitleriltä saama lahja-Mersu nyt loistokunnossa

Veikko Huuska10.5.2017 15:02päivitetty 10.5.2017 15:0221
*
Mikä on musta, kiiltää ja on saatu Hitleriltä?
Se voisi olla vaikka hautaristi, mutta siitä ei ole nyt kyse.
Nyt nimittäin puhutaan Mersusta. Hitlerin vuonna 1941 Mannerheimille lahjoittamasta upeasta Mersusta.
Ja tästä onnekkaasti säilyneestä Mersusta tehdystä dokumenttielokuvasta. Elokuvan on ohjannut ja toteuttanut kouvolalainen Veli Vartiala.

*
Vastaus: Hitlerin Mannerheimille lahjoittama Mersu
Mannerheimin Mercedes Benz 770 F-Cabriolet tai myös Grosser Mercedes Offener Tourenwageniksi kutsuttu auto on yksi aikakautensa kalleimmista ja hienoimmista kulkuneuvoista. Tämä Auto on 4100 kiloinen, 230 hevosvoimainen ja 170 kilometriä tunnissa kulkeva, panssaroitu kolossi ja se tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa 1941. Auto luovutettiin vastaanottajalle Mikkelissä 16.12.1941.
Lähde: http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_auto2.htm
*
Hitlerin lahja Mannerheimille joulukuussa 1941
SA-kuvasarja lahjan vastaanotosta Mikkelissä 16.12.1941:
Hitlerin lahjoittama auto luovutetaan Sotamarsalkalle. Mikkeli 1941.12.16
Sarjassa 11 kuvaa: http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_carousel1bbn&maxnum=11&lang=FIN&timeout=8&auto=NO&startdate=19411216&enddate=19411216&publication=&verification=7aa7d22810600c57792a12b661bdefc8&xsearch_content=Hitlerin&from=7aa7d252216b0553&count=1&onlyvideo=0&onlycolor=0
Kuvaaja: Sjöblom.
Mersu; http://sa-kuva.fi/neo2?tem=webneo_inform_userules&lang=FIN&id=7aa7d221622a45140b9014d2bba08574&archive=&name=67077
*
Hitler sai lahja-Mersun kyytiä 4.6.1942
Kuvassa Hitler on tulossa Immolan lentokentältä Marsalkkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivien juhlapaikalle, Kaukopään tehtaiden ratapiha-alueelle. Hitler oli lahjoittanut kuvan Mercedes-Benz 770 F-Cabrioletin Mannerheimille edellisvuoden joulukuussa. Autoa kuljetti Kauko Ranta, autossa olivat Hitler,presidentti Risto Ryti ja Rytin adjutantti Börje Lennartson Söderström.
SA-kuva; http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d2246b2b476421abe0f7f02425c5&archive=&zoom=YES
Origin: http://sa-kuva.fi/neo2?tem=webneo_inform_userules&lang=FIN&id=7aa7d2246b2b476421abe0f7f02425c5&archive=&name=89655
Kuvateksti: Adolf Hitlerin vierailu marsalkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivillä
1942.06.04

Kuvaaja: Sjöblom.
*
Hitler ja Ryti ”samoilla rattailla”
http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d2246b24456442d5b35be94f9107&archive=&zoom=YESSA-kuva; Adolf Hitlerin vierailu marsalkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivillä
1942.06.04
*
Hitlerin lahja Mannerheimille 4.6.1942
Valtakunnankansleri Hitler ei saapunut Immolaan syntymäpäiville tyhjin käsin.
Mutta Hitler ei siis lahjoittanut Mersua Mannerheimille tämän 75-vuotislahjana, vaan jo aikaisemmin joulukuussa 1941. Siis jonkinlaisena ”asevelilahjana”.
Immolassa Hitlerillä oli tuotajaisinaan myös lahja, tosin hieman vaatimattomampi. Katso kuva.
SA-kuva; Valtakunnankansleri Hitlerin lahja sotamarsalkka Mannerheimille.
Helsinki 1942.06.04 http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d0226725365513c1c87a04dfbc8d&archive=&zoom=YES
PS.
Missä tämä 75-vuotispäivälahja, ”Aatun kuva”, on tänään? Onko säilynyt läpi hurmeisten ja myrskyisten vuosien? Mahdollisesti Kansallismuseossa?
*
Hitler-Mersun tekniset tiedot
Yli 4 000 kiloa painava ja kuusi metriä pitkä Mercedez Benz 770 -avoauto tuotiin Suomeen joulukuussa vuonna 1941. Auto oli kauttaaltaan panssaroitu. Lattia oli noin kuusi milliä paksua, muut peltiosat hiukan ohuempaa erikoiskarkaistua terästä. Lasit olivat jopa neljä senttiä paksut ja luodinkestävät. Takapenkin takana oli veivattava, 3-5 milliä paksu nahalla päällystetty teräspelti. Matka-ajossa raskas auto kuluttikin noin 27 litraa polttoainetta.
(Auto olisi selviytynyt ehjänä pienehköistä miinoista tai senaikaisten kevyiden aseiden tulituksesta. Panssaroinnista huolimatta se oli avoauto, mikä on Vartialan mielestä erikoista.]
Ylellinen sisustus oli nahkaa ja penkkien väleissä oli alaslaskettavat käsituet. Etupenkkien taakse kiinnitettyjen lisäistuinten ollessa käytössä kyytiin mahtui jopa yhdeksän matkustajaa.
Mercedes-Benzistä tuli yksi Mannerheimin lempiautoista. Jatkosodan aikana hän käytti sitä edustusajojen lisäksi myös tavallisilla työmatkoilla. Sodan jälkeen auto jäi kuitenkin talliin. Kun Mannerheimista tuli vuonna 1944 presidentti, hän saapui virkaanastujaisiinsa toisella autolla
.”
Lähde: Verkkouutiset/Perttu Koistinen, 29.4.2017; https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/hitler_auto_yle-64748
*
Lue myös YLEn/Satu Krautsukin näyttävä uutisjuttu, 29.4.2017:
Hitlerin lahja Mannerheimille pysyi visusti piilossa 30 vuotta – suomalainen autofani löysi upean Mersun jenkeistä ja luikahti kyytiin
http://yle.fi/uutiset/3-9580280
”Yli 4 000 kiloa painava ja kuusi metriä pitkä Mercedez Benz 770 tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa vuonna 1941. Mannerheim otti auton vastaan Mikkelissä.
– Toisin kuin monesti on väitetty, auto ei ollut 75-vuotislahja. Hitler luovutti sen jo puoli vuotta ennen Mannerheimin syntymäpäivää. Ennemminkin auto oli tunnustus asevelivaltion kaverille, Vartiala toteaa.
Syntymäpäivälahjan – kolme tuliterää maastoautoa – Hitler antoi Mannerheimille vasta myöhemmin”, Satu Kratsuk kirjoittaa.
Näistä Hitlerin lajoittamista maastoautoista on puhuttu vähemmän.
SA-kuva -arkistosta löysin tämän Luutnantti Jori Ilankon ottaman kuvan:
"Ylipäällikkö lähtee lentokentältä maastoautossaan hävittäjälaivueen komentajan tehdessä kunniaa.
Suulajärvi 1943.05.28" Linkki: http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_im...d352216b0553;&ddocid=7aa7d352216b0553&archive=
*
Hienouksia
Puolustusvoimien ylipäällikkö Carl Gustaf Mannerheim sai joulukuussa 1941 mieluisan lahjan Saksasta. Mersun.
Kuusalainen museoajoneuvotarkastaja ja tuottaja Veli Vartiala kuvailee Mercedes Offener Tourenwagenia ainutlaatuiseksi yksilöksi.
— Se on varmaan hienoin auto, joka Suomessa on koskaan ollut.
Vuosina 1939—43 Stuttgartissa tehtiin kaikkiaan 88 vastaavanlaista erikoisajoneuvoa. Vain parikymmentä on enää jäljellä. Mannerheimin mersu on sarjassa ainoa vuonna 1941 valmistunut yksilö. Nykyisin auto löytyy Kaliforniasta.
(Yksi tallella olevista Mersuista on Saksan ulkoministeri Joachim von Ribbentropin Mersu, joka on Saksassa, joskin entisöimättömänä. Veli Vartiala on käynyt katsomassa sitä.)
Erikoisvarustellussa ajoneuvossa on muun muassa tuulilasin lämmitysjärjestelmä. Repsikan puoleiselta löytyy käsiaseelle varta vasten suunniteltu erikoislokero.
Ja mikä hienointa:
Takapenkin takana oli veivattava, 3-5 milliä paksu nahalla päällystetty teräspelti suojaamassa niskaan ampumiselta.
Lähde: Kouvolan Sanomat, 30.4.2017; http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/04/30/Kuusankoskelainen%20Veli%20Vartiala%20l%C3%B6ysi%20Mannerheimin%20auton%20Kaliforniasta/2017222191994/4
*
Mersun myöhempi kohtalo
– Auto oli sodan jälkeen arka aihe, koska se oli lahja Hitleriltä, mersua pitkään jäljittänyt Veli Vartiala arvioi.
Mannerheim myi auton myöhemmin Ruotsiin, jonka jälkeen se päätyi noin vuotta myöhemmin Yhdysvaltoihin. Vuonna 1973 auto myytiin huutokaupassa maailmanennätyshintaan 153 000 dollarilla.
Mercedes-Benzin nykyinen omistaja on yhdysvaltalainen kenraali William Lyon, joka hankki auton 1980-luvulla yksityiseen autokokoelmaansa
Veli Vartialan mukaan tuo 44 vuoden takainen dollarihinta vastaisi nykyrahassa noin 4 miljoonaa euroa.
Tänäkin päivänä Mannerheimin mersusta maksettaisiin luultavasti miljoonia euroja, Vartiala sanoo.
Lähteet: Verkkouutiset em. artikkeli sekä Reserviläinen, 24.4.2017; http://www.reservilainen.fi/uutiset/entisoidysta_mannerheimin_mersusta_dokumentti_hitlerin_lahjoittama_auto_on_nykyaan_kaliforniassa
Huomaa hieno kuva!
*
Kiertopalkinto
Kun Mannerheim valittiin presidentiksi jatkosodan jälkeen, aseveljien lahjoittaman auton käyttö ei ollut enää sopivaa. Loistoauto pölyttyi Helsingissä kolmisen vuotta. Tammikuussa 1947 auto myytiin Ruotsiin.
Vuonna 1948 ruotsalainen autokauppias myi kulkupelin Yhdysvaltoihin. Vartiala kertoo, ettei kaupassa käytetty rahaa lainkaan.
— Mersu vaihdettiin kuulalaakereihin. Varaosista oli siihen aikaan pulaa.
Atlantin toisella puolella autoa pidettiin Hitlerin autona.
Vuodesta 1984 auton on omistanut eläkkeellä oleva ilmavoimien kenraali William Lyon, joka osti auton meksikolaiselta autokauppiaalta. Mannerheimin lahja-autoa pidettiin edelleen Hitlerin autona.
— Autossa oli vielä hakaristiliput, ja rekisterikilvessäkin luki A-1, Vartiala kertoo.
Kouvolan Sanomat, 17.3.2017; http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/03/17/Marskin%20auton%20entis%C3%B6ity%20versio%20tulee%20Woikosken%20automuseoon/2017578/4
Todettakoon alussa esitettyjen SA-kuvien perusteella, että Mersun keulalla komeili luovutushetkellä 16.11.1941 rekisterikilpi, jossa rekisterinumerona: SS – 07047
*
Kenraali William Lyon – Marskin mersun nykyinen omistaja
Wikipedia, henkilökuva; https://en.wikipedia.org/wiki/William_Lyon_(general)
http://www.ocregister.com/2013/03/09/gen-william-lyons-90th-a-brassy-affair/
Lyon Ilmailumuseo; http://lyonairmuseum.org/about-us
*
Marskin Chryshler
Marskin Chryslerillä ajettiin myös lähellä rintamaa. Rekisterinumero SA-1 on jäädytetty. SA-kuva.
Marsalkka Mannerheimin sotavuosina käyttämä Chrysler katosi, mutta antiikkiautojen harrastajat ovat löytäneet samanlaisen Yhdysvalloista ja entisöineet sen.
Marskin Chrysler tulee ensi kesänä (2017) nähtäville Woikosken automuseoon Mäntyharjuun.
SA-kuva: Presidentti Ryti, sotamarsalkka Mannerheim, pääministeri, kenraalit Nenonen,Walden,Mäkinen, eversti Sihvo, kenraali Airo,Oesch, eversti Hersalo ym. Lipola-Taipale-Käkisalmi 1941.10.08
Kuvassa vasemmalla Mannerheimin auto (SA-1), oikealla seurueen toinen henkilöauto. SA 1 -rekisterillä varustettu auto on marsalkka Mannerheimin Chrysler Imperial (vm. 1939). Hänellä oli käytössään neljä edustusautoa samalla tunnuksella (SA 1).
http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_large&lang=FIN&imgid=7aa7d626672545645e84ece9ef69bf07&docid=7aa7d352216b0553;&ddocid=7aa7d352216b0553&archive=
Mannerheimin Chryslerin uudesta kuosista kertoi Kauppalehti Optio, 18.3.2017:
Näin kunnostettiin "Mannerheimin auto"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-kunnostettiin-mannerheimin-auto/ZiX3ur9h
Huomaa upeat kuvat.
*
Mannerheim autoilijana
”Mannerheimilla oli sodan aikana käytössään lukuisia autoja. Chryslerin ohella muistetaan Adolf Hitleriltä lahjaksi saatu panssaroitu Mercedes Benz770 F-Cabriolet sekä V12 Packard. Packard on entisöitynä Pohjanmaalla ja Mersu Yhdysvalloissa. Kaikkien rekisterinumero oli SA-1.
Huoltokirjan mukaan Chryslerillä oli vuoteen 1946 mennessä ajettu 56 000 kilometriä. Se on paljon tuohon aikaan. Se tarkoittaa myös sitä, että limo oli Marskin suosiossa.
Mannerheimin autoilusta puhutaan paljon. On kerrottu, että kovaa sai ajaa, mutta töyssyjä ja heilahteluja piti välttää. Mannerheim oli kokeillut itsekin autoilua 1920-luvulla. Ajokortin hän oli saanut vuonna 1929. Tarinan mukaan Mannerheim ajoi pikkukolarinkin. Hän ei pitänyt ratin vääntelystä ja jätti tuon työn muille. Hän eli pitkään siinä ihmisluokassa, jolla on oma kuljettaja.
Mannerheimilla oli myös omia autoja. Yksi niistä oli Voisin vuosimallia 1925. Se meni sotaa pakoon Ruotsiin ja myöhemmin purettiin.”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-kunnostettiin-mannerheimin-auto/ZiX3ur9h
*
Oliko Mannerheimilla ajokortti?
Mannerheimin ajo-ohje:
Autoilija, ole nopea-ajatuksinen, pidä hermosi virkeinä ja pääsi kylmänä!”
”Vauhtia ja vaarallisia tilanteita
Mannerheim piti nopeasta mutta varmaotteisesta ajamisesta. Häntä kiinnostivat kauniit ja erikoiset autot. Hän esimerkiksi hankki itselleen jo 1920-luvulla maamme ainoan Avions Voisin -auton, jolla hän teki useita ulkomaanmatkoja.
Vuoden 1923 ostos oli avo-Benz Sveitsiin ja vuoden 1926 Flint 5P Touring -avoauto Suomeen, tietokirjailja Cingiz Safiulla kertoo. Hänen kattava Mannerheim ja kulkuneuvot -kirjansa ilmestyi vuonna 2011.
Pohjois-Afrikassa vuonna 1923 oli matka katketa lopullisesti. Vakavassa kolarissa Mannerheimin seuruetta kuljettanut auto törmäsi kahteen puuhun noin 130 kilometrin päässä Algerista. Rotkoon syöksyneestä autosta ulos lentänyt Mannerheim virui yli neljä tuntia odottamassa sairasautoa reisi- ja solisluu sekä useita kylkiluita murtuneina. Muut matkalaiset selvisivät vähäisin vammoin.
– Mannerheim itse arveli onnettomuuden syynä olleen kuljettajan huolimattomuus tai pyörän rikkoutuminen, Safiulla kertoo.
Mannerheim ilmeisesti ajoi itse vain harvoin tuon kolarin jälkeen, mutta siihen ei ollut juuri tarvettakaan, olihan miehellä lähes aina käytettävissään oma autonkuljettaja.
Ajokorttikin löytyi!
Mannerheim maalla, merellä ja ilmassa -näyttelyä valmisteltaessa löytyi – tyystin sattumalta – myös miehen ajokortti.
Ajokortti on myönnetty 5. kesäkuuta vuonna 1929 viideksi vuodeksi. Ajokortti oikeutti ajamaan henkilöautoa ja moottoripyörää yksityisliikenteessä.
– Ajokortti on kunnoltaan lähes uudenveroinen. Tämä johtunee siitä, että Mannerheim on säilyttänyt ajokorttia pöytälaatikossa, eikä lompakossa, Safiulla arvelee.”
Lähde: http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/autot-kiehtoivat-mannerheimia/
Lue myös:
Huuskan blogi, 4.12.2012: http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181580-mannerheimilla-oli-ajokortti
Marskilla oli ajokortti! Ilta-Sanomat, 5.12.2012; http://www.is.fi/autot/art-2000000845084.html?nomobile=2
*
Pienoismalli
Hitler-Mersun pienoismalli on Mannerheim-museossa.
”Auto on esillä taiten Mannerheim-museossa tehtynä pienoismallina, jota mallinrakentaja Eero Kumanto työsti yli 300 tuntia.
Anssi Juutilaisen ja Juha Koivulahden joulukuussa julkaistava teos Hitlerin lahja-autosta kertoo seikkaperäisesti autoharvinaisuuden vaiheista.
Marskilta luksusvaunu sai kehuja tasaisesta kyydistä, lämpimyydestä ja ajettavuudesta.”

Lähde: Moottori.fi, 2.12.2012; http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/autot-kiehtoivat-mannerheimia/
*

*
Dokumentti
Huom.:
Dokumenttielokuva Mannerheimin Mersu esitetään YLEn TV1-kanavalla 4.6. kello 15.55.
Samana päivänä tulee kuluneeksi 150 vuotta Mannerheimin syntymästä.




 
Hyvää tarinaa Hitlerin lahjasta Mannerheimille:

Mercedes
Mannerheimin Mercedes Benz 770 F-Cabriolet tai myös Grosser Mercedes Offener Tourenwageniksi kutsuttu auto on yksi aikakautensa kalleimmista ja hienoimmista kulkuneuvoista. Tämä Auto on 4100 kiloinen, 230 hevosvoimainen ja 170 kilometriä tunnissa kulkeva, panssaroitu kolossi ja se tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa 1941. Auto luovutettiin vastaanottajalle Mikkelissä 16.12.1941.
Vastoin joitakin julkisuudessa esitettyjä väitteitä, tämä Mercedes ei ollut Hitlerin syntymäpäivälahja Mannerheimille 75-vuotissyntymäpäivillään 4.6.1942 Marski sai Hitleriltä lahjaksi kolme tuliterää Steyr-maastoautoa.
Mercedeksellä oli mahtavat ulkomitat: kokonaispituus oli lähes kuusi metriä (5980 mm), korkeus (katto ylhäällä) 1800 mm, akseliväli 3880 mm, maavara 200 mm ja leveys 2050 mm. Ajopelin tehokkaaseen pesemiseen meni Mannerheimin autonkuljettajalta, Kauko Rannalta, peräti neljä tuntia aikaa. Rengaskoko oli 8 1/4 x 17.
Auton panssaroinnista voisi mainita, että auton lattiaosa oli 5.5-6 millisestä ja muut peltiosat 3 millisestä erikoiskarkaistusta teräksestä, joten auto olisi selviytynyt ehjänä pienehköistä miinoista tai sen aikaisista kevyiden aseiden tulituksesta. Lasit olivat 40 millistä, luodinkestävää materiaalia.
Sisältä Mercedes oli yleellinen. Sisustus oli nahkaa ja penkkien välissä oli ylösnostettavat käsituet. Etuistuinten taakse oli kiinnitetty kolme ylösnostettavaa lisäistuinta. Näinollen autoon mahtui jopa yhdeksän henkilöä.
Polttoainetta kului matka-ajossa 27 litraa satasella, joten bensiinitankkikin oli tilavuudeltaan suuri, 195 litraa. Polttoaineena käytettiin mm. Saksasta varta vasten tätä autoa varten tuotettua synteettistä bensiiniä.
Mannerheimillä auto oli kovassa käytössä, eikä pelkästään edustuskäytössä. Mikäli kelit ja tiet sen sallivat, autoa käytettiin myös tavallisilla työmatkoilla.
Elokuussa 1944 Mannerheimistä tuli Tasavallan presidentti ja virkaanastujaisiin Marski ei tullutkaan enää Mercedeksellään vaan umpinaisella V12 Packardillaan. Tämä saattoi olla viite siitä, että suomalaisten suhtautuminen saksalaisiin oli muuttunut, sillä liitettiinhän Mercedes jossakin määrin lahjoittajaansa Adolf Hitleriin.
Vaikka Mercedes olikin Mannerheimin lempiautoja, presidentin virkakaudellaan hän ei käyttänyt sitä ulkopoliittisista syistä johtuen lainkaan. Auto seisoi tallissa koko virkakauden ajan, ja vuoden 1946 lopussa erottuaaan presidentin tehtävistä terveydellisiin syihin viitaten hän päätti myydä auton Ruotsiin. Sodanjälkeisessä, pula-ajan rasittamassa Suomessa auton ylläpitäminen ja sillä ajaminen oli uskomattoman kallista ja lisäksi myös poliittisista syistä johtuen ja auton historian tuntien sillä ajaminen olisi ollut mahdotonta.
Niinpä se lastattiin 28.1.1947 Tukholmaan menevään laivaan ja tämän jälkeen autosta on erinäisiä havaintoja maailmalla. Ruotsissa auto vaihtoi omistajaa useampaan otteeseen lyhyen ajan sisällä ja vuonna 1948 eräs ruotsalainen yritys kuittasi pallonivelkauppansa myymällä auton Yhdysvaltoihin, jossa siihen liittyvää historiallista arvoa hyödynnettiin erilaisissa yhteyksissä mm. elokuvassa Erämaan kettu (1951) auto sai Hitlerin auton roolin. Vuonna 1973 auto tuli jälleen julkisuuteen, kun se myytiin autohuutokaupassa Arizonassa Hitlerin mersuna uuteen maailmanennätyshintaan 153 000 dollaria (nykyrahaksi muutettuna se olisi n. 3,5 miljoonaa markkaa). Puoli vuotta myöhemmin se vaihtoi omistajaansa jälleen ennätyssummalla, joka vastaisi nykypäivänä n. 4,5 miljoonaa markkaa. STT lähetti maailman tietotoimistoille jo 13.1.1973 tiedon, että auto oli Marskin eikä Hitlerin auto.
Tämä uutinen sivuutettiin kaikessa hiljaisuudessa ja auto vaihtoi tiuhaan omistajaa saamallaan maineella. 1990-luvun puolessavälissä auto oli ajautunut erään entisen Yhdysvaltain armeijan kenraalin yksityiseen autokokoelmaan ja sitä ryhdyttiin kunnostamaan alkuperäiseen kuntoonsa.
24.04.2017


Entisöidystä Mannerheimin Mersusta dokumentti – Hitlerin lahjoittama auto on nykyään Kaliforniassa
Veli Vartiala
Mannerhemin Mersu on panssaroitu. Sen arvo on dokumentin käsikirjoittaneen Veli Vartialan mukaan luultavasti miljoonia euroja, joskin tarkkaa arviota on vaikea tehdä auton harvinaisuuden vuoksi.
Paavo AiroHelsinki
  • – Mannerheimin Mersun arvoa on tietysti vaikea arvioida, koska samanlaisia ei ole kaupan. Näitä on säilynyt maailmassa vähän, 20–30 kappaletta, Vartiala sanoo.
  • – Joku on laskenut vuoden 1973 myyntihinnan olevan nykyrahassa noin 4 miljoonaa euroa. Tänäkin päivänä autosta maksettaisiin luultavasti miljoonia euroja, Vartiala sanoo.

Von Ribbentropilla oli samanlainen Mersu
Dokumenttia on kuvattu muun muassa Kaliforniassa. Auton entisöinti valmistui vuonna 2014. Suomessa, Ruotsissa ja Saksassakin kuvattiin. Saksassa kuvausryhmä tutustui muun muassa Joachim von Ribbentropin vanhaan samanlaiseen Mersuun, joka on entisöimätön.
Mannerheimin Mersun entisöinti toimi sytykkeenä idealle dokumentista. Autoharrastaja Vartiala ei ole ollut ensimmäistä kertaa tekemässä autoaiheista kuvausprojektia. Vuonna 2015 Yle näytti Vartialan dokumentin automies Kai L. Bremeristä. Tuore Mannerheimin Mersu näytetään Ylellä kesäkuussa.
Veli Vartiala kävi Kaliforniassa kuvaamassa entisöityä Mercedes-Benz 770 Offener Tourenwagenia. 94-vuotias ilmavoimien kenraali William Lyon omistaa nykyään auton. Kuva: Veli Vartiala​
Vartiala on myös museoajoneuvotarkastaja. Autot ovat lähellä sydäntä.
Marsalkka Mannerheimin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 150 vuotta, samana päivänä jolloin dokumentti esitetään. Dokumentti on myös osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.



Mannerheimin vuonna 1941 Hitleriltä saama lahja-Mersu nyt loistokunnossa

Veikko Huuska10.5.2017 15:02päivitetty 10.5.2017 15:0221
*
Mikä on musta, kiiltää ja on saatu Hitleriltä?
Se voisi olla vaikka hautaristi, mutta siitä ei ole nyt kyse.
Nyt nimittäin puhutaan Mersusta. Hitlerin vuonna 1941 Mannerheimille lahjoittamasta upeasta Mersusta.
Ja tästä onnekkaasti säilyneestä Mersusta tehdystä dokumenttielokuvasta. Elokuvan on ohjannut ja toteuttanut kouvolalainen Veli Vartiala.

*
Vastaus: Hitlerin Mannerheimille lahjoittama Mersu
Mannerheimin Mercedes Benz 770 F-Cabriolet tai myös Grosser Mercedes Offener Tourenwageniksi kutsuttu auto on yksi aikakautensa kalleimmista ja hienoimmista kulkuneuvoista. Tämä Auto on 4100 kiloinen, 230 hevosvoimainen ja 170 kilometriä tunnissa kulkeva, panssaroitu kolossi ja se tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa 1941. Auto luovutettiin vastaanottajalle Mikkelissä 16.12.1941.
Lähde: http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_auto2.htm
*
Hitlerin lahja Mannerheimille joulukuussa 1941
SA-kuvasarja lahjan vastaanotosta Mikkelissä 16.12.1941:
Hitlerin lahjoittama auto luovutetaan Sotamarsalkalle. Mikkeli 1941.12.16
Sarjassa 11 kuvaa: http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_carousel1bbn&maxnum=11&lang=FIN&timeout=8&auto=NO&startdate=19411216&enddate=19411216&publication=&verification=7aa7d22810600c57792a12b661bdefc8&xsearch_content=Hitlerin&from=7aa7d252216b0553&count=1&onlyvideo=0&onlycolor=0
Kuvaaja: Sjöblom.
Mersu; http://sa-kuva.fi/neo2?tem=webneo_inform_userules&lang=FIN&id=7aa7d221622a45140b9014d2bba08574&archive=&name=67077
*
Hitler sai lahja-Mersun kyytiä 4.6.1942
Kuvassa Hitler on tulossa Immolan lentokentältä Marsalkkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivien juhlapaikalle, Kaukopään tehtaiden ratapiha-alueelle. Hitler oli lahjoittanut kuvan Mercedes-Benz 770 F-Cabrioletin Mannerheimille edellisvuoden joulukuussa. Autoa kuljetti Kauko Ranta, autossa olivat Hitler,presidentti Risto Ryti ja Rytin adjutantti Börje Lennartson Söderström.
SA-kuva; http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d2246b2b476421abe0f7f02425c5&archive=&zoom=YES
Origin: http://sa-kuva.fi/neo2?tem=webneo_inform_userules&lang=FIN&id=7aa7d2246b2b476421abe0f7f02425c5&archive=&name=89655
Kuvateksti: Adolf Hitlerin vierailu marsalkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivillä
1942.06.04

Kuvaaja: Sjöblom.
*
Hitler ja Ryti ”samoilla rattailla”
http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d2246b24456442d5b35be94f9107&archive=&zoom=YESSA-kuva; Adolf Hitlerin vierailu marsalkka Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivillä
1942.06.04
*
Hitlerin lahja Mannerheimille 4.6.1942
Valtakunnankansleri Hitler ei saapunut Immolaan syntymäpäiville tyhjin käsin.
Mutta Hitler ei siis lahjoittanut Mersua Mannerheimille tämän 75-vuotislahjana, vaan jo aikaisemmin joulukuussa 1941. Siis jonkinlaisena ”asevelilahjana”.
Immolassa Hitlerillä oli tuotajaisinaan myös lahja, tosin hieman vaatimattomampi. Katso kuva.
SA-kuva; Valtakunnankansleri Hitlerin lahja sotamarsalkka Mannerheimille.
Helsinki 1942.06.04 http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d0226725365513c1c87a04dfbc8d&archive=&zoom=YES
PS.
Missä tämä 75-vuotispäivälahja, ”Aatun kuva”, on tänään? Onko säilynyt läpi hurmeisten ja myrskyisten vuosien? Mahdollisesti Kansallismuseossa?
*
Hitler-Mersun tekniset tiedot
Yli 4 000 kiloa painava ja kuusi metriä pitkä Mercedez Benz 770 -avoauto tuotiin Suomeen joulukuussa vuonna 1941. Auto oli kauttaaltaan panssaroitu. Lattia oli noin kuusi milliä paksua, muut peltiosat hiukan ohuempaa erikoiskarkaistua terästä. Lasit olivat jopa neljä senttiä paksut ja luodinkestävät. Takapenkin takana oli veivattava, 3-5 milliä paksu nahalla päällystetty teräspelti. Matka-ajossa raskas auto kuluttikin noin 27 litraa polttoainetta.
(Auto olisi selviytynyt ehjänä pienehköistä miinoista tai senaikaisten kevyiden aseiden tulituksesta. Panssaroinnista huolimatta se oli avoauto, mikä on Vartialan mielestä erikoista.]
Ylellinen sisustus oli nahkaa ja penkkien väleissä oli alaslaskettavat käsituet. Etupenkkien taakse kiinnitettyjen lisäistuinten ollessa käytössä kyytiin mahtui jopa yhdeksän matkustajaa.
Mercedes-Benzistä tuli yksi Mannerheimin lempiautoista. Jatkosodan aikana hän käytti sitä edustusajojen lisäksi myös tavallisilla työmatkoilla. Sodan jälkeen auto jäi kuitenkin talliin. Kun Mannerheimista tuli vuonna 1944 presidentti, hän saapui virkaanastujaisiinsa toisella autolla
.”
Lähde: Verkkouutiset/Perttu Koistinen, 29.4.2017; https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/hitler_auto_yle-64748
*
Lue myös YLEn/Satu Krautsukin näyttävä uutisjuttu, 29.4.2017:
Hitlerin lahja Mannerheimille pysyi visusti piilossa 30 vuotta – suomalainen autofani löysi upean Mersun jenkeistä ja luikahti kyytiin
http://yle.fi/uutiset/3-9580280
”Yli 4 000 kiloa painava ja kuusi metriä pitkä Mercedez Benz 770 tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa vuonna 1941. Mannerheim otti auton vastaan Mikkelissä.
– Toisin kuin monesti on väitetty, auto ei ollut 75-vuotislahja. Hitler luovutti sen jo puoli vuotta ennen Mannerheimin syntymäpäivää. Ennemminkin auto oli tunnustus asevelivaltion kaverille, Vartiala toteaa.
Syntymäpäivälahjan – kolme tuliterää maastoautoa – Hitler antoi Mannerheimille vasta myöhemmin”, Satu Kratsuk kirjoittaa.
Näistä Hitlerin lajoittamista maastoautoista on puhuttu vähemmän.
SA-kuva -arkistosta löysin tämän Luutnantti Jori Ilankon ottaman kuvan:
"Ylipäällikkö lähtee lentokentältä maastoautossaan hävittäjälaivueen komentajan tehdessä kunniaa.
Suulajärvi 1943.05.28" Linkki: http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_im...d352216b0553;&ddocid=7aa7d352216b0553&archive=
*
Hienouksia
Puolustusvoimien ylipäällikkö Carl Gustaf Mannerheim sai joulukuussa 1941 mieluisan lahjan Saksasta. Mersun.
Kuusalainen museoajoneuvotarkastaja ja tuottaja Veli Vartiala kuvailee Mercedes Offener Tourenwagenia ainutlaatuiseksi yksilöksi.
— Se on varmaan hienoin auto, joka Suomessa on koskaan ollut.
Vuosina 1939—43 Stuttgartissa tehtiin kaikkiaan 88 vastaavanlaista erikoisajoneuvoa. Vain parikymmentä on enää jäljellä. Mannerheimin mersu on sarjassa ainoa vuonna 1941 valmistunut yksilö. Nykyisin auto löytyy Kaliforniasta.
(Yksi tallella olevista Mersuista on Saksan ulkoministeri Joachim von Ribbentropin Mersu, joka on Saksassa, joskin entisöimättömänä. Veli Vartiala on käynyt katsomassa sitä.)
Erikoisvarustellussa ajoneuvossa on muun muassa tuulilasin lämmitysjärjestelmä. Repsikan puoleiselta löytyy käsiaseelle varta vasten suunniteltu erikoislokero.
Ja mikä hienointa:
Takapenkin takana oli veivattava, 3-5 milliä paksu nahalla päällystetty teräspelti suojaamassa niskaan ampumiselta.
Lähde: Kouvolan Sanomat, 30.4.2017; http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/04/30/Kuusankoskelainen%20Veli%20Vartiala%20l%C3%B6ysi%20Mannerheimin%20auton%20Kaliforniasta/2017222191994/4
*
Mersun myöhempi kohtalo
– Auto oli sodan jälkeen arka aihe, koska se oli lahja Hitleriltä, mersua pitkään jäljittänyt Veli Vartiala arvioi.
Mannerheim myi auton myöhemmin Ruotsiin, jonka jälkeen se päätyi noin vuotta myöhemmin Yhdysvaltoihin. Vuonna 1973 auto myytiin huutokaupassa maailmanennätyshintaan 153 000 dollarilla.
Mercedes-Benzin nykyinen omistaja on yhdysvaltalainen kenraali William Lyon, joka hankki auton 1980-luvulla yksityiseen autokokoelmaansa
Veli Vartialan mukaan tuo 44 vuoden takainen dollarihinta vastaisi nykyrahassa noin 4 miljoonaa euroa.
Tänäkin päivänä Mannerheimin mersusta maksettaisiin luultavasti miljoonia euroja, Vartiala sanoo.
Lähteet: Verkkouutiset em. artikkeli sekä Reserviläinen, 24.4.2017; http://www.reservilainen.fi/uutiset/entisoidysta_mannerheimin_mersusta_dokumentti_hitlerin_lahjoittama_auto_on_nykyaan_kaliforniassa
Huomaa hieno kuva!
*
Kiertopalkinto
Kun Mannerheim valittiin presidentiksi jatkosodan jälkeen, aseveljien lahjoittaman auton käyttö ei ollut enää sopivaa. Loistoauto pölyttyi Helsingissä kolmisen vuotta. Tammikuussa 1947 auto myytiin Ruotsiin.
Vuonna 1948 ruotsalainen autokauppias myi kulkupelin Yhdysvaltoihin. Vartiala kertoo, ettei kaupassa käytetty rahaa lainkaan.
— Mersu vaihdettiin kuulalaakereihin. Varaosista oli siihen aikaan pulaa.
Atlantin toisella puolella autoa pidettiin Hitlerin autona.
Vuodesta 1984 auton on omistanut eläkkeellä oleva ilmavoimien kenraali William Lyon, joka osti auton meksikolaiselta autokauppiaalta. Mannerheimin lahja-autoa pidettiin edelleen Hitlerin autona.
— Autossa oli vielä hakaristiliput, ja rekisterikilvessäkin luki A-1, Vartiala kertoo.
Kouvolan Sanomat, 17.3.2017; http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/03/17/Marskin%20auton%20entis%C3%B6ity%20versio%20tulee%20Woikosken%20automuseoon/2017578/4
Todettakoon alussa esitettyjen SA-kuvien perusteella, että Mersun keulalla komeili luovutushetkellä 16.11.1941 rekisterikilpi, jossa rekisterinumerona: SS – 07047
*
Kenraali William Lyon – Marskin mersun nykyinen omistaja
Wikipedia, henkilökuva; https://en.wikipedia.org/wiki/William_Lyon_(general)
http://www.ocregister.com/2013/03/09/gen-william-lyons-90th-a-brassy-affair/
Lyon Ilmailumuseo; http://lyonairmuseum.org/about-us
*
Marskin Chryshler
Marskin Chryslerillä ajettiin myös lähellä rintamaa. Rekisterinumero SA-1 on jäädytetty. SA-kuva.
Marsalkka Mannerheimin sotavuosina käyttämä Chrysler katosi, mutta antiikkiautojen harrastajat ovat löytäneet samanlaisen Yhdysvalloista ja entisöineet sen.
Marskin Chrysler tulee ensi kesänä (2017) nähtäville Woikosken automuseoon Mäntyharjuun.
SA-kuva: Presidentti Ryti, sotamarsalkka Mannerheim, pääministeri, kenraalit Nenonen,Walden,Mäkinen, eversti Sihvo, kenraali Airo,Oesch, eversti Hersalo ym. Lipola-Taipale-Käkisalmi 1941.10.08
Kuvassa vasemmalla Mannerheimin auto (SA-1), oikealla seurueen toinen henkilöauto. SA 1 -rekisterillä varustettu auto on marsalkka Mannerheimin Chrysler Imperial (vm. 1939). Hänellä oli käytössään neljä edustusautoa samalla tunnuksella (SA 1).
http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_large&lang=FIN&imgid=7aa7d626672545645e84ece9ef69bf07&docid=7aa7d352216b0553;&ddocid=7aa7d352216b0553&archive=
Mannerheimin Chryslerin uudesta kuosista kertoi Kauppalehti Optio, 18.3.2017:
Näin kunnostettiin "Mannerheimin auto"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-kunnostettiin-mannerheimin-auto/ZiX3ur9h
Huomaa upeat kuvat.
*
Mannerheim autoilijana
”Mannerheimilla oli sodan aikana käytössään lukuisia autoja. Chryslerin ohella muistetaan Adolf Hitleriltä lahjaksi saatu panssaroitu Mercedes Benz770 F-Cabriolet sekä V12 Packard. Packard on entisöitynä Pohjanmaalla ja Mersu Yhdysvalloissa. Kaikkien rekisterinumero oli SA-1.
Huoltokirjan mukaan Chryslerillä oli vuoteen 1946 mennessä ajettu 56 000 kilometriä. Se on paljon tuohon aikaan. Se tarkoittaa myös sitä, että limo oli Marskin suosiossa.
Mannerheimin autoilusta puhutaan paljon. On kerrottu, että kovaa sai ajaa, mutta töyssyjä ja heilahteluja piti välttää. Mannerheim oli kokeillut itsekin autoilua 1920-luvulla. Ajokortin hän oli saanut vuonna 1929. Tarinan mukaan Mannerheim ajoi pikkukolarinkin. Hän ei pitänyt ratin vääntelystä ja jätti tuon työn muille. Hän eli pitkään siinä ihmisluokassa, jolla on oma kuljettaja.
Mannerheimilla oli myös omia autoja. Yksi niistä oli Voisin vuosimallia 1925. Se meni sotaa pakoon Ruotsiin ja myöhemmin purettiin.”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-kunnostettiin-mannerheimin-auto/ZiX3ur9h
*
Oliko Mannerheimilla ajokortti?
Mannerheimin ajo-ohje:
Autoilija, ole nopea-ajatuksinen, pidä hermosi virkeinä ja pääsi kylmänä!”
”Vauhtia ja vaarallisia tilanteita
Mannerheim piti nopeasta mutta varmaotteisesta ajamisesta. Häntä kiinnostivat kauniit ja erikoiset autot. Hän esimerkiksi hankki itselleen jo 1920-luvulla maamme ainoan Avions Voisin -auton, jolla hän teki useita ulkomaanmatkoja.
Vuoden 1923 ostos oli avo-Benz Sveitsiin ja vuoden 1926 Flint 5P Touring -avoauto Suomeen, tietokirjailja Cingiz Safiulla kertoo. Hänen kattava Mannerheim ja kulkuneuvot -kirjansa ilmestyi vuonna 2011.
Pohjois-Afrikassa vuonna 1923 oli matka katketa lopullisesti. Vakavassa kolarissa Mannerheimin seuruetta kuljettanut auto törmäsi kahteen puuhun noin 130 kilometrin päässä Algerista. Rotkoon syöksyneestä autosta ulos lentänyt Mannerheim virui yli neljä tuntia odottamassa sairasautoa reisi- ja solisluu sekä useita kylkiluita murtuneina. Muut matkalaiset selvisivät vähäisin vammoin.
– Mannerheim itse arveli onnettomuuden syynä olleen kuljettajan huolimattomuus tai pyörän rikkoutuminen, Safiulla kertoo.
Mannerheim ilmeisesti ajoi itse vain harvoin tuon kolarin jälkeen, mutta siihen ei ollut juuri tarvettakaan, olihan miehellä lähes aina käytettävissään oma autonkuljettaja.
Ajokorttikin löytyi!
Mannerheim maalla, merellä ja ilmassa -näyttelyä valmisteltaessa löytyi – tyystin sattumalta – myös miehen ajokortti.
Ajokortti on myönnetty 5. kesäkuuta vuonna 1929 viideksi vuodeksi. Ajokortti oikeutti ajamaan henkilöautoa ja moottoripyörää yksityisliikenteessä.
– Ajokortti on kunnoltaan lähes uudenveroinen. Tämä johtunee siitä, että Mannerheim on säilyttänyt ajokorttia pöytälaatikossa, eikä lompakossa, Safiulla arvelee.”
Lähde: http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/autot-kiehtoivat-mannerheimia/
Lue myös:
Huuskan blogi, 4.12.2012: http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181580-mannerheimilla-oli-ajokortti
Marskilla oli ajokortti! Ilta-Sanomat, 5.12.2012; http://www.is.fi/autot/art-2000000845084.html?nomobile=2
*
Pienoismalli
Hitler-Mersun pienoismalli on Mannerheim-museossa.
”Auto on esillä taiten Mannerheim-museossa tehtynä pienoismallina, jota mallinrakentaja Eero Kumanto työsti yli 300 tuntia.
Anssi Juutilaisen ja Juha Koivulahden joulukuussa julkaistava teos Hitlerin lahja-autosta kertoo seikkaperäisesti autoharvinaisuuden vaiheista.
Marskilta luksusvaunu sai kehuja tasaisesta kyydistä, lämpimyydestä ja ajettavuudesta.”

Lähde: Moottori.fi, 2.12.2012; http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/autot-kiehtoivat-mannerheimia/
*

*
Dokumentti
Huom.:
Dokumenttielokuva Mannerheimin Mersu esitetään YLEn TV1-kanavalla 4.6. kello 15.55.
Samana päivänä tulee kuluneeksi 150 vuotta Mannerheimin syntymästä.





Mersu on mersu, mutta se Mannerheimin virka-auto... yksi täsmälleen samanlainen Chrysler (sama vuosimalli, varustelu ja väri) on nähtävissä Voikosken automuseossa. Palmbergeilla on joskus ilmeisesti ollut samanlainen.
 
Back
Top