Huhta
Greatest Leader
Saattotoiminnasta on foorumilla aiemminkin keskusteltu... ja keinovalikoima on epäilemättä suuri molemmin puolin. Mutta tämä on ehkä enemmän taktiikka&strategia-osion heiniä kalustokeskustelujen sijaan.
Lähinnä haluaisin kysyä, onko satamassa laiturissa oleva rahtilaiva niin haavoittuva kuin voisi äkkiseltään luulla? Merellä sitä suojaa liike ja tietysti myös saattoalusten tulivoima. Satamassa rahtilaiva on kuitenkin paikallaan, enkä ole varma, ehtivätkö vähälukuiset saattajat suojaamaan rahdinpurkua. Ja vaikka ehtisivät, niin ABM-kykyä aluksillemme ei välttämättä/luultavasti ole tulossa.
Toinen aiheeseen liittyvä kysymys koskee satamainfrastruktuuria. Olen käsittänyt, että rahdin purussa/lastauksessa käytettävät nosturit ovat pitkälti kiinteitä? Millaisia ongelmia näiden menetys aiheuttaa toiminnalle? Ovatko kiinteät nosturit käytännössä ainoa tapa siirrellä kontteja aluksesta laiturille ja toisin päin, vaikka maalla tavaraa liikutellaankin lukeilla ym.? Olen kuullut ahtaajien purkavan joskus käsipelillä, ja sen kyllä luulisi vievän ikuisuuden. Eikä raskaampaa tavaraa enää käsipelillä liikutellakaan.
Kolmas koskee satamakapasiteettia. Tilastoja katsellessani en masentunut täysin, mutta en täysin vakuuttunutkaan. Ovatko satamat yleisesti ottaen vajaakäytöllä, eli voidaanko henkilöstöä, kalustoa ym. siirtämällä ja ylitöitä teettämällä kasvattaa länsirannikon satamien kuljetusmääriä? Entä millaisista toimenpiteistä puhutaan, jos halutaan fyysisesti kasvattaa satama-alueiden kokoa, kuinka iso operaatio se on rakennustöineen ja ruoppauksineen?
Onko merivoimien haaveilema saattokyky ehkä sittenkin tarkoitettu lähinnä harmaan vaiheen käyttöön estämään venäläisten epämääräiset selitykset: "se finskien rahtilaiva ajoi varmaan II MS:n aikaiseen merimiinaan" ja "meiltä lähti vahingossa meritorjuntaohjus, mutta se ei toistu" ?
Lähinnä haluaisin kysyä, onko satamassa laiturissa oleva rahtilaiva niin haavoittuva kuin voisi äkkiseltään luulla? Merellä sitä suojaa liike ja tietysti myös saattoalusten tulivoima. Satamassa rahtilaiva on kuitenkin paikallaan, enkä ole varma, ehtivätkö vähälukuiset saattajat suojaamaan rahdinpurkua. Ja vaikka ehtisivät, niin ABM-kykyä aluksillemme ei välttämättä/luultavasti ole tulossa.
Toinen aiheeseen liittyvä kysymys koskee satamainfrastruktuuria. Olen käsittänyt, että rahdin purussa/lastauksessa käytettävät nosturit ovat pitkälti kiinteitä? Millaisia ongelmia näiden menetys aiheuttaa toiminnalle? Ovatko kiinteät nosturit käytännössä ainoa tapa siirrellä kontteja aluksesta laiturille ja toisin päin, vaikka maalla tavaraa liikutellaankin lukeilla ym.? Olen kuullut ahtaajien purkavan joskus käsipelillä, ja sen kyllä luulisi vievän ikuisuuden. Eikä raskaampaa tavaraa enää käsipelillä liikutellakaan.
Kolmas koskee satamakapasiteettia. Tilastoja katsellessani en masentunut täysin, mutta en täysin vakuuttunutkaan. Ovatko satamat yleisesti ottaen vajaakäytöllä, eli voidaanko henkilöstöä, kalustoa ym. siirtämällä ja ylitöitä teettämällä kasvattaa länsirannikon satamien kuljetusmääriä? Entä millaisista toimenpiteistä puhutaan, jos halutaan fyysisesti kasvattaa satama-alueiden kokoa, kuinka iso operaatio se on rakennustöineen ja ruoppauksineen?
Onko merivoimien haaveilema saattokyky ehkä sittenkin tarkoitettu lähinnä harmaan vaiheen käyttöön estämään venäläisten epämääräiset selitykset: "se finskien rahtilaiva ajoi varmaan II MS:n aikaiseen merimiinaan" ja "meiltä lähti vahingossa meritorjuntaohjus, mutta se ei toistu" ?