Miehistön koulutuksen kehitys

Tuo tornikirje on ainut mikä kursseilta puuttuu.
Pitäisi varmaan aluetoimistojen nimissä pistää tornikirjeellä kehoitus aina porukoille , että suositeltaisiin tämmöisen kurssin käymistä. 🤔
Niinhän ne tekevät vänrikkipäivien kanssakin.
Tuohan se olisi hyvä, uskon että sillä saisi huomattavasti enemmän väkeä paikalle. Samoin rekrytointia ajatellen, tornilogolla varustettu kirje "kutsumme Teidät tutustumaan vapaaehtoiseen maanpuolustukseen" Hyvin järjestetty kahvitilaisuus aluetoimistolla tms, ja mahdollista kysyä oma sijoitus. Jos ei ole, niin halukkaat kutsutaan "taistelijan peruskurssille". Ja se yhteydenpito puolin ja toisin..

Sitten heräsin ja muistin resurssit. Mutta tässä hengessä ajatuksia miten saada sieltä isosta massasta väkeä mukaan.
 
Alikersantti on miehistöarvo ja kersantti on ensimmäinen päällystöarvo kenelle kuuluu jakaa mansikka. Asia taitaa löytyä myös YlPalvO:sta.
Ylpalvosta "Ei" löydy tarkempia pukeutumis säätöjä vaan ne löytyvät erillisestä pääesikunnan liitteestä.

Ylpalvosta:
Kohta 2.2.2 alipäällystö.
Kohta 29
Alikersantti on alin aliupseeriarvo.

Ja kersantti ei ole päällystöarvo vaan alipäällystöarvo niinkuin alikersanttikin.

Jos miehistön jäsen ylennetään alikersantiksi tulee hänestä aliupseeri ja tällöin reservin ikä nousee 50-> 60 ikävuoteen.

Samoin kokardin kanssa. Pääesikunnan ohjeessa merkeistä sanotaan ,että leijonaa käyttävät upseerit ja aliupseerit.

Eli miehistön jäsen voi ylentyä alipäällystöön.

Jep. 👌😉
 
Otitkin heti sen esille, mitä yritin jo tavoitella eli väkeä ei löydy noille erikoistumiskursseille. En tiedä yhtään, miten tieto kulkee MPK:n ja Puolustusvoimien välillä. Jos reserviläinen ei ole itse aktiivinen, tuskin juuri lainkaan ainakaan siten että niitä kaivattuja kertausharjoituksiin kutsuja/käskyjä alkaisi tulla. En kritisoi yhtään osapuolta, määrärahat ja resurssit ovat rajalliset eikä niihin voida vaikuttaa.

Olisi positiivista, jos tässä tulisi lähiaikoina kehitystä, niin firman kuin reserviläisten puolesta. Erityisesti toivon resursseja Puolustusvoimille että näitä halukkaita aktiivisia saataisiin edes jonkin verran harjoitettua. Se tornilogolla varustettu kirje on monelle (ainakin itselläni) motivaatiota lisäävä tekijä.

No, mitä voimme tehdä itse. Sitä rekrytointia kursseille mukaan, paikallinen yhdistyksen toimintaan mukaan ja kannustaa ottamaan yhteyttä aluetoimiston suuntaan. Kuulostaa pieneltä, mutta sitä isoa massaa pitää yrittää saada toimintaan mukaan.
Valitettavasti tieto ei edelleenkään kulje kovin vilkkaasti MPK:n ja PV:n välillä. Järjestelmät eivät käsittääkseni ole linkitettyinä tietoturvasyistä. Tiedot ajetaan massa-ajoina kerran, kaksi vuoteen, mutta kaikki kurssit eivät silti siirry PV:n tietoisuuteen. Ne siirtyvät sinne varmasti ainoastaan tulostamalla MPK-kortin ja spostittamalla sen aluetoimistoon.

Ainoastaan vastaosastotoiminnasta olen saanut VEH:in MPK:n kautta. Omaan sijoittumiseeni ja sijoittumattomuuteeni MPK:n kurssien käynti ja siellä kertynyt osaaminen ei vaikuttanut millään lailla - vaikka olen alta 30 v miehistönjäsen ja kiusannut aluetoimistoa olemassaolollani kerran puoleen vuoteen. Vasta MAAK muutti tätä.

Eli petrattavaa on aika paljon. Tällä hetkellä MPK:n koulutukset eivät johda uusiin sijoituksiin - en tietysti tiedä, korreloiko raudan määrä rintakehässä positiivisemmin tuloksiin.
 
Valitettavasti tieto ei edelleenkään kulje kovin vilkkaasti MPK:n ja PV:n välillä. Järjestelmät eivät käsittääkseni ole linkitettyinä tietoturvasyistä. Tiedot ajetaan massa-ajoina kerran, kaksi vuoteen, mutta kaikki kurssit eivät silti siirry PV:n tietoisuuteen. Ne siirtyvät sinne varmasti ainoastaan tulostamalla MPK-kortin ja spostittamalla sen aluetoimistoon.

Ainoastaan vastaosastotoiminnasta olen saanut VEH:in MPK:n kautta. Omaan sijoittumiseeni ja sijoittumattomuuteeni MPK:n kurssien käynti ja siellä kertynyt osaaminen ei vaikuttanut millään lailla - vaikka olen alta 30 v miehistönjäsen ja kiusannut aluetoimistoa olemassaolollani kerran puoleen vuoteen. Vasta MAAK muutti tätä.

Eli petrattavaa on aika paljon. Tällä hetkellä MPK:n koulutukset eivät johda uusiin sijoituksiin - en tietysti tiedä, korreloiko raudan määrä rintakehässä positiivisemmin tuloksiin.
Tuo on pitkälle totta.
Toki kurssit missä harjoitellaan sotilaallisia poppaskonsteja siirtyvät Pv: n tietoisuuteen ja siten myös asevelvollisuus rekisteriin. Yleensä siirtävät tiedot 1/2 vuodessa.
Toki sijoituksiin ne eivät vaikuta ja aluetoimisto ei niitä paljoa kattele. Ovat siis vain numeroita paperilla ja se on sääli. Sijoitukseen nuo eivät vaikuta vaan siihen ennemmin vaikuttaa ammatti, koulutus yms.

Maakki on monesti se pyhälehmä mitä ohjaa maakin päällikkö jopa ihan sijoituksiin asti.
 
Tuo on pitkälle totta.
Toki kurssit missä harjoitellaan sotilaallisia poppaskonsteja siirtyvät Pv: n tietoisuuteen ja siten myös asevelvollisuus rekisteriin. Yleensä siirtävät tiedot 1/2 vuodessa.
Toki sijoituksiin ne eivät vaikuta ja aluetoimisto ei niitä paljoa kattele. Ovat siis vain numeroita paperilla ja se on sääli. Sijoitukseen nuo eivät vaikuta vaan siihen ennemmin vaikuttaa ammatti, koulutus yms.

Maakki on monesti se pyhälehmä mitä ohjaa maakin päällikkö jopa ihan sijoituksiin asti.
Siinä on vielä pitkä polku, ja miehistön osalta pelastus tullee 20 vuoden päästä - jos tulee. Henkilöstöresurssi on aina ollut PV:llä tiukilla - jopa tiukemmalla kuin kalusto. Upseereita puuttuu 400 ja aliupseereita 1000? Ja nyt NATO vie pöytiinsä porukkaa. Ilman henkilöstöresursseja on keskityttävä lähinnä johtajiin. Mutta sotamiehet kun valitettavasti ovat ne, jotka sen sotimisen ja liipaisimenvedon lopulta tekevät.

Sotamiehen laulu

Minä kannan

Armeijoita selässäni

Minä olen jalat

Jolla selkäranka päätä kannattelee

Minä kärsin

Kylmyyden

Tunnen nälän kalvavan voiman

Toisten kangaspalojen vuoksi

Minä juoksen

Ryömin

Kaivan

Ja teen kaiken uudestaan

Parin metrin takia

Ei minusta lauleta lauluja

Kasvottoman massan osasta

Ei marsalkansauva repussani heilu

Vie turhaa tilaa

Parilta lisäsukkia

Minulle kukkuroin kärsimystä

Heille katinkullan kiiltoa

Tuhka meille kaikille yhteistä

Vain elämän laulu kaukaista.
 
”Kas sotamies on sotamies, ei siihen kelpaa joka mies” laulettiin Armas Annelissa.

Toivottavasti jv-joukkueestasi löytyy myös pätevä ja tiukassa paikassa uhrivalmis nuori vänrikki ynnä kolme terhakkaa ja käytännönläheistä aliupseeria, jotka kannustavat huudoin, potkuin sekä taisteluliivistä raahaten haluttomampia mukanaan. Muuten teillä on punakaartin plutoona.
 
”Kas sotamies on sotamies, ei siihen kelpaa joka mies” laulettiin Armas Annelissa.

Toivottavasti jv-joukkueestasi löytyy myös pätevä ja tiukassa paikassa uhrivalmis nuori vänrikki ynnä kolme terhakkaa ja käytännönläheistä aliupseeria, jotka kannustavat huudoin, potkuin sekä taisteluliivistä raahaten haluttomampia mukanaan. Muuten teillä on punakaartin plutoona.
No tämähän pitäisi olla aika selvää? 😂
Vai josko se onkin se jääkäri joka raahaa vänrikkiä joka ei osaa?
 
Back
Top