Mietintä kouluttamisesta

Raivaaja

Kapteeni
Olen jo useamman vuoden miettinyt työn ohessa ja varsinkin kun joskus (2044) pääsen sotilaseläkkeelle, "sotilaallisten" taitojen ja ampumisen sekä johtamisen kouluttamista. Eli toiminimellä mies&pakettiauto tyyppistä kevyt-yrittämistä.
Ura puolustusvoimissa on opettanut yhtä ja toista, ja pidän kouluttamisesta ja tuloksiini peilaten olen siinä jopa hyvä.

Kysymykset joita kysyn itseltäni ja teiltä:
  • Onko tarpeeksi kysyntää jotta löytyy myyntiä
  • Taidot kohtaavat kysynnän
  • Hinta - laatu - tarve kohtaa
  • Miksi hakeutua minun koulutukseen eikä MPKoon harjoituksiin
Kahvipöytäkeskustelun tasolla miltä kuulostaa?
 
Raha tässä mainitsemassasi kontekstissa liikkuu turisteissa, ainakin maailmalla.

Idea on varmasti sellainen, että kannattaa käännellä ja väännellä huolella ja jos aloittaa, niin pienesti.

Jos haluat tehdä hilloa, keskity turisteihin. Jos haluat kouluttaa ressuja, tyydy vähempään rahaan. Jotenkin näin minä asian näkisin.
 
Olen jo useamman vuoden miettinyt työn ohessa ja varsinkin kun joskus (2044) pääsen sotilaseläkkeelle, "sotilaallisten" taitojen ja ampumisen sekä johtamisen kouluttamista. Eli toiminimellä mies&pakettiauto tyyppistä kevyt-yrittämistä.
Ura puolustusvoimissa on opettanut yhtä ja toista, ja pidän kouluttamisesta ja tuloksiini peilaten olen siinä jopa hyvä.

Kysymykset joita kysyn itseltäni ja teiltä:
  • Onko tarpeeksi kysyntää jotta löytyy myyntiä
  • Taidot kohtaavat kysynnän
  • Hinta - laatu - tarve kohtaa
  • Miksi hakeutua minun koulutukseen eikä MPKoon harjoituksiin
Kahvipöytäkeskustelun tasolla miltä kuulostaa?

Kuulostaa siltä että kokonaiskonseptointi, brändääminen ja sisällön/palveluiden tuotannon kokemuksellisuus + siirtyvä hyödynnettävyys ratkaisee toimiiko vai ei.

Johtaminen?
- Itsensä johtamista?
- Management -johtamista?
- Leadership -johtamista?
- Mittakaava? (Kaikki ei skaalaudu.)
- Verkoston johtamista? (Poikkeaa rajusti edellisistä.)
- Luovan työn johtamista?
- Adaptiivisuus- ja muutosjohtamista?
- Tilannekuvatieto- ja ymmärryskeskeistä?

"Sotilaallisten" taitojen kouluttamista?
- Taitokeskeistä?
- Tietokeskeistä?
- Soveltamiskeskeistä?
- Kokemuksellisuuteen painottuvaa?
- Taitojen omaksumiseen ja harjaantumiseen painottuvaa?
- Yksilö-, ryhmä- vai yhteisötaitoihin painottuvaa?
- Selviytymis-, suojelu-, itsepuolustus- tms. painotus?
- Itseohjautuvuuskeskeistä?
- Tehtäväkeskeistä?
- Jotain muuta?

Kohderyhmät?
- Kaikki muu on sidoksissa siihen että keille ja miksi palvelu on suunnattu.

Kannattavuus riippuu paljon siitä, mitä kaikkea saat verovähennyksiin. Tämä on hyvä muistaa.

Verkostoituminen?
 
Jep, siitä ei paljoa jää kaiken jälkeen käteen jos pitää vaikka "kiväärikäsittely 2" kurssin ja kestää 3 päivää, hinta 350€ ja omat aseet sekä ammuksia 800patr. Tai sit pitäisi olla joka vkl kurssi ja 15 asiakasta joka kerta.

Kuvitellaan että vuoden 2022 kurssitarjonta olisi
  • Kivääri 1,2,3
  • Pistooli 1,2
  • Selviytyminen
  • (Taistelu)ensiapu
  • Toiminta rakennetulla alueella
  • Johtaminen käytännön tasolla
  • Matkustaminen, uhka-arvio sekä suunnitteleminen.
  • "Yhden miehen henkilösuojaus"
Upseeritason isoihin juttuihin ei kuraportaan ukolla ole annettavaa mutta niihin likaisiin juttuihin kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Ota heti yhtiömuodoksimosakeyhtiö. Se tmi on saatanasta varsinkin jos homma lähtee lentoon.

Kiinnostusta varmasti olisi, mutta mistä löytää maksajat? Sellainen tutina mulla on munaskuisssa, että suomalainen ressu on pitkälti rahan käytön suhteen kuin suomailainen metsästäjä: nuuka kuin kirkon rotta. Toki on asiaan vihkiintyneitä jotka ovat valmiita maksamaan hyvästä koulutuksesta oikean hinnan.

arvioisin, että jos painotat enemmän johtamisen kouluttamista, niin saat homman paremmin pyörimään. Sitä koulutusta pystyt muokkaamaan useammalle kohderyhmälle sopivaksi ja varsinkin nyky pv:n johtamiskoulutus on ihan käyttökelpoista siviilipuolen organisaatioissa, niin luulisi asiakkaita löytyvän. Toki kannattaa haistella yrityspuolelle markkinoinnissa yleistä taloudellista tilannetta, jos talous takkuaa, niin silloin ei mielellään osteta ulkopuolista koulutusta. Kannattaa käyttää verkostoja hyväksi jos sellaisia löytyy yritysmaailmasta ja hankkia parit hyvät referenssit.

sotilaallisessa koulutuksessa voi sitten olla haastavaa löytää sopivaa kohderyhmää. Toki jos voit tarjota jotain sellaista mitä mpk ei kouluta, niin jokin isompi ressuyhdistys voisi palveluitasi ostaa. Ampumisen kouluttamisen suhteen kannattaa selvittää lupapolitiikka jne, siellä on varmasti omat vinkeensä.
 
Pohdiskellut juuri tuota suomen pientä kansaa, ei montaa sataa ihmista ylipäätään olisi joka maksaisi oikeaa rahaa. Jos vaikka vertaa amerikkalaisten mittakaavaan. Pitäisi olla vähintään pohjoismaissa tai euroopassa jos meinaa nelinumeroista tasaista tulosta tehdä. Sotilas ja ampumapuoli siis huono kasvu-alusta mutta johtamispuolta onkin sitten eri juttu. Se sitten taas onko se evp eversti joka on vaikka missä käynyt todennäköisempi konsultti kuin evp vääpeli niin..
 
Evp vääpeli voi olla juuri oikea kouluttaja pienempiin yrityksiin, tai sitten väliportaan porukalle. Esim meidän yrityksessä kuunneltaisiin todennäköisesti mieluummin sinua kuin jotakuta evp everstiä. Olet kuitenkin suorittavasta portaasta, niin pystyt viemään koulutuksen enemmän käytännön tasolle kuin joku fakkiintunut kirjoituspöytäeversti.

Kun katsoo noita vasta valmistuneita inssejä esimerkiksi, niin ei niillä ole mitään käsitystä ihmisten johtamisesta. Voisko päästä myymään oppilaitoksille johtamiskoulutusta?

Edit: se mitä voisit miettiä nostettavaksi erityisjutuksi on nuorien johtaminen. Siitä sinulla on kokemusta työn puolesta paljon. Ja nuorten johtaminen on mielestäni hankalampaa kuin tällaisten vanhojen setämiesten kuin itse ;)
 
Last edited by a moderator:
Se oiskin kun kävisi vetämässä insinöörikoululla 3 opintopisteen "näin et ole duunareille kusipää" kurssin ja laskuttaisi 2500€+kulut.

Mutta kyllä, liikaa korulauseita ja trendisanoja välillä tuntuu lentävän mutta vähän asiaa leivän välissä.
 
Korulauseita saa kyllä ostettua vaikka kuinka isolla rahalla.
Parhaan johtajakoulutukseni itse olen saanut sukulaisukolta, evp-opistoupseerilta joka touhus melkolailla koko uransa varusveijareiden kanssa. Ei tullut haihattelua vaan ihan tolkun ajatuksia ja esimerkkejä kuinka ihmiset saadaan tekemään asioita niin ettei saa itse mulkun mainetta. Toki tämä koulutus ostettiin isolla määrällä saunomista ja kossun naatiskelua ;)
 
Monenlaista ryhmäytymisharjoitusta on tullut kanssa vedettyä, miltäköhän tuntuu kun Osakeyhtiö oy johtoryhmä viedään helmikuussa lapin korpeen ja sanotaan että neljän päivän päästä tulee nouto. Tehkää asiat X, Y ja Z niin saatte ruokaa, työkaluja tai lämpöä. Vesistön ylitys ja pikamarssi ainakin olisi luvassa
 
Monenlaista ryhmäytymisharjoitusta on tullut kanssa vedettyä, miltäköhän tuntuu kun Osakeyhtiö oy johtoryhmä viedään helmikuussa lapin korpeen ja sanotaan että neljän päivän päästä tulee nouto. Tehkää asiat X, Y ja Z niin saatte ruokaa, työkaluja tai lämpöä. Vesistön ylitys ja pikamarssi ainakin olisi luvassa
Hyvältä kuulostaa :) Itse todnäk nauttisin täysillä, mutta tiedän myös niitä jotka sais paniikkireaktion sanoista: lappi, korpi, metsä ja helmikuu :D
 
Mennäänkin sinne epämukavuusalueella niin saadaan ne ihmisluonteen perimmäiset ominaisuudet esiin, palavereissä ja sauna-illoissa ei niitä saa kaivettua kaverista esiin. Mutta väsyneenä ja nälissään nopeasti huomaa kuka kantaa evakuointipaareja ja kuka keksii selityksiä miksi ei kanna vuorollaan.
 
Jos tosissaan olet asian kanssa, niin ala ihmeessä petaamaan sitä jo virkamiesuran aikana sivutoimisesti, kuten olet miettinyt. Kyllähän tässä maassa myös koulutustoiminnalla jotain ansaitsee, vaikka volyymit eivät rapakon takaisia olekaan. Ns. ”Tactical Lifestylestä” uusine merenrantakämppineen ja mustangeineen ei toki kannata haaveilla.

Tällaisen yritystoiminnan aloittaminen on monin verroin helpompaa sivutoimisesti, kun jokapäiväinen leipä ei ole kiinni siitä, sillä markkinat huomioonottaen voi tätä hommaa hyvinkin joutua tahkomaan vuosia, ennenkuin se alkaa lyömään edes leiville vrt. matalan riskin palkkatyö järkevällä korvauksella.

Sen verran neuvoisin myös, että saattaa olla toimeentulon turvaamiseksi järkevää lisätä palettiin yksityisen turva-alan koulutukset (ja toki myös kokemus, mikäli sitä ei ole), koska sillä puolella taas on aivan eri tavalla markkinoita, kun puhutaan ammatillisesta koulutuksesta ja osaamisesta, jota ihmiset tarvitsevat työksennelläkseen alalla.

-Miksi hakeutua teikäläisen kursseille vs. MPK?
Asiansa osaavan ammattikouluttajan kurssit ovat lähtökohtaisesti ihan eri juttu, kuin pääosa MPK:n kursseista, jos esim. taktisia kiväärikursseja ei lasketa mukaan. Omia taitojaan ja tietojaan tosissaan kehittävät henkilöt kyllä ymmärtävät, että rahalle saa vastinetta ja toisaalta siinähän sitä työsarkaa on alan toimijoille muuntokouluttaa reserviläisharrastajista asiakkaita itselleen.
 
Ennen viran päättymistä on firma pystyssä, ja ollutkin useita vuosia ja valmiit verkostot ja kuviot. Tai näin olen ainakin ajatellut asian. Mikä haittaa tälläistä sivutoimea on ne varsinaiset työt :camo:

Yrittäminen onkin sitten ihan tuntematonta vettä kirjanpitoineen ja sudenkuoppineen, laskutukset ja verotuksen kanssa selvittelyt, ja kaikki aika on joko töiltä tai perheeltä pois. Vähän sama tilanne kun pitää työajasta 20% pistää pakollisten koulutusten seurantojen kirjaamiseen varuskunnassa eikä tehdä siitä mistä pitää eli kouluttamista.
 
Ennen viran päättymistä on firma pystyssä, ja ollutkin useita vuosia ja valmiit verkostot ja kuviot. Tai näin olen ainakin ajatellut asian. Mikä haittaa tälläistä sivutoimea on ne varsinaiset työt :camo:

Yrittäminen onkin sitten ihan tuntematonta vettä kirjanpitoineen ja sudenkuoppineen, laskutukset ja verotuksen kanssa selvittelyt, ja kaikki aika on joko töiltä tai perheeltä pois. Vähän sama tilanne kun pitää työajasta 20% pistää pakollisten koulutusten seurantojen kirjaamiseen varuskunnassa eikä tehdä siitä mistä pitää eli kouluttamista.

Vero- ja laskutuskuviot on pääosin tosi yksinkertaisia. Kirjanpidon laitat samantien vaan ulkoiselle taholle.

Se, mihin joudut panostamaan on markkinointi. Verkkosivut, SoMe yms.
 
Sanotaan tätä vaikka markkinatutkimukseksi, millaisen 2-3 päivän kurssin te foorumilaiset haluaisitte jalkaväen aliupseerin pitävän?
Aiheina voisi olla omissa moduuleissaan

  • Asekäsittely
  • Itsensä kehittäminen sotilaana
  • Olosuhdekoulutus
  • Johtajakoulutus
PerjantaiLauantaiSunnuntai
Aamupäivä
Iltapäivä
Ilta

Siinä ohjelmapohja ‍
(Syy miksi kysyn niin olen jo melko laitostunut ja katson maailmaa tietystä vinkkelistä)
 
Sanotaan tätä vaikka markkinatutkimukseksi, millaisen 2-3 päivän kurssin te foorumilaiset haluaisitte jalkaväen aliupseerin pitävän?
Aiheina voisi olla omissa moduuleissaan

  • Asekäsittely
  • Itsensä kehittäminen sotilaana
  • Olosuhdekoulutus
  • Johtajakoulutus

PerjantaiLauantaiSunnuntai
Aamupäivä
Iltapäivä
Ilta
Siinä ohjelmapohja ‍

(Syy miksi kysyn niin olen jo melko laitostunut ja katson maailmaa tietystä vinkkelistä)

Melkeen sanoisin, että kannattaa haistella mitä alan muut toimijat tekee ja käydä kokeeksi jokunen kurssikin.

Lisäksi sanoisin, että tämä foorumi ei välttämättä ole hirveen antoisa kaikualusta (kaikella kunnioituksella), mitä näihin juttuihin tulee.

Kannattaa suunnata katseita Ukontaidon, IMTT:n, Infinity Tactic Finlandin, Osuva Range&Trainingin yms. suuntaan ja etsiytyä mukaan urheiluammuntapiireihin (SRA/practical)
Ampumiseen ja asekäsittelyyn keskittyvät kurssit on ehkä niitä, joihin saisi jengiä helpommin paikalle ja luotua itselleen nimeä. Tällä alalla maine on about kaikki kaikessa ja sitä ei oikeen saa tehtyä muuten kuin kursseja vetämällä ja somehuoraamalla (yksityisasiakkaiden saamiseksi, organisaatiot on tietenkin sitten asia erikseen ja sinnepäin edettävä sitten ehkä sillä maineella ja suhteilla).

Mitä kurssien sisältöön tulee, niin hands-on tekeminen on ehkä se juttu, eli tiivistä tekemistä ja paljon toistoja. Tällä saralla on käytännössä kahdenlaista lähestymistapaa: aamusta iltaan tekemistä ilman ylimääräisiä, sekä sitten hieman viihdyttävämpää konseptia malliin päivät puuhataan ja illat lillutaan paljussa, grillataan ja nautitaan muutama Rykmentin malja.
 
Kiväärikurssi 2Päivä 1päivä 2
Aamupäivä​
》stantardit
》Turvallisuus
》Perusperiaatteet
》Kohdistukset
》Kuivaharjoittelu
》Ammunta polvelta
》Videoiden läpikäyminen päivästä 1
》ampuminen esteiden takaa
》ampuminen kulmilta
Iltapäivä​
》valmiusasennosta ammunta
》Lippaanvaihdot
》Maalinvaihdot
》5-150m ammunta
》tasokokeet
Ilta​
》ammunta valon kanssa
》ensiapu
》aseen huoltaminen
》videopalaute
》palkitseminen ja palaute

Näyttää aika hyvältä paketilta.

Ajatuksena nousi myös tuo pimeätoiminta, niin valon kuin VaVojen kanssa, yksilö- ja partiotyöskentely. Ne, jotka oikeasti haluavat panostaa oman osaamisensa kehittämiseen varmaan haluaisivat kursseja, joissa saa koulutusta niihin asioihin, jotka ovat 2020-luvun kivääritaistelijan peruskauraa, mutta jota ei oikeen pääse treenaamaan VEH-KH viitekehyksessä. Aktiivireserviläisten osalta tähän voisi sisällyttää infoa ja ymmärrystä pimeätaistelusta joukon viitekehyksessä ja tarjota paukkuja saattaa asia järjelliseen jiiriin omassa yksikössään (kalustohankinnat, näkyvät valot vs VV:t, taistelutekniset aspektit).
 
Back
Top