miheikki sotii kuvin

Oli tuokin. Saman aikakauden tuotteena, myös me harjoittelimme kasapanoksella. Tosin vaununa toimi traktori...
Pitäisi varmaan tuonne muisteluosioon tehdä raportti eräästä kasapanosiskusta.:)

Itse mietin, että mikä on tuon kasapanosmiehen takana juoksevan taistelijan (ase selässä) tehtävä? Tulituki löytyy ympäriltä. Itse muistan juokseeni kasapanoksen kanssa ilman seuraa.
 
Kenen yli on ajettu panssarivaunulla tankkikauhua lieventääkseen? Onko tämä yleinen koulutusmetodi?
Parolassa 1/94 muistan omalla kohdalla, ainakin merkistä sivuun pois telan edestä. Mahdollisesti myös vaunulla ajettu yli mutta tästä ei aivan sata varmaa muistijälkeä. (Pilkunviilauksen estämiseksi: maattin vaunun alla matalana telojen välissä ja vaunu meni yli) Ja eräs helmempi muisto niiltä ajoilta; polkupyörämarsilla ollutta joukkoamme ohittanut vaunu "vähän" ja "vahingossa" käytti sitä savutustoimintoa eli polttoainetta ruiskutetaan suoraan kuumaan pakosarjaan josta seuraa melko messevä savupilvi.. Vaunua johtanut kadetti sai ilmeisesti kipakkaa palautetta älynväläyksestään. Myös Parolan lentokenttää muistan kierretyn T-72:sen kannella istuen kun sitä hyppyytettiin niissä röykyissä, että sai ihan tosissaan liimautua kanteen kiinni ettei tippunut.
 
Juu, normisettiä. Ensin kierähdettiin T-72 telan edestä ja sen jälkeen oltiin maassa selinmakuulla rivissä. Vaunu ajoi yli. Perhanan vaunu vielä pysähtyi ja alkoi kaasuttelemaan, kun olin alla. Siitä korpoon ja vaununjohtajalle niskalaukaus.
 
Harmi että levyt olivat kaatuneet. Ehkä ne pitäisi upottaa esim. puoliksi maan sisään, jotta jälki näkyisi paremmin. Nätti reikä ilmestynyt tuohon pystyyn jääneeseen ruosteiseen levyyn. :D

Pakko sanoa, ettei läpäisyä tilapäisvälineellä tässä tapauksessa. Nätti kolo raudassa kylläkin.

Paljastetaan kuvissa näkyvien tilapäisvälineiden teho muutenkin. Eivät läpäise terästä teollisiin valmisteisiin nähden.

JOs haluan läpäistä terästä, otan km 73:n reppuun teho/painosuhteeltaan ilman mitään muuta tilapäis -räjähdettä.

Mutta kuorma-autoa vastaan tilapäisväline voi olla tehokkaampi kuin teollinen kylkimiina.
 
Viimeksi muokattu:
Oman osani olen jaellut.

https://www.facebook.com/search/top/?q=‪#‎inttikuvaviikko‬

Suomen Sotilas shared Varusmiesliitto's event.
18 hrs ·
Varusmiesliitto on julistanut jälleen 5.-11.12. viralliseksi inttikuvaviikoksi. Liitto haluaa antaa suomalaiselle varusmiespalvelukselle sadattuhannet kasvot ja saada ihmiset jakamaan muistoja "silta ajalta".

Inttikuvaviikon aikana toivotaan, että varusmiespalveluksen käyneet vaihtaisivat profiilikuvakseen oma inttikuvansa ja että hauskoja ja mieleenpainuvia inttikuvamuistoja jaettaisiin sosiaalisessa mediassa hashtagilla #inttikuvaviikko.

//pm
 
Ei onnistunut videon tuonti. Video cannot embedded -juttua
 
Viimeksi muokattu:
Katso liite: 12301

Kuva Kainuun prikaatin polttotaisteluradalta. II/94 saapumiserä.

Samalla radalla olen oppinut välttelemään korventumista, vuosi pari myöhemmin tosin. Harmittaa ettei silloin ollut kuin filmikameroita ja loppusodasta otettujen kuvien saanti jäi kaverin tyhjien lupausten varaan. Ei silloin kukaan raaskinut kalliita kameroita sissikeikoilla mukana kantaa, muuta kuin poikkeustapauksissa.
 
Samalla radalla olen oppinut välttelemään korventumista, vuosi pari myöhemmin tosin. Harmittaa ettei silloin ollut kuin filmikameroita ja loppusodasta otettujen kuvien saanti jäi kaverin tyhjien lupausten varaan. Ei silloin kukaan raaskinut kalliita kameroita sissikeikoilla mukana kantaa, muuta kuin poikkeustapauksissa.

Omatkin kuvat on alokkaiden P-koulutuskaudelta (itse kouluttajana) tai omasta AUK:sta(ampumaleiri). Kunnon sissikoulutusharjoitukseen ei tullut mieleenkään pakata kameraa mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top