Mihinkä meni öljyt upotetuista laivoista?

outootus

Alokas
Kuten yllä: "Mihinkä meni öljyt upotetuista laivoista?" Toisessa maailmansodassa

En löydä tietoa paljonko upotetuista laivoista valui öljyä mereen, mihin se ajelehi, kuka sen putasi pois.

Jos joku joka tietää voisi kertoa tai laittaa linkkiä aiheesta.

Muutama laiva sai reijän kylkeen, varmasti jonkin verran öljyä mereen pääsi.
 
No mereenhän se meni. Ja vaikka esimerkiksi tuon ajan tankkerit olivat pieniä nykyisiin verrattuna, niin melkoisista määristä oli kuitenkin kysymys, kun kokonaisia laivasaattueita painui Ahdin valtakuntaan. Tähän kun lisää vielä pommitetut jalostamot, varastot ja kemianteollisuuden, niin kyllähän sitä öljyä ja muuta törkyä luontoon päätyi. Käsittääkseni tätä ei tuohon aikaan juurikaan murehdittu ja puhdistamisen sijaan viranomaisilla oli muutakin puuhaa.
 
Jonkunmoinen osa jäi tankkeihin ja nyttemmin niitä on joistakin jopa pumpattu pois, kun tankit ovat alkaneet ruostua puhki.
 
Eikös se ole niin että jos hylky on tarpeeksi syvällä niin vedenpaine pitää öljyt säiliössä kunnes hylky ruostuu rikki?
 
Kannattaa myös muistaa, että tuolloin raakaöljy vielä usein jalostettiin öljykenttien läheisyydessä ja tankkerit rahtasivat bensiiniä ja muita jalosteita raakaöljyn sijasta. Bensiinin valuminen mereen ei ole läheskään yhtä vakava juttu kuin öljyvuoto.
 
Tein haun. PItänee itselläkkin tutustua aiheeseen.



Oil Tankers Sunk Along U.S. Coastline in WWII Pose Environmental Threat
By James Burgess - May 21, 2013, 4:56 PM CDT
http://oilprice.com/Latest-Energy-N...stline-in-WWII-Pose-Environmental-Threat.html
 
Takkerit tapasivat syttyivät torpedo osumasta tuleen. Öljyä kyllä valui mereen, mutta merkittävä osa paloi.
WWII aikana länsiliittoutuneet käyttivät lähinnä bensaa, joka kuten tiedetään palaa iloisesti verrattuna nykyaikaisiin sotilaspolttoaineisiin.
Loput likasivat rannat, tai painuivat pohjaan öljy laadusta riippuen.

Edit: Korjattu teksti vastaan ajatusta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleepahan mieleen, että olisi hyvä olla jemmassa jotakin sellaisia öljyä syöviä bakteereja sitä päivää varten, kun suomenlahdella tapahtuu se iso onnettomuus. Tai toisaalta saattaa riittää, jos sellaista saadaan roudattua paikalle kohtuu ajasta. Tietenkään talvella ne bakteerit eivät selviä.
 
Lisäksi merkittävä osa toisen maailmansodan aikana maailman merillä liikkuneesta tonnistosta liikkui vielä höyrykoneiden voimalla. Alusten valmistusvuodet vaihtelivat aina vuosisadan vaihteesta upottamispäivämäärään asti.

Suuri osa öljystä jäi alusten hylkyihin ja vuoto-ongelmat tulevat ajankohtaistumaan kumuloidusti joskus tulevaisuudessa. Hylkyjen etsintä ja öljytankkien tyhjentäminen voikin olla vielä hyvä bisnesidea.
 
Lisäksi merkittävä osa toisen maailmansodan aikana maailman merillä liikkuneesta tonnistosta liikkui vielä höyrykoneiden voimalla. Alusten valmistusvuodet vaihtelivat aina vuosisadan vaihteesta upottamispäivämäärään asti.

Suuri osa öljystä jäi alusten hylkyihin ja vuoto-ongelmat tulevat ajankohtaistumaan kumuloidusti joskus tulevaisuudessa. Hylkyjen etsintä ja öljytankkien tyhjentäminen voikin olla vielä hyvä bisnesidea.

Tarkoitat varmaan hiilivoimaa? Dieselalukset olivat pieni vähemmistö, sotalaivat ja iso osa kauppalaivastosta liikkui öljykattiloin tuotetulla höyryvoimalla.

Edellä tuodun erilaisen polttoainelaadun (jalosteet) lisäksi toisen maailmansodan aikaiset tankkerit olivat myös mitättömän pieniä verrattuna nykyaluksiin. Esim. MV Prestige joka upposi Espanjan rannikolla 2002 oli vetoisuudeltaan 81000 tonnia. Toisen maailmansodan aikana isoina pidetyt T2 -tankkerit olivat vetoisuudeltaan 15000 tonnia.

Lisäksi ehdoton valtaosa tankkereista ja muistakin upotettiin jossain muualla kuin rannikon välittömässä läheisyydessä. Rauhan aikana öljyvuodothan syntyvät ennen kaikkea siinä, että alus ajaa syystä tai toisesta karille tai matalikolle jotka lähtökohtaisesti ovat ihan rannikon vieressä.
 
Back
Top