Mikä ammus? TA-53, H-870

SaiQmon

Alokas
Millä tällaisia ammutaan? Kiväärimiehelle täyttä hepreaa.

Joku sanoi, että TA-53 viittaa tykistöön. Google ei tunnista mitään lyhenteitä.

Kannassa näyttäisi olevan merkintä "147 К КБ" eli kyrillisiä kirjaimia. Samoin sivustassa oleva teksti voisi (osittain?) olla kyrillisiä:
TA-53
H-870 (N-870)
2-6.3-CT (2-6.3-ST)
1.400
0.025
10-63-?? (10-63-PP)

2.jpg 1.jpg
 
Eipä soi kellot. Jos ihan ulkomuodon kautta lähdetään, rakenne viittaisi viime vuosisadan alkupäähän, koska hylsyn rakenne muistuttaa sodanaikaisia, esim. 37mm Hotchkiss, mutta tuo perän tuplasystytin-hässäkkä taas on outo. Veikkaan että 1953 on valmistusvuosi ja tämä on jotain koe-sarjaa, esim. joku sähkösytytyksen proto. Hylsy selvästi indeksoituu noihin kannan leikkauksiin jotta sytytysmekanismi osuu kohdilleen. Muuta syytä en kahdelle sytyttimen paikalle keksi.

"3" kannassa on mitä todennäköisimmin valmistaja, eli Uljanovskin patruunatehdas, ja sen alla oleva kyrillinen C, eli S, voi olla "spetsialnitsii" tai vastaava, joka tukisi prototeoriaa.

Pystytkö mittaamaan hylsynsuun läpimitan ja hylsyn pituuden?
 
Toinen vaihtoehto TA-53 merkinnälle on että se on esim. "Test Armija" tai "Test Aviatsionnii" ja 53 on testin sekvenssinumero. Mukava pähkinä tämä.
 
Hämeenmaa-luokan saattajien 100-millisestä?
 
Mitä materiaalia tuo on? Eihän se mikään rakettiammus ole mistä puuttuu perävirtausyksikkö? Esimerkiksi rekyylittömän singon ammus.

Venäläisillä oli paljon kyllä 76mm tykkejä mutta ei kyllä löydy mitään tuon kaltaista hylsyä. Kiinnostava juttu. Tietäisikö @veeteetee
 
Olisikohan AK-176 laivastotykin hylsy, tai joku proto kehitelmä siitä? Voi sanoa kuitenkin melko varmasti että on laivaston hylsy jokatapauksessa, koska kaliiperi ja erikoinen sytytys. Nyt mennään alueelle joka itselleni vähiten tuttu Venäläisestä tykistöstä...
 
Ei tiedä veeteeteekään, kummallinen rekkula:unsure:
 
Itänaapurin forumilla kertoivat, että olisi пиропатрон eli sytyspanos. Käytetään esim. torpedoiden tai heittoistuinten laukaisussa / sytytyksessä?
 
Joo ja ei...kaasupaineella, mutta kaasupaineen tuottoon on monta tapaa, ja eroavat idässä ja lännessä. Tuossa on DTA-53 (D=Dva, 2) torpedotuubit takaa (sori, en löytänyt nopeasti kuin digimallin), ja nuo punaiset nipukat on tuon painepatruunan kammion sulkukahvoja. Ne patruunat menee siis tuohon pömpeliin tuubin päällä, josta menee taas tuo iso pakoputki torpedotuubin peräosaan joka paineistaa sen kun patruuna laukaistaan.dta-53.jpg
 
Jo vain selvisi. RUS - ENG käännös kertoo tällaista:

http://www.wrk.ru/forums/attachment.php?item=15812

The gas generator is attached to the reinforcement flange.
Powder charge is placed in the sleeve of 76 mm cartridge and consists of 14 single-channel checkers, placed in two tiers of 7 pieces. Brand gunpowder - H-870 (H-886). Burning time - about half a second. Mass forgot, but the order will be a couple of kilos.

Tuota laukaisuputkistoa on ollut 2-5 putkisena: https://ru.wikipedia.org/wiki/ПТА-53

1543919476645.png

1543920192856.png
 
Joo ja ei...kaasupaineella, mutta kaasupaineen tuottoon on monta tapaa, ja eroavat idässä ja lännessä. Tuossa on DTA-53 (D=Dva, 2) torpedotuubit takaa (sori, en löytänyt nopeasti kuin digimallin), ja nuo punaiset nipukat on tuon painepatruunan kammion sulkukahvoja. Ne patruunat menee siis tuohon pömpeliin tuubin päällä, josta menee taas tuo iso pakoputki torpedotuubin peräosaan joka paineistaa sen kun patruuna laukaistaan.Katso liite: 25820

No voihan nenä! Kaikkea sitä oppii!

Ei olisi tässä elämässä tullut tuota tajuttua:).
 
Dekoodataan loppuun:
TA-53 - käyttökohde
H-870 (N-870) - ajoaine
2-6.3-CT (2-6.3-ST) - ajoaineen pakkaustapa/sytyttimet?
1.400 - ajoaineen määrä
0.025 - ajoaineen granuulin koko? (palloruudin halkaisija/granuulin paino)
10-63-?? (10-63-PP) - SKU? valmistusaika? PP = piropatron
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko siis pinta-aluksessa käytettävän laukaisimen patruunaa?

Eipä ole tullut mieleen, että tuollainen patruuna siinä tarvitaan. Luulin että siinä käytetään paineilmaa.

Kuin myös! Mutta luotettavampi, yksinkertaimesempi ja kevyempi tapa tuo on tuottaa tarvittava paine Torbedon sylkäisemiseksi putkesta veteen.

Joka päivä oppii uutta. :)
 
Kuin myös! Mutta luotettavampi, yksinkertaimesempi ja kevyempi tapa tuo on tuottaa tarvittava paine Torbedon sylkäisemiseksi putkesta veteen.

Joka päivä oppii uutta. :)

Meinasin heittää tähän väliin, että se olisi kuitenkin lisää propellanttia laivalla, joka saattaisi aiheuttaa vaikeuksia taistelussa. Mutta sitten ajattelin että sijainti on sellainen että tuskin aiheuttaa mitään erityistä ongelmaa, etenkin jos torpeedo ottaa suurella todennäköisyydellä vahinkoa siinä sivussa.

Olisikohan tuossa myös sellainen seikka mukana, että paineilma ei välttämättä olisi ideaali ratkaisu talviolosuhteissa? Ja huomasin kyllä, että luotettavuus mainittiin tuossa aikaisemmin.
 
Back
Top