Mikä kopteri rajan Super Puman korvaajaksi?

Löysin tämän tekstin kun kuuklasin

Kyllä se sukellusvene on todella avuton hekoja ja lentokoneita vastaan. Käytössä olleet/olevat systeemit edellyttävät että vene nousee periskooppisyvyyteen tai jopa ihan pinnalle asti ja nostaa erityisen maston/avaa kansiluukun ohjuksen laukaisua varten. Tämän seurauksena koko lähiseutu tietää missä sukellusvene on, ja lähellä pintaa veneen väistelymahdollisuudet ovat selvästi heikommat kuin syvällä. Sukellusveneen paras ase on kyky "kadota", helikoptereiden pudottelu tulee kyseeseen aivan viimeisenä itsepuolustuskeinona kun kaikki muu on mennyt pieleen.

Suomen mahdollisuudet suojata meriliikenne nykykalustolla sotatilanteessa on tosiaan niin huono kuin olla ja voi. Joitain parannuksia siihen voitaisiin saada hankkimalla juuri niitä fregatteja SuTo-koptereineen, mutta määräksi ei riitä tietenkään 1-2 vaan varmaankin vähintään 4. Koska merivoimilta tullaan kuitenkin edellyttämään tulevaisuudessa kykyä osallistua kriisinhallintaan ulkomailla, tullaan varmasti miinalaivaa käytännöllisempiä aluksia hommaamaan tulevaisuudessa. Ehkäpä siis jonkinlaista parannusta tilanteeseen on tulossa.

Tällä hetkellä ainoina keinoina suojata saattuetoimintaa itse taitaisi olla Umkhonto-ITohjuksin, syysraketinheittimin ja -pommein varustettujen ohjusveneiden sekä Hämeenmaa-luokan miinalaivojen käyttö saattajina ja ehkä jopa heko-kannella varustettujen RoRo-laivojen käyttäminen improvisoituina kopteritukialuksina (Rajavartioston Super Pumat; tosin torpedot vaan puuttuu?). Aikamoinen köyhän miehen malli vaan tuokin olisi. Tarjoisikohan Ruotsi tositilanteessa suojaksi rannikkoväyliään ja meri- sekä ilmavoimiaan, kuten sotien aikaan taidettiin joskus tehdä...
 
Hejsan kirjoitti:
Löysin tämän tekstin kun kuuklasin

Kyllä se sukellusvene on todella avuton hekoja ja lentokoneita vastaan. Käytössä olleet/olevat systeemit edellyttävät että vene nousee periskooppisyvyyteen tai jopa ihan pinnalle asti ja nostaa erityisen maston/avaa kansiluukun ohjuksen laukaisua varten. Tämän seurauksena koko lähiseutu tietää missä sukellusvene on, ja lähellä pintaa veneen väistelymahdollisuudet ovat selvästi heikommat kuin syvällä. Sukellusveneen paras ase on kyky "kadota", helikoptereiden pudottelu tulee kyseeseen aivan viimeisenä itsepuolustuskeinona kun kaikki muu on mennyt pieleen.

Suomen mahdollisuudet suojata meriliikenne nykykalustolla sotatilanteessa on tosiaan niin huono kuin olla ja voi. Joitain parannuksia siihen voitaisiin saada hankkimalla juuri niitä fregatteja SuTo-koptereineen, mutta määräksi ei riitä tietenkään 1-2 vaan varmaankin vähintään 4. Koska merivoimilta tullaan kuitenkin edellyttämään tulevaisuudessa kykyä osallistua kriisinhallintaan ulkomailla, tullaan varmasti miinalaivaa käytännöllisempiä aluksia hommaamaan tulevaisuudessa. Ehkäpä siis jonkinlaista parannusta tilanteeseen on tulossa.

Tällä hetkellä ainoina keinoina suojata saattuetoimintaa itse taitaisi olla Umkhonto-ITohjuksin, syysraketinheittimin ja -pommein varustettujen ohjusveneiden sekä Hämeenmaa-luokan miinalaivojen käyttö saattajina ja ehkä jopa heko-kannella varustettujen RoRo-laivojen käyttäminen improvisoituina kopteritukialuksina (Rajavartioston Super Pumat; tosin torpedot vaan puuttuu?). Aikamoinen köyhän miehen malli vaan tuokin olisi. Tarjoisikohan Ruotsi tositilanteessa suojaksi rannikkoväyliään ja meri- sekä ilmavoimiaan, kuten sotien aikaan taidettiin joskus tehdä...

Jos ei ole kunnollista mittaus- ja torjuntakalustoa niin mita tehda; vihulaiset tulee huomaamatta niskavilloille, siina ei enaa hataraivaajat etc. kalusto auta :(.
 
Maavoimien NH90:n siirtämisellä Rajan meripelastushekoiksi näkyy olevan pientä kannatusta.

Siinä on vaan yksi ongelma: härvelit eivät ole laivastovarianttia (TTH vs NFH), eli ne pitäisi varustella täysin uudelleen jotta niistä siihen käyttöön pysyvästi olisi! Tarvitaan sää- ja valvontatutkat, kunnon korroosiokäsittelyt, meripelastusvarusteet jne jne. Eli homma ei todellakaan ratkea pelkällä organisaatiomuutoksella vaan nielee rahaa jo teknisiin juttuihin suuria summia. En todellakaan tiedä, saataisiinko edes silloin niistä oikeasti kelvollisia meriolosuhteisiin... Ei ne meriolosuhteisiin suunnitellut värkit suotta maksa enemmän kuin maakrapujen vastaavat.

Eri meriolosuhteisiin ihan omat, alusta alkaen suunnitellut värkit. Ei mitään puolivillaisia perisuomalaisia idioottiratkaisuja.
 
vm78 kirjoitti:
Maavoimien NH90:n siirtämisellä Rajan meripelastushekoiksi näkyy olevan pientä kannatusta.

Siinä on vaan yksi ongelma: härvelit eivät ole laivastovarianttia (TTH vs NFH), eli ne pitäisi varustella täysin uudelleen jotta niistä siihen käyttöön pysyvästi olisi! Tarvitaan sää- ja valvontatutkat, kunnon korroosiokäsittelyt, meripelastusvarusteet jne jne. Eli homma ei todellakaan ratkea pelkällä organisaatiomuutoksella vaan nielee rahaa jo teknisiin juttuihin suuria summia. En todellakaan tiedä, saataisiinko edes silloin niistä oikeasti kelvollisia meriolosuhteisiin... Ei ne meriolosuhteisiin suunnitellut värkit suotta maksa enemmän kuin maakrapujen vastaavat.

Eri meriolosuhteisiin ihan omat, alusta alkaen suunnitellut värkit. Ei mitään puolivillaisia perisuomalaisia idioottiratkaisuja.

Onhan nuo jo valmiiksi varustettu ainakin sinne päin, eli kyllä meripelastuskin tuolla kalustolla onnistuu, ainakin ns. toisessa aallossa. NH90 on kuitenkin kovin köykäinen peli esim. Super Pumaan nähden, ainakaan kuljetuskyky ei ole samalla tasolla, tuskin suorituskyky muutoinkaan. Uuteen puumaan verrattuna ero on varmaan vielä rajumpi. Itse kannattaisin Puman päivittämistä uutta kehitysversiota hankkimalla ja siinä se. Meillä on jo kerran lähdetty leikkimään meripelastusvehkeillä ja MI8-hankinnasta ei tuolloin mitään hyvää seurannut.
 
Hande kirjoitti:
Onhan nuo jo valmiiksi varustettu ainakin sinne päin, eli kyllä meripelastuskin tuolla kalustolla onnistuu, ainakin ns. toisessa aallossa.

Nyt puhutaan meripelastushelikoptereista, mikä on Rajan Super Pumien tärkein käyttötarkoitus. Siinä ei auta yhtään, jos tuleva korvaaja soveltuu samaan hommaan "ainakin sinne päin". Ei, sen pitää sopia siihen täsmälleen!

Pelkkä vinssi ei tee NH90TTH-mallista meripelastukseen soveltuvaa. Edelleen jää puuttumaan nuo havaintohärvelit (säätutkasta en ole varma), muu pelastusvarustus ja tehostettu korroosiosuojaus suolavesioloihin. Tilapäisesti värkkiä voitaneen siihen käyttää mutta missään tapauksessa se ei sovellu siihen päätoimisesti.

Mikäli halutaan vielä toissijainen kyky SUTO-toimintaan, listaa tarvittavista ominaisuuksista tulee sitten lisää. Kantsii tsekata vaikka ihan vertailuna NFH ja TTH-mallien erot.
 
vm78 kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Onhan nuo jo valmiiksi varustettu ainakin sinne päin, eli kyllä meripelastuskin tuolla kalustolla onnistuu, ainakin ns. toisessa aallossa.

Nyt puhutaan meripelastushelikoptereista, mikä on Rajan Super Pumien tärkein käyttötarkoitus. Siinä ei auta yhtään, jos tuleva korvaaja soveltuu samaan hommaan "ainakin sinne päin". Ei, sen pitää sopia siihen täsmälleen!

Pelkkä vinssi ei tee NH90TTH-mallista meripelastukseen soveltuvaa. Edelleen jää puuttumaan nuo havaintohärvelit (säätutkasta en ole varma), muu pelastusvarustus ja tehostettu korroosiosuojaus suolavesioloihin. Tilapäisesti värkkiä voitaneen siihen käyttää mutta missään tapauksessa se ei sovellu siihen päätoimisesti.

Mikäli halutaan vielä toissijainen kyky SUTO-toimintaan, listaa tarvittavista ominaisuuksista tulee sitten lisää. Kantsii tsekata vaikka ihan vertailuna NFH ja TTH-mallien erot.

Tietääkseni NFH ja TTH-mallien erot ovat lähinnä varustelussa, molemmissa on käsittääkseni ihan sama korroosiosuojaus (hiilikuiturunko ja komposiittiroottorit eivät ruostu) ja molemmat on alun perinkin suunniteltu toimimaan myös merellä (tämä oli yksi perussuunnittelukriteereistä). TTH-malli on suunniteltu käytettäväksi esim. Ranskan Mistral-luokan maihinnousualuksilta.

Molemmissa on suunnilleen sama havainnointivarustus (tutka, lämpökameravarustus, pimeänäkövarustelu piloteille). NFH-versiossa erona on merisotaan tarkoitettu 360 astetta ympäriskannaava tutka, kun TTH-versiossa on varsinainen säätutka. Molemmat sopivat oikein hyvin meripelastukseen. En kyllä keksi miten esim. Super Puma olisi parempi meripelastuskopteri kuin NH90 TTH-malli.
 
Hande kirjoitti:
Onhan nuo jo valmiiksi varustettu ainakin sinne päin, eli kyllä meripelastuskin tuolla kalustolla onnistuu, ainakin ns. toisessa aallossa. NH90 on kuitenkin kovin köykäinen peli esim. Super Pumaan nähden, ainakaan kuljetuskyky ei ole samalla tasolla, tuskin suorituskyky muutoinkaan. Uuteen puumaan verrattuna ero on varmaan vielä rajumpi. Itse kannattaisin Puman päivittämistä uutta kehitysversiota hankkimalla ja siinä se. Meillä on jo kerran lähdetty leikkimään meripelastusvehkeillä ja MI8-hankinnasta ei tuolloin mitään hyvää seurannut.

Mitenkä muuten NH90 on köykäinen peli verrattuna Super Pumaan? Kuljetuskyky (painomääräisesti) on NH90:ssä vähän parempi (henkilömääräisesti sama), tehoa NH90:ssä on reippaasti enemmän (2x2230 shp vs. 2x1742 shp), lentonopeus on selvästi parempi (300 km/h vs. 240 km/h), toimintamatka suunnilleen sama.
 
RistoJ kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Onhan nuo jo valmiiksi varustettu ainakin sinne päin, eli kyllä meripelastuskin tuolla kalustolla onnistuu, ainakin ns. toisessa aallossa. NH90 on kuitenkin kovin köykäinen peli esim. Super Pumaan nähden, ainakaan kuljetuskyky ei ole samalla tasolla, tuskin suorituskyky muutoinkaan. Uuteen puumaan verrattuna ero on varmaan vielä rajumpi. Itse kannattaisin Puman päivittämistä uutta kehitysversiota hankkimalla ja siinä se. Meillä on jo kerran lähdetty leikkimään meripelastusvehkeillä ja MI8-hankinnasta ei tuolloin mitään hyvää seurannut.

Mitenkä muuten NH90 on köykäinen peli verrattuna Super Pumaan? Kuljetuskyky (painomääräisesti) on NH90:ssä vähän parempi (henkilömääräisesti sama), tehoa NH90:ssä on reippaasti enemmän (2x2230 shp vs. 2x1742 shp), lentonopeus on selvästi parempi (300 km/h vs. 240 km/h), toimintamatka suunnilleen sama.

Eikös NH:n avioniikka ja muut systeemit, jotka "auttavat" lentäjää ole ihan maailmankin huipputasoa? Mulle ainakin on kerrottu ihan päin naamaa, että NH on todella "helppo" ja hyvä käsitellä, kertojana karju, joka on lentänyt ainakin kuutta eri sotakopteria.

Mulle ei kanssa aukea tuo korroosion korostaminen, kun kyseinen NH on herttinen komposiittia pääosin.

Eikös pelastuslautoille ole olemassa aivan simppeli systeemi olemassa, joka voidaan kytkeä kopteriin kiinnikkeisiin ja vivusta vääntäen putoaa lautta veteen...ei kai mikään estä käyttämästä lastiluukkuakaan?

NH oli kallis hankinta, mutta ei se paska käsittääkseni ole lainkaan. Näillä tiedoilla kannatan edelleen pysyttäytymistä NH-perheessä, jos rvl hankkii iha omaa uutta, joka ei mielestäni ole kyllä valtiontalouden kannalta kotoisin yhtään mistään.
 
baikal kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Onhan nuo jo valmiiksi varustettu ainakin sinne päin, eli kyllä meripelastuskin tuolla kalustolla onnistuu, ainakin ns. toisessa aallossa. NH90 on kuitenkin kovin köykäinen peli esim. Super Pumaan nähden, ainakaan kuljetuskyky ei ole samalla tasolla, tuskin suorituskyky muutoinkaan. Uuteen puumaan verrattuna ero on varmaan vielä rajumpi. Itse kannattaisin Puman päivittämistä uutta kehitysversiota hankkimalla ja siinä se. Meillä on jo kerran lähdetty leikkimään meripelastusvehkeillä ja MI8-hankinnasta ei tuolloin mitään hyvää seurannut.

Mitenkä muuten NH90 on köykäinen peli verrattuna Super Pumaan? Kuljetuskyky (painomääräisesti) on NH90:ssä vähän parempi (henkilömääräisesti sama), tehoa NH90:ssä on reippaasti enemmän (2x2230 shp vs. 2x1742 shp), lentonopeus on selvästi parempi (300 km/h vs. 240 km/h), toimintamatka suunnilleen sama.

Eikös NH:n avioniikka ja muut systeemit, jotka "auttavat" lentäjää ole ihan maailmankin huipputasoa? Mulle ainakin on kerrottu ihan päin naamaa, että NH on todella "helppo" ja hyvä käsitellä, kertojana karju, joka on lentänyt ainakin kuutta eri sotakopteria.

Mulle ei kanssa aukea tuo korroosion korostaminen, kun kyseinen NH on herttinen komposiittia pääosin.

Eikös pelastuslautoille ole olemassa aivan simppeli systeemi olemassa, joka voidaan kytkeä kopteriin kiinnikkeisiin ja vivusta vääntäen putoaa lautta veteen...ei kai mikään estä käyttämästä lastiluukkuakaan?

NH oli kallis hankinta, mutta ei se paska käsittääkseni ole lainkaan. Näillä tiedoilla kannatan edelleen pysyttäytymistä NH-perheessä, jos rvl hankkii iha omaa uutta, joka ei mielestäni ole kyllä valtiontalouden kannalta kotoisin yhtään mistään.

NH90 on kallis, mutta suuri osa hinnasta tulee sen kehittyneistä sotakäyttöön tarkoitetuista järjestelmistä (kuten omasuoja ja ELSO varustus). Suurella osalla ei tietysi olisi Super Puman korvaajalle merkitystä, eikä NH90 varmastikaan olisi järkevä vaihtoehto RVL:lle. NH90:stä voidaan kuitenkin hyvin käyttää tarpeen niin vaatiessa myös meripelastukseen ja ne olisivat varmasti käytössä jossain Estonian toisinnossa, eikä homman pitäisi ainakaan kopterin ominaisuuksista olla kiinni.
 
RistoJ kirjoitti:
Tietääkseni NFH ja TTH-mallien erot ovat lähinnä varustelussa jne jne

Ohoo, eli asiat on sittenkin paremmin kuin ajattelin. Kieltämättä kätevä rakenne, jos noin paljon todellakin kestää. Mutta tekeekö muistini tepposet kun muistelen, että ainakin osa Suomen tilaamista koptereista olisi ollut apinamallia eli jotain jäi puuttumaan? Vai mahtaako tämä vaan olla jonkun ilkeän antikopteri-huhumyllyn aikaansaannosta.

Jos nuo maintut detaljit pitää paikkansa niin NH90TTH vaikuttaa todellakin soveltuvalta myös meripelastukseen. Siinä tapauksessa myös organisaatiojärjestelyt kuulostaa varteenotettavalta vaihtarilta, kun mitään järkevää käyttöä kaikille 20 kopterille ei maavoimilta löydy.
 
vm78 kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Tietääkseni NFH ja TTH-mallien erot ovat lähinnä varustelussa jne jne

Ohoo, eli asiat on sittenkin paremmin kuin ajattelin. Kieltämättä kätevä rakenne, jos noin paljon todellakin kestää. Mutta tekeekö muistini tepposet kun muistelen, että ainakin osa Suomen tilaamista koptereista olisi ollut apinamallia eli jotain jäi puuttumaan? Vai mahtaako tämä vaan olla jonkun ilkeän antikopteri-huhumyllyn aikaansaannosta.

Jos nuo maintut detaljit pitää paikkansa niin NH90TTH vaikuttaa todellakin soveltuvalta myös meripelastukseen. Siinä tapauksessa myös organisaatiojärjestelyt kuulostaa varteenotettavalta vaihtarilta, kun mitään järkevää käyttöä kaikille 20 kopterille ei maavoimilta löydy.

Suomeen ei ole tilattu mitään apinamallia, vaan ihan vastaavalla varustelulla ne on kuin muidenkin maiden kopterit. Apinamalli varmaankin viittaa siihen, että ensimmäiset kopterit olivat vähemmillä varusteilla koska lopullisia varusteita ei vielä ollut saatavilla. Oikeastaan mallithan menevät siten, että ensimmäiset viisi (muistaakseni) olivat IOC (Initial Operational Configuration), seuraavat 4-6 kopteria olivat IOC+ -mallia (vähän lisää varustelua) ja loput ovat FOC (Full Operational Configuration) mallia. Kaikki aiemmat kopterit päivitetään tai on päivitetty FOC-tasolle.
 
http://www.raja.fi/rvl/vllv/home.nsf/pages/E73AEECF5BBEF3AAC2257011003AB706?opendocument

Rajavartiolaitos ja AgustaWestland allekirjoittivat neljännen AW119Ke helikopterin hankintasopimuksen
21.01.2010

Rajavartiolaitos uusii jo yli 35 vuotta käytössä olleet AB206-helikopterit kolmella vuonna 2010 toimitettavalla yksimoottorisella AgustaWestland AW119Ke Koala -helikopterilla. Tänään Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö kontra-amiraali Matti Möttönen ja AgustaWestlandin Euroopan alueen kaupallinen johtaja Ugo Rossini allekirjoittivat neljännen helikopterin hankintasopimuksen arvoltaan noin 3 miljoonaa euroa. Neljäs helikopteri toimitetaan huhtikuussa 2011.

Uusi AW119Ke helikopteri on moderni ja suorituskykyinen helikopteri, jolla suoritetaan Rajavartiolaitoksen valvontatehtäviä erityisesti Euroopan Unionin ulkorajalla sekä poliisin ja pelastusviranomaisten tarvitsemia lentosuoritteita koko Suomen alueella. Helikoptereita on tilattu yhteensä neljä. Helikoptereiden rahoitukseen käytetään Euroopan Unionin ulkorajarahastosta noin 4 miljoonaa euroa.

Helikoptereista kaksi sijoitetaan Rovaniemelle ja kaksi Helsinkiin. Päätehtävänä helikopterilla on suorittaa rajavalvontalentoja itärajalla. Helikopteri kuljettaa kerrallaan enintään seitsemän matkustajaa. Rajavartiolaitokselle varustettu helikopteri kykenee kuljettamaan paaripotilaan ja sammuttamaan metsäpaloja 1000 litran sammutuspussin avulla. Helikopterin varustukseen kuuluvat myös pimeänäkölaitteet ja laskeutumisköysi (Fast Rope), jolla erityistilanteissa voidaan Rajavartiolaitoksen tai poliisin erityisryhmä laskea nopeasti suoraan kohteeseen helikopterista. Helikopteri on suorituskykyisin yksimoottorinen tuotannossa oleva helikopteri.

Rajavartiolaitos on käyttänyt AgustaWestlandin helikoptereita jo vuodesta 1969 lähtien. Käytössä helikopterit ovat osoittautuneet tehokkaiksi ja luotettaviksi valvontavälineiksi.

Miehistö 1-2 henkilöä
Matkustajaluku 6 henkeä (pelkällä ohjaajalla max 7)
Max lentoonlähtöpaino 2850kg / (3150kg, ulkopuolinen kuorma)
Nopeus max 250 km/h
Toimintamatka 900 km
Varustus:
- sairaankuljetuspaarit
- metsäpalonsammutus, 1000 l pussi
- pimeänäkölaitteet
- viranomaisradio ja taktinen tietokone
- ulkopuolisen kuorman koukku
- Fast Rope -köysijärjestelmä

Vartiolentolaivueen ilma-aluskalusto ikääntyy. Nykyisin käytössä olevat kolme AB206 -helikopterit ovat jo yli 25 vuotta vanhoja ja niillä on lennetty yli 10 000 tuntia. Nämä käyttöikänsä päähän tulleet yksimoottoriset helikopterit uusitaan kolmella uudella 1-moottorisella suorituskykyisemmällä italialaisvalmisteisella AW119 Ke "Koala" helikopterilla vuosina 2010-2011. Monimoottoristen ilma-alusten osalta uudistaminen aloitettaneen vuodesta 2012 alkaen.

Muistelin lukeneeni jostain että RVL suunnittelee korvaavansa AB-412 ja As-332 koneet (siis Bell ja Super Puma koneet) yhdellä keskiraskaalla pelastuskopterityypillä. Veikkaan itse että 8 uusittavaa vispilää korvataan 5-6 kpl uutta kopterityyppiä.

Uskoisin että todennäköiset kilpailijat ovat ainakin:

merlin7.jpg

http://www.naval-technology.com/projects/merlin/
EH-101 versio: kuormauskyky 24 hlö, toimintasäde 200 NM, lämpötilat -40- +50, 3 moottoria.

5-Image-05.jpg

http://www.naval-technology.com/projects/sikorskych148/
Sikorsky CH-148 Cyclone=S-92:en versio: kuormauskyky 22 hlö, toimintamatka 450km, lämpötilat -51- +49 C, 2 moottoria.

Molemmat kilpailivat NH-90 kanssa kopterikaupassa.
 
Einomies1 kirjoitti:
http://www.raja.fi/rvl/vllv/home.nsf/pages/E73AEECF5BBEF3AAC2257011003AB706?opendocument

Rajavartiolaitos ja AgustaWestland allekirjoittivat neljännen AW119Ke helikopterin hankintasopimuksen
21.01.2010

Rajavartiolaitos uusii jo yli 35 vuotta käytössä olleet AB206-helikopterit kolmella vuonna 2010 toimitettavalla yksimoottorisella AgustaWestland AW119Ke Koala -helikopterilla. Tänään Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö kontra-amiraali Matti Möttönen ja AgustaWestlandin Euroopan alueen kaupallinen johtaja Ugo Rossini allekirjoittivat neljännen helikopterin hankintasopimuksen arvoltaan noin 3 miljoonaa euroa. Neljäs helikopteri toimitetaan huhtikuussa 2011.

Uusi AW119Ke helikopteri on moderni ja suorituskykyinen helikopteri, jolla suoritetaan Rajavartiolaitoksen valvontatehtäviä erityisesti Euroopan Unionin ulkorajalla sekä poliisin ja pelastusviranomaisten tarvitsemia lentosuoritteita koko Suomen alueella. Helikoptereita on tilattu yhteensä neljä. Helikoptereiden rahoitukseen käytetään Euroopan Unionin ulkorajarahastosta noin 4 miljoonaa euroa.

Helikoptereista kaksi sijoitetaan Rovaniemelle ja kaksi Helsinkiin. Päätehtävänä helikopterilla on suorittaa rajavalvontalentoja itärajalla. Helikopteri kuljettaa kerrallaan enintään seitsemän matkustajaa. Rajavartiolaitokselle varustettu helikopteri kykenee kuljettamaan paaripotilaan ja sammuttamaan metsäpaloja 1000 litran sammutuspussin avulla. Helikopterin varustukseen kuuluvat myös pimeänäkölaitteet ja laskeutumisköysi (Fast Rope), jolla erityistilanteissa voidaan Rajavartiolaitoksen tai poliisin erityisryhmä laskea nopeasti suoraan kohteeseen helikopterista. Helikopteri on suorituskykyisin yksimoottorinen tuotannossa oleva helikopteri.

Rajavartiolaitos on käyttänyt AgustaWestlandin helikoptereita jo vuodesta 1969 lähtien. Käytössä helikopterit ovat osoittautuneet tehokkaiksi ja luotettaviksi valvontavälineiksi.

Miehistö 1-2 henkilöä
Matkustajaluku 6 henkeä (pelkällä ohjaajalla max 7)
Max lentoonlähtöpaino 2850kg / (3150kg, ulkopuolinen kuorma)
Nopeus max 250 km/h
Toimintamatka 900 km
Varustus:
- sairaankuljetuspaarit
- metsäpalonsammutus, 1000 l pussi
- pimeänäkölaitteet
- viranomaisradio ja taktinen tietokone
- ulkopuolisen kuorman koukku
- Fast Rope -köysijärjestelmä

Vartiolentolaivueen ilma-aluskalusto ikääntyy. Nykyisin käytössä olevat kolme AB206 -helikopterit ovat jo yli 25 vuotta vanhoja ja niillä on lennetty yli 10 000 tuntia. Nämä käyttöikänsä päähän tulleet yksimoottoriset helikopterit uusitaan kolmella uudella 1-moottorisella suorituskykyisemmällä italialaisvalmisteisella AW119 Ke "Koala" helikopterilla vuosina 2010-2011. Monimoottoristen ilma-alusten osalta uudistaminen aloitettaneen vuodesta 2012 alkaen.

Muistelin lukeneeni jostain että RVL suunnittelee korvaavansa AB-412 ja As-332 koneet (siis Bell ja Super Puma koneet) yhdellä keskiraskaalla pelastuskopterityypillä. Veikkaan itse että 8 uusittavaa vispilää korvataan 5-6 kpl uutta kopterityyppiä.

Uskoisin että todennäköiset kilpailijat ovat ainakin:

merlin7.jpg

http://www.naval-technology.com/projects/merlin/
EH-101 versio: kuormauskyky 24 hlö, toimintasäde 200 NM, lämpötilat -40- +50, 3 moottoria.

5-Image-05.jpg

http://www.naval-technology.com/projects/sikorskych148/
Sikorsky CH-148 Cyclone=S-92:en versio: kuormauskyky 22 hlö, toimintamatka 450km, lämpötilat -51- +49 C, 2 moottoria.

Molemmat kilpailivat NH-90 kanssa kopterikaupassa.

Hei haloo !. Miten ihmessa 4 kopteria riittaisi valvontatehtaviin 1000+ km rajaa Keltaista joukkuetta vastaan; lisaksi viela Viron suunta; liian vahan sanona ma...
 
veffeade kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
http://www.raja.fi/rvl/vllv/home.nsf/pages/E73AEECF5BBEF3AAC2257011003AB706?opendocument

Rajavartiolaitos ja AgustaWestland allekirjoittivat neljännen AW119Ke helikopterin hankintasopimuksen
21.01.2010

Rajavartiolaitos uusii jo yli 35 vuotta käytössä olleet AB206-helikopterit kolmella vuonna 2010 toimitettavalla yksimoottorisella AgustaWestland AW119Ke Koala -helikopterilla. Tänään Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö kontra-amiraali Matti Möttönen ja AgustaWestlandin Euroopan alueen kaupallinen johtaja Ugo Rossini allekirjoittivat neljännen helikopterin hankintasopimuksen arvoltaan noin 3 miljoonaa euroa. Neljäs helikopteri toimitetaan huhtikuussa 2011.

Uusi AW119Ke helikopteri on moderni ja suorituskykyinen helikopteri, jolla suoritetaan Rajavartiolaitoksen valvontatehtäviä erityisesti Euroopan Unionin ulkorajalla sekä poliisin ja pelastusviranomaisten tarvitsemia lentosuoritteita koko Suomen alueella. Helikoptereita on tilattu yhteensä neljä. Helikoptereiden rahoitukseen käytetään Euroopan Unionin ulkorajarahastosta noin 4 miljoonaa euroa.

Helikoptereista kaksi sijoitetaan Rovaniemelle ja kaksi Helsinkiin. Päätehtävänä helikopterilla on suorittaa rajavalvontalentoja itärajalla. Helikopteri kuljettaa kerrallaan enintään seitsemän matkustajaa. Rajavartiolaitokselle varustettu helikopteri kykenee kuljettamaan paaripotilaan ja sammuttamaan metsäpaloja 1000 litran sammutuspussin avulla. Helikopterin varustukseen kuuluvat myös pimeänäkölaitteet ja laskeutumisköysi (Fast Rope), jolla erityistilanteissa voidaan Rajavartiolaitoksen tai poliisin erityisryhmä laskea nopeasti suoraan kohteeseen helikopterista. Helikopteri on suorituskykyisin yksimoottorinen tuotannossa oleva helikopteri.

Rajavartiolaitos on käyttänyt AgustaWestlandin helikoptereita jo vuodesta 1969 lähtien. Käytössä helikopterit ovat osoittautuneet tehokkaiksi ja luotettaviksi valvontavälineiksi.

Miehistö 1-2 henkilöä
Matkustajaluku 6 henkeä (pelkällä ohjaajalla max 7)
Max lentoonlähtöpaino 2850kg / (3150kg, ulkopuolinen kuorma)
Nopeus max 250 km/h
Toimintamatka 900 km
Varustus:
- sairaankuljetuspaarit
- metsäpalonsammutus, 1000 l pussi
- pimeänäkölaitteet
- viranomaisradio ja taktinen tietokone
- ulkopuolisen kuorman koukku
- Fast Rope -köysijärjestelmä

Vartiolentolaivueen ilma-aluskalusto ikääntyy. Nykyisin käytössä olevat kolme AB206 -helikopterit ovat jo yli 25 vuotta vanhoja ja niillä on lennetty yli 10 000 tuntia. Nämä käyttöikänsä päähän tulleet yksimoottoriset helikopterit uusitaan kolmella uudella 1-moottorisella suorituskykyisemmällä italialaisvalmisteisella AW119 Ke "Koala" helikopterilla vuosina 2010-2011. Monimoottoristen ilma-alusten osalta uudistaminen aloitettaneen vuodesta 2012 alkaen.

Muistelin lukeneeni jostain että RVL suunnittelee korvaavansa AB-412 ja As-332 koneet (siis Bell ja Super Puma koneet) yhdellä keskiraskaalla pelastuskopterityypillä. Veikkaan itse että 8 uusittavaa vispilää korvataan 5-6 kpl uutta kopterityyppiä.

Uskoisin että todennäköiset kilpailijat ovat ainakin:

merlin7.jpg

http://www.naval-technology.com/projects/merlin/
EH-101 versio: kuormauskyky 24 hlö, toimintasäde 200 NM, lämpötilat -40- +50, 3 moottoria.

5-Image-05.jpg

http://www.naval-technology.com/projects/sikorskych148/
Sikorsky CH-148 Cyclone=S-92:en versio: kuormauskyky 22 hlö, toimintamatka 450km, lämpötilat -51- +49 C, 2 moottoria.

Molemmat kilpailivat NH-90 kanssa kopterikaupassa.

Hei haloo !. Miten ihmessa 4 kopteria riittaisi valvontatehtaviin 1000+ km rajaa Keltaista joukkuetta vastaan; lisaksi viela Viron suunta; liian vahan sanona ma...

Kysyppä Rajavartiostosta asiaa. Luuletko että nykyisinkään Super Pumat lentelevät kovastikin itärajalla? Niiden lentotunti maksaa n. 10000 euroa!
Itärajalla valvonta nojaa kyllä pääsääntöisesti miehittämättömien valvontatornien kameroihin, liikesensoreihin ja eri maakulkuneuvoilla tapahtuvaan partiointiin. Koptereilla lennellään vain jos on todellista tarkoitusta.

Merellä valvontaa suorittavat PV:n rannikonvalvonta, ulkovartiolaivat- ja veneet sekä Dornierit eri sensoreista puhumattakaan.

Muutenkin noista koptereista ei ole päivystysvuorossa edes vartiolentolaivueessa kuin 1 kone kerrallaan/tukikohta eli Hesassa, Turussa ja Rovaniemellä.
 
Einomies1 kirjoitti:
Rajavartiolaitos uusii jo yli 35 vuotta käytössä olleet AB206-helikopterit kolmella vuonna 2010 toimitettavalla yksimoottorisella AgustaWestland AW119Ke Koala -helikopterilla.

Argh, vanha viholliseni Immolan ajoilta. Vitutti olla noiden jahdattavana :)
 
Peiper kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Rajavartiolaitos uusii jo yli 35 vuotta käytössä olleet AB206-helikopterit kolmella vuonna 2010 toimitettavalla yksimoottorisella AgustaWestland AW119Ke Koala -helikopterilla.

Argh, vanha viholliseni Immolan ajoilta. Vitutti olla noiden jahdattavana :)

Ja kun oppi sen, että helposti käy käry noiden kanssa. Ilmasta käsin ymmärtää ihan eri tavalla "liike paljastaa"-teesin.
 
RistoJ kirjoitti:
Mitenkä muuten NH90 on köykäinen peli verrattuna Super Pumaan? Kuljetuskyky (painomääräisesti) on NH90:ssä vähän parempi (henkilömääräisesti sama), tehoa NH90:ssä on reippaasti enemmän (2x2230 shp vs. 2x1742 shp), lentonopeus on selvästi parempi (300 km/h vs. 240 km/h), toimintamatka suunnilleen sama.

Nämä olivat vain hataria muistelmia Helikopteri Suomessa tms. Apalin kirjasta, josta joskus muinoin noita vertailin. Siellä annettiin SP:lle n. 20% paremmat suoritusarvot lentonopeutta lukuunottamatta. Tarkempi tarkastelu tosiaan hämärtää tuota käsitystä aikalailla. Esimerkiksi paaripotilaita menee Pumaan huomattavasti vähemmän vaikka kokonaishenkilömäärä ilmoitetaan käytännössä kaikissa lähteissä reilusti NH:n vastaavaa suuremmaksi. Tässä on varmaan kysymys suunnittelufilosofiasta eli uudemmassa koneessa on selkeämuotoinen yhtenäinen "ruuma" kun Pumassa on raapaistu kaikki mahdolliset nurkat istumakäyttöön mutta yhtenäinen tila on vähissä. Käytössä on myös niin monenlaista matka- ja maksiminopeutta taloudellisilla versioilla höystettynä, että ei noista ota Ekikään selvää.

Onneksi laitoin kysymyksen muotoon, niin ei tartte ottaa takaisin :rolleyes:

Minkähän takia NH:n kuljetuskapasiteetti Vantaa-Kauhava-lennolla jäi niin pieneksi, että 150 miestä vaati 12 lennätystä? Ilmoitetuilla arvoilla olisi tarvittu vain 8-10.
 
Mikseivät hankkineet alunperinkin MH-53M tuon NH:n sijaan? Olisi saatu edullisesti jenkeiltä, jotka olivat niistä luopumassa V-22:n hyväksi. Kantokyky ja kantama huomattavasti NH:ta parempi. Tuon sisarversioita olisi voitu ostaa merivoimille/rajavartiolaitokselle suto/meto/sar tehtäviinkin.
 
hessukessu kirjoitti:
Mikseivät hankkineet alunperinkin MH-53M tuon NH:n sijaan? Olisi saatu edullisesti jenkeiltä, jotka olivat niistä luopumassa V-22:n hyväksi. Kantokyky ja kantama huomattavasti NH:ta parempi. Tuon sisarversioita olisi voitu ostaa merivoimille/rajavartiolaitokselle suto/meto/sar tehtäviinkin.

Siis käytettyjä koptereita? No, ekana tulee mieleen se, että ne oli loppuun käytettyjä ne mitkä menivät poistoon, loput ajetaan loppuun sitä mukaan, kuin V-22:a tulee käyttöön. Toinen syy on arvatenkin käyttökustannukset, kun kyseessä on melkoisen vanha kopteri tyyppi. Ja sitten saattaa olla sekin pikkuinen juttu, että tuon kokoista kopteria ei alunalkaenkaan haettu.
 
Kahdella tuommoisella http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-26 olisi saatu siirrettyä helposti sama määrä taistelijoita, kuin hankitulla NH-kalustolla. Ja todennäköisesti halvemmalla.
 
Back
Top