Mikä on valmiusyksikkö?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajs178
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kiitos! Nelisenkymmentä T-80BVM vaunua tuoreilla ERA-suojilla siis rajan toisella puolella. Jos ajatellaan, että Parolan molemmat MOT:it olisivat pohjoisen tukena, niin vastassa olisi kolmisen kymmentä Leo 2A4 -vaunua.

Toki ei ole tankkimaastoa, jääkärien pst-aseistus ja -kyky tärkeä.
Tuo 200. MTJVPR olisi ensimmäisenä vastassa Sallassa, jos venäläiset päättäisivät lähteä kylmiltään kokeilemaan Suomeen tuloa. Eivätpä he tosin tuolla yksinään kovin pitkälle pötkisi! Jos hyökkäysaie olisi todellinen, venäläiset kuskaisivat paikalle useampia pataljoonan taisteluosastoja tai prikaateja. Yhtä kaikki, kyllä siellä(kin) jääkäreille riittäisi PST-maaleja eikä voi luottaa siihen, että suomalaisten MTTSTOS:t olisivat pohjoisessa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse näkisin, että pohjoinen sivusta tulisi varustaa moderneilla pst ryhmillä jotka kykenevät liikkumaan nopeasti että maastossakin.
Tiger helikopteri olisi tottakai kuin nakutettu Lapin olosuhteisiin. Rinteiden takaa isku ja taas suojaan. Se olisi aron vaunuille hautausmaa sen jälkeen.
 
Tiedossa. Mutta muutamalla ei tee mitään jos vastassa on kymmenittäin. Historiasta myös tiedetään ettei tuo suunta ole otollisinta vaunujen maastoa.
No suot ja joet toki ongelmallisia, mutta jos vaunujoukkueelle pitäisi taistella suomalaisessa metsässä, niin mieluummin vien sen joukkueen Sodankylän metsään kuin Helsinkiläiseen metsään. Metsät on pohjoisessa helppokulkuisempia. Suot, ojat, lumi ja joet taas heikompia. Lapissahan riittää mökkitielle, että kaataa piut ja raapii kannot pois. Etelässä pitää kaivaa, laittaa kankaat ja murskeet. Soiset maastot on toki soisia ja niitäkin lapissa riittää
 
No suot ja joet toki ongelmallisia, mutta jos vaunujoukkueelle pitäisi taistella suomalaisessa metsässä, niin mieluummin vien sen joukkueen Sodankylän metsään kuin Helsinkiläiseen metsään. Metsät on pohjoisessa helppokulkuisempia. Suot, ojat, lumi ja joet taas heikompia. Lapissahan riittää mökkitielle, että kaataa piut ja raapii kannot pois. Etelässä pitää kaivaa, laittaa kankaat ja murskeet. Soiset maastot on toki soisia ja niitäkin lapissa riittää
Mites raskaammat huollot jos toiminta-alue on Lapissa? Etelä-Suomessa vaunuja saadaan siirrettyä maanteitse lavetilla. Nyt kun tarkemmin luin juttua, niin kyseessä olikin vanhat A4 vaunut joita on siirretty tuonne Sodankylään. Tämä on ihan fiksua jos A6 vaunut pidetään kasassa.
 
Tiedossa. Mutta muutamalla ei tee mitään jos vastassa on kymmenittäin. Historiasta myös tiedetään ettei tuo suunta ole otollisinta vaunujen maastoa.
Isompi ongelma kuin vaunujen määrä on sen joukkueen yksinäisyys. Joukkue on yksin ja apua, tai tukea ei ole.
Tarkoitan tällä sitä, että panssaroidun joukon voima tulee yhteistoiminnasta jossa tarvittavat osaset toimivat yhdessä. Se edellyttää saman tyyppistä liikkuvutta ja suojaa, sekä tietysti kykyä kommunikoida.

Kaikki tämä vaunu erilliseltä joukkueelta puuttuu. Siksi niiden rooli on toimia asepesäkkeinä ja tulituki roolissa. Tuossa roolissa vaunun parhaat ominaisuudet jäävät käyttämättä, tai jos niitä käytetään ilman suojaa ja tukea.
 
Isompi ongelma kuin vaunujen määrä on sen joukkueen yksinäisyys. Joukkue on yksin ja apua, tai tukea ei ole.
Tarkoitan tällä sitä, että panssaroidun joukon voima tulee yhteistoiminnasta jossa tarvittavat osaset toimivat yhdessä. Se edellyttää saman tyyppistä liikkuvutta ja suojaa, sekä tietysti kykyä kommunikoida.

Kaikki tämä vaunu erilliseltä joukkueelta puuttuu. Siksi niiden rooli on toimia asepesäkkeinä ja tulituki roolissa. Tuossa roolissa vaunun parhaat ominaisuudet jäävät käyttämättä, tai jos niitä käytetään ilman suojaa ja tukea.
Tätä olen juuri tarkoittanut. Kenties 2A4 vaunuja kuitenkin voidaan ripotella tulitukivaunuiksi, koska eivät ole enää ensilinjan kalustoa. Onhan siellä ollut T55 vaunuja viime vuosikymmenet myös.
 
Meillä täällä taso aina hyvä kunhan ei mennä politiikkaa koskettaviin aiheisiin. Sitten alkaa rönsyilemään puolin ja toisin

Just näin. Vanhastaan tunnettua on, että uskonnosta ja politiikasta saadaan raskaimmat riidat. Ja perinnönjaosta, vaikkei olisi jaossa muuta kuin kaksi pakkaa hamekankaita isotädin liiterissä.
 
Ei ole mikään suuryllätys, jos valmiusyksiköiden oheen on tuupattu jo lähtökohtaisesti ps-vaunuja. Oikeastaan valmiusyksikkö ei ole edes valmiusyksikkö, jos sillä ei ole raskaita aseita. ?????

Suomella ei ole niin paljon maantiet. syvyyttä, että meillä on varaa luovuttaa sataa kilsaa missään siinä vaan odotellessa.

Kun mm. varuskuntaan luodaan ? edellytykset toimia ps-kalustolla, joku kohtuullinen määrä osaamista jne. niin tämän päivän kolme vaunua voi olla toisena päivänä 8 tai tusina.
 
Mietin tuota kopteriasiaa vielä ja tuli mieleen, että vaikka käytettäisiin ns. pintoja ja tunturin kuvetta hyväksi liikkeessä, niin se tarkoittaa matalalentoa. Sopiva it-valikoima suojattavan alueen mestoille ja kopteriaktio vaikeutuu reilusti, vai mitä. Periaatteessa Sergei veivillä on pelote, jos hyrrä lentää matalalla ja kohtuu nopeudella, vai mitä....ja entäs Stinger? Itkot?
 
Ei ole mikään suuryllätys, jos valmiusyksiköiden oheen on tuupattu jo lähtökohtaisesti ps-vaunuja. Oikeastaan valmiusyksikkö ei ole edes valmiusyksikkö, jos sillä ei ole raskaita aseita. ?????

Suomella ei ole niin paljon maantiet. syvyyttä, että meillä on varaa luovuttaa sataa kilsaa missään siinä vaan odotellessa.

Kun mm. varuskuntaan luodaan ? edellytykset toimia ps-kalustolla, joku kohtuullinen määrä osaamista jne. niin tämän päivän kolme vaunua voi olla toisena päivänä 8 tai tusina.
Juu, ihan selvästi valmiusyksiköille on jaettu pelimerkkejä muuhunkin kuin vartiopuomilla notkumiseen. Sinällään vaunut eivät ole poikkeuksellisia, monessa varuskunnassa on aikojen saatossa ollut henkilökunnan operoimia "maalivaunuja" PST-hsrjoituksiin. Inttiaikana oli kerran jokin syy käydä Haminan Pampyölin ajoneuvohallissa ja siellä oli hyvinkin kymmenkunta nuljukumua ja T-55:tä kumpaakin "maalivaunuiksi", eli vanha komppania kumpaakin!
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tuota kopteriasiaa vielä ja tuli mieleen, että vaikka käytettäisiin ns. pintoja ja tunturin kuvetta hyväksi liikkeessä, niin se tarkoittaa matalalentoa. Sopiva it-valikoima suojattavan alueen mestoille ja kopteriaktio vaikeutuu reilusti, vai mitä. Periaatteessa Sergei veivillä on pelote, jos hyrrä lentää matalalla ja kohtuu nopeudella, vai mitä....ja entäs Stinger? Itkot?
Nyt minulla on aikaa siitä, kun olen käynyt Lapissa ja silloinkaan ei tullut tarkkailtua maisemaa kopterien kannalta. Ainakin jonnekin Kainuun korpiin saakka koptereilla on Suomessa hyvät toimintaedellytykset. Nykyaikainen kopukka lentää aivan puiden latvoja nuollen ja hyödyntäen jokaisen aukean. Reagointiaikaa ei ilman tutkaseurantaa jää juurikaan mitään ja tutkallakin voi olla vaikeuksia erottaa aivan maanpintaa nuoleva kohde. Tämä tietysti pätee molemmille osapuolille!
 
Nyt minulla on aikaa siitä, kun olen käynyt Lapissa ja silloinkaan ei tullut tarkkailtua maisemaa kopterien kannalta. Ainakin jonnekin Kainuun korpiin saakka koptereilla on Suomessa hyvät toimintaedellytykset. Nykyaikainen kopukka lentää aivan puiden latvoja nuollen ja hyödyntäen jokaisen aukean. Reagointiaikaa ei ilman tutkaseurantaa jää juurikaan mitään ja tutkallakin voi olla vaikeuksia erottaa aivan maanpintaa nuoleva kohde. Tämä tietysti pätee molemmille osapuolille!
Jos en aivan muista väärin, niin svedujen 90 luvulla jo eläköityneet pst kopterit suunniteltiin aika pitkälle operoimaan pohjoisessa. Toki silloiset kopterit toimivat aivan toisenlaisella taktiikalla kuin vaikkapa Tigerit.
Edit:
 
Tuo 200. MTJVPR olisi ensimmäisenä vastassa Sallassa, jos venäläiset päättäisivät lähteä kylmiltään kokeilemaan Suomeen tuloa. Eivätpä he tosin tuolla yksinään kovin pitkälle pötkisi! Jos hyökkäysaie olisi todellinen, venäläiset kuskaisivat paikalle useampia pataljoonan taisteluosastoja tai prikaateja. Yhtä kaikki, kyllä siellä(kin) jääkäreille riittäisi PST-maaleja eikä voi luottaa siihen, että suomalaisten MTTSTOS:t olisivat pohjoisessa.
Salla mainittu, torille! Pieni derailaus jos sallitaan...

Itsehän vietin lapsuuteni Sallassa ja Salpalinjan kivet sekä erilaiset juoksuhaudat yms linnoitteet mitä kylältä löytyi tulivat kyllä vielä 1970-luvullakin tutuksi. Esim tuossa ao kuvassa olevan päivähoitopaikan pihalla oli silloin vielä Salpalinjan kiviä nuolen osoittamassa paikassa Tennontien vieressä, saattaa kuvan perusteella olla vieläkin. Täytyy varmaan joskus käydä katsomassa lapsuuden maisemia...

1610748388717.png
 
Kiitos! Nelisenkymmentä T-80BVM vaunua tuoreilla ERA-suojilla siis rajan toisella puolella. Jos ajatellaan, että Parolan molemmat MOT:it olisivat pohjoisen tukena, niin vastassa olisi kolmisen kymmentä Leo 2A4 -vaunua.

Toki ei ole tankkimaastoa, jääkärien pst-aseistus ja -kyky tärkeä.

Niillä T-80BVM:llä on Sosna-U lämpökamerat ainakin ampujille eli modernit THALES:ilta lisenssillä tehdyt vehkeet.

Se kannattaa muistaa suojautuessa / väijyttäessä ja ennenkaikkea varamiinoitetta kiireellä pukatessa - pitää tehdä valejälkiä kun nekin voivat näkyä lämppärissä ja vaikeuttavat siis varamiinoitteen kiertämistä + lisäävät sen tehoa.

Just saying.
 
Back
Top