Juu, ei tosiaan ole. Hyvä ystäväni on töissä offshore puolella, Oslon vieressä ja heillä on konepajalla kaffetuntikin joka tunti. Eikä kukaan hoputa töistä, koskaan. Idean itu? Antaa hitsarin/asentajan tehdä työsä rauhassa, niin tulee kerralla valmista. Sen kyllä ymmärtääkin, silleen että jos joku pieni lautan osa maksaa 5Milj. NOK, niin siinä ei paljoa tunnu jos muutama asentaja pari päivää nenää kaiveleekin, kunhan tulee tosiaan kerralla valmiiksi.
Mä juttelen mun norjassa olevien kaverien kanssa lähes joka päivä, ja päinvastoin kuin LUULLAAN, niin enempi ja enempi norskifirmat ovat potkineet polakkeja pois mm. offshoresta, siirtyneet enemmän back-to-basics, eli SWE-DEN-FIN-linjalle, lähinnä siitä syystä että ei edes norskifirmojen perseet kestä korjailla polakkien jälkiä.
Mä olen asunut Norjassa, ja voin taata että se on kuten naapurimaan ministerikin totesi: "den sista sovjet staten".
Voisin kyllä lomille lähteä Norheen kalastelemaan, mutta ei saatana, ei koskaan enää asumaan. Soumilaisia "arvostetaan" norhessa sen takia että me tehdään aina ne paskahommat mitä norskit ite ei tee. Ihan niinkuin mehikolaiset USAssa.
Ja kukaan norhessa käymätön ei usko jos sanon että joskus siellä rannikolla voi yhtäaikaa tuulla ja sataa vettä niin paljon että OK48 ei ota mustaan rautaan kiini.
nimim. "kokemusta on"
Ja se liikenne ...
... jos Tukholmasta Osloon päin mennessä, Stoc-Ärjäng/Norsk gränsen välin ajaa ns. normivauhdilla 3 ja 1/2h (n. 430km), niin Norhen puolelle tultaessa liikenne suorastaan pysähtyy ja rajalta ajaa Öslööön jopa niinkin nopeasti kuin 2 1/2h (n. 120km)
Eikä tuo vauhti johdu tiestön kunnosta, vaan ajokulttuurista, joka on että ajetaan 80-alueella ihan varmuuden vuoksi 60-65kmh, ettei vaan tule sakkoja.
Nojoo .. toisaalta se aina soumessa naurattaa kun "talvi yllätti autoilijat" ( Joulukuussa
). Menkää ajamaan pari kertaa "Tour de Vuoristo" Tammi- Helmikuussa, vaikka E134 ens alkuun Kongsbergin kautta Haugesundiin ja sieltä ylös ja Styrnin kautta Ottaan ja takaisin.
Siinä on "liukkaan keli harjoitusta", kun ajaa 10km aura-auton vetämän letkan perässä vuoren päällä, täydessä puuterilumipyryssä, 5kmh, näkyvyys n. 1m.
Tuossa kuva mitä näkyy auton ikkunoista silloin kun "talvi ullatti norski-autoilijan":
Mut tosiaan ... kalastelemaan sinne voisi lähteä. Örretti on ihan sairaan hyvää voilla paistettuna. Nami nami.