Vähän yli viikko sitten. Jänö lähti kuusen tarrin alta. Sikäli hassun hauska tilanne että minulla oli kartta ja kompanssi käsissä ja haulikko kainalossa vain hetkeä aiemmin. Mietskelin jo kotiin lähtöä kun jäljittäminen tuntui kestävän täältä ikuisuuteen. Haulikko handuun ja askel, sitten kuhahti ja valkoinen jänis loikki minusta pois päin.
Eka laukais ohi 10 metristä liian suurella ennakolla, jänis meni visiin 45 ateen kulmassa ja minä ammuin 90 asteen vaatimalla ennakolla. Suurin piirtein. Vähän hätiköity laukaus kun jänis sai puun rungon minun ja itsensä väliin. Samalla tajusin että mulla on tasan 60 piirun kokoinen tila (kaksi sormen leveyttä) ampua se ennekuin ehtii pusikon sekaan ja pois näkyvistä. Sellainen "heti kun näkyy"-laukaus oli siis kyseessä, jänis vaihtoi suuntaa ja seuraava olikin helppo persieelle ampuminen 20 metriin avomaastoon. Ensi alkuun näytti että sekään ei osunut ja minä olin käyttänyt molemmat piiput, mutta saman tien se kuukahtikin alas jalat täynnä haulia ja luitakin poikki.
Tänä vuonna on varmaan joku 100 laukausta tullut ammuttua kiekkoihin, aivan liian vähän. Ei hirvittävästi ole huvittanut lähteäkään kun lintumetsästys jäi minun kohdaltani pois. Lisäksi nuo ammutut laukaukset on sellaisia laukauksia missä itse lingolla heitän kiekon ilmoille ja koitan ehtiä pasauttaa sen ennenkuin se ehtii 30 metriin (silloin ei enää mene luotettavasti rikki, lähinnä iskemiä pinnassa). Eli ennakon ottamiseen ei mitään kovin hyvää treeniä koska käytännössä maali on kaikkoava, toki hyvässä sivutuulessa sopivalla heittokulmalla maali on aika haastavakin. Viime vuonna sentään 400 + metsästyslaukauksia siihen päälle ainakin 50.
Toki sitten on aika paljon tullut vain kuivaharjoittelua nostojen ja swingien tekniikan ylläpitämistä varten. Listojen reunoja seuraillen ja puhtaista laukauksia tavoitellen. Ensimmäisillä ratakäynneillä tuossa alkukesästä huomasi että talvella ja keväällä ei paljoa tullut treenattua, ja että kuivaharjoituksetkin tosiaan kannattaa. Ihme haparointia varmistimen, nostojen ja jopa sormen hakeutumisella liipaisimelle kanssa! Tarkkudessa ei ollut niinkään moittimista vaan hitaudessa, joku reilu puolet kiekoista ehti 25 metrin pidemmälle puolellle. Osumia oli useimmissa, mutta ei riittänyt hauleissa voima rikkomaan.