Ministerin vastuu ja erottamisprosessi

Rauhantekijä

Greatest Leader
Herätän tässä keskustelun siitä millainen prosessi on tarpeen ministerin erottamiseksi paikaltaan?
Liittyy siihen, että kun ministerin vastuualueella tapahtuu kansalaisille haitallisia asioita ja kansalaiset valittavat tyytymättömyyttä. Erityisesti tässä huomiota kansalaisten turvallisuutta laiminlyöviin seikkoihin.

Esimerkkeinä

J. Sipilä - Suomelle vahingolliseksi muodostunut siirtolaisten kutsuminen maahan / oman asunnon tarjoaminen

P. Orpo - sisäministeriä varoitettiin liian löperöstä rajapolitiikasta, ei tehnyt mitään rajoituksia ja seurauksia nautitaan nyt

P. Risikko - sisäministerinä Turun puukotuksen merkityksen vähättely, ei ole mukamas terroria, totuuden peittely kansalaisilta

Tai joku voi olla tyytymätön ympäristöministerin toimiin tehokkaiden haittojen vähentämisen laiminlyöntiin.
Joka hallinnonalalla on omat kritisoinnin kohteensa.

Millaisella menettelyllä pääsee eroon ministeristä jonka toimintaan kansalaiset ovat tyytymättömiä?
Kuka voi olla prosessin vireillepanija?


.
 
Viimeksi muokattu:
Kerro koska kansalaiset ovat tyytyväisiä politiikkoihin? Kokeile joskus itse poliitikon uraa.

Aina joku valittaa ja turha lähteä tällaisia skenaarioita edes pohtimaan. Kukaan heistä ei ole eroamassa tai ketään ei eroteta.
 
Suurimman poliittisen vastuun kantaa Petteri Orpo, koska hän sisäministerinä ollessaan päästi 30 000 laitonta siirtolaista Suomeen, vaikka heidät olisi pitänyt käännyttää Ruotsin rajalla Dublinin sopimuksen nojalla. Petteri Orpo käski olla noudattamatta Dublinin sopimusta. Siitä hänet tulisi laittaa vastuuseen.
Sopinee tänne. Kysymys vastuusta ihan aiheellinen.
 
Kerro koska kansalaiset ovat tyytyväisiä politiikkoihin? Kokeile joskus itse poliitikon uraa.

Aina joku valittaa ja turha lähteä tällaisia skenaarioita edes pohtimaan. Kukaan heistä ei ole eroamassa tai ketään ei eroteta.

Suomessa ei ole totuttu siihen, että vastuuta pitää kantaa vallan lisäksi. Ruotsissa juuri kaksi ministeriä erosi hallinnon töppäilyjen seurauksensa. Se on länsimaissa melko yleistä.
 
Suomessa ei ole totuttu siihen, että vastuuta pitää kantaa vallan lisäksi. Ruotsissa juuri kaksi ministeriä erosi hallinnon töppäilyjen seurauksensa. Se on länsimaissa melko yleistä.

Muokkaisin lauseen "Se on länsimaissa melko yleistä" muotoon "Se on demokratioissa melko yleistä".

Suomi näyttää olevan puolueiden, ei kansan hallitsema maa.
 
Suomessa ei ole totuttu siihen, että vastuuta pitää kantaa vallan lisäksi. Ruotsissa juuri kaksi ministeriä erosi hallinnon töppäilyjen seurauksensa. Se on länsimaissa melko yleistä.
Rutsissa Löfven uhrasi kaksi ministeriä koska allianssi ja ruotsidemokraatit uhkasivat epäluottamuslauseella. Ei ollut mikään vastuunkanto. Hultqvist saa kohta epäluottamuslauseen. sveduissa oppositio on niin mumaton että antaa Löfvenin punavihreän hallituksen pyöriä.

Älä väitä että Ruotsi olisi mikään mallimaa. Viimeisenä viitenä vuosikymmenenä 4 vuosikymmentä on mennyt vähemmistähallituksilla.
 
Rutsissa Löfven uhrasi kaksi ministeriä koska allianssi ja ruotsidemokraatit uhkasivat epäluottamuslauseella. Ei ollut mikään vastuunkanto. Hultqvist saa kohta epäluottamuslauseen. sveduissa oppositio on niin mumaton että antaa Löfvenin punavihreän hallituksen pyöriä.

Älä väitä että Ruotsi olisi mikään mallimaa. Viimeisenä viitenä vuosikymmenenä 4 vuosikymmentä on mennyt vähemmistähallituksilla.

Osaatko avata miksi?
 
sveduissa oppositio on niin mumaton että antaa Löfvenin punavihreän hallituksen pyöriä.

Älä väitä että Ruotsi olisi mikään mallimaa. Viimeisenä viitenä vuosikymmenenä 4 vuosikymmentä on mennyt vähemmistähallituksilla.

Jos oppositio on näin munaton, niin mikä vaihtoehto SE olisi nykymenolle? Vai koroittuuko opposition munapotentiaali kolmanteen potenssiin heti virkavalat vannottuaan? Tuskin.

Suomessa ministeri eroaa vain, jos hän talloo isojen poikien porsliinivarpaita. Yleensä kyseessä on silloin nainen. Jäätteenmäki ja Hautala noin esimerkinomaisesti. Kansan mielipiteellä ei ole ollut eikä ole vieläkään yhtään mitään merkitystä. Se on kirjaimellisesti kärpästen surinaa heidän korvissaan.

Metia valjastuu ja aktivoituu yleensä vain silloin, kun ministerinreppana on polkenut niitä jonkun herkkiä päkiöitä.
 
Baikal on asian ytimessä. Ei suomalaisessa poliittisessa kulttuurissa kukaan kanna vastuuta eroamalla. Kansa myös unohtaa poliitikkojen töpeksimiset nopeasti ja kavereita suojellaan. Tuomio valtakunnaoikeudssakin lähinnä lisää uskottavuutta. Henkilökohtaisesti kyllä suosittelisin ministeri Orvolle esimerkiksi harakiriä tai jotain muuta kunniakasta tapaa vetäytyä poliittisista toimista. Somessa kansan viha tuntuu kuitenkin kohdistuvan ministeri Risikkoon, ilmeisesti lähinnä siksi koska hän on nainen. Hänen pätevyytensä on kuitenkin terveys- ja koulutustuspolitiikan puolella, minkä vuoksi isot pojat eivät päästä häntä päättämään niistä asioista vaan hänet on laitettu sisäministeriksi hoitamaan vaikeat hommat.
 
Baikal on asian ytimessä. Ei suomalaisessa poliittisessa kulttuurissa kukaan kanna vastuuta eroamalla. Kansa myös unohtaa poliitikkojen töpeksimiset nopeasti ja kavereita suojellaan. Tuomio valtakunnaoikeudssakin lähinnä lisää uskottavuutta. Henkilökohtaisesti kyllä suosittelisin ministeri Orvolle esimerkiksi harakiriä tai jotain muuta kunniakasta tapaa vetäytyä poliittisista toimista. Somessa kansan viha tuntuu kuitenkin kohdistuvan ministeri Risikkoon, ilmeisesti lähinnä siksi koska hän on nainen. Hänen pätevyytensä on kuitenkin terveys- ja koulutustuspolitiikan puolella, minkä vuoksi isot pojat eivät päästä häntä päättämään niistä asioista vaan hänet on laitettu sisäministeriksi hoitamaan vaikeat hommat.

Risikon vika tämä ei tosiaankaan ollut. En minä Sipiläkään kivittäisi kuin barbaarit.
Hän on vain ollut varsin heikko pääministeri suhteessa mediaan.

Syksyllä 2015 oli tilaisuus olla jämäkkä. Mitä hän teki.
 
Se on selvää että poliitikko itse ei meillä eroa kun ei ole millään paineella pakko.

Itseä kiinnostaa tässä se, että millä menettelyllä kansalainen/kansalaiset saa vireille ministerin kampeamisen pois virastaan?
Eduskunnan oikeusasiamies ei ole mikään ratkaisu koska sitä ei kukaan virkamies/poliitikko pelkää. Oikeusprosessin käynnistäminen jollain pohditulla perusteella voisi käydä kalliiksi yksityiselle.
Eiks kansalaisille ole mitään pakottavaa menettelyä käytössä?
 
Eduskunnan oikeusasiamies tai oikeuskansleri voivat käynnistää esitutkinnan ministerivastuuasiasta. Lisäksi 10 kansanedustajan allekirjoittama muistutus riittää myös esitutkinnan käynnistämiseen, kuten myös jonkin valiokunnan tutkintapyyntö perustuslakivaliokunnalle.

Kun esitutkinta on suoritettu ja tutkinnan kohteet ovat saaneet antaa vastineensa perustuslakivaliokunnalle, käsitellään syytteen nostamista perustuslakivaliokunnassa. Perustuslakivaliokunnan enemmistön tulee olla syytteen nostamisen kannalla, tasaäänitulos ratkaistaan tutkinnan kohteen hyväksi.

Mikäli perustuslakivaliokunta päättää syytteen nostamisesta, käsitellään asiaa valtakunnanoikeudessa. Valtakunnanoikeuden päätöksiin ei ole valitusoikeutta.

http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731?search[type]=pika&search[pika]=perustuslaki#L10
http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000196

Toisin sanoen on äärimmäisen epätodennäköistä että nykyhallituksen ministerit joutuisivat valtakunnanoikeuteen, sillä keskustalla ja kokoomuksella on yhdessä enemmistö perustuslakivaliokunnassa. Periaatteessa edellytykset kyllä löytyvät jos perustuslakivaliokunta niin haluaa, sillä perustuslaki sanoo, että
Syyte valtioneuvoston jäsentä vastaan voidaan päättää nostettavaksi, jos tämä tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta on olennaisesti rikkonut ministerin tehtävään kuuluvat velvollisuutensa tai menetellyt muutoin virkatoimessaan selvästi lainvastaisesti.
 
Kuten juuri mainitsin niin tuomio valtakunnanoikeudessa lähinnä lisää tuomitun poliitikon uskottavuutta kansan keskuudessa. Suomessa on päätynyt valtakunnanoikeuteen neljä poliitikkoa eikä tuomio ole käsittääkseni yhdessäkään tapauksessa vaikuttanut tuomittujen poliittiseen uraan negatiivisesti.
 
Älä väitä että Ruotsi olisi mikään mallimaa. Viimeisenä viitenä vuosikymmenenä 4 vuosikymmentä on mennyt vähemmistähallituksilla.

En väitä, miksi moista edes mainitset?

Vähemmistöhallitus voi olla toimiva ratkaisu, Ruotsin yhden puolueen ulos jäädyttäminen ei toki hyvältä näytä.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, täällä oli tämmöinen ketju, hyvä
Suoraan sanojen: Pakkohoito....jaha Päivi Nerg teroittaa Uutissuomalaisen haastattelussa, ettei henkilöä voida poistaa maasta pelkän terroriepäilyn takia.
Ruotsissa voidaan, ne jotka SÄPO laitta listalle ei saa jäädä maahan.

Nerg haluaa vissiin että tapetaan suomalaisa ensin, sitten EHKÄ karkoittaminen....you moron ! PS näin kuvan Nergistä :D ei näyttä siltä että kaikki sylinderit käy !
 
Jos oppositio on näin munaton, niin mikä vaihtoehto SE olisi nykymenolle? Vai koroittuuko opposition munapotentiaali kolmanteen potenssiin heti virkavalat vannottuaan? Tuskin.

Suomessa ministeri eroaa vain, jos hän talloo isojen poikien porsliinivarpaita. Yleensä kyseessä on silloin nainen. Jäätteenmäki ja Hautala noin esimerkinomaisesti. Kansan mielipiteellä ei ole ollut eikä ole vieläkään yhtään mitään merkitystä. Se on kirjaimellisesti kärpästen surinaa heidän korvissaan.

Metia valjastuu ja aktivoituu yleensä vain silloin, kun ministerinreppana on polkenut niitä jonkun herkkiä päkiöitä.

Eli media on siis vain muutaman "ison pojan palvelija"? Katso nyt peiliin ja huomaa kuinka olet vajoamassa syvemmälle salaliiittomailmaan.

Baikal on asian ytimessä. Ei suomalaisessa poliittisessa kulttuurissa kukaan kanna vastuuta eroamalla. Kansa myös unohtaa poliitikkojen töpeksimiset nopeasti ja kavereita suojellaan. Tuomio valtakunnaoikeudssakin lähinnä lisää uskottavuutta. Henkilökohtaisesti kyllä suosittelisin ministeri Orvolle esimerkiksi harakiriä tai jotain muuta kunniakasta tapaa vetäytyä poliittisista toimista. Somessa kansan viha tuntuu kuitenkin kohdistuvan ministeri Risikkoon, ilmeisesti lähinnä siksi koska hän on nainen. Hänen pätevyytensä on kuitenkin terveys- ja koulutustuspolitiikan puolella, minkä vuoksi isot pojat eivät päästä häntä päättämään niistä asioista vaan hänet on laitettu sisäministeriksi hoitamaan vaikeat hommat.

Pitäiskö kirjoittaa että poistan varmistimen kun kirjoittaja vetoaa "kansaan"? No en poista. Totean vaan että lapsellista yksinkertaistamista.

Ministeri eroaa silloin kuin poliittinen paine tulee liian suureksi.

Nerg on koulutukseltaan maatalous- ja metsätieteiden maisteri ja agronomi. Muistaakseni väitöskirja oli utareista.

Osaaminen selkeästi kohdistunut oikeaan!:rolleyes:

Akateeminen tutkinto ymmärretään usein Suomessa ammattitutkinnoksi. Muualla maailmassa se ymmärretään kyvyksi itsenäisesti ymmärtää maailmaa ja tuottaa oma kuva siitä.
 
Akateeminen tutkinto ymmärretään usein Suomessa ammattitutkinnoksi. Muualla maailmassa se ymmärretään kyvyksi itsenäisesti ymmärtää maailmaa ja tuottaa oma kuva siitä.
Eli opiskele mitä opiskelet, ihan sama mitä ainetta, kunhan on akateeminen tutkinto. Sen jälkeen olet kykenevä tekemään mitä päällikön työtä tahansa? Eli kun olet utareista väitellyt kelpaat vaikkapa Suomen Pankin johtajaksi?
 
Pitäiskö kirjoittaa että poistan varmistimen kun kirjoittaja vetoaa "kansaan"?

25a38ced402a475198a9097bbd96e125.jpg
 
Back
Top