Minkä ikäisiä vanhimmat naiset reservissä?

skärdis

Respected Leader
Ajauduin pienehköön väittelyyn (virhe!!) työmaan kahvipöydässä kun eräs frouva julisti ressutouhujen olevan vain nuorten naisten oikeus ja mahdollisuus.

Itse olin jyrkästi eri mieltä ja arvelin vanhimpien mahdollisten naisressujen olevan pian varareservissä (ent. nostoväki) vai joko ollaan pian kokonaan reserviläisuran finaalissa?

Perustelin sillä, että ensimmäiset naiset astuivat varusmiespalvelukseen joskus 90-luvun puolella ja onko 29-v korkein mahdollinen ikä palvelukseen astuessa, vai pitikö koko palvelus saada hoidettua ennen kolmekymppisiä?

Eli mikä olisi tarkka vastaus dilemmaamme?

Nyt on siis kyse asevelvollisista naisista, eikä vapaaehtoistouhuista.
 
Nyt on siis kyse asevelvollisista naisista, eikä vapaaehtoistouhuista.

Mikä ero noilla on?

edit: taidetaan kuitenkin puhua naisten aseoikeudesta... Oikeudet ovat nykyään jees, velvollisuudet eivät niinkään. (Eikä tämä ollut piikki skärdikselle, vaan yleensä asiaan).
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ero noilla on?

edit: taidetaan kuitenkin puhua naisten aseoikeudesta... Oikeudet ovat nykyään jees, velvollisuudet eivät niinkään. (Eikä tämä ollut piikki skärdikselle, vaan yleensä asiaan).

Eikö naisista tule asevelvollisia katumusajan jälkeen? Sen aikana voi ilmoittaa ettei nappaa ja lähteä vapaana siviiliin. Sen jälkeen ei paluuta ole.
 
Ei siis mitään varsinaista nuoriso-osastoa.. :)

Ehkä ilmaisua pitää vähän hioa ennen huomista kahvituntia.
Ja luulen, että on jopa painotusta noissa vanhemmissa ikäluokissa, koska parin ekan vuoden aikana purettiin useamman vuoden aikana syntynyt paine halukkaista, jotka eivät aiemmin olleet päässeet armeijaan. Sittemmin kai määrät ovat tasaantuneet, kun joka vuosi pääsee. Mutta kuitenkin, jos oletetaan esim. 400 naista vuodessa reserviin, niin onhan heitä jo ainakin 9000 kpl. Aika mojova soturitarsetti
 
Eikö naisista tule asevelvollisia katumusajan jälkeen? Sen aikana voi ilmoittaa ettei nappaa ja lähteä vapaana siviiliin. Sen jälkeen ei paluuta ole.

Totta, olin väärässä termien osalta, lain mukaan asevelvollisuuslaki koskee sen jälkeen naisiakin.

Muutoin pitäydyn käsityksessäni, että naisten vapaaehtoinen asepalvelus on tasa-arvon irvikuva :mad:.
 
Ajauduin pienehköön väittelyyn (virhe!!) työmaan kahvipöydässä kun eräs frouva julisti ressutouhujen olevan vain nuorten naisten oikeus ja mahdollisuus.

Normaalisti niin harkitseva @skärdis, aijai. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, joudut siirtämään tämän vitjan otsikkoon: käynnissä olevat sodat ja konfliktit. :) Ja kuumimman vaiheen jälkeen tätä käsitellään vielä vuosikaudet otsikon - jäätyneet konfliktit- alla.
 
Mikä ero noilla on?

edit: taidetaan kuitenkin puhua naisten aseoikeudesta... Oikeudet ovat nykyään jees, velvollisuudet eivät niinkään. (Eikä tämä ollut piikki skärdikselle, vaan yleensä asiaan).
"Elisabethin Enkelit" olivat jo iällä, kun -91 astuivat palvelukseen Golanilla ja Libanonissa. Mutta heitähän ei lasketa asevelvollisiin, koska eivät ole varusmiespalvelusta suorittaneet. (Paitsi joku nuoremmistä kävi jälkikäteen) Viimeisessä Rauhanturvaaja-lehdessä oli jonkun vaitterin 60-vuotispäivä ilmoitus. Ainakin etunimi oli naismainen.
 
Onko skärdiksestä muuten enää kuulunut mitään, vai pitääkö nimimerkin perään kirjata M.I.A..?
 
Hmmm, entäs jos otetaan laskuihin myös ne naiset, jotka ovat syntyneet miehinä? Hyi minua. No, se oli retorinen kysymys.:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Tuliko tähän vastaus? Käsittääkseni 1966-syntyneet, aloittivat palveluksen 1995.
 
Back
Top