Olen tässä muutamana päivänä mietiskellyt tämän hetken (elossa olevista) ohjaajista sellaisia jotka minua syystä tai toisesta kiehtovat eniten ja joiden elokuvat nyt tuntuvat antavan minulle parhaimman katselunautinnon tai inspiroivan jollain tapaa minua. Pohdiskellessa huomasin sitten tällaisestakin listasta tulevan toivottoman pitkän ja yritin pätkiä sitä osiin ja miettiä, ohjaajia jotka olisivat sitä ehdottominta kärkeä - seuraavassa muutamia nimiä omalta listaltani ja kyse siis on ohjaajista jotka jatkavat työtään ja joilla tuntuisi vielä olevan jotain annettavaakin alalle. Muutamia kannuksensa ansainneita ohjaajia jätin kuitenkin pois, joko siitä syystä, että heidän uransa on omissa silmissäni vajonnut tasapaksuuteen tai etten enää odota heiltä mitään uutta ja mullistavaa, että he ovat tavallaan löytäneet sen tyylinsä ja/tai tapansa ohjata ja ettei mitään yllätyksellisyyttä välttämättä enää ole tiedossa.
Japanilaisista tämän hetken ohjaajista (animen ulkopuolelta) edelleen Takeshi Kitano on vahvoilla, vaikka hänen kohdalla ehkäpä ne parhaimmat päivät on jo takana ja edessä on vajoaminen aaltoihin - mutta toivon, että sieltä olisi tulossa vielä jotain Violent cop'in tai Sonatinen kaltaista "väkivaltasinfoniaa". Toinen esille nostettava japanilaisohjaaja on Takashi Miike, jonka tuotannosta löytyy loistava hitaasti etenevä loppuun huipehtuva Audition ja sitten aivan toisenlainen - brutaali ja ironinen - Ichi the Killer (Koroshiya 1).
Korean suunnalta, ja en nyt tarkoita Kim Jong-un:in "hiekkalaatikkoa", tulee nykyään useampiakin mielenkiintoisia ohjaajia, joista Kim Ki-duk ja Park Chan-wook on ehdottomasti mainittava. Kim Ki-dukilta löytyy useampi mielenkiintoinen elokuva, kuten the Isle (vuosituhannen vaihteesta), Parittaja sekä kohua nostattanut Moebius parin vuoden takaa. Park Chan-wook'in ehkäpä paras filmatisointi on aito ja alkuperäinen Old Boy v. 2003.
Euroopasta heittämällä tälle listalle menee tanskalaislähtöinen Lars von Trier sekä itävaltalaislähtöinen Michael Haneke, ketjussa päivä pari sitten mainittu Luc Besson jää tämän listauksen ulkopuolelle lähinnä juuri sen tähden, koska pidän hänen tähteä laskevana. Lars von Trieriin tutustuin ensimmäistä kertaa jo 1998 nähdessäni Idiootit ensimmäistä kertaa - sen jälkeen vakuttavia ohjauksia löytyy lukemattomia, kuten Dancer in the Dark, Dogville, Antichrist, loistavan surumielinen Melancholia. Trierin uusinta - kohua herättänyttä - Nymphomaniacia en ole vielä nähnyt. Olen odotellut sen ns. ohjaajan version tulevan dvd:lle tai blue raylle mutta näyttää siltä ettei sitä ole levitykseen ainakaan lähiaikoina tulossa, joten liene tyydyttävä katsomaan teatterissa pyörinyt - hiukan lyhyempi - versio. Tämän hetken ehkäpä paras eurooppalainen ohjaaja on Michael Haneke, hänen originaali Funny Games vuodelta 1997 suorastaan järisytti aikanaan elokuvamaailmaa - olihan se jotain sellaista, jollaista ei välttämättä ajateltu kuvattavan niin kunnianhimoisesti ja viiltävän tarkasti mitä Haneke teki. Leffa oli yhtäaikaa brutaali ja taiteellisesti korkeatasoinen ja viiltävän tarkka analyysi väkivallasta! Edellä olevasta kaksikosta jää joltisenkin jälkeen germaanien Werner Herzog - hänen uransa on mittava mutta kokolailla tuotannon kannalta epätasaisempi, joskin siihen mahtuu todellisia täysosumia - kuten Nosferatu - yön valtias vuodelta 1979, jossa Nosferatua näytteli maanisen loistava (ja samalla yleisesti hyvinkin sekopäinen) Klaus Kinski.
Meksikon lahja maailmalle on ehdottomasti Alejandro Gonzáles Iñárritu, joka tunkeutui maailman maineeseen oivallisella ja oivaltavalla Amores perrosilla, sen jälkeen on tullut lukemattomia hienoja töitä, kuten 21 grammaa, Babel ja Biutiful - jonka jälkeen tapahtui häviävän pieni notkahdus, kunnes jysähti Birdmanin muodossa. Meksikolaislähtöinen Guillermo del Toro kuului aiemmin ehdottomiin suosikkehini, mutta loistavan Pan's Labyrinthin jälkeen on sitten ollut olennaisesti hiljaisempaa ja tuotantoon on kuulunut hyvinkin epätasaisia ohjauksia, kuten Pacific Rim.
Ja siirrytäänpä sitten Meksikosta pohjoiseen - Amerikan kultamaahan.
Tällä hetkellä amerikkalaisista ohjaajista ehkäpä mielenkiintoisimmat ovat heitä, jotka eivät revi aivan suurimpia otsikoita ja joilla ei ole vastaavaa statusta millainen vaikkapa Spielpergillä on. Tai tämä on ehkäpä tulkinnanvarainen asia, mutta Darren Aronofsky tuskin on niitä tunnetuimpia ohjaajia vaikka filmografiasta löytyy loistavia elokuvia - kuten Black Swan, the Wrestler, maaginen ja ajatuksiaherättävä the Fountain sekä vuosituhannen vaihteessa ohjattu loistavan traaginen kuvaus "koukkuunjäämisen ihanuudesta" eli Unelmien sielunmessu. Täytyy vain toivoa, että Noah oli vahinko floppina Aronofskyn uralla.
Aronofskyn lailla Coenin veljekset ovat kulkeneet usein omia polkujaan eivätkä ole turvautuneet niihin tavanomaisimpiin lähestysmiskeinoihin - heille merkitsevää on usein mustanhuumorin sävyttämät kohtaukset, jollaisia esim. Fargossa on lukuisia - aivan kuten on Big Lebowskissakin, ja kyllä niitä löytyy synkkäsävyisestä No Contry for Old Menistä (Menetetty maa).
Olen ollut Reservoir Dogsista lähtien Quentin Tarantinon leffojen ystävä, joten jo tästä syystä johtuen hänet on mainittava tällä listalla. Kenties siitä syystä, että Reservoir Dogsilla on niin merkittävä paikka "sydämessäni" se on minusta edelleen Tarantinon paras elokuva ja edelleen sen dialogi jaksaa kiehtoa ja innoittaa minua. Monien mielestä Pulp Fiction - Tarinoita väkivallasta on Tarantinon ehdottomasti paras elokuva, omalla listallani se on vasta kolmantena Reservoir Dogsin ja hienon että tunnelmallisen ja hetkittäin tylyn Jackie Brownin jälkeen.
Nuoremmista amerikkalaisohjaajista Christopher Nolan on monille tutuin Batmanien kautta - minä en ole tullut katsoneeksi ainoatakaan Batmania, sen sijaan minulle Nolanin muu tuotanto on se, joka kiehtoo ja miksi hän pääsee tälle listalle. Sieltä "kaukaisuudesta" poimitaan esille Memento, sitten tulee ehkäpä hiukan epätasaisempi ja kaavamaisempi Inception, mutta minulle merkityksellisin on tietenkin Interstellar. Jaa miksikö... AVARUUS!!!
Ja vaikka alkuun lupailin etten näitä asemansa vakiinnuttaneita nosta esille niin on tehtävä poikkeus yhden kohdalla - minulle koko ura huomioiden - eli ura ohjaajana ja näyttelijänä muistaen, on suoranainen pakko mainita Clint Eastwood. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että mies joka ohjasi - silmissäni välttävät tai jopa kehnot - leffat, kuten Firefox, Honkytonk Man ja Heartbreak Ridge onnistui välttämään aallonpohjan, vaikka the Rookien kohdalla pohjakosketus oli todella lähellä, ja nousemaan todelliselle huipulle. Kaksi vuotta the Rookien jälkeen valkokankaille tuli Armoton, jossa Eastwood rautaisella otteella naulasi viimeisenkin naulan lännensankareiden arkuun ja riisui myyteiltä naamiot (ja kaiken muunkin) - viimeistään sen jälkeen sankarillinen myyttinen länsi oli mennyttä. Sen jälkeen on tullut lukematon joukko elokuvia jotka millä tahansa mittarilla arvioituna ovat erinomaisia ja osaa voidaan pitää ravisuttavina teoksina - kuten kaksikkoa Isiemme liput, jota täydentää loistelias Kirjeitä Iwo Jimalta, jossa Eastwood kykenee hyvin inhimillisesti lähestymään japanilaisia saaren puolustajia, luomaan heidän kautta koskettavan tarinan ja merkkiteoksen elokuvahistoriaan.
Tästä viestistä jätin tarkoituksellisesti pois suuren joukon ohjaajia joilla on joko nimeä ja mainetta, tai kumpaakin - samoin moni kuuluisuus jäi vaille mainintaa ja osalla tämä johtuu lähinnä siitä, että tähti on kovasti laskusuunnassa tai ettei mitään mullistavaa ja ihmeellistä ole odotettavissa. Toisaalta listalle olisi saanut nostaa lukuisia nimiä, kuten Nicolas Winding Refn'in Tanskanmaalta, jonka filmografia alkaa olla varsin vakuuttava: Valhalla Rising, Drive ja Only God Forgives.
vlad.