Minkälaisia elokuvia te katotte?

Tämän leffan nimi ei ilmestyessään herättänyt minkäänlaista mielenkiintoa,lähinnä kuvitteli että joku Hollywood hömppä taas kyseessä,mutta kun kuuli kehuja niin tuli vuokrattua se.Vaikka kesto on 3h niin tuntui liian lyhyelle...minusta 90-luvun paras elokuva.
 
Tämän leffan nimi ei ilmestyessään herättänyt minkäänlaista mielenkiintoa,lähinnä kuvitteli että joku Hollywood hömppä taas kyseessä,mutta kun kuuli kehuja niin tuli vuokrattua se.Vaikka kesto on 3h niin tuntui liian lyhyelle...minusta 90-luvun paras elokuva.
Ikävä kyllä tällaisia leffoja ei osata tai haluta enää tehdä. Ehdottomasti yksi parhaimmista. Forest Gump samaa tasoa.
 
Ikävä kyllä tällaisia leffoja ei osata tai haluta enää tehdä. Ehdottomasti yksi parhaimmista. Forest Gump samaa tasoa.
Sori. Haukun Gumpin elokuvana alimpaan Helvettiin ja vihaan koko rainaa!

Ai miksi? No siksi, että kirjaan verrattuna Gump henkilönä on kuohittu. Kirjassa Gump on oikeasti vammainen (kuitenkin savantin tapaan lahjakas musiikissa ja matematiikassa sekä pingiksessä). Hän innostuu ensitreffeillään Jennyn kanssa ja ui liiveihin. Hän aiheuttaa tuhoa/vahinkoa kaikkialla missä kulkee. Hän sotii "vitun vinosilmiä" vastaan, eikä kuljeskele metsässä etsimässä jotakin Charlieta. Hän päätyy hippibändiin ja käyttää huumeita ja harrastaa irtosuhteita. Jne. Pointti on se, että elokuvassa Gump on pelkkä hyväntahtoinen hölmö, jolla on hyvä tuuri. Kirjassa hän on huomattavan moniulotteinen hahmo, jolla on myös ikäviä piirteitä.

No tuon vielä voisi kestää, mutta vielä pahempaa on se, mitä Jennylle on tehty. Kirjassakin hän ajelehtii koulun jälkeen ja harrastaa seksiä, mutta omasta vapaasta tahdostaan. Ei hän ole mikään hyväksikäytetty huora, vaan normaali itsenäinen ja vahvatahtoinen nainen. Kun Forrest sattuu sopivasti paikalle, he alkavat seurustella, mutta Jenny dumppaa Forrestin, kun tämä perseilee pilven ja vieraiden naisten kanssa. Jenny menee töihin ja saa Forrestin pojan, jota kasvattaa yksinhuoltajana, kunnes sairastuu ja tuo pojan isälleen. Elokuvassa Jenny oli ressukka, joka möi itseään ja käytti huumeita ja jota sitten rangaistiin (käsikirjoittajien toimesta) tappamalla AIDSiin.

Suosittelen lämpimästi kirjaa. Boikotoin elokuvaa.
(Forrest ja Jenny näkevät toisensa Forrestin palattua Vietnamista. Luutnantti Dan poistuu vessaan.
Jenny: "Pitäisikö sinun mennä auttamaan?"
Forrest: "Ei. Mä olen nähnyt. Kyllä se pärjää."
Jenny: "Se sota teki meistä kaikista elukoita."
Forrest ei voi kuin myönnellä, koska onhan se melko surkeaa, että jalattoman miehen pitää kusta lippalakkiinsa, että saa kipattua kuset pönttöön.
 
Ahaa, enpä tiennyt että Forrest Gump oli olemassa kirjana. No tuskinpa olisin lukenut vaikka olisin tiennytkin, ei ole minun makuuni tuollaiset kirjat.
 
Huh. Nyt löysin elokuvan, jota en katsonut ja olen aidosti kiinnostunut. Helpotti, luulin jo että olen masentunut kun ei huvittaa katsoa yhtään mitään:

Death of a Corrupt Man (French: Mort d'un pourri and also known as The Twisted Detective and To Kill a Rat) is a 1977 French crime film directed by Georges Lautner and starring Alain Delon.[2] Film is based on the novel by Raf Vallet.
 
Ahaa, enpä tiennyt että Forrest Gump oli olemassa kirjana. No tuskinpa olisin lukenut vaikka olisin tiennytkin, ei ole minun makuuni tuollaiset kirjat.
Suosittelen lämpimästi. Hersyvää huumoria, kuten esim. Gumpin matka avaruuteen ja sieltä jonnekin ihan väärään paikkaan. Elokuva on ottanut perusidean, mutta vesittänyt henkilöitä ja tehnyt siihen voimallisen moraalisen opetuksen patriarkaattia pönkittääkseen (ihan kuin sitä olisi erikseen tarvinnut pönkätä) Sitä orankiakaan ei siinä elokuvassa ollut. Kakkonen ei ollut minusta ihan niin hyvä, mutta luutnantti Danin lähtö on komea.
 
Katselin tässä äskettäin laadukkaan brittiläisen minisarjan. Perustuu John Le Carren vakoilujännäreihin.

Tinker Taylor Soldier Spy vuodelta 1979 kuvaa Britannian tiedustelupalvelun kulissien takana käytävää myyräjahtia. On tiedossa, että tiedustelupalvelun ylimmässä johdossa on hyvin korkeaan asemaan päässyt venäläisten hyväksi toimiva petturi. Alec Guinnesin mainiosti esittämä vakoojamestari George Smiley saa tehtävän käynnistää tutkimukset. Sarja etenee todella verkkaisesti ja rakentaa hiljalleen tiivistyvää juonta. Nykypäivän mittapuun mukaan tahti on niin hiljainen, että moni tämän päivän katsoja varmasti ehtisi kyllästyä ja jättää katsomisen kesken. Minä puolestani katsoin sarjan alusta loppuun ja pidin näkemästäni. Näyttelijät tekevät mainiot roolit ja jännitys kesti aivan loppuun asti. Enkä edes pystynyt itsekään arvaamaan petturin henkilöllisyyttä kuin aivan vasta loppumetreillä. Lyhyesti sanottuna todella hyvä kylmän sodan maailmaan sijoittuva jännäri.


1.jpg
 
Lienee sama kirja mistä tämä uudempi (v 2011) filmi on tehty: http://www.imdb.com/title/tt1340800/
Katsoin tämän telkkarista viime tai sitä edellisenä vuonna. Muistelisin että ei juuri äksöniä ollut mutta kuitenkin jännitys piti hereillä.

Joo tuo on se uudelleenfilmatisointi. Ihan ok tasoa. Tämä on se alkuperäinen minisarja, joka on tosiaan vielä verkkaisempi (jonkun mielestä varmasti puuduttava). Mutta kuvaa todella hyvin vakoilun maailman vainoharhaisuutta.

 
Tämän leffan nimi ei ilmestyessään herättänyt minkäänlaista mielenkiintoa,lähinnä kuvitteli että joku Hollywood hömppä taas kyseessä,mutta kun kuuli kehuja niin tuli vuokrattua se.Vaikka kesto on 3h niin tuntui liian lyhyelle...minusta 90-luvun paras elokuva.
Olen lukenut kirjan ''Tanssii Susien Kanssa'' ja jatko-osan ''Valkoisen Miehen Tie''. Leffankin katsoin luonnollisesti heti perään. Kirjana huomattavasti parempi, kuin elokuvana. :solthum:
 
Viimeksi muokattu:
Olen lukenut kirjan ''Tanssii Susien Kanssa'' ja jatko-osan ''Valkoisen Miehen Tie''. Leffankin katsoin luonnollisesti heti perään. Kirjana huomattavasti parempi, kuin elokuvana. :solthum:

Harvoin leffat pääsevät alkuperäisen kirjan tasolle. Ei itsellä tule mieleen yhtäkään. Mutta tietysti voin taas olla väärässä ;)
 
Jahas, se on 19. heinäkuuta ja tänään kalenterissani komeilee Dunkirk Suomen ensi-ilta. Onneksi varasin liput hyvissä ajoin iltanäytökseen parhailta paikoilta.
 
Dunkirk täytyy käydä katsomassa, ehkäpä jo tänään tai viimeistään viikonloppuna?

Blade Runner 2049 on odotuslistan kärjessä. On ehkä pikkusen lievästi ennakko-odotuskutinaa sauva- ja tappisoluissa kun tuli katsottua se alkuperäinen elokuva jo silloin 80-luvun alkupuolella ja myöhemmin kerrattua sitä videoilta ja dvd:ltä.
 
Back
Top