Minkälaisia elokuvia te katotte?

https://areena.yle.fi/1-1546387

Tuo oli Laineen Akseli ja Elina (1970) myös kiinnostava, kertoo suvun tapahtumista siitä kun Akseli saapuu kotiin vankileiriltä ja loppuu siihen kun Vilho Koskela kuolee miinaan 1944. Samoin ajatuksia herättävää kun käsitteli 30-lukua ja Lapuan liikkeen vaikutusta Pentinkulmassa ja isänmaallisten fasistien päsmäröintiä.
 
YLE Areenassa nyt uudempi versio Väinö Linnan "Täällä Pohjan Tähden Alla" osa 1. Kolme tuntia laadukkaasti kuvattua ja näyteltyä kotimaista historiaa.
Toinen osa taitaa tulla nyt viikonvaihteessa ja sekin myöhemmin Areenassa.

Itse olen hieman kyllästynyt siihen, että aina Itsenäisyyspäivänä roikumme talvi- ja jatkosodan muistoissa, kun itsenäisyyden alun ajankohdat olisivat itseasiassa paljon mielenkiintoisempia ja yhteiskunnallisesti merkittävämpiä tapahtumia. Kouluissakin historian opetuksessa aika 1910 - 1920 jää aivan liian vähälle huomiolle vaikka siitähän me todella ollaan startattu.
Suomalaisuuden alkuja toki voi vetää myös Suuren Pohjan sodan aikaan, koska siellä Tapani Löfving ja muuta Suomen alueen puolustamista.

Suosittelen palauttamaan mieliinne ainakin tuo alussa mainitsemani.

.

Kävin sen ensipuoliskon elokuvateatterissa katsomassa. Ei lainkaan huono. Sitä Koivusalon jatko-osaa (Täällä Pohjantähden alla II) en olekaan vielä nähnyt.

Linnan romaanisarjan ensimmäinen osa on minulle se kaikkein ehyin ja paras kotimainen kirja. Olen kuitenkin samaa mieltä kuin Linkomies; se on sepitettä ja etenkin 1900-luvun vaihteen sivistyneistöstä on liian kielteinen ja tarkoituksellisen yksipuolinen, karikatyyrimainen kuva. Linna osasi luontevasti kuvata kansaa, omiaan, mutta se toinen luokka hänen piti kuvitella. Tämä korostuu erityisesti Edvin Laineen TV-sarjassa (paroni ja pappila ovat voimakkaita karikatyyreja), koska televisioon pitää tehdä tyypit. Koivusalon hahmot ovat siltä osin hiukan uskottavampia.

Kannattaa lukea se trilogia. Linnan kieli ja hahmot... voi pojat.

Samalla pitää muistaa, että Linna on mestarillinen kirjailija, ammattivalehtelija. Ei pidä antaa fiktion tehdä historiaa. Torpparilaki oli jo tulossa. Kaikki torpparit eivät edes sotineet punaisten puolella.

Linnan teoksen lukeneet ovat monet aidosti uskoneet, että torpparien ja tilattomien heikko asema olisi sisällissodan pääsyy. Se vain ei ole totta. Suuri osa torppareista kannatti sosialidemokraatteja mutta vallankumousta vain harva.

Keskeinen poliittinen kysymys se oli jo ensimmäisissä eduskuntavaaleissamme. Poliittisista puolueista Ruotsalainen kansanpuolue ja Nuorsuomalainen puolue kannattivat omistusoikeuden suojaa ja pitivät sopimusvapauden säilyttämistä tärkeänä. Maalaisliitto tuki vuokraviljelmien muuttamista itsenäisiksi tiloiksi. Vanhasuomalainen puolue piti mahdollisena puuttua sopimusvapauteen tiukasti. Puolueen parista löytyi silti myös vuokratilojen itsenäistämisen ymmärtäjiä. Sosiaalidemokraatit olivat periaatteessa yksityisomaisuuden sosialisoinnin kannalla.

Torpparikysymys oli sosiaalidemokraateille teoreettisesti vaikea. Yksityisomistuksen poistaminen oli yksi puolueen suurista periaatteellisista tavoitteista. Monet torpparit kuitenkin toivoivat pääsevänsä itsenäisiksi pienviljelijöiksi, maanomistajiksi. Tilannetta eivät helpottaneet sosialististen teoreetikkojen ristiriitaiset kannat. Nimittäin täysi itsenäisyys ja maanomistus torppareille olisi vienyt heidät pois sosialismista. Eetu Salinin ja muiden bolshevikkien tukemien agitaattoreiden työ oli hedelmällisempää katkeran väestön parissa.

P. E. Svinhufvudin 26.11.1917 nimitetty senaatti ryhtyi valmistelemaan torppien itsenäistämistä. Toteuttamisessa oli melkoisia eroja. Edvard Gylling kiihotti Työmies-lehdessä, että riippumattomuus edellyttää torppariston taistelua köyhälistön riveissä ja vain vallankumous turvaa vapauden.

(Tästä lisää tässä linkissä)

Lakiehdotus laskelmineen oli eduskunnassa jo 22.1.1918 ja lähetekeskustelu ehdittiin käydä 25.1. viimeisessä kokoontumisessa ennen sisällissotaa. Piti miettiä hintatasot, koska torpat kierrätetään uusille omistajilleen jonkin järjestelmän kautta. Viisi päivää myöhemmin punaisten "kansanvaltuuskunta" kiirehti julistamaan torpparit vapaiksi ja että "säädökset selviävät myöhemmin"...

Linnalle ominaisesta historiallisesta sammakkoperspektiivistä huolimatta mielestäni kauneinta, suorastaan liikuttavaa on Täällä Pohjantähden alla -teoksen loppujen lopuksi syvin teema eli omistaminen, yksityinen maanomistus. Väinö Linna näyttää kaiken takana ihan avoimesti, miten Vanha-Jussi haluaa nimenomaan maanomistajaksi, tilalliseksi. Ei hän halua mitään sosialismia. Hän haluaa itselleen palan isänmaata, jossa olla ja elää.


Koko Linnan viisaus on siinä, että hän näyttää, miten jokaisella pitää olla jotain tässä maassa.

Kolmas osa trilogiasta sitoo näkymän jossain siellä loppupuolella. Kolme veljestä kaatuu sodissa. Kun Koskelaan liitetään vähän maata, uusi sukupolvi sanoo sitä leikillisesti Isänmaaksi. Vuonna 1947 Koskelaan liitetään pappilan puoleinen suo. Suorastaan symbolinen kohtaus tapahtuu, kun jo huonoon kuntoon mennyt Akseli kuolee, kun lähtee purkamaan tarpeetonta aitaa.


1514457673695.png
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sekin on Areenassa. 6 päivää katsomisaikaa jäljellä.
Katsoin tänään ja on vankkaa laatua edelleen. Kyllä tämä teos on suomalainen Eepos isolla E:llä. Vaikuttava.

.

On se niin. Nyt katson senkin. Kiitos vinkistä! Luin juuri kolmannen osan uudelleen ja tuli yhtäkkiä mieleeni, että tavallaan joitakin hahmoja oli vielä kauan sodan jälkeenkin, ainakin 1970-luvun alkuun. Sitten ne katosivat.

Nimeni on Pertti Rautajärvi, ja tapani tulette tuntemaan. Sanon teille etukäteen, etten tule olemaan mikään lempeä opettaja. Vaadin ennen kaikkea reippautta ja järjestystä. Mutta näillä ehdoilla tulemme varmasti toimeen keskenämme. Tavan mukaan aloitamme koulutyön virrellä ja lyhyellä rukouksella.

Aivan mieletön kertojan ote tuolla Linnalla.
 
On se niin. Nyt katson senkin. Kiitos vinkistä! Luin juuri kolmannen osan uudelleen ja tuli yhtäkkiä mieleeni, että tavallaan joitakin hahmoja oli vielä kauan sodan jälkeenkin, ainakin 1970-luvun alkuun. Sitten ne katosivat.

Nimeni on Pertti Rautajärvi, ja tapani tulette tuntemaan. Sanon teille etukäteen, etten tule olemaan mikään lempeä opettaja. Vaadin ennen kaikkea reippautta ja järjestystä. Mutta näillä ehdoilla tulemme varmasti toimeen keskenämme. Tavan mukaan aloitamme koulutyön virrellä ja lyhyellä rukouksella.

Aivan mieletön kertojan ote tuolla Linnalla.

"Haista sinä saatanan lahtari paska !" :D

 
"Haista sinä saatanan lahtari paska !" :D


Loistava! Ilkka Keltanen vetää mahtavasti.

Paremmin ohjattu kuin Ville Virtasen pehmeä hortoilu Koivusalon ohjaamana. Virtanen ei pysy paikallaan vaan tanssii ja vaeltaa puhuessaan. Sotilaskoulutettu antaa ohjeet perusasennosta ja liikkuu sitten. Kyllä Keltanen on minun tuntemani Rautajärvi.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin sen ensipuoliskon elokuvateatterissa katsomassa. Ei lainkaan huono. Sitä Koivusalon jatko-osaa (Täällä Pohjantähden alla II) en olekaan vielä nähnyt.

Linnan romaanisarjan ensimmäinen osa on minulle se kaikkein ehyin ja paras kotimainen kirja. Olen kuitenkin samaa mieltä kuin Linkomies; se on sepitettä ja etenkin 1900-luvun vaihteen sivistyneistöstä on liian kielteinen ja tarkoituksellisen yksipuolinen, karikatyyrimainen kuva. Linna osasi luontevasti kuvata kansaa, omiaan, mutta se toinen luokka hänen piti kuvitella. Tämä korostuu erityisesti Edvin Laineen TV-sarjassa (paroni ja pappila ovat voimakkaita karikatyyreja), koska televisioon pitää tehdä tyypit. Koivusalon hahmot ovat siltä osin hiukan uskottavampia.

Kannattaa lukea se trilogia. Linnan kieli ja hahmot... voi pojat.

Samalla pitää muistaa, että Linna on mestarillinen kirjailija, ammattivalehtelija. Ei pidä antaa fiktion tehdä historiaa. Torpparilaki oli jo tulossa. Kaikki torpparit eivät edes sotineet punaisten puolella.

Linnan teoksen lukeneet ovat monet aidosti uskoneet, että torpparien ja tilattomien heikko asema olisi sisällissodan pääsyy. Se vain ei ole totta. Suuri osa torppareista kannatti sosialidemokraatteja mutta vallankumousta vain harva.

Keskeinen poliittinen kysymys se oli jo ensimmäisissä eduskuntavaaleissamme. Poliittisista puolueista Ruotsalainen kansanpuolue ja Nuorsuomalainen puolue kannattivat omistusoikeuden suojaa ja pitivät sopimusvapauden säilyttämistä tärkeänä. Maalaisliitto tuki vuokraviljelmien muuttamista itsenäisiksi tiloiksi. Vanhasuomalainen puolue piti mahdollisena puuttua sopimusvapauteen tiukasti. Puolueen parista löytyi silti myös vuokratilojen itsenäistämisen ymmärtäjiä. Sosiaalidemokraatit olivat periaatteessa yksityisomaisuuden sosialisoinnin kannalla.

Torpparikysymys oli sosiaalidemokraateille teoreettisesti vaikea. Yksityisomistuksen poistaminen oli yksi puolueen suurista periaatteellisista tavoitteista. Monet torpparit kuitenkin toivoivat pääsevänsä itsenäisiksi pienviljelijöiksi, maanomistajiksi. Tilannetta eivät helpottaneet sosialististen teoreetikkojen ristiriitaiset kannat. Nimittäin täysi itsenäisyys ja maanomistus torppareille olisi vienyt heidät pois sosialismista. Eetu Salinin ja muiden bolshevikkien tukemien agitaattoreiden työ oli hedelmällisempää katkeran väestön parissa.

P. E. Svinhufvudin 26.11.1917 nimitetty senaatti ryhtyi valmistelemaan torppien itsenäistämistä. Toteuttamisessa oli melkoisia eroja. Edvard Gylling kiihotti Työmies-lehdessä, että riippumattomuus edellyttää torppariston taistelua köyhälistön riveissä ja vain vallankumous turvaa vapauden.

(Tästä lisää tässä linkissä)

Lakiehdotus laskelmineen oli eduskunnassa jo 22.1.1918 ja lähetekeskustelu ehdittiin käydä 25.1. viimeisessä kokoontumisessa ennen sisällissotaa. Piti miettiä hintatasot, koska torpat kierrätetään uusille omistajilleen jonkin järjestelmän kautta. Viisi päivää myöhemmin punaisten "kansanvaltuuskunta" kiirehti julistamaan torpparit vapaiksi ja että "säädökset selviävät myöhemmin"...

Linnalle ominaisesta historiallisesta sammakkoperspektiivistä huolimatta mielestäni kauneinta, suorastaan liikuttavaa on Täällä Pohjantähden alla -teoksen loppujen lopuksi syvin teema eli omistaminen, yksityinen maanomistus. Väinö Linna näyttää kaiken takana ihan avoimesti, miten Vanha-Jussi haluaa nimenomaan maanomistajaksi, tilalliseksi. Ei hän halua mitään sosialismia. Hän haluaa itselleen palan isänmaata, jossa olla ja elää.


Koko Linnan viisaus on siinä, että hän näyttää, miten jokaisella pitää olla jotain tässä maassa.

Kolmas osa trilogiasta sitoo näkymän jossain siellä loppupuolella. Kolme veljestä kaatuu sodissa. Kun Koskelaan liitetään vähän maata, uusi sukupolvi sanoo sitä leikillisesti Isänmaaksi. Vuonna 1947 Koskelaan liitetään pappilan puoleinen suo. Suorastaan symbolinen kohtaus tapahtuu, kun jo huonoon kuntoon mennyt Akseli kuolee, kun lähtee purkamaan tarpeetonta aitaa.


Katso liite: 18445
Ammattivalehtelija on hyvä termi. Koska sitä kirjailija pohjimmiltaan on. Kuitenkin on myös huomattava/ymmärrettävä, että hyvä vale on parempi ja vaikuttavampi kuin huono tai huonosti kerrottu totuus.

Galilei ei koskaan sanonut "Se pyörii sittenkin", mutta hänen olisi pitänyt sanoa niin. Koska näin olisi pitänyt tapahtua ja näin kerrottiin tapahtuneen, on Galilein vaikutus valtava. Ongelma tietenkin on siinä, mihin totuuden ja kerronnan raja pitäisi vetää.

Tai oliko Bastiljin valtaus kansan oikeutettu raivonpurkaus, jonka kuolonuhrit olivat marttyyreita ja jossa vapautettiin hirmuhallinnon uhreja vai oliko se taidokkaasti masinoitu känniläisten bakkanaali, jossa kuolleet tippuivat vallihautaan tai tallautuivat juopuneiden jalkojen alle ja ne vangitkin pääasiallisesti häkitettiin melko nopeasti? Ja se puolustuskin oli lähinnä invalideja, jotka eivät laukaisseet kanuunoitaan ja antautuivat, kun saivat takeet turvallisuudelleen, jotka tosin petettiin ja komendantin päätäkin kuljetettiin pitkin Pariisin katuja keihäännenässä. Onko totuus vai tarina arvokkaampi?

Jos oikeasti ajattelemme, että Kolumbus löysi Amerikan, olemme hakoteillä. Jos kuitenkin sanomme, että "Kolumbus löysi Amerikan", mutta ymmärrämme, että inkkareitahan siellä silti asui ja viikingitkin olivat käväisseet (ja englantilaiset kalastajat ja foinikialaiset ja kiinalaiset ja...), ollaan mielestäni oikealla karttalehdellä.

Sama Pohjantähden kanssa. Jos oikeasti tulkitsemme historiaa Pohjantähden kautta, ollaan kujalla. Jos taas ymmärrämme Pohjantähden todellisia tapahtumia (taidokkaasti, mutta silti epätodesti) heijastavaksi peiliksi, ollaan kartalla.

Edit.
Ai niin.
Vietimme juuri Tapaninpäivää. Miksi? No tietysti ensimmäisen marttyyrin, Stefanoksen, kunniaksi. Kaikkihan me tiedämme, että Stefanos kivitettiin kuoliaaksi koska oli kristitty ja ensimmäinen kristinuskonsa vuoksi kuollut. Se, mitä emme välttämättä tiedä, on, että Stefanos oli joko kreikkalainen kristitty tai kreikkalainen käännynnäinen juutalainen kristitty tai kreikkalainen juutalainen kristitty. Miksi tämä on merkittävää? No siksi, että juuri tuohon aikaan kristityt kiistelivät kovasti siitä, ovatko he juutalainen lahko vai juutalaisuudesta irtautunut lahko. Kiihkeimmät olivat sitä mieltä, että vain juutalaiset saattoivat olla kristittyjä, "hoipertelijat" katsoivat, että pakana saattoi kääntyä juutalaiseksi ja sitten kristityksi ja tietysti oli sitten niitäkin radikaaleja, jotka katsoivat, että kristinusko ja juutalaisuus eivät olleet kytköksissä toisiinsa. Ja se pointti on siinä, että sekä Jeesuksen opetuslapsi ja apostoli Pietari ("Sinä olet kallio, jolle rakennan") että Jeesuksen veli Joosef olivat alkuseurakunnan opinvartijoina juuri tuon juutalaissuuntauksen kannattajia ja (pahojen kielten mukaan) Stefanos pelkkä kreikkalainen pakana, joka työntyi hyvään hommaan mukaan ihan ulkopuolisena. Joten siis ensimmäinen marttyyri olisikin ollut toisten kristittyjen kivittämä (vieläpä ensimmäisen paavin ja tärkeimmän opetuslapsen sekä itsensä Jeesuksen veljen), mutta eihän sellainen olisi mitenkään mahdollista. Eihän?
 
Viimeksi muokattu:
Onko totuus vai tarina arvokkaampi?

Totuus. Mutta tarina on viihdyttävämpi.

Jos menet kadunkulmaan puhumaan raakaa totta, sinut kivitetään kuin Tapani, mutta jos menet sinne kertomaan tarinoita, joita ihmiset haluavat kuulla, sinulle tuodaan rahaa hattuun.

Olen niin outo, että luen eniten kirjoja, joissa on vain tapahtumien rekonstruktio, ei muuta. Ne ovat harvinaisia. Mutta silloin tuntuu elämältä. Elokuvissa minäkin haluan välillä liikuttua suuresta tarinasta ja viihteestä vaikka hyvin tiedän, että eihän se vittu nyt noin mennyt tai ei menisi.

Yksi oli tämä Dunkirk. Hieno tarina pikkuveneistä mutta suurelta osin kansallinen myytti, jonka annettiin nousta moraalin vuoksi eikä sitä ammuta alas vieläkään vaikka rekonstruktiossa huomataan, että laivaston toimin ja aluksin se kenttäarmeija sieltä etupäässä roudattiin.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin! 2018 näyttää muodostuvan varsin lupaavaksi sci-fi -leffojen osalta... tässäpä vähän maistiaisia!


Äh, kun minua ei tähtien sodat ja star trekit jaksa innostaa. Realistinen sci-fi sen sijaan toimii. The Martian oli hyvä. Parhaillaan olisi tarkoitus aloitella lukemaan Andy Weirin (Yksin Marsissa kirjoittaja) toista romaania Artermis.

Mutta mikä tämä tämmöinen on ? Pätkä jostain elokuvasta vaiko tv-sarjasta ? Vaihtoehtohistoriallista vaiko sci-fiä ? Näyttää siltä että akselivallat voittivat WW2:n ja ryhtyvät nyt sotimaan keskenään !

 
Äh, kun minua ei tähtien sodat ja star trekit jaksa innostaa. Realistinen sci-fi sen sijaan toimii. The Martian oli hyvä. Parhaillaan olisi tarkoitus aloitella lukemaan Andy Weirin (Yksin Marsissa kirjoittaja) toista romaania Artermis.

Mutta mikä tämä tämmöinen on ? Pätkä jostain elokuvasta vaiko tv-sarjasta ? Vaihtoehtohistoriallista vaiko sci-fiä ? Näyttää siltä että akselivallat voittivat WW2:n ja ryhtyvät nyt sotimaan keskenään !

The Man in The High Castle, tokaa seasonia jossen ihan erehdy... Pohjautuu Philip K. Dickin samannimiseen kirjaan. Natseila ja japseilla menee Yhdysvallat halkaisevalla DMZ:llä sukset ristiin ja johan alkaa putket taas paukkua!!
 
Minun taktiikka (kun olin menossa Tuntematonta katsomaan) oli että aamukahvit join mutta sen jälkeen ei tippaakaan nestettä ennen iltapäivän (16.45) esitystä. Hyvin toimi, ei tullut vessähätää.
Itse vedin puoli litraa cokista ja siihen päälle litran vettä ekan kerran kun menin katsomaan ton Tähtien Sodan, ja siinä viimeisen taistelun aikana oli pakko nousta penkistä ja juosta vessaan, kun enää ei ollut varma, että kauanko pystyy pidättelemään. Noh, seuraavalla kerralla meninkin vähän järkevämmällä juomisella eli yhdellä vichy-pullolla ja ei ollenkaan ongelmaa.
 
The Man in The High Castle, tokaa seasonia jossen ihan erehdy... Pohjautuu Philip K. Dickin samannimiseen kirjaan. Natseila ja japseilla menee Yhdysvallat halkaisevalla DMZ:llä sukset ristiin ja johan alkaa putket taas paukkua!!
Aloitin katselua.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja hyvin tehtyltä.
 
Sirryin jo toisen sarjaan
Ihan katsottava tämäkin.
 
Ajattelin katsella YLE Areenassa olevia Aki Kaurismäen leffoja. Jotenkin kierolla tavalla pidän niistä, joissa katseet pysähtyvät, puheessa on taukoja ja porukat tuijottaa jonnekin kaukaisuuteen.
Esim leffat "Laitakaupungin valot" ja "Mies vailla menneisyyttä".... jotenkin hyvällä tavalla kieroja.....

.
 
Ajattelin katsella YLE Areenassa olevia Aki Kaurismäen leffoja. Jotenkin kierolla tavalla pidän niistä, joissa katseet pysähtyvät, puheessa on taukoja ja porukat tuijottaa jonnekin kaukaisuuteen.
Esim leffat "Laitakaupungin valot" ja "Mies vailla menneisyyttä".... jotenkin hyvällä tavalla kieroja.....

.

Onko nuo samalla suosikkisi miehen tuotannosta ? Minusta Calamari Union ja Ariel ovat todella kovia. Ensimmäisenä mainittu lähinnä siksi, että se on absurdia tajunnanvirtaa. Ariel on minusta hyvä tragikomedia.
 
@tulikomento , Nuo kaksi mainitsemaani olivat tyyliesimerkkejä. Le Havre menee ehkä siihen samaan. Calamari union ja vanhemmat ovat erilaisia, niistä en ole löytänyt samaa vibaa. On noita vielä katsomattakin, en voi sanoa tuntevani koko tuotantoa. Mutta yksi kerrallaan etenee.
 
Onko nuo samalla suosikkisi miehen tuotannosta ? Minusta Calamari Union ja Ariel ovat todella kovia. Ensimmäisenä mainittu lähinnä siksi, että se on absurdia tajunnanvirtaa. Ariel on minusta hyvä tragikomedia.
Tässä oli jo kansainvälisen tuotannon makua, voitti Palme d'Orin (Kultaisen palmun) Cannesin elokuvajuhlilla, jossa olen itsekin käynyt katsojana:

http://www.imdb.com/title/tt0116752/
 
Back
Top