Missä olit kun Tsernobyl

Olympiakasarmi

Kenraali
Laitetaan ketjua muihinkin suuriin tapahtumiin. Tsernobylin onnettomuudesta 1986 kuulin radiosta tultuani yliopistolta kotiin. Kerrottiin kohonneista säteilytasoista ja että Forsmarkin voimala suljettiin osittain. Illalla paljastui, että säteily tuli Neuvostoliitosta. Seuraavat muutamat päivät sai jännätä kuinka paha onnettomuus oikein oli. Sitä saattoi huokaista helpotuksesta, kun Kar-Airin DC-8 lensi Kiovaan evakuoimaan suomalaisia ja sillä oli säteilymittarit mukana. Siihen aikaan ei ollut nettiä, joten oltiin uutistoimistojen varassa.

Toinen mieleen jäänyt tapahtuma oli Berliinin muurin murtuminen 1989. Kuuntelin laiskasti toisessa huoneessa olevan TV:n uutislähetystä, kun tajusin että jotain suurta on tapahtumassa Berliinissä. Valtavat ihmismassat vyöryivät rajan yli Länsi-Berliiniin ja DDR:n rajavartijat eivät edes yrittäneet ampua. Jotkut kiipesivät muurin päälle ja hakkasivat siitä paloja irti.
 
Pahiten mua ahdisti ne Jokelan koulusurmat. Kun kuulin niistä niin oli hyvin vaikea keskittyä ja opettajakin jotain möläytti. En pystynyt keskittymään opiskeluun. Ahdisti.
 
Tshernobylin tapahtumat alkoivat avautua Rajakoulussa ollessa Immolassa asteittain kun ilmoitettiin luonnonmuonaleirin peruuntumisesta, kaikki koulutus siirrettiin sisätiloihin ja ainoa luvallinen syy mennä ulos oli ruokalassa ja varuskuntasairaalassa käyminen. Pikkuhiljaa alettiin sitten kuulla uutisia ja päästä jyvälle.

Berliinin muurin murtumista en muista niin tarkkaan mutta se saattaa johtua reippaasta opiskelijaelämästä, jota tuolloin tuli vietettyä. Tapahtuma oli merkittävä ja se kyllä tuli noteerattua. Hieman myöhemmin minulle tuli siihen aikaan Länsi-Berliinissä opiskelleelta kaveriltani paketti, jossa oli palanen muuria ja kuva kaveristani kaadetun muurin äärellä.
 
Otsikkoa muokattu: Missä olit kun ... --> Missä olit kun Tsernobyl

EDIT: Pidetään tämä Tsernobyl -lirpakkeena. Tehkää toki vastaavia lirpakkeita jos siltä tuntuu.
 
Pahiten mua ahdisti ne Jokelan koulusurmat. Kun kuulin niistä niin oli hyvin vaikea keskittyä ja opettajakin jotain möläytti. En pystynyt keskittymään opiskeluun. Ahdisti.
Tuohon liittyen, itse muistan myös Kauhajoen koulusurmat.
 
Myyrmannin pommi-isku: Bussipysäkillä selasin uutisotsikoita. Aluksi puhuttiin kaasupullon räjähdyksestä.
Turun terrorri-isku: Töissä kauppakeskuksessa jonne huhujen mukaan oltiin myös isketty tai iskemässä. Tunnelma oli täysin poikkeuksellinen. Poliisi partioi pitkillä aseilla käytävillä ja ihmiset olivat paniikissa.
Turun ensimmäinen arvokuljetusryöstön yritys vuonna 2001?: Bussilla juuri ohittanut kyseisen Prisman pihan. Hetken päästä poliisiautoja näkyi niin saakelisti pillit päällä menossa kohteeseen. Muutamaa tuntia myöhemmin kylpylä Caribian pihalla istuin altaassa ja katselin, kun rajan kopteri haravoi maastoa lähistöllä.
Suomen pankin ryöstö. Olin koiran lähimaastossa jossa ryöstäjät olivat vaihtaneet autoa ilmeisesti ihan hetkeä aiemmin. Onneksi olin autuaan tietämätön mitä oli tapahtunut.
Päivitän muita tapahtumia.
Poliisimurhat 97 en muista. Varmaan aamutv uutisista.
Sellon Prisman teloitukset: En myöskään muista mutta seurasin päivän mittaan aktiivisesti.
Hö: nyt vaihtui otsikko
 
Tshernobylin tapahtumat alkoivat avautua Rajakoulussa ollessa Immolassa asteittain kun ilmoitettiin luonnonmuonaleirin peruuntumisesta, kaikki koulutus siirrettiin sisätiloihin ja ainoa luvallinen syy mennä ulos oli ruokalassa ja varuskuntasairaalassa käyminen. Pikkuhiljaa alettiin sitten kuulla uutisia ja päästä jyvälle.

Berliinin muurin murtumista en muista niin tarkkaan mutta se saattaa johtua reippaasta opiskelijaelämästä, jota tuolloin tuli vietettyä. Tapahtuma oli merkittävä ja se kyllä tuli noteerattua. Hieman myöhemmin minulle tuli siihen aikaan Länsi-Berliinissä opiskelleelta kaveriltani paketti, jossa oli palanen muuria ja kuva kaveristani kaadetun muurin äärellä.

Oliko luonnonmuonakoulutusta vetämässä Veikko "Late" Piironen ? Jäi 90-luvun alussa Rajakoululta eläkkeelle. Nykyään kapteeni evp.
 
Tsernobylin aikaan olin lopettelemassa kunniakasta päivähoitouraani ja kuus ja puoli vuotiaan odotuksissa siinteli lähinnä tuleva kesä. Kyllä mulla jotain muistivälähdyksiä on kun uutisia tapitettiin ja jotain puhuttiin, muttei sitä vakavuutta ymmärtänyt juuri ollenkaan.
 
Olin varsin nuori Tsernobylin onnettomuuden aikaan. Mieleen jäi, kun eräs koulukaveri selitti viranomaisilta tulleita ohjeita traktorin ilmansuodattimen vaihtamiseen liittyen. Enoni oli onnettomuuden laskeuman aikaan ollut peltotöissä Pirkanmaan alueella ja oli kastunut sateessa. Iho oli muuttunut punaiseksi eli taisi saada säteilyä.

Sittemmin olen ehtinyt saada väärää tietoa säteilyturvallisuuteen liittyvällä kurssilla. Silloin väitettiin, että säteilyn vaikutus ihmiseen on lineaarinen. Syöpäkuolemien määrä olisi pitänyt pystyä ennustamaan summaamalla väestön yksittäiset säteilyannokset (Sievert). Tämän väestön kollektiivisesti saaman säteilyannoksen nimi oli manSievert. Aina tiettyä manSv lukemaa kohti tulisi yksi syöpäkuolema. Tsernobylin kokemusten valossa on havaittu, että pienten säilyannosten vaarallisuus ei ole lineaarinen vaan pienet annokset ovat lineaarista mallia vähemmän haitallisia. Tällöin pelkästä kollektiivisesta annoksesta ei voi laskea syöpien esiintyvyyttä.

Olen myös käynyt turistimatkalla Tsernobylissä / Prypjatissa. Jännä mesta.
 
Ei muistikuvia, olin liian nuori. Lukiossa oli tallella lasipurkki, johon oli kerätty sadevettä tapahtuneen jälkeen. Vielä ysärin lopussa se sai geigermittarin heräämään.
 
Ulkona työtehtävissä muistaakseni seuraavana päivänä onnettomuudesta, eikös tuo tieto tullut yllättäen viiveellä?

Kaiken lisäksi oli lämpimänä kevätpäivänä pikku sadekuuroja, joten varmasti on jotain niskaankin tullut.
 
Sillon kun neukkujen pannu keitti yli meikäläinen ei ollut edes tulonpäällä vielä, mutta 3 vuotta myöhemmin näin kävi ja syytän edelleen tsernobyliä siitä miks olen tällänen kun oon :LOL: aina pitää olla joku tekosyy, mulla se on cesium 137;)
 
Itse olin silloin 12v mutta en muista tapahtumasta mitään, en saa päähäni minkäänlaista muistijälkeä asiasta tai uutisoinnista. Jälkeenpäin olen järkeillyt, että muistamattomuus johtui eräästä toisesta tapahtumasta lähipiirissä: mutsi ajoi samana päivänä aikamoisen autokolarin joka järkytti ainakin minua vaikka en itse mukana ollutkaan.
 
Back
Top