Mitä kalustoa emme voi ottaa vastaan?

Tykkään!



152 ja 130 kalusto taitaa ylipäätään olla porissut padoissa aikoja sitten. Tuskin ystävillämme edes on kranaatteja noissa kalibereissa. 122 on tietysti samaa sarjaa, mutta kun meillä sitä kerran on niin jos virolaiset lahjoittaisivat pari kranua pokattujen tilalle... Lännestä voisi tulla siis lähinnä 105/155 kalustoa ja ammuksia, koska nuo väljyydet ovat siellä käytössä.

Natossa ja EU:ssa on mukana monta entisen Varsovan liiton maata. Joten itäkalustoa "voisi päiväunissa" tulla jostain varikoilta.

Jotenkin äkkiseltään tuntui että en ihan luota noihin Masi-laskelmiin.
 
Kauankos se nykyaikaisen lentäjän koulutus kestää alusta loppuun?

Taitaa nykyaikaiset sodat loppua huomattavasti aikaisemmin.

Saksalaiset muistaakseni unohtivat voiton huumassa kouluttaa tarpeeksi lentäjiä. Sitten kun alkoi tulla turpiin niin puuttu lentäjiä ja kouluttajia.

Kuten myös Japanilaiset. Etenkin laivastossa lentäjät pysyivät laivansa mukana kunnes kuolivat. Ei mitään lentäjien kierrätystä lepoon tai jakamaan uusille lentäjille tietojaan ja samalla valtion tiedotustoimisto kertoo uusille piloteille näkemyksiään vihollisen taistelukyvyistä. Niin, ja tietenkin asiaan vaikutti se, että Midwayn taistelussa upposi useampi tukialus kerralla ja varmaankin vastaava määrä lentäjiä menetettiin siinä samalla.
 
152 ja 130 kalusto taitaa ylipäätään olla porissut padoissa aikoja sitten. Tuskin ystävillämme edes on kranaatteja noissa kalibereissa. 122 on tietysti samaa sarjaa, mutta kun meillä sitä kerran on niin jos virolaiset lahjoittaisivat pari kranua pokattujen tilalle... Lännestä voisi tulla siis lähinnä 105/155 kalustoa ja ammuksia, koska nuo väljyydet ovat siellä käytössä.

Kroaatit ilmeisesti ovat valmistaneet 122mm:n ammuksia ja Israelilaiset ovat valmistaneet sirote ammusta joka sisältää 24 M85 ammusta. Niin, ja sitten on vielä Egypti ja Kiina, jotka valmistava ammuksia noihin, mutta ne ovat hieman epävarmempia kumppaneita.

Mutta joo, 152 kalustoa on vain ne muutamat kanuunat, joita on vissiin kahteen patteristoon, joista toinen on tela-alustalla, toinen on vedettävä. 130 millisiä on varmaankin ne kaksi jäljellä olevaa rannikko patteristoa.

Mitä taas tulee noihin mahdollisesti saataviin tykkeihin, niin 155 kalustoa saattaisi olla saatavilla ainakin juuri nyt. Jenkit ainakin uusivat kalustoaan, koska vanhat eivät kulkeneet Ospreyn kyydissä ja niitä samoja aseita on myyty muilekin. Ja jenkkien tapauksessa olen nähnyt mainintoja, että aseet eivät menneet poistoon käyttöiän täyteen tulemisen takia.
 
"Mitä kalustoa emme voi ottaa vastaan?"

Sitä mikä ei tule.

Kun Korvatunturi jäi väärälle vaaralle rajan toiselle puolelle, ei tule pakettia edes Pakkasukolta. Taisteluosasto Kuhlmey saattaisi ehtiä hätiin, mutta kaiketi Narvikiin turvaamaan Nato-maata ja Kiirunan kaivoksia. Omilla kuljetuskoneilla voitaisiin avata jonkinlainen ilmasilta, mutta sitten sota olisikin jo ohi. Tai oli ainakin Georgiassa ja Krimillä.

Jos ei kuulosta uskottavalta, niin mitä kalustoa ja miten nopeasti Suomi toimittaisi Viroon..., Liettuaan..., Transnistriaan?
 
Jotenkin äkkiseltään tuntui että en ihan luota noihin Masi-laskelmiin.

Kuinka? Teinkö pilkkuvirheen vai kummitteleeko ilmauhka mielessäsi?

Jos ei kuulosta uskottavalta, niin mitä kalustoa ja miten nopeasti Suomi toimittaisi Viroon...?

Kertasinkoja ja 122mm ampumatarvikkeita voisi kuvitella siirtyvän aika liukkaasti. Paseja, jos hallitus niin määrää. Suomalainen ei nouse kapinaan, tuskin edes napinaan.
 
Kuinka? Teinkö pilkkuvirheen vai kummitteleeko ilmauhka mielessäsi?

En ajatellut pilkkuvirhettä.

Joissain opassaissahan selitetään että taistelijalle olisi varattu 6 x lipas ja niihin ammukset. Ja tätä joissain tapauksissa kai pidetään ns. keskiarvon mukaisena päiväkulutuksena. Näin ollen kertoimen pitäisi olla lausekkeessa 180 laukausta.

Olen myös joutunut laskemaan kertauksissa miten paljon työtä lkp tilanteessa vaatii komppanian a-tarvikkeiden kanniskelu aikaa ennen kuin lähdetään ensimmäiseen tehtävään. Mutta se siitä. Vaikka tuskin kyseinen tavara määrä olisikaan isompi salaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
En ajatellut pilkkuvirhettä.

Joissain opassaissahan selitetään että taistelijalle olisi varattu 6 x lipas ja niihin ammukset. Ja tätä joissain tapauksissa kai pidetään ns. keskiarvon mukaisena päiväkulutuksena. Näin ollen kertoimen pitäisi olla lausekkeessa 180 laukausta.

Olen myös joutunut laskemaan kertauksissa miten paljon työtä vaatii lkp tilanteessa vaatii komppanian a-tarvikkeiden kanniskelu aikaa ennen kuin lähdetään ensimmäiseen tehtävään. Mutta se siitä. Vaikka tuskin kyseinen tavara määrä olisikaan isompi salaisuus.

Itse olen lukenut tuliannoksen olevan 90 patruunaa, ja kannossa olevan kaksi tuliannosta. Eli siitä saataisiin tuo 180 patruunaa. Sekin täytyy ottaa huomioon tasapainottavana tekijänä, että tykkimiehet, huollon miehet ym. tuskin ammuskelee yhtä runsaalla kädellä kuin Jakke Jääkäri, jolloin 100 patruunaa mieheen per vuorokausi voi olla suht koht realistinen luku.
 
Itse olen lukenut tuliannoksen olevan 90 patruunaa, ja kannossa olevan kaksi tuliannosta. Eli siitä saataisiin tuo 180 patruunaa. Sekin täytyy ottaa huomioon tasapainottavana tekijänä, että tykkimiehet, huollon miehet ym. tuskin ammuskelee yhtä runsaalla kädellä kuin Jakke Jääkäri, jolloin 100 patruunaa mieheen per vuorokausi voi olla suht koht realistinen luku.

Totta riippuu paljon porukasta jne.
 
Back
Top