Mitä olet tehnyt Suomen puolustuksen eteen?

BallistinenNahjus

Luutnantti
Kerro tässä ketjussa, mitä olet mielestäsi tehnyt Suomen turvallisuuden eteen.
Pahoittelut, jos vastaava tieto / ketju on jo.

Omalta osaltani voin kertoa, että armeija suoritettu, ja aikansa olin reservissä sijoitettuna.
Nyt olen iän puolesta ei-sijoitettu.
Veroni olen maksanut raskaalla kädellä.

Nyt vahingossa tein maanpuolustusteon kun ostin pickupin.
Mitsun L200, maastokelpoinen auto, joka tn kriisissä pakko-otetaan PV-käyttöön.

Setä-samulin erääseen turvallisuusprojektiin olen osallistunut työni kautta.
 
11 kk olen elämästäni isänmaalle antanut, mutta valitettavasti siitä ajasta oli liikaa tyhjäkäyntiä. Siitä on neljännes vuosisata ja ainoa yhteydenotto on sen jälkeen ollut postissa tullut A4 muutamia vuosia sitten.

Vuosia olen työskennellyt tehtävissä, joista seurasi varaus niihin tehtäviin myös sota-aikana. Nyttemmin en enää ole, mutta edelleen työskentelen kriittisen infraverkon parissa. Sitä kautta olen toki saanut kosketuksen sotavaltioon ja huoltovarmuusasioihin.

Kunnostani olen pitänyt ihan ok huolta ja jälkikasvu on kasvatettu/ollaan kasvattamassa vastuulliseksi ja isänmaalliseksi.

G Mersu tekisi mieli ostaa, mutta 200 k€ on vähän liikaa vaikka sen voisi perustella maanpuolustuksen eduksi.
 
Hym.

Olen harrastuksena esi-kasvattunut pienen, mutta laadukkaan joukon reservinupseereita,ja vähän isomman joukon reservin ali-upseereita.

Aikuistuvalle naispuoliselle ja miespuoliselle väestölle antanut opetusta poikkeusoloissa selviytymiseen. Lukumäärä on suurempi kuin 100 ja pienempi kuin 300. (Parasta aikaa ollaan metässä treenaamassa aihetta, kun tauolla kirjoitan tätä.)

Ite kokeillut pitää kuntoa yllä. Se on vähän koska sodan ajan sijoitukseni on vaativaa kirjoutuspöytä duunia.

Samoin kokeilen pitää yllä kykyäni toimia väistö- ja poikkeusoloja vastaavissa olosuhteissa 10-15 vuorokauden ajan.

Treenaan paskojen läppien kerrontaa.

Ps. Kaksi kertaa ylennetty.
 
Viimeksi muokattu:
Parikyt vuotta tullut maksettua veroja, suoritettu intti nykyään kiellettyjen kilkkeiden parissa. Käyty kertaamassa ja uusi sijoitus löytynyt siviilikoulutuksen tuoman ammattitaidon toimesta. Ikää lähempänä 50 v. kuin 40 v. ja viimeisimmästä kertauksesta aikaa 4 kk.
 
No nämä oletusarvoiset jutut, eli intti on käyty ja pari kertaa kerrattukin, veroja on maksettu sen verran kuin minun kuuluukin maksaa, jne.

Oma sodanajan sijoitusta vastaava työ on samalla sodan ensimmäinen etulinja, eli harmaassa vaiheessa ensimmäinen joka torjuu vihollisen hyökkäystä, täyden sodan vaiheessa torjuu vihollisen keppostelijoita, ja jo ennen harmaata vaihetta huolehtii yhteiskunnan vakaudesta.

Vapaa-ajalla pyrin torjumaan yhteiskunnan vakautta uhkaavien asenteiden ja ajatusten leviämistä esim torjumalla keskustelufoorumeilla levitettävää disinfirmaatiota.
 
Kävin Suomessa armeijan, sitten siirryin Setä-Sam palvelukseen jota olen puskenut tänne meidän eläkeikään asti eri puolilla pallukkaa!
Suomen eteen olen aina piessyt suuta omissa toimintayhteyksissäni, joskus erään isonpäällikön mielestä liikaakin, koska hän alkoi aina nähdessämme sanomaan, "well, Suomessa tehdään luonnollisesti kaikki toisin"! Vaikka aivan huippu ukko olikin työkaverinsa ja siviilihenkilönä! Olen tehnyt heidän perheelle laskettelu "majan" ja muutenkin kaikkea yhteistä puuhaa meillä on edelleen!

Kahdesti olen voinut jutella suurimpiin päättäjiin lukeutuvan herrasmiehien kanssa ja kyllä, silloinkin mainitsin "että Suomessa tehtäisiin eräitä asioita toisin!" Toivottavasti minusta on edes jokin apu ollut maallemme.
 
Olen käynyt ampumassa valion :), työskennellyt pääesikunnassa, tehnyt puolustukseen liittyvää suunnittelutyötä, maksanut reservijärjestön vuosimaksun siinä kuin kirkon veronkin ja vienyt kynttilän sankarihaudoille. Hienointa on ollut saattaa elämäntaipaleelle erikoisjoukkojen etulinjan sitkeä reserviläinen joka siiviilissäkin toimii kansalaistensa suojelemiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Varusmiespalvelus tietysti, ammuntaa harrastanut jo kakarasta asti, omalla kustannuksella hionut ampumataitoani taistelijan roolissa, kouluttautunut sekä PV:n, MPK:n että yksityisen puolen kursseilla varsin laaja-alaisesti erilaisten ampuma-aseiden käyttöön mitä erilaisemmissa taktisissa tilanteissa, kuulunut oman alueeni Maakuntajoukkoihin vuodesta 2007 jolloin ne ensimmäistä kertaa perustettiin, lisäksi toimin myös MPK:n ammunnanjohtajana nyt seitsemättä vuotta, jossa tehtävässä voin jakaa ei-niin-ihan pientä ase-osaamistani muille reserviläisille.
Tolkuton määrä kertauspäiviä ja omalla kustannuksella uhrattuja viikonloppuja Isänmaan hyväksi. Kolme ylennystä, paljon oppia saatu ja annettu, mutta ennen kaikkea voin sanoa ihan oikeasti antaneeni jotain yhteiseen asiaan.
 
Vielä en ole päässyt tekemään mitään, mutta olen yrittänyt kovasti valmistautua tekemään jos siihen joskus tulee mahdollisuus.
 
Omalla mittavalla kuljetuskomppanian sotilaan uralla etenin kunnialla kovaan korpraalin arvoon, jonka jälkeen kuuluisa loma kiima ohi on silmillä aiheutti kovan isänmaallisen suorituksen. Lähitaistelut kyökkikenraalin kanssa toivat suomeen yhden everstiluutnantin, yhden sotilasmestarin sekä yhden ylipursimiehen merivartiostoon. Tuo meidän ilta lipsahdus palveli peruspalveluksen, mutta sentään palveli. Hameväen taistelu-osastosta sekä kenraali, että tyttäret ovat pitäneet maanpuolustustahtoa yllä sotilaskoti-toiminnassa. Itse osaan vielä soittaa suutani upseereille, ja muistanut kertoa lapsen lapsille hurjista ajoista ennen ajanlaskun alkua, kun pappa oli väessä. Meidän suvussa on aina palveltu ja tullaan palvelemaan, ja sitä korkeintakin uhria on maksettu rutisematta.
 
Itse olen keskittynyt kehittämään ja ylläpitämään omassa sodanajan tehtävässäni tarvittavia taitoja. Varmaa enemmänkin vois tehdä, mutta tämä nyt on mielestäni vähintä mitä jokaisen täytyis tehdä.

-Varusmiespalvelus
-Allekirjoittanut kaikki vapaaehtoiset sopparit mitä PV tarjonnut
-Osallistunut vapaaehtoisiin ja tietysti myös käskettyihin harjoituksiin mihin kutsuttu / käsketty.
-Ylläpitänyt ja kehittänyt fyysistä sekä henkistä toimintakykyä.
-Ylläpitänyt / kehittänyt sotilaan perustaitoja (erä-, ensiapu-, ampumataito jne...)
-Tietämyksen päivittäminen / ylläpito nykyajan sodankäynnistä, puolustusvoimien ja mahdollisten vihollisten kalustosta, aseistuksesta ja kyvykkyyksistä.
 
Onko tämä se paikka missä saa kertoa olevansa reservin avainhenkilö ja ilmoittaa ip-osoitteensa vastapuolen tiedustelulle?
 
Back
Top