Miten hyvä maailma olisikaan jos...

...sanoilla olisi merkitystä?

Minä tahdon kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, rauhan ja sodan aikana puolustaa isänmaani koskemattomuutta, sen laillista valtiojärjestystä sekä valtakunnan laillista esivaltaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä laillisen esivallan kukistamiseksi tai maan valtiojärjestyksen kumoamiseksi, tahdon sen viipymättä viranomaisille ilmoittaa.

Joukkoa, johon kuulun sekä paikkaani siinä, en jätä missään tilanteessa, vaan niin kauan kuin minussa voimia on, suoritan saamani tehtävän loppuun.
Lupaan käyttäytyä kunnollisesti ja ryhdikkäästi, totella esimiehiäni, noudattaa lakeja ja asetuksia sekä säilyttää hyvin minulle uskotut palvelussalaisuudet. Tahdon myös asetovereitani kohtaan olla suora ja auttavainen. Milloinkaan en sukulaisuuden, ystävyyden, kateuden, vihan tai pelon vuoksi enkä myöskään lahjojen tai muun syyn tähden toimi vastoin palvelusvelvollisuuttani.

Korvatkaapa sana "palvelus" sanalla "kansalaisuus". samoin "asetovereita" sanalla "kanssaihmisiäni".

Eri asia sitten, mitä laillinen esivalta perseilee.. ..mutta aatelkaapa omalle kohalle. Mehän se esivalta äänestetään.
 
Minä löytäsin tämmöinen tekstin

Valan teksti

Joukko toistaa vain lihavoidut osat.

Minä N.N. lupaan ja vakuutan (valassa) kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä, (vakuutuksessa) kunniani ja omantuntoni kautta, olevani Suomen valtakunnan luotettava ja uskollinen kansalainen. Tahdon palvella maatani rehellisesti sekä parhaan kykyni mukaan etsiä ja edistää sen hyötyä ja parasta.
Minä tahdon kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, rauhan ja sodan aikana puolustaa isänmaani koskemattomuutta, sen laillista valtiojärjestystä sekä valtakunnan laillista esivaltaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä laillisen esivallan kukistamiseksi tai maan valtiojärjestyksen kumoamiseksi, tahdon sen viipymättä viranomaisille ilmoittaa. Joukkoa, johon kuulun sekä paikkaani siinä, en jätä missään tilanteessa, vaan niin kauan kuin minussa voimia on, suoritan saamani tehtävän loppuun. Lupaan käyttäytyä kunnollisesti ja ryhdikkäästi, totella esimiehiäni, noudattaa lakeja ja asetuksia sekä säilyttää hyvin minulle uskotut palvelussalaisuudet. Tahdon myös asetovereitani kohtaan olla suora ja auttavainen. Milloinkaan en sukulaisuuden, ystävyyden, kateuden, vihan tai pelon vuoksi enkä myöskään lahjojen tai muun syyn tähden toimi vastoin palvelusvelvollisuuttani. Jos minut asetetaan esimiesasemaan, tahdon olla alaisiani kohtaan oikeudenmukainen, pitää huolta heidän hyvinvoinnistaan, hankkia tietoja heidän toiveistaan, olla heidän neuvonantajanaan ja ohjaajanaan sekä omasta puolestani pyrkiä olemaan heille hyvänä ja kannustavana esimerkkinä. Kaiken tämän minä tahdon kunniani ja omantuntoni mukaan täyttää.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sotilasvala
 
Teema olikin "jos" :D Eihän nykyäjan LiisaMaariaPetteriEskoilta voi mitään vaatia...

Pakko oli pikkusen provosoida.

Kannattaa muuten tutustua Kadettilupaukseen (me ei vannota jos vaikka mikä ois) ja virkavalaan kans. Tunnen muutaman kapiukon, joille ei asiasta kuittailla. Ne ottaa sen tosissaan. Aika pelottavaa välillä.
 
Jes....

Hmm eikö siinä tekstissä pitäis olla myös uskonto?? siis puolustaa kristinen uskontoa??
 
Hejsan kirjoitti:
Jes....

Hmm eikö siinä tekstissä pitäis olla myös uskonto?? siis puolustaa kristinen uskontoa??

Ei. Se vannotaan katsos joko "Kunnian ja omantunnon" tai " kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä"

Jos vannot Jumalan edessä, erillistä uskontunnustusta ei tarvita. Ja ihan sama kenen jumalaan uskot, epäreilu tuli tekee jauhelihaa kaikista.
 
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000741
Sotilasvala vannotaan ja vakuutus annetaan seuraavan kaavan mukaisesti:
Minä N.N. lupaan ja vakuutan
Valassa: kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä,
Vakuutuksessa: kunniani ja omantuntoni kautta,
Loppuosa kummassakin sama jo yllä mainittu.

Omasta mielestäni voitaisiin siirtyä käytäntöön jossa kaikki käyttävät vakuutuksen sanamuoto ja vannovat/vakuuttavat yhdessä.

Kadettilupauksen teksti on:
Kadettilipun, sotilaan korkeimpien hyveiden, uskollisuuden ja miehuuden, kunnian ja toveruuden vertauskuvan edessä minä lupaan uhrata työni ja elämäni Isänmaalle. Kadettiaikanani ja sen jälkeen olkoon tunnukseni Suomen vapaus ja kansamme onni. Isien sankarimuisto säilyköön minulle pyhänä, ja sotilaan kunnia olkoon toimintani johtotähti. Ajatukseni ja tekojeni kannustimet ja tavoitteet olkoot aina ylevät ja jalot. En karta työtä, en taistelua, en kärsimyksiä, en kuolemaa tämän lupauksen lunastamiseksi. Auttakoon Jumala minua olemaan kestävä kunnian tiellä.

Turhaa uskonnollisuutta tuossakin. Se nyt on ymmärrettävissä jotenkin tradition nimessä.
 
Minä tahdon kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, rauhan ja sodan aikana puolustaa isänmaani koskemattomuutta, sen laillista valtiojärjestystä sekä valtakunnan laillista esivaltaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä laillisen esivallan kukistamiseksi tai maan valtiojärjestyksen kumoamiseksi, tahdon sen viipymättä viranomaisille ilmoittaa.

Päteekö tämä, mikäli esivalta yksipuoleisesti lahjoittaa vallan ulkopuoliselle taholle?
 
Tvälups kirjoitti:
Minä tahdon kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, rauhan ja sodan aikana puolustaa isänmaani koskemattomuutta, sen laillista valtiojärjestystä sekä valtakunnan laillista esivaltaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä laillisen esivallan kukistamiseksi tai maan valtiojärjestyksen kumoamiseksi, tahdon sen viipymättä viranomaisille ilmoittaa.

Päteekö tämä, mikäli esivalta yksipuoleisesti lahjoittaa vallan ulkopuoliselle taholle?

Kyllä vain, mutta kenelles kerrot?
 
Ei löydy tahoa ketä kiinnostaa, joten annettu vala on rauennut toisen osapuolen lakattua olemasta.
 
Tvälups kirjoitti:
Ei löydy tahoa ketä kiinnostaa, joten annettu vala on rauennut toisen osapuolen lakattua olemasta.

Jos se ihme sattuiosi, että kertaamaan pääsisi, voisi kokeilla:

"Herra isoherra, nyt minun on valaani noudattaen saatettava tietoone jotain hälyttävää.."

Vataus olisi varmaan "Teidän ei tarvitse osallistua harjoitukseen"
 
Vannooko poliisit myös joku valan?
 
http://www.poliisi.fi/poliisi/periodic.nsf/vwArchivedDocuments/50960926AB33C777C2256B8F00376136

Tuossa polliisivala:

Poliisin eettinen vala

LUPAAN
PARHAAN KYKYNI JA TAITONI MUKAAN

KÄYTTÄYTYÄ
AINA JA KAIKISSA TILANTEISSA
POLIISIN ARVOLLE SOPIVALLA TAVALLA

KUNNIOITAN
JOKAISEN IHMISARVOA JA OIKEUKSIA

KÄYTÄN
POLIISIN VALTUUKSIANI LAINSÄÄTÄJÄN
TARKOITTAMALLA TAVALLA

NOUDATAN
ESIMIESTENI KÄSKYJÄ JA OLEN VALMIS
KOHTAAMAAN POLIISIN AMMATTIIN LIITTYVÄT VAARAT

TOIMIN
AVOIMESTI JA SOVINNOLLISUUTTA EDISTÄEN

KÄYTTÄYDYN
REHDISTI, AUTTAVAISESTI
JA AMMATILLISTA YHTEISHENKEÄ VAHVISTAEN

OLEN OIKEUDENMUKAINEN
JA TOIMIN KOKO TYÖYHTEISÖN PARHAAKSI

TÄLLÄ TAVALLA TAHDON POLIISINA PALVELLA.

Ilmeisestikin näin.
 
Sam Cooken sanoin:
 
Last edited by a moderator:
Touhottaja kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Minä tahdon kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, rauhan ja sodan aikana puolustaa isänmaani koskemattomuutta, sen laillista valtiojärjestystä sekä valtakunnan laillista esivaltaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä laillisen esivallan kukistamiseksi tai maan valtiojärjestyksen kumoamiseksi, tahdon sen viipymättä viranomaisille ilmoittaa.

Päteekö tämä, mikäli esivalta yksipuoleisesti lahjoittaa vallan ulkopuoliselle taholle?

Kyllä vain, mutta kenelles kerrot?

Siksi siinä onkin vain tuo tahdon, ei että yksiselitteisesti ilmoitan
 
Miten se muuten on kun oikeudessa kristilliseen kirkkoon kuuluvat vannovat todistajanvalan ja muut totuusvakuutuksen, niin ainakin vielä taannoin tuo vakuutus vannotin käsi lakikirjalla, mutta vannotaanko tuo vala käsi raamatulla? Muistelisin tuollaisen jostain kuulleeni, mutta pakanana ei ole tullut vastaan. En kyllä muista että vieläkö se käsi piti sille lakikirjallekaan laskea.
 
Fraasihan kuuluu "käsi raamatulla", mutta en mistään löytänyt pikaisella kuukletuksella, että näin tulisi toimia. Vakuutus ja Vala todistajilla menee sanamuodollisesti tietyllä kaavalla, mutta ilmeisesti muuten on oikeussalikohtaisia poikkeuksia.
 
En ole taas vähään aikaan ollut Suomalaisessa oikeussalissa ja saattaa mennä muualla käytettyjen tapojen kanssa sekaisin, mutta muistaisin antaneeni tuon vakuutuksen käsi lakikirjalla. Se toki on ihan loogista, ettei pakana, joka ei vanno kristittynä tuota valaa myöskään raamattua siihen käden alle saa. SItähän ei saa itse valita, että kumman antaa, vaan kristittyyn kirkkokuntaan kuuluva vannoo valan ja muut antaa vakuutuksen.
 
Back
Top