Foorumilla kannetaan huolta, että ovatko eri koneet valmiita HX:ään. Joten ehkäpä siitä on hyvä laittaa pystyyn oma pollaus / keskustelu?
Superhornet on ollut operatiivisesti käytössä käytännössä yhtä pitkään kuin Suomen Hornetit. Se on toiminut operatiivisissa tehtävissä jo kohta parikymmentä vuotta. Se on siis operatiivisesti valmis.
Superhornettiakin ollaan kuitenkin juuri kehittämässä, uusi 3-versio on tulossa. Ja hyvä niin. Koska 3-versio olisi tarpeen HX-kisassa pärjäämiseen. http://www.lentoposti.fi/uutiset/bo...nkaari_jatkuu_block_iii_p_ivityksi_us_navylle
Ja tuon kolmosversion uudet ominaisuudet pitää kehittää, testata ja todentaa ja koelentää.
Rafale on toinen kone, joka on ollut operatiivisessa käytössä jo yli 10 vuotta. Se on siis operatiivisesti valmis.
Myös Rafalea ollaan kuitenkin kehittämässä merkittävällä tavalla uuden 4-version myötä. Ja hyvä niin, koska 4-versio olisi tarpeen HX-kisassa pärjäämiseen. http://sotilasilmailu.fi/dassault-r...ion-kanssa-rafalen-f4-version-kehittamisesta/
Ja sen version uudet ominaisuudet pitää kehittää, testata, todentaa ja koelentää.
Eurofigher on ollut operatiivisesti myöskin käytössä jo runsaat 10 vuotta. Se on siis operatiivisesti valmis.
Eurofighterissä ei kuitenkaan tällä hetkellä ole sellaisia ominaisuuksia, mitä Suomi edellyttää.
Niitä ollaan kuitenkin kehittämässä. https://www.baesystems.com/fi-fi/capability/welcome-to-eurofighter-typhoon
Ja ne pitää sitten vielä testata, todentaa ja koelentää.
F-35 ja Gripen ovat uusia koneita. Pääosa niiden peruskehityksestä on tehty, mutta niitä pitää vielä kehittää, testata, todentaa ja koelentää.
F-35:ttä on kehitetty pitkään ja hartaasti. Mutta se on edelleen kesken. Suurempia kysymysmerkkejä ovat esimerkiksi 6 ohjuksen ja Meteorin mahduttaminen kuiluun.
Gripen taas on vasta vähän aikaa sitten lentänyt ensilennon, mutta taustalla on pitkä historia Gripenistä, joten tilanne ei ole vertailukelpoinen siihen, että kyse olisi täysin uudesta koettelemattomasta konseptista. Silti esim. koelennot pitää tehdä huolella myös erilaisten aseiden kanssa.
---
Kaikkiin HX-ehdokkaisiin siis pätee, että vaikka niiden uusimmat versiot eivät vielä olekaan operatiivisesti valmiita = että niitä pitää vielä kehittää, testata, todentaa ja koelentää, ei tarkoita sitä, etteivätkö ne voisi olla valmistuessaan suorituskykyisiä ja korkealaatuisia.
Siksi mitään HX-ehdokasta ei kannata arvioida, mitä se on nyt, vaan mitä se on todennäköisesti 2025-2030. Näin toimii ilmavoimat.
Joten, kysymys: mitkä koneet ovat mielestäsi valmiita tai eivät ole 2025-2030 = voidaanko niitä periaatteessa valita HX-koneeksi?
Voit vastata kyllä tai ei tai olla valitsematta. Voit esim. äänestää vain että Kone X on varmasti valmis. Tai vain että kone Y ei varmasti ole valmis. Kaikkiin ei tarvitse laittaa valintoja siis. Näin saadaan myös epävarmuutta näkyviin.
Superhornet on ollut operatiivisesti käytössä käytännössä yhtä pitkään kuin Suomen Hornetit. Se on toiminut operatiivisissa tehtävissä jo kohta parikymmentä vuotta. Se on siis operatiivisesti valmis.
Superhornettiakin ollaan kuitenkin juuri kehittämässä, uusi 3-versio on tulossa. Ja hyvä niin. Koska 3-versio olisi tarpeen HX-kisassa pärjäämiseen. http://www.lentoposti.fi/uutiset/bo...nkaari_jatkuu_block_iii_p_ivityksi_us_navylle
Ja tuon kolmosversion uudet ominaisuudet pitää kehittää, testata ja todentaa ja koelentää.
Rafale on toinen kone, joka on ollut operatiivisessa käytössä jo yli 10 vuotta. Se on siis operatiivisesti valmis.
Myös Rafalea ollaan kuitenkin kehittämässä merkittävällä tavalla uuden 4-version myötä. Ja hyvä niin, koska 4-versio olisi tarpeen HX-kisassa pärjäämiseen. http://sotilasilmailu.fi/dassault-r...ion-kanssa-rafalen-f4-version-kehittamisesta/
Ja sen version uudet ominaisuudet pitää kehittää, testata, todentaa ja koelentää.
Eurofigher on ollut operatiivisesti myöskin käytössä jo runsaat 10 vuotta. Se on siis operatiivisesti valmis.
Eurofighterissä ei kuitenkaan tällä hetkellä ole sellaisia ominaisuuksia, mitä Suomi edellyttää.
Niitä ollaan kuitenkin kehittämässä. https://www.baesystems.com/fi-fi/capability/welcome-to-eurofighter-typhoon
Ja ne pitää sitten vielä testata, todentaa ja koelentää.
F-35 ja Gripen ovat uusia koneita. Pääosa niiden peruskehityksestä on tehty, mutta niitä pitää vielä kehittää, testata, todentaa ja koelentää.
F-35:ttä on kehitetty pitkään ja hartaasti. Mutta se on edelleen kesken. Suurempia kysymysmerkkejä ovat esimerkiksi 6 ohjuksen ja Meteorin mahduttaminen kuiluun.
Gripen taas on vasta vähän aikaa sitten lentänyt ensilennon, mutta taustalla on pitkä historia Gripenistä, joten tilanne ei ole vertailukelpoinen siihen, että kyse olisi täysin uudesta koettelemattomasta konseptista. Silti esim. koelennot pitää tehdä huolella myös erilaisten aseiden kanssa.
---
Kaikkiin HX-ehdokkaisiin siis pätee, että vaikka niiden uusimmat versiot eivät vielä olekaan operatiivisesti valmiita = että niitä pitää vielä kehittää, testata, todentaa ja koelentää, ei tarkoita sitä, etteivätkö ne voisi olla valmistuessaan suorituskykyisiä ja korkealaatuisia.
Siksi mitään HX-ehdokasta ei kannata arvioida, mitä se on nyt, vaan mitä se on todennäköisesti 2025-2030. Näin toimii ilmavoimat.
Joten, kysymys: mitkä koneet ovat mielestäsi valmiita tai eivät ole 2025-2030 = voidaanko niitä periaatteessa valita HX-koneeksi?
Voit vastata kyllä tai ei tai olla valitsematta. Voit esim. äänestää vain että Kone X on varmasti valmis. Tai vain että kone Y ei varmasti ole valmis. Kaikkiin ei tarvitse laittaa valintoja siis. Näin saadaan myös epävarmuutta näkyviin.