MPK tajusi hyvän säästökohteen

Magistra

Kersantti
Iloinen yllätys tuli VEH-kutsun ohella: kutsussa pyydettiin ilmoittamaan, jos tarvitsee kuitille saappaita!
On ollut älytöntä, että kaikkien harjoitukseen osallistujien (lukuunottamatta MAAK) on ollut pakko kuitata listalta kaikki varusteet, vaikka osalla on ollut kaikki omasta takaa tai ainakin osa. Sitten kuitatut kamat on pyöräytetty säkissä ja palautettu varastolle - turhaa työtä, turhaa kamojen kulutusta pesussa jne.
Ehkä ensi kerralla kysytään muutakin kuin saappaista...
 
Iloinen yllätys tuli VEH-kutsun ohella: kutsussa pyydettiin ilmoittamaan, jos tarvitsee kuitille saappaita!
On ollut älytöntä, että kaikkien harjoitukseen osallistujien (lukuunottamatta MAAK) on ollut pakko kuitata listalta kaikki varusteet, vaikka osalla on ollut kaikki omasta takaa tai ainakin osa. Sitten kuitatut kamat on pyöräytetty säkissä ja palautettu varastolle - turhaa työtä, turhaa kamojen kulutusta pesussa jne.
Ehkä ensi kerralla kysytään muutakin kuin saappaista...

Kymmenen vuotta sitten meillä oli aina näin mutta viimeisimmissä on ollut että kaikki tai ei mitään. Ymmärrän vääpeliä. Mutta onhan moni aktiivi tosiaan ollut sellainen, että on kaikki itsellä.
 
Jo vain, ymmärrän, että tavaranpyörityksessä on omat kommervenkkinsä.

Lähinnä tuosta säästöstä ajattelin sitä, että ennen kaikkea kai makuupussien pesu turhaan on melkoista haaskausta. Eikös niistä lähde palonestosysteemiainekin pesuissa tai pakkasenpitokyky? Korjatkaa, jos olen väärässä.

Että kysyisivät edes sen makuupussin osalta. Rätei ja lumpui tietysti pestään muutenkin kovalla kierrolla. Mutta säästö se on pienikin säästö, jos mpklaisia ei joka viikonloppu käy kuittaamassa vaikka sitä pussia ja palauta sitä sitten käyttämättömänä.
 
Ellei kyse ole jostain ihan megalomaanisen kokoisesta osastosta (jolloin voidaan käytäntöä perustella jaon virtaviivaistamisella = ajankäytön tehokkuudella), sanoisin että tässä tiputaan kategoriaan "pelisilmätulehdus".
Asiahan on näinkin yksinkertainen: Jos et ota, kuulakärkikynällä yliviivataan k.o. artikkeli varustekuitista.
 
Kun se vaan ei ole toiminut noin. Kuten usein pv:n hommissa ei asiat toimi noin - niinkuin maalaisjärjellä ;)
Se vaan pistää aina uudelleen ihmetyttämään...
 
Sitä just meinasin, pelisilmätulehdus. Kannattaa yrittää proaktiivisesti vaikuttamaan tilanteeseen, mahdollisesti ottamaan organisaatioon yhteyttä ja ehdottamaan asiaa. Oikealla asenteella saanee myytyä asiansa, ellei ole täysiä taunoja vastapuolella...
 
Ellei kyse ole jostain ihan megalomaanisen kokoisesta osastosta (jolloin voidaan käytäntöä perustella jaon virtaviivaistamisella = ajankäytön tehokkuudella), sanoisin että tässä tiputaan kategoriaan "pelisilmätulehdus".
Asiahan on näinkin yksinkertainen: Jos et ota, kuulakärkikynällä yliviivataan k.o. artikkeli varustekuitista.
Jippikajee, pelisilmätulehdus sairastettu (kiitos termin opetuksestakin)!
Vehissä ei tarvii kuitata makuupussia, jos on mukana oma! Kyllä nyt on pieni ihminen onnellinen;)
Ja eikun VEHkeilemään!
 
Siitä se lähtee, pienistä teoista. Isossa mittakaavassa tommosista pienistä asioista löydettäs hyvin pikaisesti rahaa esim. kertaustoimintaan.
 
Haluaisin nähdä kurssin johdon ilmeet, kun ilmoittautuisin kurssille vaaleanpunaiset Hai-saappaat jalassa ja alkaisin totisena selittämään, että saappaat kun saappaat ja väriähän ei ilmoitettu!:p
 
Jos harjoituksessa 150 ukkoa ja kaikille oma setti tavaraa, tulee hankaluuksia. Eli linjasto pystyyn ja kaikki siitä lävitse. Sen vuoksi PV ja vääpeli lähtee siitä että vakioidaan kaikki. Itse ollut vuodesta 99 omissa kamoissa (ei pidä ymmärtää väärin) tai kuitannut kaikki.
 
Jos huoltokierto maksaa, ja käsipareja on "ilmaiseksi" saatavilla, niin voisi kuvitella että isommassakin mittakaavassa kannattaa optimoida.

Kulttuurinen inertia on asia erikseen.
 
Haluaisin nähdä kurssin johdon ilmeet, kun ilmoittautuisin kurssille vaaleanpunaiset Hai-saappaat jalassa ja alkaisin totisena selittämään, että saappaat kun saappaat ja väriähän ei ilmoitettu!:p

Nyt sitä on vissiin tuo tilanne mahdollinen, kun katselin MPK koulutuskalenterista kurssia, jossa ei tarjota kamoja ollenkaan kuitille, vaan nimenomaan käsketään ottamaan kotoa "mitä löytyy".

Minä taitamaton en osaa laittaa tähän suoraa linkkiä, mutta katsokaapa itse Tikkakosken "Toiminta rakennetulla alueella 11-.12.4.2015" ohjeita varustamisesta. Voi olla aika sekalaista sakkia koulutettavana...

Onko jollakulla sattunut vastaan tällainen kurssi? Mitä kamppeita siellä oli päällä - oliko esim. kaikilla sentään maastopuku vai tuulipuvussako vetivät?
 
Nyt sitä on vissiin tuo tilanne mahdollinen, kun katselin MPK koulutuskalenterista kurssia, jossa ei tarjota kamoja ollenkaan kuitille, vaan nimenomaan käsketään ottamaan kotoa "mitä löytyy".

Minä taitamaton en osaa laittaa tähän suoraa linkkiä, mutta katsokaapa itse Tikkakosken "Toiminta rakennetulla alueella 11-.12.4.2015" ohjeita varustamisesta. Voi olla aika sekalaista sakkia koulutettavana...

Onko jollakulla sattunut vastaan tällainen kurssi? Mitä kamppeita siellä oli päällä - oliko esim. kaikilla sentään maastopuku vai tuulipuvussako vetivät?
Kurrssin johtaja ja vääpeli on ilmeisen laiska... Itse en ole tuollaiseen ikinä sortunut!
 
Lähinnä tuosta säästöstä ajattelin sitä, että ennen kaikkea kai makuupussien pesu turhaan on melkoista haaskausta. Eikös niistä lähde palonestosysteemiainekin pesuissa tai pakkasenpitokyky? Korjatkaa, jos olen väärässä.

Makuupussin lämmöneristyskyvystä lähtee 10 % joka pesussa pois. Puolustusvoimat kyllä tietää asian ja pussit pestään vain mikäli ne ovat saastaisia. Eli ne vain avataan ja katsotaan missä kunnossa ovat ja ne menevät kiertoon sen jälkeen.

Toisaalta niin kiertää ne jalkineetkin ilman mitään käsittelyjä. Jalkasilsa - onko se jotain syötävää?
 
Heh, olin syksyllä kouluttajana MPK:n harjoituksessa ja kylmän viileästi kuittasin vain kouluttajaliivin ja lippiksen. Yllättävän harva erotti Flecktarn-maastopukuani, vaikka partioille jaettiin m/62 ja muille kouluttajille m/91.
Vaan mitäpä sitä turhaan keksimään pyörää uudestaan. Olisi vain mennyt turhaa aikaa kun olisin etsinyt sopivankokoisia kamppeita, kun päällä oli jo sopivat ja taskut täynnä pikkusälää.
 
Back
Top