NH tutqittavana

baikal

Supreme Leader
Nuorempi velipoika oli tuossa melki kaksi viikkoa reissussa. Uskoo ken haluaa, hän pääsi tutustumaan NH-kopteriin kysta kyllin siten, että laitteen lentäjä oli esitellyt kahteenkin otteeseen vempeleen niin sisältä kuin ulkoa ja kertonut tiketilleen ko. koneen ominaisuuksista yms. ....aivan avoimesti. Mitä helvettiä, eikö ko. kalu ole suurin varjeltu salaisuus mitä maa päällään kantaa?????

Ei vissiin sitten Ruotsissa.
 
Itselleni tuli "uutena" asiana sellainen yksinkertainen juttu, jota ohjaaja oli painottanut: piti Nato-säätietojärjestelmän tukea sikäläisissä erityisolosuhteissa erittäin arvokkaana. Monasti me käsittelemme foorumilla niitä räjähtäviä ja paukkuvia kapineita, tosiasiassa esim. heko-lentäjät jaksavat pajuta sääasiasta oikein sydämen kyllyydestä, samoin vakaista leijunta?-ominaisuuksista tai kuinka tärkeää on se tunnokkuus, mikä välittyy ohjaamiseen. Tämä lentäjä oli urallaan lentänyt viittä eri kopterityyppiä ja piti tätä eurocopteria ehdottomasti parhaana lentäjän näkökulmasta.

NÄEMMÄ ruotsalaiset harjoittelevat myös vuoristo-oloissa, joissa sirotellaan muutaman ukon partioita pikku laskeutumisalueille tai jopa ilman kosketusta kenttään. Velipoika oli sitten hoksannut jonkun mekaanisen systeemin, jolla hallittiin isojen kamojen purkua peräluukusta...suurin kuulemma on täysi "kumilauttavarustus" mitä se tarkoittaakin.

Valojen ja nappuloiden ja namiskuukkeleiden määrä on kuulemma käsittämätön. Kysyttäessä lentäjältä miten tuon kaiken voi hallita, oli tämä mainio mies vastannut isoilla ruotsalaishampailla hymyillen: "ei niitä hallitse kukaan, pitää vain arvailla". Juuh.

Kuuden kopperin partti oli pörrännyt alueella puoli viikkoa. Ja yksi asia vielä: näiden kuuden kopterin huoltoalue oli ollut kuulemma tosi askeettinen ja vähän sellaisen äkkiä kasaan laitetun oloinen. Olisko ollut "harmaan vaiheen" harjoitteluhuoltoalue??? Naamioverkot sitten ei vissiin ole räätälin työnä tehtyjä, ne ovat todella suuria ja niiden nurkkia vedetään mönkijällä pois laskoksilta. Ko. verkko oli kaiketi vedenpitävä itse koneen päälle tulevin osin, muuten wahvaa suht tummaa gamoa reijitettynä.

Missään ei puomeja ei valvontaa, ainakaan nähtävissä. Todennäköisesti aluetta kuitenkin valvottiin, mutta ruotsalaistapaan sensoreilla. Meillä tutut puomipojotukset eivät vissiin ole sitten siellä niin in. Tähän valvomattomuuteen tai sen näkymättömyyteen törmäsin itsekin aikanaan, kun kävin suht taajaan pohjois-Ruotsissa.
 
baikal kirjoitti:
Itselleni tuli "uutena" asiana sellainen yksinkertainen juttu, jota ohjaaja oli painottanut: piti Nato-säätietojärjestelmän tukea sikäläisissä erityisolosuhteissa erittäin arvokkaana. Monasti me käsittelemme foorumilla niitä räjähtäviä ja paukkuvia kapineita, tosiasiassa esim. heko-lentäjät jaksavat pajuta sääasiasta oikein sydämen kyllyydestä, samoin vakaista leijunta?-ominaisuuksista tai kuinka tärkeää on se tunnokkuus, mikä välittyy ohjaamiseen. Tämä lentäjä oli urallaan lentänyt viittä eri kopterityyppiä ja piti tätä eurocopteria ehdottomasti parhaana lentäjän näkökulmasta.

Säästä ja olosuhteista johtuneet onnettomuudet ovat alusta asti olleet jopa vihollista pahempi vaara lentolaitteille, joten en yhtään ihmettele hifistelyä tältä osin.

baikal kirjoitti:
Kuuden kopperin partti oli pörrännyt alueella puoli viikkoa. Ja yksi asia vielä: näiden kuuden kopterin huoltoalue oli ollut kuulemma tosi askeettinen ja vähän sellaisen äkkiä kasaan laitetun oloinen. Olisko ollut "harmaan vaiheen" harjoitteluhuoltoalue??? Naamioverkot sitten ei vissiin ole räätälin työnä tehtyjä, ne ovat todella suuria ja niiden nurkkia vedetään mönkijällä pois laskoksilta. Ko. verkko oli kaiketi vedenpitävä itse koneen päälle tulevin osin, muuten wahvaa suht tummaa gamoa reijitettynä.

Missään ei puomeja ei valvontaa, ainakaan nähtävissä. Todennäköisesti aluetta kuitenkin valvottiin, mutta ruotsalaistapaan sensoreilla. Meillä tutut puomipojotukset eivät vissiin ole sitten siellä niin in. Tähän valvomattomuuteen tai sen näkymättömyyteen törmäsin itsekin aikanaan, kun kävin suht taajaan pohjois-Ruotsissa.


Olisiko kyseessä ns. työkenttä? Hekot lähinnä laskeutuvat tankkaamaan tai miehistöä vaihtamaan ja jatkavat sitten matkaa. Varsinainen tukikohta on järeämpi laitos.
 
Back
Top