noskan mahdoton utopiauni

noska

Ylipäällikkö
Olen haaveillut jo pitkään sellaisesta että jollain nettifoorumilla olisi mahdollista käydä järkevää tasapuolista keskustelua rakentavassa hengessä. Siis niin ettei keskuteluun osallistujan oleteta ottavan automaattisesti keskustelussa jotakin puolta eikä tarvisi jokaisesta aiheesta tehdä vastakkainasettelua. Vaan että keskusteluissa voitaiisin yhdessä etsiä rakaisumalleja kompromissien muodossa. Kukin osapuoli toisi esiin näkökohtia, argumentteja, faktoja ja perusteluita, joita sitten ruodittaisiin objektiivisessa hengessä
Eikä siis niin että kukin keskustelija pitää henkeen ja vereen kiinni omasta kannastaan ja puolustaa raivoisasti omaa mielipidettään, hyväksyy vain omaa kantaansa tukevat seikat, ja tuo jokaiseen keskusteluun mukaan poliittiset ja maalimankatsomukselliset näkökantansa.
Valitettavasti tälläiseen keskusteluun ei kyetä nykyisen edes tiedemaailmassa, joten tiedän, että tämä on vain koskaan toteutumaton toiveuni, mutta saahan sitä haaveilla. Pelaavathan monet lottoakin ja Lennon lauleskeli Imaginea.
 
Jaja onko sulla tämmöisiä päiväunia......:)
 
Hejsan kirjoitti:
Jaja onko sulla tämmöisiä päiväunia......:)

Juu ne ei ole sellaisia märkiä päiväunia miehistä kuin sulla.
 
noska kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Jaja onko sulla tämmöisiä päiväunia......:)

Juu ne ei ole sellaisia märkiä päiväunia miehistä kuin sulla.

Miehistä? ,,,Noskulivei :D ne oli susta kun sinä kamppailit sen *uken kanssa..:D
 
noska koroittaa thråådille mielenkiintoisen pointin. Kuinka jalostaa nettikeskustelua siten, että se toimii mahdollisimman rakentavasti ja kehittäen/kehittyen?

Voishan sen avata jonkin kokeellisen ja poikkitieteellisen ketjun esim. noskan komennossa, jota hän komentaisi ja paimentaisi, puuttuisi raskaalla kädellä heti kun juttu alkaa saada poliittisia tai muita off-topiin vivahtavia piirteitä. Tai kun joku esittää kääntyvänsä selälleen ja ilmoittaa: "eee maha mittään, ei pysty, eee pärjää ku ei oo sitä eikä tätä ja miehet on lihavia".

Itseasiassa: minua on kuusi vuotta vituttanut monen kirjoittajan asenne puolustustaistelua kohtaan. Omien mahdollisuuksien täydellinen mollaaminen ja hyökkääjän koroittaminen johonkin ihmepotenssiin, ikäänkuin sillä olisi maailman taikakeinot ja ihmeet hallussaan, joilla lyttää puolustajan kuin tyhjää vaan: kun sillä on panssaria ja lekoa, sukoa ja hekoa, laivoja ja rytmisoittimia. Joku saksalainen sotaviisas sanoi aikanaan itkuisille komentajilleen: "älkää rypekö vaan rähiskää"...muuta viisautta siinä ei ole.

Joku sellainen topikki, kuten vaikka "paikallisjoukon taistelu koukkaavaa vihollisen jalkaväkeä vastaan" voisi olla mielenkiintoinen. Ja tosiaan lähdettäisiin kehittämään sitä teemaa keskustellen ja rakentaen eikä aloitettaisi ensi sivulla itkua ja hammasten kiristystä malliin: "kun ei ole sirpaa eikä teflonkypärää, ei valonvahvistimia eikä jäätelöbaaria, ei panssarimersua eikä sirkulääripatteria". Noska voisi postata huolellisesti valitun selkeän kartan pohjaksi, jolla käytäisiin Kaikkien Taistelujen Äiti virtuaalisti. Tämä teema on sikälikin turvallinen, että siinä ei törmätä ihan heti leimajuttuihin.
 
Voi kuule bikal. Kyllä minä jo olen kääntyny selälleni ja ähisen kun ei ole niitä foorumikirjoittajia jotka tuohon kykenisivät. Ja kun minun utopiassani ei kenenkään tarvitsisi mitään paimentaa ja johtaa vaan keskustelu pysyisi hedelmällisenä ilmankin. Tosin, kun SUomessa ei ole moista väittely- ja paneelikeskustelukoulutuksen perinnettä kuin esimerkiksi saariapinoilla on, niin haave hedelmällisestä keskustelusta jää vain haaveeksi. Ei kyetä diskuteeraamaan edes svedujen tasolla, vaan se menee siihen että ryvetään todella syvällä ja rähistään vain netissä, kun toisella on kaikkea ja itsellä ei ole kuin vähän legoja ja nekin patterin välissä, sekä liian kireä pipo.
 
Back
Top