Minusta tuntuu että nuorta porukkaa (itse 30v) kiehtoo erityisesti kaksipuoleinen toiminta. Nuo on just etenkin nuorten "vasta" kotiutuneiden kavereiden kyllästämiä tapahtumia mm MPK:n kursseilla.
Toki noiden järjestäminen on ongelmallista. Tarvittaisiin Paintball-mutkat tai airsoft-pyssykät, toisaalta nykyään noita vuokraavia firmoja on aika paljon ja jos osallistujia on vajaa 20 niin... No vuokrahinnoista en mene sanomaan mitään kun en tiedä.
Noidenhan ei tosiaan tarvitse olla mikään järin keskeinen juttu. Mutta esim tauoilla joku 30-60 minuutin "taukojumppa", mihin sitten sisällytetään vähän sotilaallista puolta, esim tuliylläköitä ja niin reagoimista ja sitten vaikka vapaamuotoisempaa lipun ryöstämistä tai vastaavaa. Jos mutkia hommataan vaikka vain puolille osallistujista (halvempaa) niin silloin järjestetään lyhempiä muutaman minuutin sessioita että kaikki ehtii tiheästi käydä kokeilemassa, veri kiertää ja tauoilla juttu kulkee. Tällöin todella mielenkiintoinen juttu on nuo tuliylläköt ja esim hyökkäykset. Tilanteet vaihtelee paljon ja toiminta on nopeaa. Lipusryöstelyt ja vastaavat helposti venähtää ja ne jotka ei pääse osallistumaan kyllästyvät.
Veikkaan että noista tulisi reissun ykkösjuttu hyvin helposti. Joskus olen ollut järjestämässä nuorisokotinuorille "seikkailurataa" ja noilla lyhyetkin miekkailu-matsit (kaksipuoleista kontaktia pehmustetuilla miekoilla) on aika hyvässä suosiossa ja hyviä hengen kohottajia joista puhutaan vielä seuraavanakin päivänä. Voisiin kuvitella että airsoft ja splättis molemmat toimii vastaavalla tavalla.
Kallista mutta palkitsevaa, sanoisinko. Nuo kun yhdistetään vaikka melontaan, suotamiseen ja "marsseihin" niin hyvä tulee, sitten maastossa toimintaa muutenkin esim naamioinnin, kohteen tiedustelun/hiipimisen, ruuanvalmistuksen (onko kalastus mahdollista?), nuo kun vielä saadaan jotenkin sidottua yhteen airsoftin tai splättäämisen kanssa niin ainakin näin ulkopuolisen silmin paketti vaikuttaisi aika hyvälle paketille joka houkuttaa niin sotilaallisesta toiminnasta, eräelämästä, kuin seikkailusta kiinnostuneita kavereita.
Se vain että että pitäisikö sitten profiloitua selkeästi sotilaalliseen toimintaan ja miten tuo paikallisesti toimii? MPK on siitä pirullisen hyvä juttu että tämmöinen pohjanmaalainen kaveri katsoo netistä että pohjoiskarjalassa järjestetään sotilaallinen vaelluskurssi ja jopa hiirikäsi vie kursorin kohtaan "ilmoittaudu kurssille". Sitten taas vaellus on aika varmasti vielä extremempää hommaa kuin sotilaallinen toiminta, eli paikallistasolla ei välttämättä se sotilaallisuuden vähentäminen mainonnassa/toiminnassa toimi yhtään sen paremmin, jopa huonommin. Mielestäni esim MPK:lta ei löydy vastaavan kaltaisia sillisalaattikursseja ja tuon voisi kuvitella olevan plussaa, mutta teikäläisten kurssi ei siis MPK:n tietokantoihin menekään?
Mutta joo, hankala on sanoa mitään enkä edes usko että osaan mitään oikeasti hyödyllistä sanoa. Minulla on kokemusta lähinnä nuorten (siis 13-17 vuotiaiden) kanssa tuohuamisesta ja luulen että liikaa peilaan heidän kauttaan tätä hommaa. Osallistujathan ovat 10 vuotta vahempia... Osalla on jo lapsia, talo ja autot, aivoerokin, osa on vielä liki lasten kengissä. Ei muuten välttämättä mikään ihan helpoin ikähaarukka! Siis minulla ei ole kokemusta yhtään sotilaallisten tapahtumien järjestämisestä, alkaapa olemaan 10 vuotta siitä kun viimeksi olen ylipäätään minkään tapahtuman järjestämisessä ollut mukana. Sanottakoon vielä sekin että loppukin uskottavuus menee.
Itseäni kiinnostaisi ehkä ennenkaikkea wanhojen ja viisaiden näkemykset, peilaten meikäläisen herännyttä vaellusviettiä, halua oppia wanhoista taidoista ja -tiedoista. Ja kun sydän sykkii sotilaalliselle kaksipuoleiselle toiminnalle. Tuossa olisi mahdollista oppia suurikin määrä tietoa koskien eräelämää yleensä. Mutta en tiedä houkuttaako se kovin montaakaan kaveria mukaan... Kilpaurheilusuoritteet suorastaan ällötää, niiden kanssa kun voi kikkailla vaikka kotona yksinään jos haluaa. Siis henkilökohtaisena mielipiteenä.