Ohjusten saaminen Yhdysvalloista kangertelee

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Tvälups

Ylipäällikkö
Ohjusten saaminen Yhdysvalloista kangertelee
il-hs-stt
Maanantai 3.9.2012 klo 06.58

Yhdysvallat ei ole kyennyt toimittamaan Suomelle ilmatorjuntaohjuksia sopimuksen mukaisesti, vaikka ohjuskaupoista on sovittu jo neljä vuotta sitten, kertoo Helsingin Sanomat.
HS:

Suomi sai vuonna 2008 Yhdysvaltain kongressilta luvan ostaa enintään 300 Amraam-ilmatorjuntaohjusta. Niiden toimitusten piti alkaa tänä vuonna.

Viivästyksen kerrotaan johtuvan mystisestä viasta, jonka vuoksi ohjukset eivät ole toimineet kylmätesteissä. Ohjusten valmistaja ei ole löytänyt vian syytä. Suomi sai tiedon ongelmista jo pari vuotta sitten.

Lehden mukaan Puolustusvoimat on suunnitellut uudenmallisten ohjusten koeammuntoja vuodelle 2014, mutta saattaa joutua harjoittelemaan vanhoilla ohjuksilla. Ilmavoimilla on nyt käytössään 1990-luvulla hankittuja ohjuksia, jotka se haluaa päivittää uusiin.

------------------------------------------------------------------------------------------------
-kauppavarmuus
-toimintavarmuus
-logistiikka
-vaiko klausuuli asioiden tolasta naton ulkojäsenenä?
 
Onneksi Bukit ovat käytössä vuoteen 2015 asti, mutta ehkäpä niiden päivittäminen Ukrainassa olisi ollut järkevää. Georgialaisten Bukit modernisoitiin Ukrainassa ja naapuri oli ihmeissään kun niiden häirintä ei onnistunutkaan kovin hyvin 08.08.08 sodassa.
 
Harmaassa vaiheessa sitten ei tule ongelmia kun varastot täytetään uusimmin länsi-ohjuksin ja -varustein...
 
Onneksi kuitenkin tiedämme kaikki sen, että Venäjä on epäluotettava aseentoimittaja. "Mystinen ongelma" kylmätesteissä. Paljonko on pakkasta esim. nyt juuri tällä hetkellä sanotaan viidessä kilsassa korkeutta?
 
Teräsmies kirjoitti:
Onneksi Bukit ovat käytössä vuoteen 2015 asti, mutta ehkäpä niiden päivittäminen Ukrainassa olisi ollut järkevää. Georgialaisten Bukit modernisoitiin Ukrainassa ja naapuri oli ihmeissään kun niiden häirintä ei onnistunutkaan kovin hyvin 08.08.08 sodassa.

Olen ymmärtänyt että Venäjältä ostettuja aseita ei saisi helposti muokkailla muissa maissa kuin Venäjällä.

Jos rahaa olisi enemmän, niin Bukithan olisi voinut modernisoida kolmelle armeijakunnalle It-voimaksi
 
Mitä..luuletekote että tämä on vain semmoista "paskapuhetta" amerikalaisilta? siitä pakkaus ongelmista?
 
baikal kirjoitti:
Onneksi kuitenkin tiedämme kaikki sen, että Venäjä on epäluotettava aseentoimittaja. "Mystinen ongelma" kylmätesteissä. Paljonko on pakkasta esim. nyt juuri tällä hetkellä sanotaan viidessä kilsassa korkeutta?

-17,6 c

15 km:ssä on -69.9 c

http://www.esrl.noaa.gov/gsd/outreach/education/samii/SAMII_Activity3.html
 
baikal kirjoitti:
Onneksi kuitenkin tiedämme kaikki sen, että Venäjä on epäluotettava aseentoimittaja. "Mystinen ongelma" kylmätesteissä. Paljonko on pakkasta esim. nyt juuri tällä hetkellä sanotaan viidessä kilsassa korkeutta?

No ei Venäläiset aseet mitenkään huippuluotettavia ole olleet:
http://rpdefense.over-blog.com/article-auditor-slams-navy-s-selection-of-r-77-missile-83780528.html
 
RistoJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Onneksi kuitenkin tiedämme kaikki sen, että Venäjä on epäluotettava aseentoimittaja. "Mystinen ongelma" kylmätesteissä. Paljonko on pakkasta esim. nyt juuri tällä hetkellä sanotaan viidessä kilsassa korkeutta?

No ei Venäläiset aseet mitenkään huippuluotettavia ole olleet:
http://rpdefense.over-blog.com/article-auditor-slams-navy-s-selection-of-r-77-missile-83780528.html

Vai liittyisikö kylmäongelma enemmänkin siihen, jos ohjukset on sijoitettuna lavetille maan pinnalla. Pakkaskelillä ilmankosteus maanpinnalla voi olla sellainen että jäätyminen yms. saattaa olla ongelma. Lennon aikana koneen ripustimessa killuessa jäätäminen ei yleensä ole ongelma koska jäätämistä ja tiivistevanojen vetoa vältetään tietoisesti.
 
Caveman kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Onneksi kuitenkin tiedämme kaikki sen, että Venäjä on epäluotettava aseentoimittaja. "Mystinen ongelma" kylmätesteissä. Paljonko on pakkasta esim. nyt juuri tällä hetkellä sanotaan viidessä kilsassa korkeutta?

No ei Venäläiset aseet mitenkään huippuluotettavia ole olleet:
http://rpdefense.over-blog.com/article-auditor-slams-navy-s-selection-of-r-77-missile-83780528.html

Vai liittyisikö kylmäongelma enemmänkin siihen, jos ohjukset on sijoitettuna lavetille maan pinnalla. Pakkaskelillä ilmankosteus maanpinnalla voi olla sellainen että jäätyminen yms. saattaa olla ongelma. Lennon aikana koneen ripustimessa killuessa jäätäminen ei yleensä ole ongelma koska jäätämistä ja tiivistevanojen vetoa vältetään tietoisesti.

Ei liity siihen, vaan ongelmat on havaittu testattaessa ohjuksien rakettimoottoreita ennen niiden toimittamista.

http://www.janes.com/products/janes/defence-security-report.aspx?id=1065969816

Testattavat moottorit siis jäähdytetään testiä varten -54 Celsiusasteeseen ja sitten ne käynnistetään. Tällä testataan ohjusten toimivuus myös korkealta asetta käytettäessä.
 
RistoJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Onneksi kuitenkin tiedämme kaikki sen, että Venäjä on epäluotettava aseentoimittaja. "Mystinen ongelma" kylmätesteissä. Paljonko on pakkasta esim. nyt juuri tällä hetkellä sanotaan viidessä kilsassa korkeutta?

No ei Venäläiset aseet mitenkään huippuluotettavia ole olleet:
http://rpdefense.over-blog.com/article-auditor-slams-navy-s-selection-of-r-77-missile-83780528.html

Ymmärrän aivan hyvin, jos jokin häsväke ei toimi - 54 astetta pakkasessa, onhan tuo varsin haastava keli. En viitannut venäläisaseiden hyvyyteen vaan venäläisten aseiden toimituksiin, jotka kategorisesti tuomitaan epävarmoiksi. Tällä kertaa epävarmuutta on havaittavissa toisellakin toimittajalla.

Moniko siviilikapine todellisena teknotuotteena toimii taatusti - 54 astetta celsius-kelissä? Niimpä, aikasen pieni lista.

Viittasin myös uutisiin, joita on luettu menneinä kuukausina koskien Syyriaa. Venäläiset ovat johdonmukaisesti halunneet osoittaa maailmalle olevansa luotettava aseentoimittaja. Kynsin ja hampain ovat toimittaneet Syyrialle luvatut vempeleet.
 
baikal kirjoitti:
Moniko siviilikapine todellisena teknotuotteena toimii taatusti - 54 astetta celsius-kelissä? Niimpä, aikasen pieni lista.

Kuplavolkkari (jossa tosin lämmitin ei toimi)?
Kantti-kertaa-kantti-Lada?

:a-rolleyes:
 
Jos ohjus ei toimi kunnolla kylmässä, niin systyttäkää nuotio ohjuksen alle noin 10min ennen käyttöä.
 
yle uutiset Kotimaa 13.9.2012 klo 23:08 | päivitetty 13.9.2012 klo 23:08
Tutkija: Ilmavoimien uusista ohjuksista uusia haasteita

Ulkopoliittisen instituutin tutkijan Charly Salonius-Pasternakin mukaan ilmavoimille hankittavat uudet risteilyohjukset asettavat suomalaiset poliitikot uudenlaisten kysymysten äärelle kriisitilanteessa. Hän arvelee, että puolustuksen riippuvuus Yhdysvalloista lisääntyy.

Suomi hankkii Hornet-hävittäjiin JASSM-aseita, joilla ne voivat iskeä myös maakohteisiin sen lisäksi, että ne torjuvat vastustajan lentokoneita.

Ilmavoimat on saanut jo kahdenlaisia täsmäpommeja, ja alkuvuodesta päätettiin ostaa 70 risteilyohjusta Yhdysvalloista.

- Tämä JASSM on hyvin kehittynyt, häive- ja muilla ominaisuuksilla varustettu ohjus. Sen tarkoitus on toimia tilanteessa, jossa vastustajalla on hyvin tehokas ilmapuolustus tärkeiden kohteiden ympärillä ja jonne ei muuten päästä, kertoo Ulkopoliittisen instituutin tutkija Charly Salonius-Pasternak.

Kaksi suurta kysymystä

Sodan sattuessa JASSM-ohjusten maaleina voisivat olla satamat, lentokentät tai vaikka Venäjän ilmapuolustus, joka ulottuu pitkälle Suomen päälle.

- Kyllähän näitä ohjuksia voidaan käyttää myös vain turvaamaan se, että Suomi voi käyttää omaa ilmatilaansa, Salonius-Pasternak toteaa.

Ohjuksilla yltäisi kauas mahdollisen vastustajan alueelle. Ulkopolitiikan tutkija Salonius-Pasternak arvelee, että suomalaisille päättäjille tulee uutta pohdittavaa.

Hän nostaa esille kaksi kysymystä.

- Ensinnäkin nyt Suomella on kyky vaikuttaa minkä tahansa vihollisen toimintaan monen sadan kilometrin päässä rajan toisella puolella. Miten pitkälle ollaan valmiita iskemään? Toiseksi on tämä aikakysymys. Taas aseet ovat tehokkaimmillaan kriisin alussa. Ollaanko niitä valmiita käyttämään, ennen kuin kriisi on laajentunut tai eskaloitunut?

Tutkijan mukaan nämä ovat vakavia kysymyksiä, joita ei ole ennen ole tarvinnut pohtia.

Haglund ei näe ongelmia

Puolustusministeri Carl Haglund ei usko, että hankinnoista koituu ongelmia.

- Kysymys on nyt siitä, että me olemme hankkimassa hyvin merkittävää suorituskykyä. Se tarkoittaa osaltaan sitä, että puolustuksen ennaltaehkäisykyky nousee huomattavasti. Tämä on hyvä asia, mutta ei se johda sen kummempaan pohdintaan kuin mitkään muutkaan suuremmat hankinnat.

JASSM-ohjuskauppa on osoitus hyvistä Yhdysvaltain-suhteista. Ulkopolitiikan tutkija Charly Salonius-Pasternak huomauttaa kuitenkin, että silläkin on kääntöpuolensa.

- Suomen ilmavoimat ja ilmapuolustus ovat yhä enemmän riippuvaisia hyvin syvällisestä yhteistyöstä Yhdysvaltojen kanssa. Silloin tietenkin Yhdysvalloilla on tietty määrä valtaa.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Alleviivaukset ja lihavoinnit by Tvälups

Melko rohkeaa puhetta! Venäjän ilmapuolustus ja sodan sattuminen...
 
Tällähän nyt ei pakkasongelmien kanssa ole tekemistä, ja C. S-P:n artikkelista on jo keskusteltu muualla, jonka Tvälups tietää, koska on sinne postannut.

Linkin tuohon C. S-P:n artikkeliinkin miheikki jo postasi sinne.
 
baikal kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Onneksi kuitenkin tiedämme kaikki sen, että Venäjä on epäluotettava aseentoimittaja. "Mystinen ongelma" kylmätesteissä. Paljonko on pakkasta esim. nyt juuri tällä hetkellä sanotaan viidessä kilsassa korkeutta?

No ei Venäläiset aseet mitenkään huippuluotettavia ole olleet:
http://rpdefense.over-blog.com/article-auditor-slams-navy-s-selection-of-r-77-missile-83780528.html

Ymmärrän aivan hyvin, jos jokin häsväke ei toimi - 54 astetta pakkasessa, onhan tuo varsin haastava keli. En viitannut venäläisaseiden hyvyyteen vaan venäläisten aseiden toimituksiin, jotka kategorisesti tuomitaan epävarmoiksi. Tällä kertaa epävarmuutta on havaittavissa toisellakin toimittajalla.

Moniko siviilikapine todellisena teknotuotteena toimii taatusti - 54 astetta celsius-kelissä? Niimpä, aikasen pieni lista.

Viittasin myös uutisiin, joita on luettu menneinä kuukausina koskien Syyriaa. Venäläiset ovat johdonmukLaisesti halunneet osoittaa maailmalle olevansa luotettava aseentoimittaja. Kynsin ja hampain ovat toimittaneet Syyrialle luvatut vempeleet.

Luulin ensin että kysymys oli tästä ongelmasta mutta ilmeisesti kosteusongelma on eri kuin tuo kylmänkesto:

Missile fault blamed on humidity
HARSH CONDITIONS:An investigation blamed moisture for the cracking in the radome of US-made AIM-120s, but French and Taiwan-made missiles do not seem to be affected
By J. Michael Cole / Staff Reporter


An investigation has concluded that cracking occurring in the radome on some of the US-made AIM-120C air-to-air missiles carried by Taiwan’s F-16s was caused by long-term exposure to humidity and stress, the Air Force General Headquarters said yesterday.

The air force made the comments after local media reported earlier the same day that the problem with the missile — the most advanced in the Taiwanese air force — had been observed for three consecutive years.

The air force currently has 120 AIM-120C-5 and 218 AIM-120C-7 advanced medium-range air-to-air missiles (AMRAAM) in its inventory.

The “fire-and-forget” missiles are used on its 146 F-16 aircraft. The first order of AIM-120s was delivered to the air force in 2004.

Radomes, one of the eight main sections of a missile, are a pyroceramic cone at the nose that serve as a window for radar or heat-seeking electromagnetic devices inside the missile.

In a statement, the air force said it had followed US suggestions to improve rotation cycles and store the missiles in conditions that would reduce the impact of moisture on the radomes.

The US has been asked to repair the damaged missiles, the statement said, adding that the problem had not undermined national defense.

Raytheon Corp is the main manufacturer of the missile.

In a report on the 2010 AMRAAM International Users’ Conference held in Florida in May 2010, the Taiwanese air force had already identified the problem and said it had sought the assistance of the US in addressing the impact of high humidity on the missile.

The US investigation into the causes of the cracking has ruled out accidental damage caused by poor packaging or handling, as well as vandalism. The probe concluded that the high humidity in Taiwan, as well as the tremendous pressure exerted on the missiles from supersonic flight, were the principal causes of the problem.

However, the radomes on the French-made MICA and the domestically produced Tien Chien II “Sky Sword” — two other air-to-air missiles used by the Taiwanese air force — do not seem to have had similar problems, despite being exposed to the same climatic conditions, storage and rotation cycles.

According to information on Raytheon’s Web site, 36 countries worldwide have procured the AIM-120. The missile is also used on US aircraft carrier-based F/A-18 Hornet aircraft.

With translation by Jake Chung, Staff writer

http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2012/03/20/2003528218

Suomeksi siis: Taiwaniin toimitetuissa AIM-120 C5/C7 ohjusmallissa on havaittu ohjuksen kärjen radomissa halkeilua. Syyksi on paljastunut todennäköisimmin sikäläisissä oloissa oleva korkea kosteusprosentti joka aiheuttaa pidemmällä aikavälillä ongelmia.

Pakkasesta: jos kyseessä on ILMAtorjunta/taisteluohjus on ohjuksen tekniikan ja rakenteen kestettävä ehdottomasti tuon luokan pakkaslukemia. Jokainen joka on ollut matkustajakoneessa tietää että jo 10-12 km korkeudessa on tuonverran pakkasta.

Pikkuviikonlopputehtävä jos on tylsää: mikä on "wind chill factor" -50 c pakkasta ja ohjuksen lentonopeus/tuuli mach 4...... :)

Mahtaako taulukot riittää......
 
Einomies1 kirjoitti:
Pikkuviikonlopputehtävä jos on tylsää: mikä on "wind chill factor" -50 c pakkasta ja ohjuksen lentonopeus/tuuli mach 4...... :)

Mahtaako taulukot riittää......

Toimiikohan tuo nyt enää tuossa nopeudessa tuohon suuntaan? Vai toiseen suuntaan? Eli tuossa kovassa nopeudessa alkaa jo molekyylia iskeä aika kovaan vauhtiin liikkuvan objektin pintaan.

SR-71:sen piti kestää aikamoista kuumuutta. Tosin tuon ohjuksen lentoaika on aika lyhyt, joten tuskin ehtii pinnat hirveästi kuumentua.
 
adam7 kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Pikkuviikonlopputehtävä jos on tylsää: mikä on "wind chill factor" -50 c pakkasta ja ohjuksen lentonopeus/tuuli mach 4...... :)

Mahtaako taulukot riittää......

Toimiikohan tuo nyt enää tuossa nopeudessa tuohon suuntaan? Vai toiseen suuntaan? Eli tuossa kovassa nopeudessa alkaa jo molekyylia iskeä aika kovaan vauhtiin liikkuvan objektin pintaan.

SR-71:sen piti kestää aikamoista kuumuutta. Tosin tuon ohjuksen lentoaika on aika lyhyt, joten tuskin ehtii pinnat hirveästi kuumentua.
Joo, totta kyllä. Tiedoksi että kyseessä oli huono huuli.....
 
Back
Top