Olenko Kansallissosialisti?

vonrehausen

Luutnantti
Hei, aloin tänään miettiä että olenko sittenkin polittiisesti kansallisosialisti?

...Eli jos on kansallismielinen, eikä kapitalisti. onko silloin kansallissosialisti?
EDIT: vähän oli ehkä liian sakeaa pohdintaa julkiseen levitykseen tällä kertaa. Pointti siis oli että nykyään äänestäjän ja äänestettävän välillä on vaikeahko kohtaanantoongelma.

Viimeksi muokattu:
Sitten sun tarvii hyväksyä myös 25 kohdan ohjelma.

Eiks kansallissosialisti ole sosialisti. Jos et ole sosialisti, et kai oikein voi olla kansallissosialistikaan. Jos olet sosialisti, kannattaa sitten tutkailla sielua, että löytyykö sieltä se nationalismikin. Jos molemmat kohdat täyttyy, saatat olla kansallissosialisti.

Seuraa Johtajaa, laita silmät kii, älä sano sanaakaan.

Kun oman poliittisen laumanjohtajan agenda hyväksytään sukkana, on ihan se ja sama mikä isti on. Todennäköisesti on vain idiootti. Ja ne unohdetaan nopeasti.

Olen korkeintaan kansallissolidaristi. Rakastan Suomea ajatuksena, mutten siedä monia suomalaisia. Mitähän tämäkin minusta tekee? :unsure:

Idealistinen, hieman elitistinen, ehkä esteettisesti suuntautunut isänmaanystävä, jolla on heikko sietokyky ihmisten keskinkertaisuudelle?

Rakastat ehkä kieltä, maisemaa, historiaa, myyttejä, jopa tiettyä eetosta, mutta jostain merkillisestä syystä et koe erityistä lämpöä suomalaisiin sellaisina kuin he arjessa ilmenevät.

Minäkin olen platonilainen patriootti. Idea on paljon puhtaampi kuin sen toteutus. Myös esteettinen nationalisti olen. Maisema, symbolit ja kertomus viehättävät enemmän kuin väistämättä korville lyövä sosiaalinen todellisuus. Nytkin naapuri möykkää juotuaan viikon sihijuomaa. Saa nähdä, pitääkö minun taas toisen viikon mentyä lähteä tuota hemmetin säkkiä viemään Malmin sairaalaan. Kai minä lähden. Voisi lapiolla päästää kärsimyksistään, mutta kun siitä saa saman kuin ihmisestä. Ja on se kunnon mies. Korjataan keväällä yhdessä tuo aita, kun sillä on parempi hetki.

@TomiDude lanseerasi upean termin kansallissolidaristi. Se minäkin olen, varmaan jonkinlainen romanttinen nationalisti. Siinä ovat Sibelius, Kivi, Leino ja Gallen-Kallela juuri tätä lajia. Vähän sisua ja saunaa mukana. Ajatus kansasta on ylevä, kun taas yksittäiset ihmiset ovat äänekkäitä, arkisia, itsekkäitä tai aivan hemmetin tylsiä. Minä etenkin.

”Idealistinen, hieman elitistinen, ehkä esteettisesti suuntautunut isänmaanystävä, jolla on heikko sietokyky ihmisten keskinkertaisuudelle?

Rakastat ehkä kieltä, maisemaa, historiaa, myyttejä, jopa tiettyä eetosta, mutta jostain merkillisestä syystä et koe erityistä lämpöä suomalaisiin sellaisina kuin he arjessa ilmenevät.”

Allekirjoitan molempien virkkeiden johdannot, mutta keskinkertaisena ihmisenä siedän mielestäni oikein hyvin keskikertaisuutta, ja kannustan kutakin saavuttamaan potentiaalinsa. Se että joku ei oikein viitsi edes yrittää on vaikeampi ymmärtää. Tai se kun joku haluaa itselleen aina vain enemmän tyytymättä mihinkään.

Jälkimmäisestä tulkinnastasi totean vain, että oma eloni sujuu varsin leppoisasti kanssaihmisten lomassa. Kohtaan normaalina päivänä kasvotusten varmasti yli sata ihmistä enkä usko olevani kovinkaan monen heistä huonoissa kirjoissa, jossen parhaissakaan. Arki on arkea ja seuraava päivä on melko samanlainen kuin edellinenkin. Sen sijaan pitkällä aikavälillä tarkasteltuna se, miten suomalainen yhteiskunta on tällä vuosituhannella ollut (tässä tarkemmin kategorioimatta) muutoksessa, aiheuttaa haikeutta. Nostalgiaako? Vai pikkujoulukrapulassa koettua levottomuutta?

Takaisin haluan esittää vain yhden kysymyksen: Mistä sait tuon korkean hevosen, jonka päältä punnitset ihmisiä? ;)

Viimeksi muokattu:
Idealistinen, hieman elitistinen, ehkä esteettisesti suuntautunut isänmaanystävä, jolla on heikko sietokyky ihmisten keskinkertaisuudelle?

Rakastat ehkä kieltä, maisemaa, historiaa, myyttejä, jopa tiettyä eetosta, mutta jostain merkillisestä syystä et koe erityistä lämpöä suomalaisiin sellaisina kuin he arjessa ilmenevät.
Suurin osa ihmisistä elintasoon katsomatta on keskinkertaisia, jopa yksinkertaisia, saatan olla jopa itsekin :)

Back