Oletko jo saanut käskyä kertaamaan vuodelle 2016 ?

Koska tuo väittämäsi ajanjakso on ollut?

Kaskealan ollessa komentajana. Silloin oli niin korkealentoiset visiot ettei kälyisen reservin kouliminen juuri sytyttänyt. Toki Pv:n sisällä oli muitakin näkemyksiä mutta tämä oli ylhäältä valutettu viesti ja sehän on se minkä mukaan edetään.
 
Kaskealan ollessa komentajana. Silloin oli niin korkealentoiset visiot ettei kälyisen reservin kouliminen juuri sytyttänyt. Toki Pv:n sisällä oli muitakin näkemyksiä mutta tämä oli ylhäältä valutettu viesti ja sehän on se minkä mukaan edetään.

Niin tai näin, Kaskealan aikana sentään kävin kertaamassa mutta Hägglundin kausi meni pelkillä VEH:eillä.
 
Kaskealan ollessa komentajana. Silloin oli niin korkealentoiset visiot ettei kälyisen reservin kouliminen juuri sytyttänyt. Toki Pv:n sisällä oli muitakin näkemyksiä mutta tämä oli ylhäältä valutettu viesti ja sehän on se minkä mukaan edetään.

Jos sinä et silloin päässyt kertaamaan, ei se tarkoita ettei muita joukkoja olisi kertautettu. En nyt ala tässä luettelemaan kaikkia 2000-luvun harjoituksia, mutta aika monessa "joutui" olemaan kouluttajana ja oman yksikön toimivana.
 
Jos sinä et silloin päässyt kertaamaan, ei se tarkoita ettei muita joukkoja olisi kertautettu. En nyt ala tässä luettelemaan kaikkia 2000-luvun harjoituksia, mutta aika monessa "joutui" olemaan kouluttajana ja oman yksikön toimivana.

Minä olen kuule kerrannut ihan riittämiin joten mistään kateudesta ei todellakaan ole kysymys. Saat vapaasti olla eri mieltä mutta se ei ole todiste siitä että minä olisin väärässä ( tai päinvastoin ).
 
Jokaisessa kertauksessa esitettiin aikanaan arvio siitä milloin seuraavan kerran kokoonnutaan. Kertaakaan se ei toteutunut. Taitaa olla niin että ne tulevista harjoituksista puhuvat tyypit eivät ole missään tekemisissä kyseisten harjoitusten suunnittelun tai toteutuksen kanssa. Silkkaa arvailua siis alusta loppuun.

Omalla kohdalla ensimmäinen kertaus oli 2008, 10 vuotta varusmiespalveluksen jälkeen ja kertauksia on ollut vuosittain paria välivuotta lukuunottamatta. Joka kerta harjoituksen lopussa on vuodenajan tarkkuudella esitetty seuraavan harjoituksen ajankohta ja kutinsa ovat pitäneet. Kyse lienee siitä, minkälaisessa kehityksen vaiheessa ko. toiminto, joukko-osasto tai toimiala kulloinkin on. Meillä ainakin ollaan oltu selkeässä pitkässä kehittämis- ja muutosvaiheessa mikä vaatineekin suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä kertauksienkin osalta.
 
Omalla kohdalla ensimmäinen kertaus oli 2008, 10 vuotta varusmiespalveluksen jälkeen ja kertauksia on ollut vuosittain paria välivuotta lukuunottamatta. Joka kerta harjoituksen lopussa on vuodenajan tarkkuudella esitetty seuraavan harjoituksen ajankohta ja kutinsa ovat pitäneet. Kyse lienee siitä, minkälaisessa kehityksen vaiheessa ko. toiminto, joukko-osasto tai toimiala kulloinkin on. Meillä ainakin ollaan oltu selkeässä pitkässä kehittämis- ja muutosvaiheessa mikä vaatineekin suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä kertauksienkin osalta.

Homma on siis kehittynyt huimasti. Se kertoo myös toiminnan arvostuksen noususta. Hyvä niin!
 
Mukava, että otsikko on ajantasaistettu, aihekin on edelleen ajankohtainen. Vastaukseni otsikon kysymykseen on, että yksi VEH keväälle tullut, ei muuta ja se on kyllä pettymys se..
 
Lappu tuli postissa syksylle. Sijoitus oli vissiin taas muuttunut, ainakin kutsusta näin päättelin. Olen vissiin moniosaamaton/osaaja, kun vielä vanhanakin haluavat rivissä roikottaa. Ainakin kolmas sijoitus jo. Varmaan ylentävät saunanlämmittäjäksi, kun tulee eläkeikä täyteen. :) Tärkeää luovuttaisin paikan jo nuoremmille.
 
Pidetään ilmeisesti kova komppania koon kertaus.
 
Miksi kh-kutsuista pitää huudella julkisesti?

Niin, tämä kyllä kiteyttää aika hyvin olennaista. Jos tätä pukisi suosituksen asuun niin on hyvä muistaa, että kertausharjoituksista tiedottaminen ja kertominen on hyvä jättää harjoituksesta vastaavalle taholle eli PV:lle.

Osalle foorumilaisista tuomari saattaa nostella vihreitä kortteja ja osalle keltaisia. Joitakin tämä korttipeli ei koske lainkaan.
 
Niin, tämä kyllä kiteyttää aika hyvin olennaista. Jos tätä pukisi suosituksen asuun niin on hyvä muistaa, että kertausharjoituksista tiedottaminen ja kertominen on hyvä jättää harjoituksesta vastaavalle taholle eli PV:lle.

Osalle foorumilaisista tuomari saattaa nostella vihreitä kortteja ja osalle keltaisia. Joitakin tämä korttipeli ei koske lainkaan.

Välillä aiheuttaa suoraan sanottuna myötä häpeää nämä "Näistä armeija asioista ei saa puhua, itsehän tiedän vaikka mitä köh, köh ja sitten kahden kaljan simoissa kerrotaan varuskuntien alla olevista lentokentistä". Todellisuudessa erittäin harvalla reserviläisellä on kriittistä tietoa mistä vastapuoli olisi kiinnostunut, eipä taida olla monella palkatullakaan.
Puollustuvoimat itse tiedottaa harjoituksista kaikilla julkisilla kanavilla nykyään. On twitteriä ja facebookkia jne...
Itse olen ihmetellyt miten tarkasti jotkut asiat kerrotaan mil.fi sivustolla tai toisaalta sen ymmärtää. Miksi yrittää esittää jokin olevan salaista, kun se tieto on kumminkin kaikkien saatavilla nykyään. Kaluston määrät, tekniset tiedot ja yleensä yleiset toiminta tavat ovat tarkalleen venäläisten tiedossa. Esim. kalusto määrät on helppo laskea hankinta budjeteista jotka on julkisia. Legendaarinen torni-huhu oli hävittäjistä jotka oli ostettu vara-osina ja tarpeen tullen niistä koottaisiin kokonaan uusia koneita, tällä ohitettiin määrä vahvuuden rajoitus. :)

Totta kai on sellaisia tietoja joillakin joita ei huudella ja oikeasti salassa pidettäviä, mutta kyllä silloin henkilö jolle asia on uskottu tajuaa/tietää itse mitä kertoo tai jättää kertomatta. Tällä palstalla ei minun mielestä ole käyty koskaan lähelläkään sellaista tietoa mistä vastapuoli voisi olla kiinnostunut ja hyvä niin.
Uskon tässäkin asiassa, että puollustusvoimat tietää mitä tekee. Tietää tarkalleen kuinka salataan ja mitä salataan.

Elikkä tuskin Suomen puollustuskyky romahtaa ainakaan merkittävästi, jos syksyllä käyn muutaman päivän kertausharjoituksissa ja sen täällä kerron.
 
En ole.
 
Välillä aiheuttaa suoraan sanottuna myötä häpeää nämä "Näistä armeija asioista ei saa puhua, itsehän tiedän vaikka mitä köh, köh ja sitten kahden kaljan simoissa kerrotaan varuskuntien alla olevista lentokentistä". Todellisuudessa erittäin harvalla reserviläisellä on kriittistä tietoa mistä vastapuoli olisi kiinnostunut, eipä taida olla monella palkatullakaan.
Puollustuvoimat itse tiedottaa harjoituksista kaikilla julkisilla kanavilla nykyään. On twitteriä ja facebookkia jne...
Itse olen ihmetellyt miten tarkasti jotkut asiat kerrotaan mil.fi sivustolla tai toisaalta sen ymmärtää. Miksi yrittää esittää jokin olevan salaista, kun se tieto on kumminkin kaikkien saatavilla nykyään. Kaluston määrät, tekniset tiedot ja yleensä yleiset toiminta tavat ovat tarkalleen venäläisten tiedossa. Esim. kalusto määrät on helppo laskea hankinta budjeteista jotka on julkisia. Legendaarinen torni-huhu oli hävittäjistä jotka oli ostettu vara-osina ja tarpeen tullen niistä koottaisiin kokonaan uusia koneita, tällä ohitettiin määrä vahvuuden rajoitus. :)

Totta kai on sellaisia tietoja joillakin joita ei huudella ja oikeasti salassa pidettäviä, mutta kyllä silloin henkilö jolle asia on uskottu tajuaa/tietää itse mitä kertoo tai jättää kertomatta. Tällä palstalla ei minun mielestä ole käyty koskaan lähelläkään sellaista tietoa mistä vastapuoli voisi olla kiinnostunut ja hyvä niin.
Uskon tässäkin asiassa, että puollustusvoimat tietää mitä tekee. Tietää tarkalleen kuinka salataan ja mitä salataan.

Elikkä tuskin Suomen puollustuskyky romahtaa ainakaan merkittävästi, jos syksyllä käyn muutaman päivän kertausharjoituksissa ja sen täällä kerron.

Niin, aina ei tarvita edes niitä simoja asioista kertomiseen: some riittää joskus siihen, että läppä lentää löyhästi.

PV tiedottaa omilla kanavillaan sen verran kuin katsoo kulloinkin olevan tarpeellista. Harjoitusten sisällöstä niihin osallistuville annetaan yleensä ohjeistus, jossa kehotetaan pitämään harjoituksessa käsiteltävät asiat omana tietona harjoituksen ulkopuolella. Mitä kovempia tai punaleimaisempia asiat ovat, sitä painokkaammin tämä tuodaan esille ja sitä tiukempia teknisluonteiset rajoitukset ovat.

Siitä, mitkä kaikki mahdolliset asiat kiinnostavat vastapuolta, on meillä vähän todeksi osoitettua tietoa. Vastapuoli kun ei kovin avoimesti kerro kiinnostuksen kohteistaan. Hybridivaikuttaminen voi hyötyä yllättävistäkin tiedonjyväsistä.

Toki kaiken edellä mainitun huomioiden voi käydä yksityistä sissisotaa informaatiosilpun tai hillottelun muodossa. Virtuaaliset divisioonat rakentuvat kuin itsekseen ja Kainuu - Koillismaan hyökkäystunnelit ulottuvat valtimoina panssariajoneuvoja sykkien Oulun Kivisydän -kallioparkista pian maakunnan laitamille saakka...:D
 
Ehkä tämä on puollustusvoimien pirullinen juoni. Venäläiset on ihmeissään, kun vähintään joka toinen reserviläinen Suomessa tietää kriittisiä sota salaisuuksia. Eikä niitä saada edes kiduttamalla tietoon, kun asianosainen ei todellisuudessa tiedä mitään. :)

Jostakin joskus luin, että Englantilaisten piti falklandin sodan aikana aluksi selvittää Argentiinan ilmavoimien vahvuutta ja kalustoa sotilasaikakausilehdista. Ei vain ollut mappia hyllyssä mistä tieto olisi löytynyt. Tiedustelu ei ole aina James Bond tai kaukopartio, vaan raakaa tylsää tilastointia ja normaalisti saatavilla olevan tiedon analysointia ja kokoamista itselle hyödylliseksi.
 
Back
Top