Omalupaiset taisteluharjoitukset

No kyllä juuri näin. Tosin minä voin kommentoida vain muutaman pitäjän ja kaupungin osalta asioita. Joku voi ennättää kohta kertoa, että ei heillä päin näin ollut. Jos tuohon toimintaan kuului jotain syvempää puolustukseen liittyvää ydintä, niin kyllä se oli omatekoista. Minun on tosi vaikeaa uskoa, että pv olisi nakannut jotain todellista purtavaksi.

Jossain vaiheessa itärajan alueella jotkut yksittäiset kansalaiset pitivät ns. silmällä outoja liikkujia ym. ja tiedottivat niistä Rajan väelle. Näistä asioista liikkui välillä huhuja, joiden todenperäisyydestä en osaa sanoa mitään. Osassa oli varmaan perää, suurin osa silkkaa huttua.

Tein itsekin ysärin alussa ilmoituksen eräästä ajoneuvosta, joka luvalla sanoen oli erikoinen ilmestys keskellä ei mitään taivahan pakkaskelillä keskellä talvea, siitä soitettiin mulle takaisin päin: ei mitään erikoista. :cool: No, mikä on erikoista siviilin silmään ei välttis ole sitä viranomaisen mielestä.
Oman kunnan ja (ehkä lähialueiden) näistä asioista lähinnä tiedän/ olen kuullut ja oma ikäperspektiivikin on alle 50 vuotta. Mutta oma henk.koht kokemukseni aiheesta siis on etten ole halaistua sanaa aiheesta kuullut ilmoisina ikinä kuulteni ainakaan puhuttavan. Ja se ei silti tarkoita etteikö sellaista olisi silti voinut olla. Olihan toisaalta kaikki alueen maasturit, kuorma-autot ja nelivetotraktoritkin inventoituna, tosin pv:n toimesta.
 
Eivätkös satojen osanottajien värikuula-maastopelit johdettuine skenaarioineen näytä aika lailla taisteluharjoitustoiminnalta? Muuten, se kuula tulee yllättävän suoraan ohuen pusikonkin läpi ja opettaa suojautumaan... kun kerran olin yli-ikäisenä vierailijana.
 
Back
Top