Omatoiminen itärajan tiedustelu

ajs178

Respected Leader
Jos joku noheva reserviläinen haluaisi tarkkailla, mitä rakas naapurimme siellä itärajan takana puuhaa, siltä varalta, että Zapad lähtee lapasesta tms. niin mitä olette mieltä pitkän matkan radio-ohjattavan nelikopterin hankkimisesta?

Löysin tällaisen kameralla varustetun nelikopterin, jonka datalinkki toimii peräti 42km päähän. Tämän lisäksi lennokin voi ohjelmoida etukäteen lentämään tietyn kartalla suunnitellun kierroksen ja näin ollen suorittaa tiedustelutehtävän täysin itsenäisesti ilman aktiivista ohjaamista.

Havaittaisiinko tällainen nelikopteri helposti, jos sillä käväisisi esim. Alakurtin lähistöllä pyörähtämässä? Koko on 90 x 90 x 30 cm. Lentokorkeus voi olla jopa 2km.

Jos kone havaittaisiin, mitä siitä seuraisi? Tähän variaationa, että sen voisi havaita suomalainen rajavartija koneen ylittäessä rajan tai sen voisi havaita veli-venäläinen toisella puolella. Tutkalla tuskin pystytään näin pientä ja matalalla lentävää kohdetta havaitsemaan, vai kuinka? Onko koneen havaitseminen puhtaasti aistivalvonnan varassa (näkö ja kuulo)?

Jos ei käy itärajan tuolla puolen, vaan lentäisi Suomen puolella, mutta tarpeeksi korkealla, jotta näkisi myös rajan taa kameralla, niin onko Suomen ja Venäjän rajalla lentokieltoalue ja jos on, niin kuinka lähelle rajaa uskaltaisi mennä kuvaamaan?

https://products.embention.com/nmand-uas-rpas/m600-multirotor
 
Ihan ookoo, anna palaa vaan :)

No vitsi, eiköhän rajavyöhyke ole lentokieltoaluetta...nykyajan Mainilan laukaukset.
 
@ajs178 en tiedä kuinka tosissasi kirjoittelet, mutta ihan vinkkinä, jos sun pitää tollasia kysellä niin kannattaa kaikki lentävät laitteet unohtaa ihan heti

Jo ihan ilmailuturvallisuuden näkökulmasta kuulostaa todella pahalta

Lennokeista voi toki keskestella
 
Viimeksi muokattu:
Lennokin lennätyksessä maksimi korkeus on 150 m, isossa osassa maata vain 50 m.

Lennokkiin tulee olla aina näköyhteys. Lennättäjän ei tarvitse lennokkia nähdä, mutta silloin tarvitaan toinen henkilö jolla kommuninointiyhteys lennättäjään.
 
Nimim. ajs178;n suunnitelma kuulostaa hyvältä yritykseltä saada viranomaisten huomio itseensä, sakon tai muun muodossa.
 
Jos joku noheva reserviläinen haluaisi tarkkailla, mitä rakas naapurimme siellä itärajan takana puuhaa,

Työtä riittänee siinäkin että havainnoidaan mitä naapurimme puuhaa rajan tällä puolen.

En halua olla matkustajana koneessa johon törmää lennokki
 
Siis mitä vittua, hyppäät autoon, menet ostelemaan suolakurkkua ja viinaa sekä höpöttelet paikallisille kuin tyhmä tsuhna kaikesta niin saat paljon enemmän tietoa ja sinulle jää vielä ne kurkut ja viinakin.

Tuolla suunnitelmalla maksat kalliin kopterin joka takavarikoidaan varmuudella sekä päälle sakot.
 
Lennokin lennätyksessä maksimi korkeus on 150 m, isossa osassa maata vain 50 m.

Lennokkiin tulee olla aina näköyhteys. Lennättäjän ei tarvitse lennokkia nähdä, mutta silloin tarvitaan toinen henkilö jolla kommuninointiyhteys lennättäjään.

Ei ihan mene noin. 150-600m löytyi heti puhelimessa lupia tornilta...
 
Jos joku noheva reserviläinen haluaisi tarkkailla, mitä rakas naapurimme siellä itärajan takana puuhaa, siltä varalta, että Zapad lähtee lapasesta tms. niin mitä olette mieltä pitkän matkan radio-ohjattavan nelikopterin hankkimisesta?

Löysin tällaisen kameralla varustetun nelikopterin, jonka datalinkki toimii peräti 42km päähän. Tämän lisäksi lennokin voi ohjelmoida etukäteen lentämään tietyn kartalla suunnitellun kierroksen ja näin ollen suorittaa tiedustelutehtävän täysin itsenäisesti ilman aktiivista ohjaamista.

Havaittaisiinko tällainen nelikopteri helposti, jos sillä käväisisi esim. Alakurtin lähistöllä pyörähtämässä? Koko on 90 x 90 x 30 cm. Lentokorkeus voi olla jopa 2km.

Jos kone havaittaisiin, mitä siitä seuraisi? Tähän variaationa, että sen voisi havaita suomalainen rajavartija koneen ylittäessä rajan tai sen voisi havaita veli-venäläinen toisella puolella. Tutkalla tuskin pystytään näin pientä ja matalalla lentävää kohdetta havaitsemaan, vai kuinka? Onko koneen havaitseminen puhtaasti aistivalvonnan varassa (näkö ja kuulo)?

Jos ei käy itärajan tuolla puolen, vaan lentäisi Suomen puolella, mutta tarpeeksi korkealla, jotta näkisi myös rajan taa kameralla, niin onko Suomen ja Venäjän rajalla lentokieltoalue ja jos on, niin kuinka lähelle rajaa uskaltaisi mennä kuvaamaan?

https://products.embention.com/nmand-uas-rpas/m600-multirotor

Kannattaa asentaa tuohon samalla jonkinlaista aseistusta
 
Kannattaa asentaa tuohon samalla jonkinlaista aseistusta

Jos nyt ihan tosissasi meinaat kuitenkin alkaa vakoilemaan yli venäläisien varuskuntien niin huomioi kolme asiaa.

1.) Älä lähetä sitä suomesta
2.) Älä lähetä sitä paikoista joissa oler ollut muutamaan edellisiin tunteihin
3. ) Älä ole paikassa josta se kommunikoi datalinkkinsä kautta

Paikantavat koneen varmasti ja paikantavat myös sen minnepäin se kommunikoi. Jos koneen kanssa keskusteleva datalinkki kommunikoi myös jonnekin muualle välittäen tietoa eteenpäin, niin sitä eivät ennätä välttämättä paikantaa. Välilinkki pitää ohjelmoida niin, että edelleenlähetyssuunta hävitetään. Radiohiljaisuus koneella ensin. Sitten data lähetetään josta se edelleenlöhetetään ja sen jälkeen uudelleenlähetysantenni vaihtaa suuntaa.

Jos jäät kiinni, niin jäät kiinni vakoilusta.

Et siltikään saa mitään sellaista dataa, mitä esimerkiksi isompien organisaatioiden valvontasatelliitit eivät huomaisi. Tekemästäsi datasta et voi puhua kenellekään eikä ketään isoa tahoa kiinnosta.
 
Ei ihan mene noin. 150-600m löytyi heti puhelimessa lupia tornilta...

Siis tottakai luvan kanssa saa lentää vaikka 10 km, mutta eikö se raja lähtökohtaisesti ole kuitenkin 150 m. Tuo 150 m on siis se korkeus joka amatööri lennokin lennättäjälle pitää ensin sisäistää.
 
Sotakuumemittari näyttää seuraavaa lukemaa.:D

images
 
Siis mitä vittua, hyppäät autoon, menet ostelemaan suolakurkkua ja viinaa sekä höpöttelet paikallisille kuin tyhmä tsuhna kaikesta niin saat paljon enemmän tietoa ja sinulle jää vielä ne kurkut ja viinakin.

Tuolla suunnitelmalla maksat kalliin kopterin joka takavarikoidaan varmuudella sekä päälle sakot.
Siellä on ukot kertaamassa se avaa kaikenlaisia mahdollisuuksia suorittaa liennyttävää suhdetoimintaa naisväestöön
 
Viimeksi muokattu:
Vai että oikein amatööritiedustelua venäjällä?

Eikä mitään vkontakten selaamista vaan ihan oikeaa tiedustelulentoa ja asiamiestoimintaa.

Suosittelen mielummin jotain vähemmän vaarallista harrastusta, esimerkiksi voi osallistua vapaaottelukilpailuihin ilman harjoittelua.
 
Turvallisinta on kiivetä omalla puolella luvallisesti lähivaaralle ja katsella rajan pinnassa kaukoputkella maisemia tai vaikka muuttolintuja.
 
Muuten huomioitavaa=

Itärajan läheisyydessä lennättäminen


Ilmailukartassa näkyvä ADIZ rajavyöhyke edellyttää lennonjohdolle tehtävää lentosuunnitelmaa ennen kuin alueelle voi lentää. ANS Finland on julkaissut ohjeet nettisivuillaan RPAS-lentosuunnitelman laatimiseen. Itärajaa myötäilevä rajoitusalue EFR100 vaatii aina poikkeusluvan puolustusvoimilta, jos alueella haluaa lentää.

Maanpuolustuksen kohteiden kuvaaminen ja tutkiminen ilmasta vaatii myös luvan Puolustusvoimilta, joka maksaa 80€. Puolustusvoimien harjoituksia, rakennuksia ja toimintaa ei yleisestikään saa kuvata dronella ilman lupaa paikasta riippumatta.
 
Back
Top