Omien upseerien surmaamiset sodissamme?

Aihetta on ilmeisesti melko vähän tutkittu, koska hirveästi ei tästä puhuta. Paavo Alkion päiväkirjoissa tuomittiin joku ryhmä vänrikin pieksämisestä porukalla (ei sentään kuollut), mutta muuten ei mitään sen kummempia merkintöjä eikä upseerin tappamisesta ainakaan. Itse tosin olen kuullut tästä tapauksesta, jonka laitoin "Omien aiheuttamat tappiot"-ketjuun.

"Kun jatkosodan viimeisestä kesästä oli kulunut 50 vuotta, muistaakseni Seura tai Apu teki erikoisnumeron torjuntavoitoista ja haastatteli veteraaneja. Siinä oli yksi aika mielenkiintoinen kommentti yhdeltä veteraanilta. Hän kertoi että Kannaksen taistelujen aikaan hän ryhmineen oli ollut lepäämässä jossakin tien penkalla kun paikalle ilmestyi upseeri kunniaa vaatimaan. Rintamus kuulemma vaan "pöllähti" kun "joku" ryhmästä ampui upseerin saman tien. Miestä nauratti (!) tapaus vielä 50 vuoden jälkeenkin ja totesi että siitäs sai kunniaa. Ruumis potkittiin ojaan eikä ketään syytetty. Hyvin erikoinen kommentti kyllä, ihme että meni lehdessä läpi. Liekö tottakaan, mutta voihan se ollakin. Aika vaiettu aihe.

edit. painotetaan nyt vielä että mies itse ei kertomansa mukaan ollut osallistunut juttuun mitenkään, oli ollut vain silminnäkijä."


Onko kellään aiheesta tietoa enempää?
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään aiheesta tietoa enempää?

Ei veteraanikertomuksia enempää ja niitähän ei tällä lähdekriittisellä palstalla pidetä yhtään minkään arvoisina. Tottakai joissain tilanteissa sodan raaistamat miehet tekivät asioita, joista on haluttu vaieta kuin kokonainen kalmistollinen joukkohautoja. Kolme - varmaa- tapausta uskon -tietäväni-, kertojina sellaiset henkilöt, joilla tuskin oli mitään halua keikailla kertomillaan. Ja mitä se on, jos tietäisinkin kolme -varmaa- tapausta....puolukka kaukalossa. Ja sattuiko se osuma aina edes -upseeriin-, se saattoi osua myös vertaiseen. Tai toisinpäin: montako kertaa upseeri pani epämiellyttävän sotilaan tehtävään, josta ei ollut paluuta? Pah. Jo Raamattu tuntee tämän metodin. :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Back
Top