Orpo:n "tunnin juna"

Leaderdog

Kaukopartio
Google tekoäly kertoo hinnan paljon 95Km maksaa / kilometri, saatat yllättyä.
Ja tämä hanke tehtäisiin "Vekselillä" valtio ja kunnat.... kannatta lukea tämä arvio ja tämäkin on vain arvio.



Arvioitu hinta tuolle 95 kilometrin uudelle Espoo–Salo-oikoradalle on erittäin suuri. Vaikka hankkeen ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannusarvio on noin
1,65 miljardia euroa(sisältäen myös nykyisen radan parannuksia), suurin osa kustannuksista kohdistuu juuri tuon uuden oikoradan rakentamiseen.
Tämänhetkisten arvioiden valossa pelkästään tuon noin 95 kilometrin uuden osuuden rakentamisen kustannukset tulevat todennäköisesti olemaan lähes tai yli 1,5 miljardia euroa, kun hanke on täysin valmis ja otettu käyttöön.
Tämä tekee keskimääräisestä kilometrikustannuksesta Suomen oloissa erittäin korkean, tyypillisesti useita kymmeniä miljoonia euroja per kilometri, johtuen mainituista vaativista maasto-olosuhteista, tunneleista ja suurnopeusradan teknisistä vaatimuksista.
On kuitenkin huomioitava, että infrahankkeiden lopulliset kustannukset voivat vaihdella alkuperäisistä arvioista rakennusaikataulun pituuden, inflaation, ja mahdollisten yllättävien olosuhteiden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon tunnin junan voisi Jarla kuvittaa tunnetulla tyylillään.
 
Lisäksi junaan vaihdetaan neuvostoliittolainen veturi Kirkkonummen osuudelle. Tätä pätkää vaihtoineen ei lasketa tunnin aikaan.
Ja kellot käännetään Pietarin aikaan.
 
Google tekoäly kertoo hinnan paljon 95Km maksaa / kilometri, saatat yllättyä.
Ja tämä hanke tehtäisiin "Vekselillä" valtio ja kunnat.... kannatta lukea tämä arvio ja tämäkin on vain arvio.



Arvioitu hinta tuolle 95 kilometrin uudelle Espoo–Salo-oikoradalle on erittäin suuri. Vaikka hankkeen ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannusarvio on noin
1,65 miljardia euroa(sisältäen myös nykyisen radan parannuksia), suurin osa kustannuksista kohdistuu juuri tuon uuden oikoradan rakentamiseen.
Tämänhetkisten arvioiden valossa pelkästään tuon noin 95 kilometrin uuden osuuden rakentamisen kustannukset tulevat todennäköisesti olemaan lähes tai yli 1,5 miljardia euroa, kun hanke on täysin valmis ja otettu käyttöön.
Tämä tekee keskimääräisestä kilometrikustannuksesta Suomen oloissa erittäin korkean, tyypillisesti useita kymmeniä miljoonia euroja per kilometri, johtuen mainituista vaativista maasto-olosuhteista, tunneleista ja suurnopeusradan teknisistä vaatimuksista.
On kuitenkin huomioitava, että infrahankkeiden lopulliset kustannukset voivat vaihdella alkuperäisistä arvioista rakennusaikataulun pituuden, inflaation, ja mahdollisten yllättävien olosuhteiden vuoksi.
Kyllä siihen EU-rahaakin saa sen parisataa miljoonaa kun hakee. Toki voi ne jättää hakemattakin. Kyllä italialaiset varmaan käyttää niitä ihan mieluusti omiin infrahankkeisiinsa. Suomalaiset maksaa tunnetusti mielummin italialaisten infraa.
 
Tunnin juna ei saanut EU-rahaa kun sitä haki: https://yle.fi/a/74-20099979
"– Länsirata pärjäsi pisteytyksessä vallan mainiosti mutta hakijoina oli vielä parempia ja pidemmällä olevia hankkeita, jotka onnistuivat saamaan pienestä tukisummasta osuuksia, hän toteaa.
Länsirata jatkaa nyt ratahankkeen suunnittelua ja osallistuu tuleviin rahoituskierroksiin. Nyt päättynyt CEF-rahoituskierros oli toimikautensa lopettavan komission viimeinen.
– Nyt aloittava uusi EU-komissio laittaa aikanaan omat vastaavat rahoitusvälineensä hakuun. Vuoden tai kahden sisällä ne ovat haettavissa, eikä mikään estä meitä olemasta mukana. Uskon, että silloin mahdollisuudet saada tukea ovat vielä paremmat, Ottavainen kertoo."
Moni muu sai rahoitusta, myös Suomesta, joten voi kysyä että miten kannattaa tällä edetä kun edes EU-rahoitus ei katso sen täyttävän ehtoja?
 
Back
Top