Otokar Arma 6X6 Armour Vehicle

Teräsmies

Respected Leader
BAN
20mm manuaalisesti käsiteltävä konetykki taitaa olla kaliiberin puolestakin harvinaisempi nykyään. Mutta, sopisikohan tuollainen 20mm konetykki vanhempiin SISU malleihin antamaan hieman enemmän tulivomaa kuin mitä itko tarjoaa?





Turkey's Otokar has unveiled a new 6x6 wheeled armoured vehicle to contest a local competition.

The vehicle, known as Arma, was developed to target the Turkish Land Forces' Special Purpose Tactical Wheeled Armoured Vehicle (Ozel Maksatli Taktik Tekerlekli Zirhli Arac, OMTTZA) project. It is competing against two other vehicles in the shape of FNSS Defence Systems' Pars and HEMA Endustri's Anafarta, a variant of Patria's 6x6 Armoured Modular Vehicle (AMV).

The 6.428 m long, 2.708 m wide and 2.223 m high Arma has an 18,500 kg gross weight and a payload of 4,500 kg and carries a driver, commander and eight dismounts in its fully nuclear-, biological-, chemical- (NBC-) protected hull.

No details have been released on its ballistic protection, but since it is required to be amphibious, armouring is not expected to exceed STANAG 4569 Level II, but its relatively high 425 mm ground clearance should help achieve mine protection to Level IIIB or higher.

Mobility tests with prototypes to date have included around 10,000 km of running over varied terrain. Arma's front two axles are steerable enabling it to make a turning radius of 7.85 m and the vehicle rides on independent hydropneumatic suspension, offering respectable off-road mobility and comfort. It can negotiate a 45-degree approach and departure angles leading onto 60 per cent inclines and 30 per cent side-slopes. It can also cross 1.2 m-wide trenches and climb over 60 cm obstacles.

A 450 hp water-cooled turbo diesel capable of running on F-34 or F-54 fuel drives the wheels through an automatic gearbox and single-speed transfer box, giving it a top speed of 105 km/h and a power/weight ratio of 24.3 hp/tonne.

This also powers the onboard 24 V DC electrical system, which incorporates two maintenance-free 125 Ah batteries and a 3.3 kW converter.

Turkish Land Forces are expected to make a selection for its OMTTZA requirement by mid-2010 and subsequently procure 336 vehicles in a variety of versions: 30 for NBC reconnaissance, 36 radar carriers, 108 sensor carriers, 39 command vehicles and 108 fire-support vehicles, which could be armed with a manually operated 20 mm cannon.

Otokar is developing an 8x8 variant of Arma, which should be unveiled in the second half of 2010. The company was previously party to the development and construction of the 8x8 Yavuz version of the Singaporean Terrex 8x8 infantry carrier vehicle.
 
Ruotsilla on Pasi XA-180 päälä 12.7mm tykki

t_xa180_2.jpg


Ja sitten Pasi XA-203 päälä sveitsilainen 20mm AKAN tykki

t_xa203_akan_front.jpg


Sisu_XA-203S_Wheeled_Armoured_Vehicle_Swedish_01.jpg
 
Hejsan kirjoitti:
Ruotsilla on Pasi XA-180 päälä 12.7mm tykki

Ja sitten Pasi XA-203 päälä sveitsilainen 20mm AKAN tykki

12,7mm lasketaan vielä konekivääriksi. Tähän tietty sanalla itko (pitäisi kai olla itkk) viitattiin myös Suomen tapauksessa.

XA-203:n tykki taitaapi olla revitty torneineen Pbv 302 vaunusta, joten ihan sinällään fiksua kierrätystä on naapurissa harrastettu, vaikka torni tuskin pimeätoimintaan pystyykään eikä liene vakautettu ym. mutta kustannustehokasta ainakin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pansarbandvagn_302

Otokar Armasta:
- muistanko ihan pieleen että AMV:kin oli jossain tarjouskisassa mukana Turkissa??
- samanlainen tykki (suurinpiirtein) oli käytössä Amerikkalaisilla M114 -vaunussa joskus ehkä 1970 -luvun tienoolla.
 
Teräsmies kirjoitti:
20mm manuaalisesti käsiteltävä konetykki taitaa olla kaliiberin puolestakin harvinaisempi nykyään. Mutta, sopisikohan tuollainen 20mm konetykki vanhempiin SISU malleihin antamaan hieman enemmän tulivomaa kuin mitä itko tarjoaa?

Ei hyvä. Mielestäni välimallin murkula tuommoiseen käyttöön. Iso ja tilaavievä, joten a-tarpeita mahtuu niukasti mukaan. Toisaalta taas ammus ei ole riittävän iso tehokkaaseen sirpaleiden tuottamiseen.

Helikoptereita noilla toki voi ahdistella. Sopinevat myös kehitysmaissa operointiin. Ampuma-alaa riittää ja vastustajalla ei ole mitään millä laittaa vastaan.
 
JOKO kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
20mm manuaalisesti käsiteltävä konetykki taitaa olla kaliiberin puolestakin harvinaisempi nykyään. Mutta, sopisikohan tuollainen 20mm konetykki vanhempiin SISU malleihin antamaan hieman enemmän tulivomaa kuin mitä itko tarjoaa?

Ei hyvä. Mielestäni välimallin murkula tuommoiseen käyttöön. Iso ja tilaavievä, joten a-tarpeita mahtuu niukasti mukaan. Toisaalta taas ammus ei ole riittävän iso tehokkaaseen sirpaleiden tuottamiseen.

Helikoptereita noilla toki voi ahdistella. Sopinevat myös kehitysmaissa operointiin. Ampuma-alaa riittää ja vastustajalla ei ole mitään millä laittaa vastaan.

Huonoksi puoleksi voitaneen laskea myös se, että joku saattaa erehtyä luulemaan ajoneuvoa taisteluajoneuvoksi ja sitten tunkee väkisin vihollistuleen saadakseen käyttää tuota asetta.
 
JOKO kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
20mm manuaalisesti käsiteltävä konetykki taitaa olla kaliiberin puolestakin harvinaisempi nykyään. Mutta, sopisikohan tuollainen 20mm konetykki vanhempiin SISU malleihin antamaan hieman enemmän tulivomaa kuin mitä itko tarjoaa?

Ei hyvä. Mielestäni välimallin murkula tuommoiseen käyttöön. Iso ja tilaavievä, joten a-tarpeita mahtuu niukasti mukaan. Toisaalta taas ammus ei ole riittävän iso tehokkaaseen sirpaleiden tuottamiseen.

Helikoptereita noilla toki voi ahdistella. Sopinevat myös kehitysmaissa operointiin. Ampuma-alaa riittää ja vastustajalla ei ole mitään millä laittaa vastaan.

Mikäpä lienee osumatarkkuus.. Rekyyliä piisaa liki parin itkk:n verran.. Sopinee parhaiten yleisön vakuuttamiseen paikallaan seisovassa rata-ammunnassa.

itkk tai yleiskonekivääri ovat parhaat kuljetuskaluston suoja-aseet. Erikseen voidaan puhua sitten kriisinhallintaan yms. sopivien ajoneuvojen aseistuksesta. Kun ajoneuvon tarvitsee olla niin hyvin suojattu, ettei Stanag II-III taso riitä - voidaan jo ajatella kannattaako ampujankaan pitää pipoaan ajoneuvon ulkopuolella.

Kotimainen ratkaisu XA-203:ssa on ihan hyvä (tosin itse se torni taitaa kärsiä jonkinlaisista ongelmista) samaten pidän fiksuna ruotsalaisten Pbv 302 tornia XA203 alustalla.. Tuolla tavoin suojattu ajoneuvo ei tarvitse kummempaa aseistusta.

Riittävän varma läpäisy rynnäkkövaunujen (BMP 1-3) etusektoriin saadaan uskoakseni vasta 25mm kanuunalla ja tämän asentaminen vaatinee jonkinlaisen tornirakenteen toimiakseen järkevästi. Laivoilla noita taitaa vielä olla "jalusta-asenteisena" joissain länsimaisissa sovelluksissa.

Helikoptereiden ahdistelu onnistunee itkk:lla, en usko että 20mm kanuuna toisi ratkaisevaa voimaa pudotusta ajatellen JOKO:n jo mainitsemien asianhaarojen takia. Lisäksi 20mm Ps-läpäisevän a-tarvikkeen läpäisyky vs. 12,7x108 tai varsinkin uudemmat sovellukset 12,7x99 on tuskin ratkaisevasti parempi.
 
Back
Top