Pääasia

noska

Ylipäällikkö
Monenlaista muuta varustetta on jo käyty läpi, mutta pääasia eli päähine on vielä käsittelemättä.
Eli mikä on suosikkipäähineesi kertauksissa, omissa harjoituksissa, vaelluksilla, muissa ressuilua sivuavissa harrastuksissa ja mitä käytät kypärän kanssa mieluiten.
Kypärähän se lähtökohtaisesti on sotilaan päässä, mutta kommentoikaa nyt kuitenkin sekä kypärän kanssa että ilman.
Eli löytääkö tiensä useiten päähän lippalakki, lierihattu, suikka, huivi, pipo, karvalakki, huppu, baretti, kommandopipo, hikinauha vai joku muu vai kuljetko ihan paljain päin? Ja mikä tietty malli edellä mainitusta päähineestä?
 
Intissä ja vaelluksilla kenttälakki on mieleeni (m/91 ja oma jenkkimallinen). Talvella ollan pipolinjalla. Toki arvostan karvalakkia korkealle ryhdikkäänä ja omintakeisena sotilaspäähineenä (toisin kuin baretti) :salut:
 
Kumpainen sulla on tosta ysiykkösestä, se pahvi- vai kumilippainen?
Itse olen kaikki kumilippaiset heittänyt mäkeen ja käytän hyvin käyristetyllä pahvilipalla varustettuja ja niistä eniten kesäaikana sitä, josta oon repinyt ne korvaläpät ja flanellivuoren pois ja lyönyt kummallekin puolelle pari pientä purjerenkaan vahvistamaa reikää ja sisälle jenkkiläistyylisen cap stiffenerin ja eteen sisäreunaan hikinauhan pätkän.
Talvella olen itsekin liikkeessä pipolinjalla. Leirioloissa vaihdan mielelläni karvalakkiin.
 
Pipo päässä pakkasella, kesällä harvoin mitään. Pipon käyttöalue on mulla ollut aina venyvä, sanotaan kesäkuun alkuun saakka säästä riippuen, ja syyskuussa taas. Lippa-lieri-hatuista en tykkää, en stetsonista ja baskeria en ole koskaan ansainnut, huivit ovat hin...ille, hikinauhat karseita. Tähän saakka pönttö on kestänyt niin auringon paahteet kuin vesisateetkin, itikka-armeijoiden hyökkäykset ja paarma-laumojen invaasiot. Pahimpaan hyttysaikaan käytän verkkotakkia, jossa kallo suojautuu.
 
baikal kirjoitti:
huivit ovat hin...ille,

Uuuh, oliivinvihreä bandana vaan päähän ja menoksi. Mikäs sen ÄIJÄmäisempää jos se siitä kiinni on :camo:

Ulkoillessa ja vaelluksilla pipo päässä syksyllä, talvella ja keväällä tai milloin vaan lämpötila alittaa n. 15 astetta päivisin. Pysyy päässä kuin valettu, ei tule vilu ja toimii mainiosti hikisiepparina. Sateelta ja auringolta suojaudutaan hupulla ja aurinkolaseilla. Pipon materiaalina kevyt tai paksu villa, mieluusti tuulisuojalla.

Muulloin sitten bandana päähän hikisieppariksi ja antamaan kaljulle sekä niskalle edes jotain suojaa hyttysiltä. Päälle tarvittaessa perus lippalakki auringolta tai vedeltä suojaamaan. Boonie-tyyppistä kotsaa olen käyttänyt silloin tällöin, mutta jokin niissä ei vaan iske.
 
Kesällä yleensä ei mitään, mutta kalassa lippis päässä. Talvella pipo silloin kun teen lumitöitä, käyn kävelyllä tms. Muuten ilman ( autolla duuniin, ei siellä tarvii pipoa ). Tietty jos pakkasta on enemmän kuin -15, niin silloin aina pipo. Talvirotsissa huppu, joten tuulensuoja tulee sitä kautta tarvittaessa.
 
Mulla on suomalainen M/62 maastotakki.
 
noska kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Mulla on suomalainen M/62 maastotakki.

Ja käärit sen päähäsi?

Joo jos satta vettä :D

ei mulla on ÖB:lta maastoväriippis, saan nähda jos mä tilaan MP-myymälästä barettin ja joku merkki siihen.
 
Jos kertauksissa / VEH:ssä / yhtenäisesti varustettavilla kursseilla on mahdollisuus valita, lippalakki nollakeliin saakka. Viileämillä +- keleillä M91 kenttälakki, helteessa M98 "uudempi sorsa" tai alkuperäinen M62 "sorsa". Pikkupakkasilla myssy, villa, vihreä tai harmaa eli ns sissipipo ja noin kymmenestä pakkasasteesta alaspäin mieluiten M91 karvalakki. Kypärä tietysti silloin, kun se on käsketty ja tarpeen.

Omilla reissuilla ja vapaammassa ressutouhussa lähes sama linja: Lämpimällä säällä BDU-tyyppinen kevyt lippis, viileämmässä villakankainen lippis ja nollakelistä alkaen pipo tuonne kymmeneen pakkasasteeseen asti. Sitä kylmemmässä, jos liike on vähäistä, karvalakki. Päättyvän talven 15-20 pakkasasteen hiihtolenkeillä osoittautui yllättävän hyväksi, joskin aika törkeän näköisesti V-lekasta lähes heräteostoksena hankittu ranskalainen talvilippis.
http://www.varusteleka.fi/product/talvihatut/ranskalainen-talvihattu-oliivinvihrea-uudenveroinen/_2UR0NQRIB
Lakin korvukset pystyi kääntämään "asentoon B" eli alas ja taakse, jolloin korvat olivat suojattuna, mutta olo ei ollut tukalan kuuma.

Ns kypärämyssyyn en ole mieltynyt. Laskettelukypärän alla ohut sellainen menettelee, mutta hiihtäessä olo on epämukava. Yllätävän lämpimillä säilläkin joillakin hiihtäjillä näkee kypärämyssyjä pipon alla!
 
Aika samoilla linojoilla mennään suksisissin kanssa. Itse pidän tuosta M62 sorsasta jos sellainen on saatavilla. M08 on liian huonosti hengittävä ja sitä en käyt. Ennen sitten kaivan sen oman viritellyn ysiykkösen päähän. Lierihattuja on tullut muutaman kerran kokeiltua ja jonkin aikaa oli hedoton suosikkin, muta vaihdoin sitten takaisin lippikseen. Ongelmana tietty on, että aina ei ole jaossa omia suosikkeja. Etenkin kuuskakkosta saa enää harvoin.
Pipoista olen hylännyt tyystin sen paksun kääntöpipon, jossa on muovikalvo sisässä. Sissipipo liikkeessä ja jos pakkanen nousee liikaa, niin huppu siihen päälle. Karvalakki leirissä.
Siviilissä BDU-tyyppiset lakit ovat kanssa suosiossa ja ohuet pipot. Toisinaan pidän jopa kesällä (ja kertauksissakin milloin sallittua) sellaista ohutta buff-putken paksuista pipoa. En tiedä mistä oon sen joskus hankkinut. Huivia en juuri päässä käytä paitsi tarkkailuhommissa hiekkamailla.
Itsellä on sama tuon kypärämyssyn kanssa. Etenkin suojalaseja käytettäessä ne tahtovat huuurtua. Toisinaan se nomexhuppu vaan kuuluu asiaan.
 
Omat mieltymykseni noudattelevat aika pitkälti jo esitettyjä näkemyksiä eli kenttälakilla ja pipolla mennään suurimmaksi osaksi.

Arabihuivin/Shemaghin käyttökokemuksista kuulisin mieluusti enemmän. Vaikuttaa ihan hyvältä osaratkaisulta, koska kuvien perusteella rikkoo pään muodon ja tehostaa naamiointia osaltaan.
 
huivina tuli käytettyä viimesyksy shemaghia taipalsaaren vilpoisissa keleissä, mukavasti lämmitti kaulaa+niskaa ja tekan tähystäjänä suojasi naamaa, kauhean hajuinen se on nyt, pitäisi varmaan pestä. Minkäänlaisena arabi-jihad-päänympärille käärittynä en sitä käyttänyt.
 
Uppia!

Eihän kellään olisi ehdotusta mistä hankkia kaksi aukkoinen kommandopipo? Tarkoitan mallia Hole silmille ja erillinen hole suulle.

Urheilumallitkin käyvät kunhan eivät ole huomioväreissä.
 
Mitä materiaalia haluaisit sen olevan? Yksi vaihtoehtohan on ostaa klassinen raiskaajapipo, missä on molemmille silmille ja kielelle aukko, jonka jälkeen muokkaat silmäreiät avonaisemmiksi ja yhdistät ne. Lopuksi ompeleet reunoille, ettei purkaannu tai rispaannu.


Alkuperäiseen.
Kypärän alla joko pipo tai kypärähuppu tai ei mitään. Jotkuhan käyttävät kesäisinkin sorsaa kypärän alla, mutta en kyllä tiedä ollenkaan miksi. Hiostaa vaan enemmän.
 
Paras olisi jos se kosteutta siirtäisi ja vähän lämmittäisi kypärän alla. Kesällä en juuri ole kommandopipoa käyttänyt vaan lähinnä kylmässä kun oleskeluajat alkavat olla pitempiä. Tuli tuo vaan mieleen kun paikallisen sporttikaupan tarjouslaatikossa oli yksiaukkoisia poistohintaan kun varastoa tyhjennetään talven tieltä.

Jätetään nuo askartelut väliin kun itse olen suurinpiirtein sillä ompelutasolla että merkit osasin haalariin ommella. :D

Alkuperäiseen aiheeseen vastaten: Täysin samalla linjalla pstsian kanssa.
 
pstsika kirjoitti:
Jotkuhan käyttävät kesäisinkin sorsaa kypärän alla, mutta en kyllä tiedä ollenkaan miksi. Hiostaa vaan enemmän.

Ainakin siitä syystä, että valtio tapaa jakaa L-koon kypäriä myös S-koon päällä siunatuille.

metsään kevyt BDU-lippis tai kurkkusalaateissa sorsa
kylmemmällä tai tauoilla pipo
kypärän alle ohut putkihuivi hikisieppariksi, vaihdetaan päätyä tauoilla
kaula suojataan kauluksilla ja tarvittaessa putkihuivilla
 
Roger Mike kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
Jotkuhan käyttävät kesäisinkin sorsaa kypärän alla, mutta en kyllä tiedä ollenkaan miksi. Hiostaa vaan enemmän.

Ainakin siitä syystä, että valtio tapaa jakaa L-koon kypäriä myös S-koon päällä siunatuille.

metsään kevyt BDU-lippis tai kurkkusalaateissa sorsa
kylmemmällä tai tauoilla pipo
kypärän alle ohut putkihuivi hikisieppariksi, vaihdetaan päätyä tauoilla
kaula suojataan kauluksilla ja tarvittaessa putkihuivilla

Jep. Kokemusta on. Onneksi tajusin itse vaihtaa. M koko pysyy päässä kuin valettu, kiitos loistavien säätöjen. L koko taas on pienimmällä säädöllä juuri sopivasti liian iso. Aktiivien ja pipon kanssa L-koko voisi olla sopivampi mutta toisaalta pitäähän sen vanteen pikkusen kiristää päätä.
 
Kesällä Booniehat (suojaa hyvin myös niskaa ja korvia paahteelta) tai feldmütze M43 im Flectarn (piitkä lippa ja ohkainen materiaali hyvä ksjn kanssa).
Talvella karvahattu, sissipipo/fleecepipo ja alushuppu.
 
Tvälups kirjoitti:
Kesällä Booniehat (suojaa hyvin myös niskaa ja korvia paahteelta)

Tuli vaan mieleen, että nykyään varusmiehille jaetaan m05-lierihattua eli boonieta. Käyttötarkoitus ilmeisestikin vanhan sorsan korvaajana. Yllätyin nähdessäni sellaisen, sillä luulin sen kuuluvan vain johonkin m05-prototyyppiasuun.
 
Back
Top