Panssaroitujen yksiköitten käyttö Itä/Pohjois-Suomessa

Näinhän se on. Ylipäätään pystymme mannersuomessa kenttäarmeijan millä joukolla tahansa toimimaan koko maan alueella..siellä missä tarvitaan. Kyllähän meillä mm. juuri panssari- ja mekanisoidut joukot ovat iät ja ajat harjoitelleet hyvin erilaisissa maastoissa Kymenlaaksolaisesta "kusirännistä" eteläsuomalaisten peltoaukeiden kautta pohjoisen olosuhteisiin ja Pohjankankaan hiekka-aavikolle saakka.
Jos hommat eivät ole dramaattisesti muuttuneet - kuten eivät ole - siitä kun olen kannella eturauhanen tulessa ollut - niin en epäile hetkeäkään etteikö Suomalaiset panssari- ja mekanisoidut joukot pystyisi toimimaan yhtä hyvin kaikkialla Suomen manneralueella.

Niin ja APILAKSESTA sen verran että se ei ole poistumassa vielä pitkään aikaan vaan toimii lähipst:aa vahvistaen rinnan NLAW-kaluston kanssa. Eikä ole syytä olla huolissaan siitä, etteikö nimenomaan meidän lähipst olisi viimeinkin aikalailla hyvällä mallilla!

Minut kun viimeksi narrattiin tärskäyttämään kova apilas niin en olisi raaskinut ampua sitä turhan päiten. Lohdutettiin, että ne happanee varastoon ja jouduttais pokkaamaan joka tapauksessa ihan justhetikohta. Onko mua taas huijattu? Ja oli tällä vuosikymmenellä.
 
Vai niin. Onpahan taas erittäin esimerkkinä oy torni ab:n pitkäjänteisyydestä, tämäkin. 2000-luvun alussa alkoi puhe Apilaksen korvaajan etsinnästä, koska 112 RSKES happanee käsiin. Samalla avattiin aseen koulutuskiintiöt ja kovia apilaksia alettiin ampua leireillä ihan eri tahtia kuin sitä ennen. Todella pitkäjänteistä.

Sikälikin hassua, että Pokassa täräytellään valtaisia määriä kuranttia sotamateriaalia taivaan tuuliin, perusteena "kohta happanee!" (sama stenauksen kanssa)
-tätä touhua olen pitänyt älyttömyyden huipentumana ja ikävästi sekä totta puhuen suoranaisena maanpetoksellisena toimintana.

Kuinka monta Apilasta ammutettiin ns turhan vuoksi tämän johdosta? Esim. Balkanille viedyt Apilakset ammuttiin siellä pois, ihan ampumisen ilosta.
Nyt sitten lopuista pidetään kiinni kynsin-hampain ja modernisoidaan lisää käyttöikää (ei ole ilmaista sekään) koska uusia ei ole saatavilla, ei edes rahalla.

OT end.
 
Back
Top